Hoge bloeddruk.

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

13 mar 2018, 18:52

Met een hele voorgeschiedenis van hart en vaatziekten was de bloeddruk van mijn man na een lange zoektocht eindelijk vrij stabiel. Dit met Vasexten 20mg ( Barnidipine), samen met nog een hele resem andere medicijnen. Door besparingsmaatregelen van de regering wordt Vasexten niet meer in ons land ingevoerd.De arts schrijft nu " Zanidip" voor ter vervanging van Vasexten. De bloeddruk van mijn man is nu een echte jojo: hij schommelt van 20/12 's morgens, 8/5 in de voormiddag en 's avonds terug de hoogte in. Er werd al met al de andere medicatie gejongleerd maar het jojo effect blijft. Na heel wat navraag blijkt dat Vasexten met een speciale artsenverklaring toch via de apotheek kan ingevoerd worden uit Nederland of Italië maar de prijs is om van om te vallen.
Onze zoektocht ging verder: men zou met het doktersvoorschrift en met de internationale verzekeringskaart van het ziekenfonds in Nederlandse apotheken aan deze medicijnen kunnen geraken. De verrassing aan de kassa zou zijn dat medicatie voor hart en vaatziekten in Nederland gratis is.
Vooraleer de lange trip naar Nederland te maken : kan er iemand bevestigen dat dit inderdaad zo is?
Tevens stel ik me de vraag of deze besparingsmaatregel door de regering genomen het risico op een trombose of herseninfarct niet de hoogte injaagt? Wie draait er dan op voor de kosten van een ziekenhuisopname met revalidatie of van een...begrafenis?

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

13 mar 2018, 20:06

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

14 mar 2018, 09:51

Heb hetzelfde probleem, heb ook zanidip gekregen ter vervanging maar de werking is niet zo goed als vasosexten zegt de dokter.  Waarom het uit de handel is genomen weet de dokter ook niet.  Als U meer weet hoe er aan te geraken graag een seintje
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

14 mar 2018, 09:53

ik neem ook al enkel jaren nobiten en micardis.  Misschien dat eens vragen aan de dokter
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

14 mar 2018, 10:00

Huisdokters weten toch o zo weinig! Toen ik hem sprak van de artsenverklaring ( terug te vinden op de website van het RIZIV) viel die compleet uit de lucht!
Ook over de veel voorkomende nevenwerkingen van Zanidip was hij niet op de hoogte ( hartritmestoornissen, spanning in de borst). Mijn vertrouwen in de huisdokter is totaal weg.
Ik doe het nodige om in Nederland te geraken en hou jullie op de hoogte.

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

14 mar 2018, 10:08

nevenwerkingen heb ik voorlopig nog niet.  Ik hoop dat het zo blijft. 
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

odilon
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:03
Locatie: West-Vlaanderen

14 mar 2018, 16:49

Nam ook Vasexten - in het begin wel nevenwerkingen maar die na 1 maand zouden verdwijnen  - was ook zo - voelde mij daar zeer goed bij. Zanodip heeft een ganse resem bijwerkingen (die  niet verdwijnen) en waarbij ik mij helemaal niet goed voel - hartkloppingen, druk in de hartstreek, kortademigheid, enz... die mij soms aan een aanval doen denken. Wie de beslissing nam om vasexten niet in te voeren heeft zeker geen geen klepvervanging en 3 overbruggingen in zijn borstkas zitten !  
desktop
Q-force - HD Seagate 500 GB Sata II - 3GB
Windows XP.

Laptop - Acer Aspire V3-771
Windows 7 home. /idem windows 10

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

14 mar 2018, 23:24

Utopia: Partner van mij is overgeschakeld van Vasexten naar Amlor (Amlodipine) en heeft geen last van bijwerkingen wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen bijwerkingen mogelijk zijn. Dit zal ook afhangen van persoon tot persoon. Maar misschien het overwegen waard...

odilon
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:03
Locatie: West-Vlaanderen

15 mar 2018, 18:13

Bedankt Jos - heb volgende week afspraak met de cardioloog - zal hem hier zeker eens over spreken.

Ondertussen (telefonisch) werd zanidip vervangen door "moxonidine" maar als ik de mogelijke nevenwerkingen lees weet ik niet of dat beter is.
desktop
Q-force - HD Seagate 500 GB Sata II - 3GB
Windows XP.

Laptop - Acer Aspire V3-771
Windows 7 home. /idem windows 10