Magistrale of huisbereidingen apotheek

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 mar 2018, 07:41

Een (huis)arts kan je een voorschrift verstrekken met een bereidingsformule erop bestemd voor de apotheker zodat deze laatste je bvb. een zalf kan bereiden. 
Door dit voorschrift is er ook tussenkomst van de mutualiteit, zeg maar dezelfde werkwijze als bij een geregistreerd geneesmiddel.

Wat ik me nu afvraag (navraag en antwoord bij de apotheker was niet overtuigend en daarom hoor ik graag eens andere ervaringen) : kan je zelf aan de hand van die formule (en gekend bij je apotheker of die je zelf bewaart) opnieuw dat produkt bestellen, vrij verkrijgbaar dus, maar dan met de consequentie dat de mutualiteit er niet zal tussenkomen ?

Kortom, zijn alle magistrale bereidingen per definitie vrij verkrijgbaar ?
Alvast bedankt voor wat toelichting.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

16 mar 2018, 07:52

neen, niet allen zijn vrij verkrijgbaar. Het zal er in hoge mate van afhangen wat er in verwerkt is. Er zullen bepaalde bereidingen zijn waarbij de apotheker bereidt is om die zo af te leveren. Maar in sommige gevallen zal hij het weigeren omdat de ingrediënten te zwaar zijn om zo af te leveren. Zoals cortisone bv (ik geef maar een voorbeeld) die hij zou moeten verwerken. Maar je kan dat toch gewoon testen door de zalf die hij je nu gemaakt heeft, de volgende keer te vragen zonder doktersvoorschrift en dan uiteraard zonder tussenkomst van de ziekenkas. Dat is toch de eenvoudigste weg? Als het je vaste apotheker is zou dat geen probleem mogen vormen. 

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 mar 2018, 07:03

Prima Vera schreef:neen, niet allen zijn vrij verkrijgbaar. Het zal er in hoge mate van afhangen wat er in verwerkt is. Er zullen bepaalde bereidingen zijn waarbij de apotheker bereidt is om die zo af te leveren. Maar in sommige gevallen zal hij het weigeren omdat de ingrediënten te zwaar zijn om zo af te leveren. Zoals cortisone bv (ik geef maar een voorbeeld) die hij zou moeten verwerken. Maar je kan dat toch gewoon testen door de zalf die hij je nu gemaakt heeft, de volgende keer te vragen zonder doktersvoorschrift en dan uiteraard zonder tussenkomst van de ziekenkas. Dat is toch de eenvoudigste weg? Als het je vaste apotheker is zou dat geen probleem mogen vormen. 
Bedankt voor je bijkomende info. Ik weet nu wel genoeg.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !