Korstmossen op daken

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 mar 2018, 14:00

Heeft iemand enige ervaring met het verwijderen van korstmossen (van het type zoals op de foto) op een dak?

Ik wil geen hogedrukreiniger gebruiken en ook geen javel. De afvoer van het regenwater wordt gebruikt voor toilet en soms voor sommige wasbeurten.
Ik zoek dus naar een milieuvriendelijk product.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wil. op 07 apr 2018, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

30 mar 2018, 22:05

alles wat je koopt tegenwoordig is milieu vriendelijk . is het een leien dak ? hoe oud zijn deze  eventueel dan ? er bestaan wetten daarop en hoge boetes ? google eens naar de website van bouwinfo ! 

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

31 mar 2018, 11:01

biotex groen der op kappen
heb je in poedervorm en in vloeibaar
als ge de poedervorm neemt dan een beetje bevochtigen , en laten weken
dan niks meer aan doen
als het regent zal het der wél afgaan allemaal
en t'is bio
daar zitten namelijk biobeestjes in die dat groen afbreken

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 apr 2018, 13:21

Is mij al opgevallen dat na een echte warme en droge periode, ze met een borstel gemakkelijk af te borstelen zijn.
Met een schraper (plankje met lange steel lukt ook), is misschien wat werk maar je moet dat ook niet alle weken doen.
Nadat alle mossen van het dak zijn verwijderd en de dakgoot is schoongemaakt, is het nodig om de leien te desinfecteren. Hiermee worden de laatste overgebleven (schimmel)sporen gedood en voorkomt men dat mossen opnieuw gaan aangroeien.
Wanneer het dak volledig is gereinigd, is het aan te raden om deze te  impregneren of coaten. Dit is alleen nodig bij kunstleien. De beschermende toplaag van deze leien is door de jaren heen afgesleten en door de leien te behandelen met een impregneermiddel of coating voorkom je dat het dak opnieuw gaat vervuilen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 apr 2018, 16:11

Het gaat om dit soort dak. Geen leien dak, dus.

De korstmossen die ik bovenaan heb laten zien, vind je ook op klinkers e.d.m. Ze zijn bijna niet weg te krijgen. Gewoon mos kun je inderdaad met verschillende middelen aanpakken, maar deze zijn blijvers.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 apr 2018, 16:13

wardje schreef:Nadat alle mossen van het dak zijn verwijderd en de dakgoot is schoongemaakt, is het nodig om de leien te desinfecteren. Hiermee worden de laatste overgebleven (schimmel)sporen gedood en voorkomt men dat mossen opnieuw gaan aangroeien.
Met welk product doe je dat en hoe doe je dat best?
Wanneer het dak volledig is gereinigd, is het aan te raden om deze te  impregneren of coaten. Dit is alleen nodig bij kunstleien. De beschermende toplaag van deze leien is door de jaren heen afgesleten en door de leien te behandelen met een impregneermiddel of coating voorkom je dat het dak opnieuw gaat vervuilen.
Ook hier: welk product en hoe aanbrengen, aub?
Laatst gewijzigd door Wil. op 07 apr 2018, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 apr 2018, 18:49

Wil;


Als ge uw dak met een stoomhogedruk hebt gereinigd, breng  je de roofcoat aan in twee lagen, grondlaag en afwerkingslaag:
Het product is DUPONT LUCITE ROOFCOAT met TEFLON-e,  dit is een water gedragen coating met hoge dampdoorlaatbaarheid. Dit product is UV-bestendig,bestand tegen algen- en mosaangroei en vormt na droging een vocht en vuilafstotend schild.
Het produkt breng je aan al benevelend zoals bij onkruidverdelger ,je kent dat wel al pompend.
Pas op , het is een heel werk coating aanbrengen.
Als je het laat uitvoeren mag je gemiddeld rekenen dat de prijs  ligt tussen de 30 tot 45 euro per m² voor het reinigen en coaten van een hellend dak met pannen .
Ge hebt natuurlijk verschillende coatings; ik noem er nu één; maar ge hebt acrylcoating op waterbasis, polymere coatings, enz .
Denk dat je nu een beetje wijzer bent geworden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 apr 2018, 00:03

Bedankt voor het antwoord. Maar ik heb het echt niet voor hogedrukreinigers. Die spuiten de bovenlaag van pannen maar ook van klinkers eraf. Je krijgt dan een veel ruwer oppervlak dan voorheen. Dat valt met het blote oog misschien niet op maar op klinkers zie je dat na enkele jaren wel degelijk.
Hetzelfde doet zich voor als je houten tuinmeubelen onder hand pakt met de hogedrukspuit. De zachte vezels worden tussen de nerven uitgespoten en de meubels zijn grover achteraf.

Als die Biotex groen zou werken, dan is het vanzelfsprekend interessant om achteraf de coating aan te brengen.

In elk geval bedankt voor de tips.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

10 apr 2018, 19:59

Wil, waarom moeten die korstmossen er af? Wat is het probleem?
Ondank is 's werelds loon

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 apr 2018, 23:58

Het is vooral vanuit esthetisch oogpunt dat die korstmossen hinderlijk zijn. Het dak was ooit prachtig (is het eigenlijk nog) maar die wit-grijze vlekken zijn een doorn in mijn oog.