LEGERDIENST

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 mar 2018, 17:13

In verschillende Europese landen wordt eraan gedacht terug een legerdienst in te voeren.
Als antwoord op de vraag van De Winter verklaarde de minister dat er wel een mogelijke invoering het tekort aan vooral technisch personeel het overwegen waard is.
Krijgen onze mannekes eens eindelijk tucht en samenhorigheid terug op hun boterhammeke.
Gast

15 mar 2018, 17:41

Om te smartphonen ... phone !  :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

15 mar 2018, 18:21

voorn schreef:In verschillende Europese landen wordt eraan gedacht terug een legerdienst in te voeren.
Als antwoord op de vraag van De Winter verklaarde de minister dat er wel een mogelijke invoering het tekort aan vooral technisch personeel het overwegen waard is.
Krijgen onze mannekes eens eindelijk tucht en samenhorigheid terug op hun boterhammeke.
Hoe? Ik dacht gisteren gehoord te hebben dat de regering er niet voor was want dat er geen geld voor is. Ze hebben nu een goed opgeleid leger vertelden ze en met die amateurtjes er bij moesten ze opnieuw van in 't begin beginnen. Daarom dat ze de legerplicht ook afgeschaft hebben, te veel geld verslinden en ze hadden ook geen geld voor die mannekes.
Gast

15 mar 2018, 18:36

Misschien willen ze Europa herbewapenen tegen de "Russische beer" -- hem pesten lukt toch al goed. 

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

15 mar 2018, 20:01

Diep in mijn geheugen zit er iets dat er een lampje doet branden.
Ik meen dat het leger voor miliciens niet afgeschaft is, maar voorlopig opgeschort.
Het is toch al ongeveer dertig jaren geleden en ik ken nog jongens van de laatste lichting toen. 
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 mar 2018, 22:01

miel schreef:Diep in mijn geheugen zit er iets dat er een lampje doet branden.
Ik meen dat het leger voor miliciens niet afgeschaft is, maar voorlopig opgeschort.
Het is toch al ongeveer dertig jaren geleden en ik ken nog jongens van de laatste lichting toen. 
Miel, lampje nazien :wink:

Afbeelding

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

15 mar 2018, 22:13

Het is geen slecht idee
Financieel moet het mogelijk zijn, daar ze nu onmiddellijk na hun studie toch stempelgeld ontvangen of via een andere weg.
Die snotneuzen terug aanleren wat beleefdheid en discipline is.
De moederkindjes en de fis a pappa's terug met hun voeten op de grond.
Ze inzetten bij overstromingen of andere natuurrampen.
Ze inzetten tegen asielzoekers of wat dan ook.

In mijn tijd, moesten wij rond nieuwjaar inspringen bij de Post

Ze kunnen van alles doen
Gast

15 mar 2018, 22:24

" Ingevolge de wet van 31 december 1992 (Belgisch Staatsblad van 8 januari 1993) werd aan de gecoördineerde dienstplichtwetten d.d. 30 april 1962 een artikel 1bis toegevoegd. Vermelde dienstplichtwetten werden daardoor vanaf lichting 1994 tijdelijk buiten werking gesteld met als gevolg dat er voorlopig geen dienstplichtigen meer onder de wapens worden geroepen." 

 Vraag in de Belgische senaat bulletin 1-63  - zitting 1997-1998
( te lezen in de notulen van de Senaat )

Miel zijn lampje werkt perfect. :wink:

De wet die de dienstplicht moest afschaffen werd opgeschort door de toenmalige Minister van Landsverdediging Delcroix. Er werd verder nooit meer aandacht aan geschonken. 
dejules

15 mar 2018, 23:44

Er is geen enkele reden om de dienstplicht terug in te voeren tenzij men de jeugdwerkloosheid verder wenst te verstoppen.
Toen ik mijn legerdienst deed bij de 17 RA in Altenrath (West-Duitsland) was dat ten tijde vd koude oorlog en vooral de naoorlogse bezetting van Duitsland door het Warschaupact en de Nato die daar lijnrecht tegenover elkaar stonden. Hedendaagse oorlogsvoering gebeurt hoogtechnologisch en met kleine goed getrainde eenheden die dikwijls duizenden kilometers van het front zitten.
De voorstanders zijn volgens mij mensen die vrijgesteld waren van legerdienst of die periode nooit meegemaakt hebben en niet weten waarover ze praten. Dit was een verloren jaar en iedereen probeerde dat zo goed mogelijk te doorkomen, de meesten via alcohol!

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

16 mar 2018, 06:37

dejules schreef:Er is geen enkele reden om de dienstplicht terug in te voeren tenzij men de jeugdwerkloosheid verder wenst te verstoppen.
Toen ik mijn legerdienst deed bij de 17 RA in Altenrath (West-Duitsland) was dat ten tijde vd koude oorlog en vooral de naoorlogse bezetting van Duitsland door het Warschaupact en de Nato die daar lijnrecht tegenover elkaar stonden. Hedendaagse oorlogsvoering gebeurt hoogtechnologisch en met kleine goed getrainde eenheden die dikwijls duizenden kilometers van het front zitten.
De voorstanders zijn volgens mij mensen die vrijgesteld waren van legerdienst of die periode nooit meegemaakt hebben en niet weten waarover ze praten. Dit was een verloren jaar en iedereen probeerde dat zo goed mogelijk te doorkomen, de meesten via alcohol!
Denk er ook zo over.......Velen waren toen vrijgesteld door allerlei redenen , broederdienst ( 2 dienstplichtig en 3de vrij ) Te laag inkomen ( vb. landbouwers , ken het geval van 1 dienstplichtig op 7 kinderen ).....Politieke vriendjes , ziekten uit het verleden , enz....
Nu zouden er nog minder opdraven : drugverleden , jonge  vaders , eeuwige studenten , gewetensbezwaarden .....Inderdaad een verloren jaar met zinloze dagvulling , ik kan mij geen drie boeiende dagen herinneren op die afgelegen berg in Duitsland !





..
Doe wel en zie niet om !
MaLoReg

16 mar 2018, 08:06

Zou het terug verplicht maken dan knn al diegenen met dubbele nationaliteit eens leren wat discipline is!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2018, 08:26

De legerdienst was wel een goede zaak voor twee categorieën.
De moederskindjes en de leeuwen.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

16 mar 2018, 09:12

Bijna alle kommentaren gaan over dicipline bijbrengen tijdens de diensttijd. Dit is het beste bewijs dat wij -ouders, opvoeders en maatachappelijk verantwoordelijken-gefaald hebben bij het opvoeden van onze kinderen. Zouden wij niet terug beter een diensttijd meemaken om dicipline te leren?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

16 mar 2018, 09:23

fregat schreef: .....Inderdaad een verloren jaar met zinloze dagvulling , ik kan mij geen drie boeiende dagen herinneren op die afgelegen berg in Duitsland !

..
Mijn familie kan dit niet zegen, mijn twee zoons hebben zeer veel geleerd in het leger en ik ook, en heb moeten werken, zeer vroeg op en tot de laatsten werken, ik was kok.

Mijn jongste zoon rijbewijs CE gehaald en tewerkgesteld als mekanieker in de garage, ook als chauffeur.

Mijn oudste zoon op een schip als steward, ook de opleiding gehad als garcon, en op een schip verveel je niet en leer je wel degelijk wat !

Ik heb ook landmeters gekend die de stiel in het leger heeft geleerd.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2018, 09:40

Heb ook een zinvolle legerdienst gehad in de lijn van mijn studies.
Verantwoordelijk voor het technisch materiaal te velde.