LEGERDIENST

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

16 mar 2018, 09:43

miel schreef:Bijna alle kommentaren gaan over dicipline bijbrengen tijdens de diensttijd. Dit is het beste bewijs dat wij -ouders, opvoeders en maatachappelijk verantwoordelijken-gefaald hebben bij het opvoeden van onze kinderen. Zouden wij niet terug beter een diensttijd meemaken om dicipline te leren?
Minstens de helft van de witte-boord ambtenaren inclusief hun gepensioneerden onder de 60 terug onder de wapens , plus alle ministers/staatssecretarissen van "onnuttige zakens" .... en we hebben het grootste leger van West-Europa :lol:

p.s.  Was KROO en heb me geen moment verveeld. :) Lekkere buitenlucht en goed eten in de mess onderofficieren ,  onnozel doen met de Unimogs en Bedfords.  :lol:  Heb er trouwens ook een rijbewijs C gehaald.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 mar 2018, 09:55

miel schreef:Bijna alle kommentaren gaan over dicipline bijbrengen tijdens de diensttijd. Dit is het beste bewijs dat wij -ouders, opvoeders en maatachappelijk verantwoordelijken-gefaald hebben bij het opvoeden van onze kinderen. Zouden wij niet terug beter een diensttijd meemaken om dicipline te leren?
Dat zie je verkeerd, denk ik.
Ónze  kinderen zijn OK, maar we zien ongedisciplineerd gedrag bij de kinderen van ánderen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2018, 10:04

Heb na mijn opleiding legerdienst gedaan in atelier waar ze onderdelen maakten voor de Leopards, als ze geassembleerd waren gaan testen op het testterrein in Koningslo; en shelters op vrachtwagens gaan testen om ze zo rap mogelijk te velde operationeel te maken
't was een mooie tijd ,veel bijgeleerd goeie dingen en minder goeie dingen , maar al bij al t'is een ervaring maar kan aannemen dat er veel zijn die zich verveelden en dan zijn het lange dagen.
Gast

16 mar 2018, 10:10

Wil. schreef:
miel schreef:Bijna alle kommentaren gaan over dicipline bijbrengen tijdens de diensttijd. Dit is het beste bewijs dat wij -ouders, opvoeders en maatachappelijk verantwoordelijken-gefaald hebben bij het opvoeden van onze kinderen. Zouden wij niet terug beter een diensttijd meemaken om dicipline te leren?
Dat zie je verkeerd, denk ik.
Ónze  kinderen zijn OK, maar we zien ongedisciplineerd gedrag bij de kinderen van ánderen.
OK , zolang de onzen  zich maar  niet in coma zuipen bedoel je.
dejules

16 mar 2018, 10:11

miel schreef:Bijna alle kommentaren gaan over dicipline bijbrengen tijdens de diensttijd. Dit is het beste bewijs dat wij -ouders, opvoeders en maatachappelijk verantwoordelijken-gefaald hebben bij het opvoeden van onze kinderen. Zouden wij niet terug beter een diensttijd meemaken om dicipline te leren?
Het systeem van vaste benoemingen nodigt uit tot onderpresteren
Als ‘vast’ zo ‘vast’ is dat leerkrachten niet ontslagen kunnen worden ook al functioneren ze niet naar behoren, kunnen we best wat ‘losser’ vast benoemen


https://www.demorgen.be/opinie/het-syst ... -b68a41ed/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2018, 10:24

Zolang ge iets doet dat aansluit bij je studies of iets leert dat je later kunt gebruiken is het toch zinvol.
Gewone zandstuiver lijkt me eerder  zinloos.
Maar men kan de technisch geschoolden zeker gebruiken ; rijden met camions is ook iets dat ge kunt gebruiken.
De rest kun je zinvolle burgerdienst geven.
dejules

16 mar 2018, 10:39

voorn schreef: Maar men kan de technisch geschoolden zeker gebruiken ; rijden met camions is ook iets dat ge kunt gebruiken.
Vele honderdduizenden mensen werden verplicht naar het leger gestuurd maar evenveel niet en die konden onmiddellijk gaan werken en goed geld verdienen en normale pensioenrechten opbouwen! De financiële gevolgen van zo1 verloren jaar zijn groot en lopen via de pensioenberekening verder tot de dood! Dit oneerlijk en onzinnig tijdverdrijf is passé, begrepen! ps Jongeren die hun legerdienst moesten doen bleven dikwijls ook werkloos tussen het afstuderen en hun effectieve oproepdatum omdat bedrijven meestal antwoordden met "kom maar terug als ge afgezwaaid zijt". Het gaat veelal over meer dan 1 verloren jaar!
dejules

16 mar 2018, 10:55

voorn schreef:De legerdienst was wel een goede zaak voor twee categorieën.
De moederskindjes en de leeuwen.
Misschien moet iedereen die zelf geen legerdienst heeft gedaan zich van alle commentaar, opmerkingen en stemming onthouden. Want jullie hebben totaal geen idee waarover jullie spreken. De legerdienst is alleen leuk achteraf, om er wat straffe verhalen over te vertellen. Mijn legerdienst was voornamelijk een jaar van veel tijdverlies en nutteloze taken. Dat sommigen de legerdienst aanhalen om van hun kinderen "mannen" te maken is lachwekkend. Dan kunt ge ze evengoed naar de Chiro sturen!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2018, 10:57

Is er in ons land  iets waar gij positief voor bent.
Gij  zit maar te vitten op alles en nog wat.
U bent een verzuurd mens.In Antwerpen een zijker.
Ice

16 mar 2018, 10:58

Ze zouden beter opvoedingskampen invoeren voor hangjongeren én ouders die cultureel gewend zijn de opvoeding en hun ouderlijke verantwoordelijkheid over te laten aan de straat en sociale controle vd toevallige passant en maatschappij.

Dat zou de leefbaarheid van de gemeenschap ten goede komen, wellevendheidslessen, fatsoen, respect en beleefdheid want dat kennen die losgeslagen jongeren niet meer.
En strafkampen voor crimineeltjes met echte, militaire drilmeesters ipv pamperende sociaal werkers die nutteloos en eindeloos lullen.

De dienstplicht wordt nooit opnieuw ingevoerd.
Waarom niet?
De bedoeling is één groot leger, te beginnen op europees niveau om dan naar 1 wereldleger te gaan dus gaat er nooit nog opnieuw een Belgisch leger komen, wij mogen ons niet kunnen verdedigen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2018, 11:08

dejules; zie je niet iets over het hoofd;

De periodes van militaire dienst bij het Belgische leger en als gewetensbezwaarde worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Die voorwaarden worden bepaald door de ingangsdatum van uw pensioen. 

met pensioen voor 1 juli 2017
als u  binnen de 3 jaar na het einde van die periodes minstens 1 jaar gewerkt als werknemer met minstens 1/3de van een volledige arbeidsprestatie.
vanaf 1968 op basis van een normaal fictief loon aan index 141,59 op 01/01/2018 is dit vastgesteld op
24 247,04 EUR voor een volledig jaar.

met pensioen vanaf 1 juli
als u na uw militaire dienst was u eerst aan de slag als werknemer, ongeacht de termijn tussen het einde van de militaire dienst en die eerste tewerkstelling.
voor 1968 op basis van een forfaitair loon aan index 141,59 op 01/06/2017 is vastgesteld op 14 519,05 EUR

Kan zijn dat de bedragen al opnieuw aangepast zijn , dat ga ik niet betwisten.
dejules

16 mar 2018, 11:12

voorn schreef:Is er in ons land  iets waar gij positief voor bent.
Ik ben niet de man die dit land wil afbreken, daarvoor moet ge bij uw Antwerpse vriend De Wever zijn!
Kom, eerst uw land gaan verdedigen en dan roepen "Walen buiten". Ga bij de leeglopers vd N-VA verder zeiken!
dejules

16 mar 2018, 11:22

wardje schreef:dejules; zie je niet iets over het hoofd;

De periodes van militaire dienst bij het Belgische leger en als gewetensbezwaarde worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Die voorwaarden worden bepaald door de ingangsdatum van uw pensioen. 

met pensioen voor 1 juli 2017
als u  binnen de 3 jaar na het einde van die periodes minstens 1 jaar gewerkt als werknemer met minstens 1/3de van een volledige arbeidsprestatie.
vanaf 1968 op basis van een normaal fictief loon aan index 141,59 op 01/01/2018 is dit vastgesteld op
24 247,04 EUR voor een volledig jaar.

met pensioen vanaf 1 juli
als u na uw militaire dienst was u eerst aan de slag als werknemer, ongeacht de termijn tussen het einde van de militaire dienst en die eerste tewerkstelling.
voor 1968 op basis van een forfaitair loon aan index 141,59 op 01/06/2017 is vastgesteld op 14 519,05 EUR

Kan zijn dat de bedragen al opnieuw aangepast zijn , dat ga ik niet betwisten.
ACV waarschuwt: dienstplicht meetellen kan je 500 euro per jaar kosten

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171017_0313 ... doen-dalen
Gast

16 mar 2018, 11:34

wardje schreef:dejules; zie je niet iets over het hoofd;

De periodes van militaire dienst bij het Belgische leger en als gewetensbezwaarde worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Die voorwaarden worden bepaald door de ingangsdatum van uw pensioen. 

met pensioen voor 1 juli 2017
..........
Dat is dan nieuw !  Mijn legerdienst wordt als werknemersloopbaan opgenomen , maar dat is omdat ik voor die legerdienst reeds een vast contract onbepaalde duur had ( en uiteraard de dag na de afzwaai terug op dat werk moest verschijnen ).  Als ik me niet vergis was dat indertijd de enige voorwaarde die bestond om legerdienst als werkperiode mee te laten tellen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2018, 11:49

SOF , waar jij van spreekt is al een tijdje terug, nu wordt dat aanzien als gelijkgestelde dagen, heb dit gevonden DENK dat dit er betrekking op heeft:


http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/calc ... fault.aspx