Oude HP Printer(s) en Windows 10

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 mar 2018, 19:04

Verbeter mij als ik nu pas besef en ondervind dat Windows 10 geen ondersteuning, dus geen drivers, meer aanbiedt voor een (oude) HP printer HP 690 C of HP 694 C.
Ik heb het net al afgestruind, maar vind geen enkele degelijke oplossing. Aan het einde van elk voorgestelde oplossing, krijg ik steeds de meldingen dat Windows geen printer  van dit type meer ziet op de computer.

Is dit werkelijk zo en mogen die ouwe kaskes dan naar de printerhemel ?
Ik zoek die nog niet onmiddellijk af te danken (Linux aanvaardt die nog volop, overigens ...)
Toch lees ik graag nog een oplossing via een achterdeurtje aub.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 mar 2018, 08:49

deze site
opgepast niet de eerste download nemen !! (dat is vuiligheid )
de tweede download nemen en dan eerst de nr invoeren die der staat
dat is de driver
dan moet die werken op win10
http://www.driverscape.com/download/hp-deskjet-690c

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 mar 2018, 09:50

@ Toby
je hebt zelf de oplossing gegeven.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 mar 2018, 19:57

verhaegen schreef:deze site
opgepast niet de eerste download nemen !! (dat is vuiligheid )
de tweede download nemen en dan eerst de nr invoeren die der staat
dat is de driver
dan moet die werken op win10
http://www.driverscape.com/download/hp-deskjet-690c
Bedankt Verhaegen, ik kan mis zijn, maar ik vind het eigenaardig dat in die uitgepakte bestanden er geen enkel setup bestand bij is.
Hoe installeer je dan die driver aub ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 mar 2018, 19:59

hviaene schreef:@ Toby
je hebt zelf de oplossing gegeven.
Aha Viaene, je hebt gelijk. Je mag gerust eens aan mijn oren trekken hoor ...  :lol:
But, I want the best of both worlds ....  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Gast

12 mar 2018, 20:43

Hoe installeer je dan die driver aub ?
Toby,

Dat U niets meer vindt heeft te maken met het feit dat HP deze printers zelf niet meer ondersteund. Volgens hun website ondersteunen zij gemiddeld 10 jaar een bepaalde serie en dan gaat dat allemaal naar de prullenmand.


Afbeelding


Volg deze link door in het zoekvak bv HP 690 C of HP 694 C te typen. 
https://support.hp.com/be-nl/drivers

Als je dat gedaan hebt krijg je deze pagina:


Afbeelding
Dan kun je (1)Bekijk de lijst, (2)Printers, (3)Type aanklikken, zoek de juiste 600 serie ( bv deskjet), en krijg je terug beeld 1 wat ik hierboven geplaatst heb. 
Volgens deze lijst dus prullenbak voor de HP Deskjet 690 C en HP Deskjet 694 C  :x :lol:

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 mar 2018, 09:11

der zijn een hoop andere sites die die driver wél ter download staan hebben
dikwijls komen die van de originele schijfjes die der vroeger bij waren


door die software uitgepakt in een map te steken
dan de printer aan te sluiten , en dan ofwel zoekt de comp automatisch naar de driver
ofwel verwijs je hem zelf naar waar de software staat
dan instaleert die het
en de derde manier is der ook nog , dat je zelf gaat ....;

men hoeft niet steeds over een exe bestand te beschikken om hardware te instaleren
zelfs alleen met de inf kan men hardware instaleren


ps.
uitgezonderd de bedieningssoftware , want dat is niet te doen , maar die heeft men niet echt nodig

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

13 mar 2018, 21:39

Dicksy schreef:Hoe installeer je dan die driver aub ?
Toby,

Dat U niets meer vindt heeft te maken met het feit dat HP deze printers zelf niet meer ondersteund. Volgens hun website ondersteunen zij gemiddeld 10 jaar een bepaalde serie en dan gaat dat allemaal naar de prullenmand.

Afbeelding

Volg deze link door in het zoekvak bv HP 690 C of HP 694 C te typen. 
https://support.hp.com/be-nl/drivers

Als je dat gedaan hebt krijg je deze pagina:
Afbeelding
Dan kun je (1)Bekijk de lijst, (2)Printers, (3)Type aanklikken, zoek de juiste 600 serie ( bv deskjet), en krijg je terug beeld 1 wat ik hierboven geplaatst heb. 
Volgens deze lijst dus prullenbak voor de HP Deskjet 690 C en HP Deskjet 694 C  :x :lol:
Tsja, dat wist ik ook wel hoor, da's eigenlijk een open deur dat je intrapt hé.  :roll:
Ik zoek natuurlijk een alternatieve driver.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

13 mar 2018, 21:42

verhaegen schreef:der zijn een hoop andere sites die die driver wél ter download staan hebben
dikwijls komen die van de originele schijfjes die der vroeger bij waren

door die software uitgepakt in een map te steken
dan de printer aan te sluiten , en dan ofwel zoekt de comp automatisch naar de driver
ofwel verwijs je hem zelf naar waar de software staat
dan instaleert die het
en de derde manier is der ook nog , dat je zelf gaat ....;
men hoeft niet steeds over een exe bestand te beschikken om hardware te instaleren
zelfs alleen met de inf kan men hardware instaleren
ps.
uitgezonderd de bedieningssoftware , want dat is niet te doen , maar die heeft men niet echt nodig
'k Heb nog niks gevonden dat echt werkt, maar ik geef niet op. Ik laat nog wel iets weten hoor.
Met een meer recentere printer zoals een Epson XP422 of een HP 2540/2542 is het peanuts.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 mar 2018, 08:49

in apparaatbeheer het uitroepteken zoeken
der op dubbelklikken  en dan stuurprogramma bijwerken
der gaat niks gevonden worden , maar dan krijg je de kans om het handmatig toe te wijzen (eerder niet)

Afbeelding

dan krijg je de kans om handmatig naar de plek te gaan en in de map waar die bestanden staan , de "inf" aan te duiden die daar ook inzit


dat moet werken hoor , en als dat niet werkt

de andere manier is zelf software gaan toevoegen , dezelfde handeling als hierboven maar in de plaats van te bladeren naar de map waar de inf instaat
Kies in plaats daarvan voor Ik wil kiezen uit een lijst met (...). Kies Alle apparaten weergeven en bevestig met Volgende. Wijs nu het inf-bestand aan met Bladeren. Op deze manier installeer je de driver handmatig op je systeem.

en dan kan je eventueel nog naar de compabiliteitsmodus

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 mar 2018, 08:49

@ Toby,
Wat ik ooit gedaan heb toen ik nog voor een paar dingen Windows gebruikte:

een oudere PC genomen, daar Mageia (toen nog Mandriva) op gezet en de printer daaraan verbonden. Deze PC met samba ingesteld als bestands- en printserver.

Op de windows machine de linux machine folders zichtbaar maken als netwerk.

Als ik dan iets op de Win had klaargemaakt, die bestanden naar het netwerk kopiëren en vanop de linux printen.
Ik heb lang vanop de Win PC rechtstreeks op de samba printer kunnen afdrukken, maar ik geloof (maar ben het niet meer zeker, 't is té lang geleden) dat die Win dan toch de driver van de printer moest hebben. Dus die mogelijkheid is missschien niet meer van toepassing voor jou.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mar 2018, 05:17

@Verhaegen, hviaene e.a.ev.,

..... zit ik hier nu verdraaid nog altijd te sukkelen en te kl*ten met die twee oude printers HP690C en HP694C. "What's in a name" zul je zeggen.

Maar er zijn nogal wat drijvende krachten achter die koppigheid. Ik print vrij veel, soms heel veel en dergelijke toestelletjes zijn nog zo degelijk en poepsimpel te bedienen dat je er niet kunt van scheiden. Bovendien is de printkwaliteit nog heel goed en last but not least : je kan deze (kleur)cartridges - met uitzondering van de spotgoedkope zwarte - zelf vullen met een verbluffende eenvoud.

Soit, spijts de vele raadgevingen van Verhaegen en hviaene, ben ik er nog niet in geslaagd de printers behoorlijk te laten werken.
Wel ondervond ik al het volgende :

1) Windows 10 heeft moeite en geraakt in conflict als zowel de 690 èn de 694 aan dezelfde computer geconfigureerd worden en volgens mijn mening verwart hij de twee. Of dat kan ? Ik weet het niet.

2) De computer is opeens heel erg gevoelig geworden, bijna allergisch, voor USB aansluitingen. Toegegeven, er hangen er nogal wat aan, misschien te veel, maar Windows 7 scheen blijkbaar er een duivels genoegen in te scheppen veel USB aansluitingen te moeten verwerken .... raar en bovendien is het nu opeens uitkijken waar je je USB printer plug in de computer steekt. Er is er blijkbaar nog maar één (??) van de 6 à 7 die nu nog voldoen om een printer te bedienen. Niet bepaald een verbetering.

3)Tussendoor deed ik nogmaals een controle in de efficiëntie van de bekabeling door de printers eens één voor één opnieuw aan te sluiten op de desktop met Windows 7 en wat was dat een verademing. Even alles uitschakelen, ontkoppelen, stroom er af halen, alles terug aan- en inschakelen en bijna vanzelf was de configuratie een feit. Wat was ik verwend met Windows 7.

Nu ja, ik geef niet op en rust niet (figuurlijk dan, ook al is het nu zeer vroeg of zeer laat) totdat die ouwe zeuren werken onder Windows 10. Ik dweil ook nog zelf het net af met alle mogelijke woordcombinaties en laat altijd wel iets weten.

Ik ga er van uit dat er misschien nog forumleden zijn die hier iets kunnen van meedragen en wie weet ook met hetzelfde of gelijkaardig probleem kampen.

Vandaag (wat heb ik het toch lekker druk) hoop ik uiteindelijk eens de raadgevingen van Sony toe te passen (zie het topic "Nvidia Update" onder "Software") en wie weet welke invloed dit gaat hebben op die printerkwestie.

Met wat houdt die gast zich toch allemaal bezig zul je zeggen ...
Nou ja, laat maar, ik vind dit allemaal razend spannend en geniet van zulke uitdagingen nu er velen onder ons een dagje ouder worden .... en veel tijd hebben.
Je blijft er scherp van, weet je.

Om het met de woorden van (wie kent die nog ?) Vera Lynn te zeggen, "We'll meet again" ....
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

15 mar 2018, 17:34

Toby,

Als je het .zip archief (de link van Verhaegen) hebt uitgepakt
Afbeelding
Klik dan eens op het .inf bestand.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mar 2018, 20:47

Sony schreef:Toby,

Als je het .zip archief (de link van Verhaegen) hebt uitgepakt
Afbeelding
Klik dan eens op het .inf bestand.

Sony
Dan krijg ik een tekstbestand geopend in Kladblok (wel te verstaan na rechtsklikken op dat inf bestand en daarna akkoord geven om te openen)..
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 mar 2018, 09:17

en inf instaleren is altijd met een rechtsklik der op , en dan in de verschenen lijst op "instaleren"

eigenlijk gesproken heeft een comp alleen de inf nodig om de hardware te laten werken


en als ge hardware handmatig toevoegd , moet ge om het aan te wijzen , bladeren naar die map en de inf aanklikken en ok
natuurlijk via hun procedure schermpjes hé