Europa en vriendjespolitiek

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 mar 2018, 15:39

Vrijzinnige;
45 jaar werken en dan op pensioen volledig akkoord , en allemaal gelijk 1500€ per maand
Studeren tot 25 jaar + 45 jaar = pensioen op 70 jaar, ge vergeet dat jongeren nu langer studeren ,stage lopen die niet altijd meeteld als gewerkte jaren waar RSZ op betaald wordt.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 mar 2018, 16:12

frits1955 schreef:Het verenigde Europa is er niet gekomen voor de "bevolking" he. "Europa" is een constructie die op maat geschreven werd voor banken en multinationals. Het grote drama is dat elk land(je) zijn eigen fiscale regels heeft mogen behouden/ bedenken met alle gevolgen van belastingvlucht van dien.
Het is een gedrocht dat uitgedacht is door den duits, die heeft al 2 keer het slaag gekregen, en heeft er uit geleerd en is nu de baas,het 4 de reich wat zij zien als een geheime voortzetting van de nazi-idealen, en door hun die geloven dat Duitsland een dominante rol in de Europese Unie uitoefent.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

12 mar 2018, 18:36

wardje schreef:Vrijzinnige;
45 jaar werken en dan op pensioen volledig akkoord , en allemaal gelijk 1500€ per maand
Studeren tot 25 jaar + 45 jaar = pensioen op 70 jaar, ge vergeet dat jongeren nu langer studeren ,stage lopen die niet altijd meeteld als gewerkte jaren waar RSZ op betaald wordt.
Wardje, lezen wat er staat.....40 tot 45 jaar werken ! M.a.w: wie tot 25 jaar naar school gaat, en 40 jaar werkt, kan op zijn 65 ste met pensioen. Wil hij of zij het maximum van het pensioen, dan is dit inderdaad 70 jaar, maar dat is dan wel op vrijwillige basis.
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 mar 2018, 18:43

Vz, de pensioenleeftijd is met 2 jaar opgetrokken. We mogen dan ook verwachten dat de feitelijke  pensioenleeftijd óók met 2 jaar zal verlengd worden.

Welnu, tot voor kort ging de gemiddelde belg met pensioen op 59,5 jaar. Dat zal vanaf nu dan beginnen verschuiven naar 61,5 of 62 jaar. Beestig, hé?

En nu ga ik je écht in tranen doen uitbarsten: zie eens wat een wreedheden er nog bestaan in ons 'beschaafde' Europa. De groene stippellijn geeft de mediaan aan:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 mar 2018, 11:31

Vrijzinnige;

Op vrijwillige basis tot nu toe , maar dat kan rap veranderen, zie maar naar degene die over vijf jaar brugpensioen namen ,alles telt ook niet meer mee voor hun pensioen. ( verliezen grosso modo 100€/ per mnd)
Deze regering beslist dit , maar bij de volgende regering veranderen als ze willen zo de wetten.
Zoals WIL aantoont we mogen als we de meridiaan bekijken niet klagen .
Toen ik nog werkte kwamen Amerikanen machines afregelen en als we vroegen hoe oud ze waren , 72 en 73 jaar, en als we zeiden dat zou hier geen waar zijn (stoer als we waren), zei hij ge komt nog wel achter.
En gelijk krijgen ze, goe weten een beetje met een keer.
dejules

13 mar 2018, 13:31

Wil. schreef: Welnu, tot voor kort ging de gemiddelde belg met pensioen op 59,5 jaar. Dat zal vanaf nu dan beginnen verschuiven naar 61,5 of 62 jaar. Beestig, hé?
U komt uit de statutaire leegloperij en was maw BENOEMD VOOR HET LEVEN.
Waarom bent U vrijwillig op 55 jaar aan de kant gaan staan?
U verwacht van mensen met onzekere contracten dat ze zeer produktief, uiterst flexibel, desnoods ver onder hun niveau en aan een laag loon gaan werken om uw riant leegloperspensioen te financieren.
Vindt U deze verwachting niet een beetje onkies? 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 14:10

Wat ik was, wanneer ik uitgestapt ben,  wat ik verwacht: dat is totaal naast de kwestie.

Uit de vorige posting van Vz maak ik op dat hij niet goed lijkt te beseffen dat de effectieve uitstap in dit land op 59,5 j. gebeurde, terwijl de officiële uitstapdatum pas op 65 lag.

Nu verschuift men die uitstapdatum met twee jaar. Nogal wiedes dat de effectieve uitstap dan ook twee jaar opschuift, waarna we nog in de onderste helft zitten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

13 mar 2018, 14:47

Wil. schreef:Nogal wiedes dat de effectieve uitstap dan ook twee jaar opschuift, waarna we nog in de onderste helft zitten.
De enigen in België en waarschijnlijk in de wereld die met zekerheid , zoals U dat zo mooi zegt "mogen blijven ZITTEN" zijn statutaire leeglopers. Van de niet statutaire leeglopers weet ik het niet. Kunt U zeggen of die ook mogen blijven "zitten"? Wat ik wel met zekerheid weet is dat niet 1 Belg uit de privésector zelf bepaalt of en hoelang hij mag blijven werken. Momenteel zijn 280.000 vd 400.000 Belgen die onafgebroken langer dan 1 jaar ziek zijn 50+ers met een werknemerscontract die zich verschuilen voor ontslag. Een andere optie is betaald thuis blijven wachten op de pensioenleeftijd. En juich nu met uw N-VA-vrienden dat het brugpensioen is afgeschaft. Problemen oplossen kunnen jullie niet, enkel verschuiven. De enige reden is dat jullie in de leegloperij nooit rationeel hebben moeten denken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 17:13

Het ging over het optrekken van de pensioenleeftijd. Je bazelt naast de kwestie. Je ergernis komt weer boven. Sorry, maar gedane zaken nemen geen keer. Doorslikken en voortgaan, julio.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

13 mar 2018, 18:18

Wil. schreef:Het ging over het optrekken van de pensioenleeftijd.
Juist, en ik geloof niet dat die mensen U en uw soortgenoten wensen te onderhouden. Dat verhaal gaat stoppen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 18:31

Tiens, heb ik dat drie en half jaar gelden ook niet gelezen van jouw hand?  :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 19:05

""de pensioenleeftijd is met 2 jaar opgetrokken. We mogen dan ook verwachten dat de feitelijke  pensioenleeftijd óók met 2 jaar zal verlengd worden."

Het optrekken van de pensioenleeftijd moet men ook eens bekijken in het licht van de levenskwaliteit die de gepensioneerde kan verwachten - dat is een aspect dat hier nooit aan de orde is. Momenteel ligt de levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen in ons land op 65,6 jaar, zowel voor vrouwen als mannen. Voor wie loopt te roepen over een pensioenleeftijd van 67 jaar ....toch maar eens goed nadenken. En dan is er ook nog het grote verschil tussen hoog- en laag geschoolden - enkel de hoger geschoolden mogen verwachten de 67 jaar te halen zonder gezondheidsbeperkingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 19:13

frits1955 schreef: Momenteel ligt de levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen in ons land op 65,6 jaar, zowel voor vrouwen als mannen. Voor wie loopt te roepen over een pensioenleeftijd van 67 jaar ....toch maar eens goed nadenken.
1. Bron, frits? En wat is de definitie van "levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen"??

2. En hoe zit dat dan in Nederland, in Duitsland, in Frankrijk, in Oostenrijk, in Denemarken, in het VK, in ....
Allemaal landen waar de feitelijke uitstapleeftijd een stuk hoger ligt? In Ijsland is de échte leeftijd om op pensioen te gaan al bijna 68 jaar. Superras die Ijslanders :lol:



Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 19:37

Bron?

Reflecties over de pensioenhervorming -C.Vanroelen-Patrick Deboosere

1/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040. (2014) Een sterk en betrouwbaar sociaal contract. Voorstellen van de Commissie
Pensioenhervorming 2020-2040 voor een structurele hervorming van de
pensioenstelsels
, Brussel, p. 188.
2/ Voor een exhaustief overzicht van de ter tafel liggende hervormingen
verwijzen we naar de rapporten van de Commisie Pensioenhervorming
2020-2040 en naar de beleidsverklaring van de Minister van Pensioenen,
Daniel Bacquelaine.
3/ Deboosere, P. & Vandenheede, H. (2015). The creation of a paradigm: ‘As we live longer, we will have to work longer’. Or is it the other way around? (Submitted for publication).
4/ Van Oyen, H., Deboosere, P., Lorant, V., & Charafeddine, R. (2011). Sociale ongelijkheden in gezondheid in België. Gent: Academia Press.
5/ Idem.
6/ Federaal Planbureau - ADSEI, Bevolkingsvooruitzichten 2012-2060, Brussel, Mei 2013.
7/ Lee, R., & Mason, A. (2010). Some macroeconomic aspects of global population aging. Demography, 47 Suppl, pp.151-172.
8/ Assumptions, U., & Methodologies, P. (2015). The Ageing Report.
9/ Studiecommissie voor de vergrijzing. Jaarlijks verslag. Hoge Raad voor de Financiën, Juni 2014, p. 25.
10/ OECD, SOCX databank (stats.oecd.org), geraadpleegd op 3 juni 2015.
11/ Idem.
12/ Studiecommissie voor de vergrijzing. Jaarlijks verslag. Hoge Raad voor de Financiën, Juni 2014, p. 25.
13/ De Wind, A., Geuskens, G. A., Ybema, J. F., Bongers, P. M., &
van der Beek, A. J. (2015). The role of ability, motivation, and
opportunity to work in the transition from work to early retirement –
testing and optimizing the Early Retirement Model. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 41, pp.24-35.
14/ Proper, K. I., Deeg, D. J. H., & van der Beek, A. J. (2009).
Challenges at work and financial rewards to stimulate longer workforce
participation. Human Resources for Health, 7, 70.
15/ Lahelma, E., Laaksonen, M., Lallukka, T., Martikainen, P., Pietiläinen, O., Saastamoinen, P., … Rahkonen, O. (2012). Working conditions as risk factors for disability retirement: a longitudinal register linkage study. BMC Public Health.
16/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 (2015). Zware beroepen, deeltijds pensioen en eerlijke flexibiliteit in het pensioensysteem.
Aanvullend advies van de Commissie Pensioenhervorming 2020-2040
, Brussel, p.8.
17/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 (2015). Zware beroepen, deeltijds pensioen en eerlijke flexibiliteit in het pensioensysteem.
Aanvullend advies van de Commissie Pensioenhervorming 2020-2040
, Brussel, p. 11.
18/ Siegrist, J. (2004). Psychosocial work environment and health: new evidence. Journal of Epidemiology and Community Health.
19/ Onder andere het eerder geciteerde onderzoek van Van Oyen et al. (2011) kwam deels op deze manier tot stand.
20/ http://www.inrs.fr/demarche/penibilite/ ... tenir.html.
21/ Vanroelen, C., Deboosere, P., De Quint, P., Depoorter, A. M., Van Outryve, A., & Van Aerden, K. (2013). Ontwikkeling van een datawarehouse dat de Belgische gegevens bevat inzake arbeidsomstandigheden. Brussel.
22/ Greenan, N., Kalugina, E., & Walkowiak, E. (2010). Trends in quality of work in EU-15: Evidence from the European Working Conditions Survey (1995-2005).
23/ Ilmarinen, J., Gould, R., Järvikoski, A., & Järvisalo, J.
(2008). Diversity of work ability. In R. Gould, J. Ilmarinen, J.
Järvisalo, & S. Koskinen (Eds.), Dimensions of work ability. Results of the Health 2000 survey. Helsinki: Finnish Institute of Occupational Health.
24/ Vendramin P., Valenduc G., Molinié A.F., Volkoff S., Ajzen M., L. E. (2012). Sustainable work and the ageing workforce. Luxembourg.
25/ Vanroelen, C. (2015). Toenemende werkdruk. Een economische dwangmatigheid? In A. Van Regenmortel & K. Reyniers (Eds.), Te hoge werkdruk. Antwerpen: Intersentia.
26/ Loretto, W., & Vickerstaff, S. (2013). The domestic and gendered context for retirement. Human Relations, 66, pp.65-86.
27/ http://www.eurofound.europa.eu/news/spo ... nable-work.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 13 mar 2018, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

13 mar 2018, 19:39

In de Telegraaf vandaag een groot  artikel over  het  potverteren in Brussel in het EU  circus  van volksvertegenwordigers! 8000 euro  per maand  ,  4300  euros  onkosten vergoeding zonder een bewijs  ,  300  euro  per dag voor het aanwezig zijn in het   parlement   etc  . op  het net vindt  men filmpjes  s'morgens  inloggen  en  15 minuten  later weer  buiten en de  300  euro zijn  binnen  !

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1781408 ... et-plafond
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850