De smartphone !!!

Hier is plaats voor openbaar debat.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

18 mei 2018, 08:47

Smartphones en camera’s zijn storend voor artsen en verpleegkundigen. Ziekenhuizen bannen filmers. Ziekenhuizen leggen het gebruik van smartphones alsmaar vaker aan banden. Artsen en verpleegkundigen storen zich aan de filmpjes, geluidsopnames en foto’s, die bezoekers maken tijdens de opname of behandeling om ze vervolgens op sociale media te posten en het ziekenhuis in een kwaad daglicht te stellen.



Sinds kort hangen in de twee grote ziekenhuizen van Limburg - het ZOL in Genk en Jessa in Hasselt - affiches die de bezoekers er attent op maken dat het verboden is om het personeel te filmen of te fotograferen. “Aanleiding voor deze maatregel is een incident vorig jaar”, zegt L. K. van het Jessa Ziekenhuis. “Een patiënt op de spoedafdeling maakte zo danig veel kabaal, dat andere patiënten er filmpjes van begonnen te maken. Daarop was echter niet alleen de kabaalmaker te zien, maar ook ons personeel. Als dergelijke filmpjes op sociale media worden gepost, vormen ze een inbreuk op de privacy.”
”Paparazzi-stijl "
Steeds vaker hebben de artsen en verpleegkundigen het gehad met opdringerige familieleden en kennissen van patiënten die hen in een ware paparazzi-stijl op de hielen zitten met hun smartphones, of die ongevraagd geluidsopnames tijdens een raadpleging.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

18 mei 2018, 19:51

bla, bla, bla

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

18 mei 2018, 22:32

Ik heb altijd geweten dat er niet mag gefotografeerd/gefilmd worden als er bezwaar aangetekend wordt door de persoon in kwestie.
Schending van de privacy ken ik van toen ik nog een korte broek droeg en ze bestaat zeker langer.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

19 mei 2018, 10:26

Paca schreef:Ik heb altijd geweten dat er niet mag gefotografeerd/gefilmd worden als er bezwaar aangetekend wordt door de persoon in kwestie.
Schending van de privacy ken ik van toen ik nog een korte broek droeg en ze bestaat zeker langer.
Klopt!
Ik was ooit eens foto's aan 't nemen van een gebouw met mijn gloednieuwe digitale camera (toen die pas bestonden) en zonder dat ik er erg in had moet ik toch een dame mee in mijn vizier hebben gehad. Zij had er blijkbaar wel erg in want ze kwam op mij toe gestoven en eiste dat ik de foto verwijderde. Wat ik dan ook braafjes gedaan heb.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

19 mei 2018, 10:47

bla, bla, bla:?

Nu filmen en delen ze zonder na te denken, wat de  consequenties kunnen zijn. Geen greintje respect meer voor de "privacy".
Vele "incidenten" worden uitgelokt om te filmen en daarna op de "sociale" media te plaatsen...
Laatst gewijzigd door pol55 op 19 mei 2018, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
MaLoReg

19 mei 2018, 17:05

Zo denk ik er ook over pol55- zoiets doet men niet-de mensen hebben geen opvoeding.
Fazal

19 mei 2018, 18:32

Allemaal begonnen bij de vrije opvoeding, zoals dat destijds heette! De ouders lieten maar begaan, en dat is nog altijd zo.
De jongeren weten van niet beter, en de ouderen doen zelfs al mee.

"Pardon", kennen ze niet meer, aan 'uw' tafel in een horecazaak, vragen of ze de menukaart even mogen zien, met hun benen zitten wippen dat je er zelf de zenuwen van krijgt, drummen, stampen en duwen om de tram of bus op te stappen, en de afstappers belemmeren alsof er hun leven van afhangt ..., enz. enz. !

En met hun smartphone lopen ze met ware doodsverachting de straat op en over, zonder te kijken, en zonder rekening te houden met hun vrienden of familie die hen vergezellen. 

Beleefd en sociaal, is anders. :twisted:
MaLoReg

19 mei 2018, 18:52

Ik erger me mateloos aan het te onpas overal spuwen-ze roggelen er op los en floep naast of voor je voeten. Dat, daar ben ik zeker van, is ingevoerd zoals zovele andere onbetamelijke dingen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

20 mei 2018, 16:44

MaLoReg schreef:Ik erger me mateloos aan het te onpas overal spuwen-ze roggelen er op los en floep naast of voor je voeten. Dat, daar ben ik zeker van, is ingevoerd zoals zovele andere onbetamelijke dingen.
Hier en daar wordt er inderdaad niet te scheef van opgekeken. Kan niet zo direct spreken van andere Oosterse contreien maar herinner me een éénmalig amusant tijdverdrijf toen mijn schaapjes en ikzelf in Kunming (mainland China) zo'n 5 uren moesten wachten op onze vlucht naar Guilin. In de vertrekhal stonden daar toen wel wat "spitoons" om de passagiers (vooral Chinezen uiteraard) toe te laten wat te rochelen zonder de vloer te besmeuren. Wij hebben daar toen een wedstrijd onder ons gehouden om te zien van hoever we roos konden spuwen. De inheemse bevolking had het vlug door en deden lustig mee. Het summum was dat er soms tango muziek uit de  luidsprekers kwam. Zowel de mannen als de dames van mijn groep nodigden de wachtende autochtonen uit een dansje te wagen. Dit had een enorm succes. Had de mannen wel verwittigd de Chinese dames niet te kort tegen hun gilet te trekken omdat men daar (toen toch) op armlengte danste en dansen zeer dikwijls als een soort gymnastiek aanzien werd door hen.
Wij kennen het niet meer natuurlijk maar heb in den Oost dikwijls spuwbakken tegengekomen, zelfs ingebouwd in of juist naast de stoep.
Laat ons ook niet vergeten dat er heel wat plaatsen op onze wereldbol zijn waar men het extreem degoutant vindt dat men in een zakdoek snuit of rochelt en het dan verdorie nog in zijn zak/handtas steekt ook.
MaLoReg, ik moet je gelijk geven hoor! Voorgaande past hier niet maar ben ervan overtuigd dat dit door allochtonen niet altijd geweten is en zelf wijs ik hen soms daarop ... juist zoals men me ginds ooit gewezen heeft op het feit dat het als een schunnig gebaar aanzien wordt als men iemand wenkt met de handpalm omhoog en de vingers naar zich toe bewegend. Neen! Men beweegt zijn hand en vingers met de palm naar beneden.
Hebben wij steeds de wijsheid in pacht? Het leven heeft me geleerd dat dit niet altijd zo is ... il y a les autres!
MaLoReg

20 mei 2018, 18:54

Ja Paca ik begrijp wel wat je wilt zeggen maar dd meesten hier zijn toh al van de derde generatie,
dan zouden ze toch beter moeten weten. Ik zelf blijf het héél vies vinden.

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

12 sep 2018, 20:08

ik was verplicht ene te kopen !!!!! ........................   mijn gebuur had ook één !!!!! 
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

17 okt 2018, 23:12

Ik ben 79 en gebruik al een kleine 10jaar een smartphone.
Daar kunt ge toch echt veel mee doen.

Vooreerst nooit mee in de winkel of restaurant, das principe.
Voor mij een practische telefoon en bellen doe ik thuis en sms onderweg naar de kinderen en vrienden

Onnodige apps komen er niet in.

- waar ik gebruik van maak:
whatsapp, communiceren in woord, klank en heel de wereld
euro omzetting
overzicht van mijn bankrekening - zeer vlot bij argenta
mijn orange faciliteiten
woordenboek
duck duck go als browser (slaan niets op)
verjaardagen (heel goed)
wikipedia
- nooit
spelletjes
apps met advertenties bv KMI is zonder
geen twitter, facebook en alle andere rommel
zelden playstore
youtube

DE abonnementskosten zijn redelijk bij Orange

Hij is wel nuttig. Je kunt er zo veel mee doen bij verstandig gebruik

Er bestaan ook sessies voor ouderen voor en veilig en practisch gebruik van deze toestellen


Voor de rest heb ik ook een tablet met een 150 tal boeken (via dopbox)  ... gratis



Echt nodig? natuurlijk niet. Maar vroeger moesten we naar een cabine gaan. Niet zo leuk als mijn smartphone

groeten, vivaldi
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10
MaLoReg

18 okt 2018, 07:00

Ik wou net een 'dringende' mail versturen: dus na het onderwerp op ^ klikken maar dat werkt niet.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

18 okt 2018, 08:26

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
MaLoReg

18 okt 2018, 08:28

Sorry pcekspeer item moest onder Mac staan en dat heb ik gecorrigeerd.