Zware beroepen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

30 mar 2018, 01:56

Schandalig! Minister van pensioenen Bacquelaine toonde vandaag weer wat hij denkt over de gewone vrouw of man.

Hij heeft een nieuw plan klaar die langdurig zieken in zware beroepen dubbel zal straffen:

als men ziek is, zal men langer moeten werken.
Ik vroeg hem wat de gevolgen zijn voor een poetsvrouw die 3,5 maand niet kon werken door arthrose, en hij zei doodleuk: "ze moet een goede dokter zoeken." "Wat een misprijzen voor de arbeidersklasse!" riep ik tegen hem. "Iemand is ziek door haar werk en een liberale minister vindt geen beter antwoord dan dat!" Het is al lang duidelijk dat de rechtse regering de mensen met een zwaar beroep en de gepensioneerden maar als één iets ziet: een besparingspost. De nieuwe maatregel, die vanochtend in de pers kwam, bevestigt dat nog eens.

Voor mensen die beroep kunnen doen op de regeling voor zware beroepen, zullen periodes na 21 dagen ziekte niet meer meetellen voor het berekenen van hun pensioenleeftijd.

Hiermee zeggen ze tegen de mensen: jij bent te lang ziek, dus je gaat langer moeten werken. "In de solidaire samenleving waar ik voor streef, is het net het omgekeerde," zei ik. "Als je ziek bent door je werk, moet je vroeger op pensioen kunnen." Het is nog maar eens bevestigd: deze regering heeft geen flauw benul van wat de mensen meemaken. Voor hen tellen cijfertjes, geld, zoveel mogelijk winst. Als we willen dat ze een stap terug zetten, zullen we het samen moeten roepen op straat. "Ik hoop dat er op 16 mei héél veel volk is op de pensioenbetoging," besloot ik. "Alleen zo gaan we de regering een stap achteruit doen zetten met haar asociale pensioenbeleid!"


Raoul Hedebouw

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

30 mar 2018, 08:33

dejules schreef:Schandalig! Minister van pensioenen Bacquelaine toonde vandaag weer wat hij denkt over de gewone vrouw of man.

Hij heeft een nieuw plan klaar die langdurig zieken in zware beroepen dubbel zal straffen:

als men ziek is, zal men langer moeten werken.
Ik vroeg hem wat de gevolgen zijn voor een poetsvrouw die 3,5 maand niet kon werken door arthrose, en hij zei doodleuk: "ze moet een goede dokter zoeken." "Wat een misprijzen voor de arbeidersklasse!" riep ik tegen hem. "Iemand is ziek door haar werk en een liberale minister vindt geen beter antwoord dan dat!" Het is al lang duidelijk dat de rechtse regering de mensen met een zwaar beroep en de gepensioneerden maar als één iets ziet: een besparingspost. De nieuwe maatregel, die vanochtend in de pers kwam, bevestigt dat nog eens.

Voor mensen die beroep kunnen doen op de regeling voor zware beroepen, zullen periodes na 21 dagen ziekte niet meer meetellen voor het berekenen van hun pensioenleeftijd.

Hiermee zeggen ze tegen de mensen: jij bent te lang ziek, dus je gaat langer moeten werken. "In de solidaire samenleving waar ik voor streef, is het net het omgekeerde," zei ik. "Als je ziek bent door je werk, moet je vroeger op pensioen kunnen." Het is nog maar eens bevestigd: deze regering heeft geen flauw benul van wat de mensen meemaken. Voor hen tellen cijfertjes, geld, zoveel mogelijk winst. Als we willen dat ze een stap terug zetten, zullen we het samen moeten roepen op straat. "Ik hoop dat er op 16 mei héél veel volk is op de pensioenbetoging," besloot ik. "Alleen zo gaan we de regering een stap achteruit doen zetten met haar asociale pensioenbeleid!"


Raoul Hedebouw
FEIT is en blijft: de beroepen (?) die deze regering NODIG heeft bij een eventuele volksopstand, die hebben hun schaapjes al op het droge !  :lol: :lol: :lol:
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen
Gast

30 mar 2018, 09:52

Vrijzinnige schreef:..
FEIT is en blijft: de beroepen (?) die deze regering NODIG heeft bij een eventuele volksopstand, die hebben hun schaapjes al op het droge !  :lol: :lol: :lol:
En in die beroepen lopen er al heel veel meer schaapjes ( of zijn het wolven ) rond dan vroeger.   :?
Laatst gewijzigd door Gast op 30 mar 2018, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 mar 2018, 11:14

dejules haalt deze quote aan van zijn idool, Hedebouw: "deze regering heeft geen flauw benul van wat de mensen meemaken. Voor hen tellen cijfertjes, geld, zoveel mogelijk winst."

Nooit gemerkt dat er een regering was die winst  maakte. We gaan erop vooruit.  :lol: 
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

30 mar 2018, 11:39

""Nooit gemerkt dat er een regering was die winst  maakte"

Flauwtjes hoor - de poster bedoelt uiteraard dat deze regering marcheert in dienst van zij die nooit genoeg winst kunnen cashen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 mar 2018, 12:05

Dan moet hij zijn gedachten helderder onder woorden brengen. Hij spreekt duidelijk over de regering, niet over de ondernemers.

Stel je voor dat ik een parallelle uitspraak zou doen over moslims die niet deugen, terwijl ik de islamideologie bedoel. Wat denk je dat er zou gezegd worden?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

30 mar 2018, 12:33

Wil. schreef:Dan moet hij zijn gedachten helderder onder woorden brengen. Hij spreekt duidelijk over de regering, niet over de ondernemers.
.... volgens de letter van de wet heb je gelijk :lol:
Stel je voor dat ik een parallelle uitspraak zou doen over moslims die niet deugen, terwijl ik de islamideologie bedoel. Wat denk je dat er zou gezegd worden?
Allé vooruit , we gaan er hier ook maar eens de islam bijsleuren .... tsss  :roll:
dejules

01 apr 2018, 19:16

Het debat over ‘ouderen en langer werken’ haalt de laatste jaren veelvuldig het nieuws. Je zou denken dat het een recent probleem is. Niets is echter minder waar.In de jaren '70 reeds ontstonden er vervroegde uittredingsstelsels voor ouderen.

Zo is het (wettelijk) brugpensioen er gekomen in 1974. Mede als gevolg van de toen heersende economische crisis (oliecrisis in 1973) was er grote werkloosheid die vooral de jongeren trof. Om die jongerenwerkloosheid op te vangen bedacht men het brugpensioen, waardoor ‘ouderen’ vervroegd konden stoppen. Er was toen wel een vervangingsplicht. Naast het wettelijke stelsel van BP, kwamen er ook meer en meer ‘conventionele’ afspraken tot stand inzake brugpensioen. (CAO per sector en/of onderneming) In deze cao’s werden andere leeftijdvoorwaarden bedongen (58j; 55j…).Brugpensioen is de afgelopen decennia  meer en meer gebruikt om ‘een sociaal bloedbad’ bij herstructureringen te vermijden.Maar ondertussen bleef er een grote instroom van +50 in de werkloosheid. Zelfs zo groot dat de overheid in 1991 besliste tot een ‘vrijstelling’ van 50+ in de werkloosheid, wat betekende dat deze mensen niet langer ‘bemiddelbaar’ waren en géén verplichtingen meer hadden om werk/begeleiding te zoeken. Deze groep ‘verdween’ dan ook uit de werkloosheidscijfers en zo kon België ‘betere’ cijfers voorleggen aan Europa.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 apr 2018, 21:29

'Brugpensioen' is dat een zwaar beroep?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

20 apr 2018, 20:07

De loopbaan van een werknemer met een zwaar beroep zal zwaarder doorwegen dan van wie geen zwaar beroep heeft. Zo zal bijvoorbeeld in plaats van 44 jaar loopbaan maar 42 jaar loopbaan nodig zijn om op 60 jaar op pensioen te kunnen gaan. Voor de berekening van het pensioen zal echter maar rekening worden gehouden met 42 jaar.

Met andere woorden: een werknemer zal misschien wel vroeger kunnen vertrekken, maar het pensioenbedrag zal lager liggen omdat er minder loopbaanjaren zijn.

“De regering zegt dus: het is ok als je door een zwaar beroep vroeger met pensioen kunt, maar dan wel aan een lager pensioen”, klinkt het bij het ABVV.

“Pensioendiefstal”, zo vindt de vakbond.“Op die manier betaalt wie een zwaar beroep uitoefent, zelf die vervroegde uitstap”, argumenteert de vakbond. Dat kan oplopen van 54 tot 254 euro, zo becijferde de vakbond. “Dat laatste is in het uiterste geval, voor iemand die aan de drie criteria (veiligheidsrisico, fysieke belasting en arbeidsorganisatie) heeft voldaan en aan het hoogste loonplafond zit”.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180420_03473423
Ice

21 apr 2018, 12:40

dejules schreef:Schandalig! Minister van pensioenen Bacquelaine toonde vandaag weer wat hij denkt over de gewone vrouw of man.

Hij heeft een nieuw plan klaar die langdurig zieken in zware beroepen dubbel zal straffen:

als men ziek is, zal men langer moeten werken.
Ik vroeg hem wat de gevolgen zijn voor een poetsvrouw die 3,5 maand niet kon werken door arthrose, en hij zei doodleuk: "ze moet een goede dokter zoeken." "Wat een misprijzen voor de arbeidersklasse!" riep ik tegen hem. "Iemand is ziek door haar werk en een liberale minister vindt geen beter antwoord dan dat!" Het is al lang duidelijk dat de rechtse regering de mensen met een zwaar beroep en de gepensioneerden maar als één iets ziet: een besparingspost. De nieuwe maatregel, die vanochtend in de pers kwam, bevestigt dat nog eens.

Voor mensen die beroep kunnen doen op de regeling voor zware beroepen, zullen periodes na 21 dagen ziekte niet meer meetellen voor het berekenen van hun pensioenleeftijd.

Hiermee zeggen ze tegen de mensen: jij bent te lang ziek, dus je gaat langer moeten werken.
"In de solidaire samenleving waar ik voor streef, is het net het omgekeerde," zei ik. "Als je ziek bent door je werk, moet je vroeger op pensioen kunnen."
Het is nog maar eens bevestigd: deze regering heeft geen flauw benul van wat de mensen meemaken. Voor hen tellen cijfertjes, geld, zoveel mogelijk winst. Als we willen dat ze een stap terug zetten, zullen we het samen moeten roepen op straat. "Ik hoop dat er op 16 mei héél veel volk is op de pensioenbetoging," besloot ik. "Alleen zo gaan we de regering een stap achteruit doen zetten met haar asociale pensioenbeleid!"


Raoul Hedebouw
Wat is dat eigenlijk voor een waanzinnige redenering?
Voor zieke mensen zou de prioriteit genezing in alle rust moeten zijn zonder dat politieke aasgieren achter zieke mensen jaagt!
Langdurig zieken aan het werk jagen? Welk monster komt daar maar op?

Pensioen inleveren of langer moeten werken omdat je ZIEK bent en dan nog meer verwarring én verdeeldheid stichten door zware beroepen erbij te slepen?
Verdeel en heers, mensen tegen elkaar opzetten maar het uiteindelijke doel blijft altijd hetzelfde: zoveel mogelijk mensen hun terechte, wettelijke pensioen waarvoor gewérkt werd en dat zoal niks voorstelt, AF te pakken.
Besparing? Voor wát?! Élke inlevering, élke 'inspanning' van de bevolking leidt telkens tot MEER schulden...dat de politiek éérst maar eens klaar en duidelijk dát verklaart: wáár zijn de miljarden gebleven die wij telkens en steeds méér inleveren?!!!!

Het is toch overduidelijk dat het wéér gaat om aan pensioenen (en ziekte-uitkeringen) te knabbelen en mensen te verarmen door smerige, verwerpelijke chantage: ziek zijn en toch gaan werken én langer werken omdat je ziek bent om je récht op je wettelijke pensioen te 'mogen' krijgen?
Voor schade aan hun gezondheid door een zwaar beroep zouden mensen extra compensatie moeten krijgen, tenminste voor het dekken van hun medische kosten, terwijl ze wérkten voor de belastingen, gestolen door de hebzuchtige en geldverspillende staat.
Misschien moet elke zieke door een zwaar beroep de staat maar eens aanklagen en compensatie eisen voor hun ziektekosten om melkkoe te zijn geweest voor dat politieke zootje waarbij hun gezondheid naar de kl*ten ging.
Binnenkort bestaan er pensioen regeltjes voor élke burger apart om ons te kunnen bestelen!  :evil:

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

22 apr 2018, 10:28

Ice schreef:
dejules schreef:Schandalig! Minister van pensioenen Bacquelaine toonde vandaag weer wat hij denkt over de gewone vrouw of man.

Hij heeft een nieuw plan klaar die langdurig zieken in zware beroepen dubbel zal straffen:

als men ziek is, zal men langer moeten werken.
Ik vroeg hem wat de gevolgen zijn voor een poetsvrouw die 3,5 maand niet kon werken door arthrose, en hij zei doodleuk: "ze moet een goede dokter zoeken." "Wat een misprijzen voor de arbeidersklasse!" riep ik tegen hem. "Iemand is ziek door haar werk en een liberale minister vindt geen beter antwoord dan dat!" Het is al lang duidelijk dat de rechtse regering de mensen met een zwaar beroep en de gepensioneerden maar als één iets ziet: een besparingspost. De nieuwe maatregel, die vanochtend in de pers kwam, bevestigt dat nog eens.

Voor mensen die beroep kunnen doen op de regeling voor zware beroepen, zullen periodes na 21 dagen ziekte niet meer meetellen voor het berekenen van hun pensioenleeftijd.

Hiermee zeggen ze tegen de mensen: jij bent te lang ziek, dus je gaat langer moeten werken.
"In de solidaire samenleving waar ik voor streef, is het net het omgekeerde," zei ik. "Als je ziek bent door je werk, moet je vroeger op pensioen kunnen."
Het is nog maar eens bevestigd: deze regering heeft geen flauw benul van wat de mensen meemaken. Voor hen tellen cijfertjes, geld, zoveel mogelijk winst. Als we willen dat ze een stap terug zetten, zullen we het samen moeten roepen op straat. "Ik hoop dat er op 16 mei héél veel volk is op de pensioenbetoging," besloot ik. "Alleen zo gaan we de regering een stap achteruit doen zetten met haar asociale pensioenbeleid!"


Raoul Hedebouw
Wat is dat eigenlijk voor een waanzinnige redenering?
Voor zieke mensen zou de prioriteit genezing in alle rust moeten zijn zonder dat politieke aasgieren achter zieke mensen jaagt!
Langdurig zieken aan het werk jagen? Welk monster komt daar maar op?

Pensioen inleveren of langer moeten werken omdat je ZIEK bent en dan nog meer verwarring én verdeeldheid stichten door zware beroepen erbij te slepen?
Verdeel en heers, mensen tegen elkaar opzetten maar het uiteindelijke doel blijft altijd hetzelfde: zoveel mogelijk mensen hun terechte, wettelijke pensioen waarvoor gewérkt werd en dat zoal niks voorstelt, AF te pakken.
Besparing? Voor wát?! Élke inlevering, élke 'inspanning' van de bevolking leidt telkens tot MEER schulden...dat de politiek éérst maar eens klaar en duidelijk dát verklaart: wáár zijn de miljarden gebleven die wij telkens en steeds méér inleveren?!!!!

Het is toch overduidelijk dat het wéér gaat om aan pensioenen (en ziekte-uitkeringen) te knabbelen en mensen te verarmen door smerige, verwerpelijke chantage: ziek zijn en toch gaan werken én langer werken omdat je ziek bent om je récht op je wettelijke pensioen te 'mogen' krijgen?
Voor schade aan hun gezondheid door een zwaar beroep zouden mensen extra compensatie moeten krijgen, tenminste voor het dekken van hun medische kosten, terwijl ze wérkten voor de belastingen, gestolen door de hebzuchtige en geldverspillende staat.
Misschien moet elke zieke door een zwaar beroep de staat maar eens aanklagen en compensatie eisen voor hun ziektekosten om melkkoe te zijn geweest voor dat politieke zootje waarbij hun gezondheid naar de kl*ten ging.
Binnenkort bestaan er pensioen regeltjes voor élke burger apart om ons te kunnen bestelen!  :evil:
Tja Ice, Vlaanderen wilde een rechts bestuur.....dus heb jij als volger van een extreem rechtse partij eigenlijk  GEEN spreekrecht om de negatieve gevolgen van dat rechts bestuur aan te kaarten.  :lol: :lol: :lol:
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen
Ice

22 apr 2018, 16:14

vrijzinnige schreef:Tja Ice, Vlaanderen wilde een rechts bestuur.....dus heb jij als volger van een extreem rechtse partij eigenlijk  GEEN spreekrecht om de negatieve gevolgen van dat rechts bestuur aan te kaarten. 
Weer geen eigen mening op het onderwerp zoals gewoonlijk, loser?
Niemand bepaalt of en wanneer ik spreekrecht heb.
Bewijzen met authentieke stukken dat ik stemde op een extreem rechtse partij of je smoel houden.

Is het niet al tijd om op je knieën te gaan liggen naar mekka met je gat omhoog voor dat gat tussen je ogen? Daarachter zit toch niks...
Ow... dat mag nog niet in de psychiatrie zeker? Neem maar gauw je pilletje voor ze je in een dwangbuis steken voor je zonneslag. :twisted:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 apr 2018, 17:11

Wat is het hier toch O zo gezellig  8O
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

22 apr 2018, 17:16

benq schreef:Wat is het hier toch O zo gezellig  8O
Kleuters onder elkaar, wat verwacht je dan ?? :)