Europa en vriendjespolitiek

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 19:41

" "En hoe zit dat dan in Nederland, in Duitsland, in Frankrijk, in Oostenrijk, in Denemarken, in het VK, in ....
Allemaal landen waar de feitelijke uitstapleeftijd een stuk hoger ligt? In Ijsland is de échte leeftijd om
op pensioen te gaan al bijna 68 jaar. Superras die Ijslanders"

Irrelevant voor mijn opmerking - in ons land kunnen gemiddeld slechts diegenen die een hogere opleiding gehad hebben zonder chronische problemen allerhande verwachten om aan de voorgestelde  pensioenleeftijd van 67 te komen. Dat heb ik niet bedacht, dat blijkt uit de cijfers.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 19:52

frits1955 schreef:Bron?

Reflecties over de pensioenhervorming -C.Vanroelen-Patrick Deboosere

1/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040. (2014) Een sterk en betrouwbaar sociaal contract. Voorstellen van de Commissie
Pensioenhervorming 2020-2040 voor een structurele hervorming van de
pensioenstelsels
, Brussel, p. 188.
2/ Voor een exhaustief overzicht van de ter tafel liggende hervormingen
verwijzen we naar de rapporten van de Commisie Pensioenhervorming
2020-2040 en naar de beleidsverklaring van de Minister van Pensioenen,
Daniel Bacquelaine.
3/ Deboosere, P. & Vandenheede, H. (2015). The creation of a paradigm: %u2018As we live longer, we will have to work longer%u2019. Or is it the other way around? (Submitted for publication).
4/ Van Oyen, H., Deboosere, P., Lorant, V., & Charafeddine, R. (2011). Sociale ongelijkheden in gezondheid in België. Gent: Academia Press.
5/ Idem.
6/ Federaal Planbureau - ADSEI, Bevolkingsvooruitzichten 2012-2060, Brussel, Mei 2013.
7/ Lee, R., & Mason, A. (2010). Some macroeconomic aspects of global population aging. Demography, 47 Suppl, pp.151-172.
8/ Assumptions, U., & Methodologies, P. (2015). The Ageing Report.
9/ Studiecommissie voor de vergrijzing. Jaarlijks verslag. Hoge Raad voor de Financiën, Juni 2014, p. 25.
10/ OECD, SOCX databank (stats.oecd.org), geraadpleegd op 3 juni 2015.
11/ Idem.
12/ Studiecommissie voor de vergrijzing. Jaarlijks verslag. Hoge Raad voor de Financiën, Juni 2014, p. 25.
13/ De Wind, A., Geuskens, G. A., Ybema, J. F., Bongers, P. M., &
van der Beek, A. J. (2015). The role of ability, motivation, and
opportunity to work in the transition from work to early retirement %u2013
testing and optimizing the Early Retirement Model. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 41, pp.24-35.
14/ Proper, K. I., Deeg, D. J. H., & van der Beek, A. J. (2009).
Challenges at work and financial rewards to stimulate longer workforce
participation. Human Resources for Health, 7, 70.
15/ Lahelma, E., Laaksonen, M., Lallukka, T., Martikainen, P., Pietiläinen, O., Saastamoinen, P., %u2026 Rahkonen, O. (2012). Working conditions as risk factors for disability retirement: a longitudinal register linkage study. BMC Public Health.
16/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 (2015). Zware beroepen, deeltijds pensioen en eerlijke flexibiliteit in het pensioensysteem.
Aanvullend advies van de Commissie Pensioenhervorming 2020-2040
, Brussel, p.8.
17/ Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 (2015). Zware beroepen, deeltijds pensioen en eerlijke flexibiliteit in het pensioensysteem.
Aanvullend advies van de Commissie Pensioenhervorming 2020-2040
, Brussel, p. 11.
18/ Siegrist, J. (2004). Psychosocial work environment and health: new evidence. Journal of Epidemiology and Community Health.
19/ Onder andere het eerder geciteerde onderzoek van Van Oyen et al. (2011) kwam deels op deze manier tot stand.
20/ http://www.inrs.fr/demarche/penibilite/ ... tenir.html.
21/ Vanroelen, C., Deboosere, P., De Quint, P., Depoorter, A. M., Van Outryve, A., & Van Aerden, K. (2013). Ontwikkeling van een datawarehouse dat de Belgische gegevens bevat inzake arbeidsomstandigheden. Brussel.
22/ Greenan, N., Kalugina, E., & Walkowiak, E. (2010). Trends in quality of work in EU-15: Evidence from the European Working Conditions Survey (1995-2005).
23/ Ilmarinen, J., Gould, R., Järvikoski, A., & Järvisalo, J.
(2008). Diversity of work ability. In R. Gould, J. Ilmarinen, J.
Järvisalo, & S. Koskinen (Eds.), Dimensions of work ability. Results of the Health 2000 survey. Helsinki: Finnish Institute of Occupational Health.
24/ Vendramin P., Valenduc G., Molinie%u0301 A.F., Volkoff S., Ajzen M., L. E. (2012). Sustainable work and the ageing workforce. Luxembourg.
25/ Vanroelen, C. (2015). Toenemende werkdruk. Een economische dwangmatigheid? In A. Van Regenmortel & K. Reyniers (Eds.), Te hoge werkdruk. Antwerpen: Intersentia.
26/ Loretto, W., & Vickerstaff, S. (2013). The domestic and gendered context for retirement. Human Relations, 66, pp.65-86.
27/ http://www.eurofound.europa.eu/news/spo ... nable-work.
Dat heet dan 'de vis verzuipen'. Maar  ik ben niet tevreden.

ik heb  die laatste link die jij hier zo fier hebt geplaatst eens aangeklikt. Dit is het resultaat.
Afbeelding

Zo gaan we dus niet ver komen. Je had evengoed kunnen schrijven; zoek het maar op. Het staat op het internet. No good.

Wanneer ik iets beweer, dan geef ik daar een bron bij die iedereen kan natrekken. Jij hebt de ziekte van julio overgenomen: duimzuigerij. Argument verticaal geklasseerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 19:54

frits1955 schreef:" "En hoe zit dat dan in Nederland, in Duitsland, in Frankrijk, in Oostenrijk, in Denemarken, in het VK, in ....
Allemaal landen waar de feitelijke uitstapleeftijd een stuk hoger ligt? In Ijsland is de échte leeftijd om
op pensioen te gaan al bijna 68 jaar. Superras die Ijslanders"

Irrelevant voor mijn opmerking - in ons land kunnen gemiddeld slechts diegenen die een hogere opleiding gehad hebben zonder chronische problemen allerhande verwachten om aan de voorgestelde  pensioenleeftijd van 67 te komen. Dat heb ik niet bedacht, dat blijkt uit de cijfers.
Toon me die cijfers. Of komen ze uit je duim? 
Alweer dat wollig gedoe: "zonder chronische problemen allerhande" . Tja, ik moet tegenwoordig een bril opzetten om te lezen als het wat duister wordt. En dat is chronisch hoor!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 19:57

""Maar  ik ben niet tevreden."

Dat is Uw probleem nietwaar. Iets gaan presenteren aan Zijne Hoogheid op een zilveren bordje en gouden lepeltje...don't think so.
http://www.sampol.be/2015/06/reflecties ... hervorming

http://www.knack.be/nieuws/belgie/manne ... 56323.html
Laatst gewijzigd door frits1955 op 13 mar 2018, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 20:01

http://www.sampol.be/2015/06/reflecties ... hervorming

Afbeelding


Bedankt voor die link.

Duimzuigerij, dus. Gewogen en te licht bevonden, frits.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 20:04

Nu staat het hierboven  juist -  sorry. Te snel gepost.

Voor alle zekerheid hier nog eens de link:


http://www.sampol.be/2015/06/reflecties ... hervorming

http://www.knack.be/nieuws/belgie/manne ... 56323.html

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 20:29

Enkele opmerkingen:

1. Je had inderdaad de hele reutemeteut aan verwijzingen gekopieerd om daarmee de argumentatie te beslissen volgens het principe 'verzuip de vis'.  Hoe kom je erbij? Wat zit je daar te roken, zeg?

2. In de tekst in Knack staat het volgende:

" Mannen die in 2008 vijftien waren, zullen gemiddeld 77,2 jaar oud worden. Voor vrouwen is dat 82,8 jaar. Maar opgesplitst naar de gewesten wordt een Vlaamse man (78,4) beduidend ouder dan zijn Brusselse (77,2) en Waalse (75,1) seksegenoten. Hun levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen bedraagt respectievelijk 67,9, 63,2 en 61,8 jaar. De Belgische cijfers zijn goed voor een plaats in de Europese top tien. Zo lag de levensverwachting in goede gezondheid in België voor een pasgeboren man 2,7 jaar hoger dan het Europese gemiddelde. Vrouwen scoorden 1,7 jaar beter

Belgen, en Vlamingen nog veel meer, leven gezond en wel langer dan de gemiddelde Europeaan
Feit: belgen stappen veel vroeger dan de gemiddelde Europeaan over naar het pensioen. En die gemiddelde Europeaan is er fysiek/psychisch slechter aan toe dan de belg.

Toch slagen quasi alle andere nationaliteiten erin om langer te blijven werken. Het besluit ligt voor de hand: gezien de ongezonde staatsfinanciën is het in dit land niet alleen nodig dat er langer gewerkt wordt, maar is het hier ook gemakkelijker om dat voor elkaar te krijgen dan in andere Europese landen gezien onze goede ranking in dat Europese groepje op het vlak van 'levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

13 mar 2018, 20:35

Wil. schreef:Het besluit ligt voor de hand: gezien de ongezonde staatsfinanciën is het in dit land niet alleen nodig dat er langer gewerkt wordt,'
http://www.knack.be/nieuws/belgie/bijna ... 40341.html

Om die zooi te onderhouden werden wij in de privé kapot belast en als het bedrijf niet sloot of vertrok dan moest je heel productief zijn om die zware loonkosten te compenseren.
Er is geen enkele reden om mensen die kapot gewerkt zijn nog langer te laten werken om statutaire leeglopers zoals jij die dan nog 10 jaar te vroeg vrijwillig aan de kant zijn gaan staan hun dubbel pensioen te financieren.
Kus ons kloten, ga zelf voor uw pensioen werken stuk schooier!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2018, 20:46

Kus ons kloten, ga zelf voor uw pensioen werken stuk schooier!
Hier is een alternatieve therapie van doen: ik stel voor dat je een rollenspel organiseert. Dat is ideaal om je te leren verplaatsen in de denkwereld van 'de ander', julio. Op die manier zal er een synergie van ideeën en betrachtingen ontstaan van waaruit een nieuw, positief wereldbeeld kan ontspruiten.

Heb je geen tegenspeler? Oefen dan vóór de spiegel. Wordt het je te machtig? Adem dan telkens 5 keer traag en diep in/uit.

Hou ons op de hoogte. Frustraties uit het verleden kunnen stagnant zijn, maar je hebt hier vrienden. Vertrouwen is het woord.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mar 2018, 20:58

" "In de tekst in Knack staat het volgende:"

 "De levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen ligt (voor wie vijftien was in 2008) op 65,6 jaar en dat voor beide seksen. "

Heb je dat niet zien staan? :wink: Met andere woorden: een hele  grote groep mensen - vooral de wat  lager geschoolden - halen de voorgestelde pensioenleeftijd van 67 niet in een gezonde toestand. Dat was mijn punt . En dat is trouwens ook het punt dat nu bij de regering op tafel ligt - je kan niet lineair de pensioenleeftijd voor iedereen gaan optrekken.Dat sommigen onder ons véél te vroeg op pensioen konden, en dat het in Europa zus en zo is ...dat klopt uiteraard maar heeft  an sich niets  te maken met mijn opmerking.
dejules

13 mar 2018, 21:04

Wil. schreef:
 ik stel voor dat je een rollenspel organiseert.
Moest gij tijdens uw leegloperscarrière op deze manier uw dagen vullen?
Triestig!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 mar 2018, 01:23

frits1955 schreef:" "In de tekst in Knack staat het volgende:"

 "De levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen ligt (voor wie vijftien was in 2008) op 65,6 jaar en dat voor beide seksen. "

Heb je dat niet zien staan? :wink: Met andere woorden: een hele  grote groep mensen - vooral de wat  lager geschoolden - halen de voorgestelde pensioenleeftijd van 67 niet in een gezonde toestand. Dat was mijn punt . En dat is trouwens ook het punt dat nu bij de regering op tafel ligt - je kan niet lineair de pensioenleeftijd voor iedereen gaan optrekken.Dat sommigen onder ons véél te vroeg op pensioen konden, en dat het in Europa zus en zo is ...dat klopt uiteraard maar heeft  an sich niets  te maken met mijn opmerking.
Je kunt dat wel even helemaal apart gaan bekijken alsof het in een kleine microkosmos plaatsvindt, maar alles speelt zich af in een groter geheel. Onze luxepositie is een uitzondering in de wereld en onze zorgelijke financiële toestand dwingt ons om de zaak aan te pakken door langer te werken. Daar lukken zowat alle Europese en een heleboel niet-Europese volkeren op hun dooie gemak in.

Kom mij niet vertellen dat de Vlaming kapot is op 65. Ik zie ze wel joggen en fietsen die chronisch lichamelijk beperkte senioren. Toen het pensioen op poten werd gezet, moest je veelal fysiek nog zwaar werk leveren tot je 65 was en de levensverwachting voor die 65-jarigen was toen nog 1 tot hooguit 5 jaar.

Laat ons even realistisch blijven: het kan best om de gemiddelde uitstapleeftijd naar ongeveer 63 op te trekken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

14 mar 2018, 02:09

Europa en vriendjespolitiek

Wie terugkijk-tv heeft moet maar eens naar  -TERZAKE- van de maandag kijken voor meer uitleg en duiding over de bewuste benoeming van de hoogste ambtenaar in de EU . Je kon er Stas van de groenen zien uitleg vragen in het EUparlement  ;Hij zei letterlijk "" jullie beschouwen ons als kleine kinderen  enz "" Daarna volgde er een heel serieuze en kwade interventie van ene Sophie  Intveld ( Nederland ), met daarna een interview met haar . Het blijft een groot schandaal en ik hoop dat ene Degucht of Marianne Thijsen in de aankomende zevende dag ook wat uitleg komt geven , want die Sophie alsook Stas e.a tillen daar heel zwaar aan .

werewoef
AMEN en AUM
dejules

14 mar 2018, 10:20

Wil. schreef: Kom mij niet vertellen dat de Vlaming kapot is op 65. Ik zie ze wel joggen en fietsen die chronisch lichamelijk beperkte senioren.
Allemaal statutaire leeglopers die 10-15 jaar voor hun 65ste met vervroegd pensioen zijn gegaan. De bouwvakker, de fabrieksarbeider, ... zult U niet zien joggen op zijn 65ste. Die heeft nieuwe knieën en heupen.
U komt uit de leegloperij, toch? Op 55 reeds vrijwillig aan de kant gaan staan en nu spuwen op mensen die U moeten onderhouden. Is dat een universele verplichting? Opgelegd door God? Denkt u dat de mensen dat accepteren?
Laatst gewijzigd door dejules op 14 mar 2018, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 mar 2018, 10:34

Sorry, julio, maar ik kom geregeld buiten en dan zie ik mensen met uiteenlopende beroepsloopbanen die nog lekker aan het sporten zijn.

Toch bespeur ik weer een lichte opstoot van jaloersheid op de ambtenaar die zijn uitgestelde wedde aanwendt om van het leven te genieten. Laat het groene beestje je hersenen niet overnemen; jij hebt vroeger kunnen krekelen, nu moet je een grote jongen zijn en de consequenties aanvaarden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.