aanspreektitel tandarts

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 mar 2018, 16:48

Ik zou zeggen dat je mijnheer of mevrouw zegt als je hem/haar niet kent.
Ik spreek haar aan met haar voornaam, maar ik ken mijn tandarts al van als ze nog in de kleuterschool bij mijn dochter in de klas zat...
Zij gebruikt even goed mijn voornaam.
Ice

10 mar 2018, 15:30

MichelN schreef:
Dicksy schreef:Het zijn, en spijtig dat ik het moet zeggen, de meeste van de huidige generatie senioren die op dat punt nog oerconservatief zijn/blijven.
Wij zijn dan ook groot geworden in de tijd dat je je klak afnam voor meneer pastoor, de burgemeester of de schoolmeester. Ik heb er alleszins geen frustraties aan overgehouden. De huidige generatie is zelfs te stom om "goeiendag" te zeggen.
Ons werden beleefdheidsvormen en fatsoen bijgebracht, iets dat compleet àfwezig is bij de jeugd van tegenwoordig, vooral door onopgevoede, brutale snotneuzen.
In plaats van te zeuren over sociale mix op school zouden ze beter verplichte wellevendheidslessen invoeren om kinderen respect, een minimum aan beleefdheid en fatsoen te leren en pesten te ontmoedigen zodat zowel de school/omgeving als de maatschappij opnieuw leefbaar wordt.

Een tandarts wordt gewoon beleefd aangesproken, net als ieder ander mens...

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

10 mar 2018, 15:52

Ik snap niet dat dat überhaupt een vraag is die door een senior dient gesteld te worden.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 mar 2018, 17:35

Ice schreef:
MichelN schreef:
Dicksy schreef:Het zijn, en spijtig dat ik het moet zeggen, de meeste van de huidige generatie senioren die op dat punt nog oerconservatief zijn/blijven.
Wij zijn dan ook groot geworden in de tijd dat je je klak afnam voor meneer pastoor, de burgemeester of de schoolmeester. Ik heb er alleszins geen frustraties aan overgehouden. De huidige generatie is zelfs te stom om "goeiendag" te zeggen.
Ons werden beleefdheidsvormen en fatsoen bijgebracht, iets dat compleet àfwezig is bij de jeugd van tegenwoordig, vooral door onopgevoede, brutale snotneuzen.
In plaats van te zeuren over sociale mix op school zouden ze beter verplichte wellevendheidslessen invoeren om kinderen respect, een minimum aan beleefdheid en fatsoen te leren en pesten te ontmoedigen zodat zowel de school/omgeving als de maatschappij opnieuw leefbaar wordt.

Een tandarts wordt gewoon beleefd aangesproken, net als ieder ander mens...
Ons werden inderdaad de nodige beleefdheidsvormen en fatsoen bijgebracht. Op de eerste plaats door ONZE OUDERS, en in tweede instantie door de school. Nu verwachten te veel ouders ( niet allemaal ! ) dat de opvoeding van hun kinderen , inbegrepen het aanleren van beleefdheid, door de school gebeurt. Zelf hebben ze er " geen tijd" meer voor omdat ze te veel andere dingen "moeten" doen, dingen waarvan onze ouders niet eens het bestaan kenden.
Ice

10 mar 2018, 19:05

Schei toch uit met die eeuwige zelfkastijding door wérkende ouders de schuld in de schoenen te schuiven van onopgevoede kinderen.
Die krijgen tenminste nog een fractie van opvoeding mee in tegenstelling tot migranten die geen enkele notie of interesse hebben om hun nakomelingen fatsoen bij te brengen, wél brutale arrogantie en vermeende superioriteit.
Die verwachten zelfs dat de school hun kinderen schoenen geven en sturen ze blootsvoets naar school...zo zijn ze dat gewend, net als opvoeding af te wentelen op de school of de maatschappij maar zelf als ouders geen enkele verantwoordelijkheid nemen.

In sommige 'culturen die op straat leven', wordt de 'opvoeding' gegeven door hun gemeenschap en sociale controle waarbij elke toevallige voorbijganger de snotneuzen bij wangedrag een lap rond hun oren mag geven.....en dat mag hier niet, dus krijgen die boefjes helemaal geen terechtwijzingen meer voor wangedrag en over hoe ze zich wel dienen te gedragen: geen 'opvoeding' en losgeslagen wangedrag is het gevolg.

Een kat een kat noemen blijft moeilijk.. :roll: Gemakkelijker is het weer de vinger te wijzen door marginale uitzonderingen aan te halen voor een maatschappelijk probleem dan de oorzaak te leggen bij de traditie waarbij de ouderlijke verantwoordelijkheid en opvoeding van oudsher gedragen werd/wordt door de maatschappij bij de culturen die op straat leven, vasthouden aan en verderzetten van die 'traditie' door te weigeren te integreren.
Opvoeding hoort thuis gegeven te worden, niet op straat of in de school en dat voor iedereen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

11 mar 2018, 10:40

Ik ben het eens met Flupke dat opvoeding thuis gegeven wordt.
Ik ben het niet eens met Ice in de zin dat hij iedereen over dezelfde kam scheert wat de migranten en nieuwe Belgen betreft: ik ken meer dan één familie waar wel aan opvoeding gedaan wordt door de ouders.
Maar die jongeren hangen niet rond op straat. Die vallen niet op.

Een citaat van iemand na een volledige loopbaan in het onderwijs:
" Toen ik begon gaf ik 80% les en 20% wellevendheid. Toen ik stopte gaf ik 20% les en 80% opvoeding."
Koppig elke ochtend "Goede morgen" blijven zeggen tot het doordringt...
Gast

11 mar 2018, 11:26

Ik denk dat men hier een beetje aan het afwijken is, maar geen probleem. 
Ben ik onbeleefd tegen een arts/tandarts ( bij uitbreiding notaris, burgemeester enz... ...) als ik deze bij hun voornaam noem als zij dit ook ten opzichte van mij doen?  :roll:
Als die arts/tandarts ( bij uitbreiding notaris, burgemeester enz..... ) het nodig vindt om mij bij de voornaam te noemen dien ik deze hoegenaamd niet in zijn status tov mij te bevestigen door mijnheer/mevrouw te zeggen. Hij zal wel slimmer zijn dan mij o.k. maar mij met de voornaam noemen en ik tegen hem mijnheer zeggen komt bij mij over alsof hij op mij neerkijkt en ik tegen hem op kijkt en komt zeker niet de vertrouwensrelatie ten goede. Mijnheer versus mijnheer is voor mij o.k. Piet versus mijnheer is voor mij niet o.k. Ik moet zijn hogere status tov mij niet bevestigen, dat heeft voor mij niks met beleefdheid te maken en zeker al niet in een gesprek onder vier ogen. 
Heb je een voldoende vertrouwensrelatie met je arts/tandarts vind ik het niet meer dan normaal dat er met de voornaam aangesproken wordt. 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 mar 2018, 20:24

De ene dokter, tandarts, dierenarts, is de andere niet...

Hij laat als, 94 jarige, de pc in een andere kamer staan, om met aandacht naar de patiënt te kunnen luisteren...bijv..
https://www.youtube.com/watch?v=Bal0eeXzcnw
Tegen zo iemand is het makkelijker "dokter" te zeggen dan tegen een ander?

Sommigen van mijn grootouders, en ook anderen in hun omgeving, noemden de hierboven genoemde artsen steevast "artiest" en daarmee gedaan...
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/