Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
deklusser

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Maa 2018, 22:36  Onderwerp: Rijbewijs
Een vriend van mij , werd onlangs gecontroleerd door een politie-agent , hij is zelfstandige ,(mijn vriend) al zijn papieren werd nagekeken en op één punt had de politie-agent een opmerking , daar mijn vriend ook regelmatig in het noorden van Frankrijk is , dat hij moest een nieuw rijbewijs afhalen , een digitale dan met een chip , zoals ons identiteitskaart , dat hij de kans zou hebben niet verder te mogen rijden . Maar naar mijn weten is dit nog niet Europees beslist en mogen en kunnen die Fransen niks doen ! wat denken jullie? heeft er al iemand zo een nieuw rijbewijs ?  
Wimo

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 08 Maa 2018, 11:44 
Ik heb al een nieuw rijbewijs sinds een paar jaar hoor. (dacht toch al 4of 5 jaar) Zal een moeten nakijken.
Had dat toen aangevraagd samen met mijn nieuwe ID.

Wimo
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 1709 / 1TB HDD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE WIKO PULP FAB 4G ANDROID 5.1 LOLIPOP
polux

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 08 Maa 2018, 12:47 
Ik heb vorig jaar een nieuw rijbewijs aangevraagd omdat ik op de foto van 1972 (ik was toen 22) niet meer lijk.  Europa hoopt dat tegen Jan 2033 alle oude rijbewijzen vervangen zijn.  maar :   het oude Belgisch rijbewijs heeft geen vervaldatum en is dus nog altijd geldig op voorwaarde dat het leesbaar is en de foto gelijkend is.  nog een weetje.  Wilt ge het oude rijbewijs om nostalgische reden houden scan het dan eerst in want in vele gemeenten kunt ge enkel de foto terugkrijgen.
lees hierover alles  :   https://www.touring.be/nl/artikels/belgisch-rijbewijs-omruilen-voor-een-elektronisch-europees-rijbewijs?
groetjes

Polux
met twee handen kan men bergen verzetten
kitten

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 08 Maa 2018, 18:22 
Zijn er voorwaarden om zo'n nieuw rijbewijs te krijgen of is dat gewoon administratief?
Gast

Geplaatst: Do 08 Maa 2018, 18:50 
Het gekende papieren Belgische rijbewijs (model 1 t/3 hieronder) is onbeperkt geldig. Maar sinds 7 juli 2010 is het elektronische Europese rijbewijs (bankkaartmodel) in België van toepassing. Dit is slechts 10 jaar geldig (net zoals de elektronische identiteitskaart). Na 10 jaar moet het rijbewijs verlengd worden op het gemeentehuis. Hierbij wordt geen medisch onderzoek gedaan, men moet wel een verklaring van medische geschiktheid ondertekenen. Enkel bestuurders van vrachtwagens en bussen moeten minimaal om de 5 jaar hun rijbewijs verlengen en wel een medisch onderzoek ondergaan.

http://senior-test.be/nl/het-rijbewijs-onbeperkt-geldig

Een rijbewijs vernieuwen is enkel nodig wanneer je rijbewijs:
  • - verloren of gestolen is
  • - beschadigd of onleesbaar geworden is
  • - door een buitenlandse overheid ingetrokken werd

https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws/nieuwsberichten/2017/een_papieren_rijbewijs_vernieuwen_niet_zomaar_nodig
MyriamC

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 08 Maa 2018, 21:28 
kitten schreef:
Zijn er voorwaarden om zo'n nieuw rijbewijs te krijgen of is dat gewoon administratief?

Iedereen kan een nieuw rijbewijs krijgen. Ik meen dat het 20 euro kostte drie jaar geleden. Pasfoto is niet nodig, ze gebruiken de foto van je identiteitskaart.
deklusser

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 21 Maa 2018, 12:51 
Zo , voor de minste miserie in de toekomst , ben die gaan bestellen , 25¤ betaald. heb ook gevraagd of ik de oude mocht verkopen aan een roemeen . lachen deden ze wel . lol !  Very Happy, het papieren rijbewijs is reeds van 1969 !!! een antiek stuk ! kostte in die tijd 250 Belgische franken . al diegene die ouder waren kregen die gratis ! kende zelfs mensen die geen auto bezaten !!! wat een klucht toen ! de mensen die nu rond rijden met een ouderdom van plus-minus 74-75 jaar hebben nooit een examen moeten doen en kennen dan ook niet de wegcode ! dat ziet men genoeg op de weg ! vanaf 80j zouden ze beter een medisch en theoretisch examen moeten doen ! file oplossing ! zo, straks kan ik nu met gerust hart naar Zuid-Spanje ! Heerlijk genieten van de streken die ik ga zien , want neem geen autostrades of autopistas , volledig binnendoor . wie mooie plekjes weet , geef maar door . 

Ga naar: