Wat hiervan te denken?-opgelost

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 mar 2018, 09:04

Hellokes, ik verblijf met mijn echtgenote nu reeds meer dan 2 jaar in een Rust en Verzorging Centrum, en wij beschikken hier onder andere gratis over internet.

Dit krijgen wij langs een van de Wifi's van het ventrum, ook de verschillende computers van de verzorgers en andere medewerkers van het RVT worden ook per Wifi verbonden en zijn allen per paswoord beveiligd, ook "mijn" verbinding is met een paswoord beveiligd.

Ik krijg deze morgen van Avast volgende melding

 Afbeelding

Ik herhaal dat ik dit netwerk dagelijks reeds meer dan 2 jaar gebruik.

Ik weet niet hoe Avast op mijn computer gekomen is, en ik gebruik dit niet (is deze misschien meegekomen met de laatste installatie van Ccleaner?)

Ik heb geen scan laten uitvoeren omdat ik dit niet vertrouw.

Nog ter info, ik heb enkele tijd geleden een melding gekregen zogezegd van Microsoft dat ik met verouderde software bezig ben en ook het voorstel dit te laten verhelpen, wat ik natuurlijk niet aangenomen heb, ik kon echter daar niet uit geraken dan mijn computer uit te schakelen, en opnieuw op te starten.

Graag raad over de te volgen werkwijze waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

23 mar 2018, 09:30

Danny,

Ja die Avast had je kunnen uitvinken als je CCleaner installeerde.
Welk Anti virus programma staat er origineel op je computer ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 mar 2018, 09:43

Hey Sony, bedankt voor jouw antwoord.

Wel ik voel mij nu goed met Microsoft Secutity Essentials nadat ik vroeger steeds met AVG gewerkt heb.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

23 mar 2018, 11:35

Hallo,

Zoals "Sony" al aangeeft het is waarschijnlijk via Ccleaner op je pc gekomen.
Doe het volgende eens:

Weg gaan naar Programma's en onderdelen:
 Klik Windows knop plus R tegelijk in. Afbeelding. Type appwiz.cpl in en klik OK.

Zie je in deze lijst avast staan zo ja, kan je hem daar verwijderen:
Klik met je rechtermuis knop erop en kies Verwijderen.
Volg de de-installatie instructies van het programma zelf op. Start indien nodig opnieuw op.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 mar 2018, 15:40

Hello Abbs, en bedankt voor jouw raad die ik dan ook uitgevoerd heb.

Waar de installatie van Avast gewoon gebeurt door het niet uitvinken van een vraag, is de deïnstallatie enkel maar mogelijk na het beantwoorden van vragen zoals ben jij wel zeker, en waarom, en sinds wanneer gebruikt je dit ... :roll:

Maar ik heb het dus verwijderd.

Moet er nog iets gedaan worden in verband met die melding van Microsoft?

Groetjes, en bedankt.

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

23 mar 2018, 16:32

Danny,

Als de WiFi verbinding die je gebruikt inderdaad floordam-bezoekers is
dan is dat een open onbeveiligde verbinding zoals een home spot van Telenet
of een proximus fon. Of de Windows firewall hiervoor voldoende beveiliging
geeft weet ik niet de Windows Defender als anti virus zal wel volstaan.
Over welke software werd je verwittigd door Microsoft ?
Normaal krijg je autmatisch updates aangeboden via Windows update.
Je kunt voor alle zekerheid eens laten scannen door FRST en abbs de logs
laten nakijken.
Voor info kijk op onderstaande linken:
https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=197112

en de handleiding:
https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=197564

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

23 mar 2018, 18:36

Nog ter info, ik heb enkele tijd geleden een melding gekregen zogezegd van Microsoft dat ik met verouderde software
bezig ben en ook het voorstel dit te laten verhelpen, wat ik natuurlijk
niet aangenomen heb, ik kon echter daar niet uit geraken dan mijn
computer uit te schakelen, en opnieuw op te starten.
Welk programma gaf de melding, Sony legde het ook al netjes uit deat Microsoft alleen de eigen updates aanbied.


Om updates na te laten kijken was er een goed programma voor Secunia maar die stopt jammer genoeg.
We hebben wel twee goede alternatieven gevonden Kaspersky Software Updater en Patch my PC Updater.
We hebben ze onder de loep genomen en ze zijn te vertrouwen dat kan je hier na lezen Klik.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 mar 2018, 19:17

Sony, hier enkele verduidelijkingen betreffende de beschikbare Wifi netwerken.


Afbeelding

Afbeelding

Hoe sterk die beveiliging is, weet ik niet.

Ik zie hier ook in de gangen, ongeveer om de 25 meter zo een bakske hangen waarop zo een Wifi symbool aan het flikkeren is, ik veronderstel dat dit toegangspunten zijn tot het Wifi netwerk om de computers van het
personeel ook te bedienen.

Ik zal eens, bij wijze van test, met mijn laptop buiten gaan rondlopen om te zien hoe ver die Wifi reikt.

Betreffende die melding van Microsoft, ik heb niet alles gelezen, maar ik heb hier toch reeds veelvuldig gelezen dat Microsoft geen berichten verstuurd, dus …

Ik krijg ook regelmatig mijn updates, zodus kan het toch niet zijn dat ik met verouderde software zit.

Ik zal ook, bij wijze van voorzorg, die andere tipsopvolgen.

Groetjes
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 mar 2018, 20:49

Abbs, ik weet heus niet meer welk programma die melding gaf, maar het was zoiets alsof Windows 10 mij zou melden dat het verouderd was, en dat ik zou moeten updaten wat ik dus niet gedaan heb.

Ik weet wel dat ik toen met Edge bezig was, en met Google gewoon aan het rondneuzen was achter informatie over de Pinnacle Mydvd.

Nu stel ik hier de vraag of ik misschien best met FRST mijn laptop laat nakijken, en daarna laten zoeken naar verouderde software, of wat is uw wijze raad in dit verband?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

24 mar 2018, 09:37

Hallo,

Via FRST kan ik ook bepaalde programma's na kijken of ze geupdate moeten worden en ik kan bekijken
of er geen malware op je pc staat.

En lees aub het volgende dit is ideaal om te gebruiken:

Om updates na te laten kijken was er een goed programma voor Secunia maar die stopt jammer genoeg.
We hebben wel twee goede alternatieven gevonden Kaspersky Software Updater en Patch my PC Updater.
We hebben ze onder de loep genomen en ze zijn te vertrouwen dat kan je hier na lezen Klik.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 mar 2018, 10:23

Abbs, bedankt voor jouw antwoord.

Ik had wel reeds die verwijzing naar dat programma gelezen, maar wist niet of het noodzakelijk was FRST te laten lopen, en daarna dat opzoeken naar verouderde software.

Ik begrijp dus dat ik nu eerst die opzoeking best doe, en daarna zien we wel.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

24 mar 2018, 10:28

Danny
Sony, hier enkele verduidelijkingen betreffende de beschikbare Wifi netwerken.
Er staat dat de verbinding beveiligd is.
Als je op eigenschappen klikt, krijg je dan te zien dat er een WPA2 beveiliging is ?
Verder ga ik hier voorlopig niet meer tussenkomen terwijl abbs met jou communiceert
volg zijn raad op.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 mar 2018, 10:41

Sony schreef:... krijg je dan te zien dat er een WPA2 beveiliging is ? ...
Sony, effekes vlug vermelden dat daar veel informatie staat, maar ook WPA2-Personal

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

24 mar 2018, 10:41

Hallo,

Laten we alles stap voor stap doen,

Stap 1.
Voer de tool FRST uit Handleiding.

In plaats van de inhoud te kopiëren en plakken upload de txt bestanden via filedropper:
  • Klik op: http://www.filedropper.com/.
  • Klik op die site op Afbeelding
  • Verkenner opent > klik links boven op Bureaublad > dubbel klik rechts  FRST.txt.
  • Kopieer nu de link die nu onder "Link To Share This File With Anyone" staat en plak die in je volgende antwoord.
Doe dat ook met  Addition.txt.


Je heb nu twee linken, plaats die in je volgende antwoord.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 mar 2018, 17:04

Hello Abbs, en sorry dat ik hier niet steeds aan de PC zit, maar ik heb het reeds laten weten op Seniorennet, wij zitten hier in een Rust en Verzorging Tehuis omdat ik mijn echtgenote thuis niet meer kon verzorgen,
hier heb ik niet enkel de hulp van het personeel, maar ook aangepaste toestellen …

Ik heb dus FRST laten lopen, en hier zijn die twee bestanden (de link daarnaartoe), ik hoop dat je hiermede iets kan bereiken en zie jouw opmerkingen tegemoet.

http://www.filedropper.com/addition_9
http://www.filedropper.com/frst_11

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender