schenking handgift

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

02 apr 2018, 16:36

Schenking van een geldgift NIET via een notaris:

Om zeker  en veilig te zijn (en geen rekening te houden met de "3 jaar niet overlijden van de schenker") kan men eventueel  een -"registratierecht bvb.7%"- gebruiken.

Is dat zo? Liefst antwoord van personen die via deze weg gebruik hebben gemaakt.
Groetjes. 
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 apr 2018, 20:46


E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 apr 2018, 21:24

Vermijden successietaks is niet hetzelfde als èèn van de erfgename bevoordelen.
Gast

02 apr 2018, 21:58

Ik snap het toch niet zo goed. Als ik een overschrijving van een groot bedrag van mijn ene bankrekening naar mijn andere bankrekening doe , dan kraait geen haan daar over.   Als de notaris dat doet na het verlijden van de akte van een huis dat ik verkocht heb , dan kraait daar ook geen haan over ...

Wie gaat er iets op tegen hebben dat iemand ( een ouder of wie dan ook ) een groot bedrag op jouw bankrekening overschrijft ? 

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

02 apr 2018, 22:11

The Spirit of Flanders schreef:
Wie gaat er iets op tegen hebben dat iemand ( een ouder of wie dan ook ) een groot bedrag op jouw bankrekening overschrijft ? 
De fiscus !

De echtgenote van een collega van mij komt na een slepende ziekte op 50 jarige leeftijd te overlijden .
De rekeningen worden een tijd geblokkeerd .... blijkt dat de ouders van de echtgenoot een tijdje daarvoor een som van enige duizenden euro's gestort hebben op de (spaar?) rekening van hun zoon.... en is dat moeten gaan uitleggen ..... als ik hem nog eens tegenkom wil ik wel eens vragen wat hem dat heeft gekost.
Bijkomend : de man heeft nog een zuster ... en U raad het al ...inderdaad ;die heeft het ook mogen gaan expliceren ! 
Gast

02 apr 2018, 22:33

Tja , als er niet direct een goede verstandhouding bestaat tussen ouders en kinderen en kinderen onderling...

In het voorbeeld van Mastacembelus  hierboven dacht ik toch dat die 3% prachtig kan omzeild worden.  Desnoods doe je de overschrijving van het bedrag in "schijfkes" met een tussenpozes.   De bank houdt haar mond zolang er van hogerhand geen aanvraag binnenkomt. Komt erop aan dat je met het verworven geld niet meteen de grote sier gaat uithangen ....

Als reden van betaling kan de schenker misschien "renteloze lening" opgeven :D

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

03 apr 2018, 08:53

Niks overschrijven maar cash geven in kleine bedragen,anders is er een spoor.
Wat deden de mensen vroeger, onder de tafel………………… 
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

03 apr 2018, 11:48

Nu dat het "spaarboekje" nog alleen voor de bank geld opbrengt , kan/mag ik toch mij spaargeld "afhalen". Wat ik daarmee doe, hoeft toch niemand te weten. Of kan dat niet ???

nb: Het spaargeld wit "uitgeven" is ook nog meestal 21 % aan de "staat" geven....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

03 apr 2018, 14:18

Zoals Mastacembelus het uitlegt, is het een correct verloop van een schenking via bankgift. Nu is er slechts een recht van 3 % betaald, waarmee alles is voldaan.
De vader va, M. is overleden binnen de drie jaar na de verkoop van het huis. Indien de schenking 'anoniem' was gebeurd en de 3 % niet was betaald, was die som van de verkoop toch in de nalatenschap gevallen. En dan zou er misschien 9 of zelfs 27 % moeten betaald worden. Ook als dat in schijfkes zou gebeurd zijn. 

Pol, cash verrichtingen zijn volgens mij uit den boze. 
Paul,  de echtgenoot die een schenking kreeg van zijn ouders :  dat moet misschien verklaard worden. Maar dit behoort tot zijn vermogen en valt buiten de nalatenschap van de overledene. 
Spirit,  wat u vertelt gaat telkens over een verschuiving binnen uw eigen vermogen. Daar heeft iemand anders idd niets mee te maken. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

03 apr 2018, 16:45

Aan mastacembelus,    
Met dank voor je "volledige" uitleg. Ik heb het wel moeilijk  met uw uitleg, zie hieronder:
"Ondertussen papa overleden - minder dan drie jaar na de schenking.
De schenking wordt wel degelijk aangegeven in de nalatenschap.
Er worden de nodige bewijzen van de registratie en betaling van de schenkingsrechten bijgevoegd.
Daarop werden er géén "erfenisrechten" meer geheven. "

 Ik heb altijd begrepen dat bij het betalen van de registratierechten, daarmee ALLES in orde was(ongeacht al of niet overlijden binnen de 3 jaar van de schenker).
Dan hoeft die schenking toch niet meer aangegeven te worden in de nalatenschap ?
Groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

03 apr 2018, 16:54

Aan benq,
Volledig o.k.  Ideale manier om de fiscus te "misleiden"
Handje,contantje. Cash mag de begunstigde dan wel niet op zijn rekening zetten.
Groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

03 apr 2018, 17:09

Floppy schreef:Aan benq,
Volledig o.k.  Ideale manier om de fiscus te "misleiden"
Handje,contantje. Cash mag de begunstigde dan wel niet op zijn rekening zetten.
Groetjes.
Floppy, 
Dat zal wel afhankelijk zijn van het bedrag niet ?
vg,
Pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 apr 2018, 18:43

wanton schreef: Paul,  de echtgenoot die een schenking kreeg van zijn ouders :  dat moet misschien verklaard worden. Maar dit behoort tot zijn vermogen en valt buiten de nalatenschap van de overledene. 
 
Wanton, inderdaad , ik wou enkel maar aantonen hoe een schenking door een "toevalligheid" aan het licht kan komen.    

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 apr 2018, 19:28

Je kan de fiscus NIET misleiden ...
Natuurlijk moet je schenkingen waarop je 3_% hebt betaald nog steeds aangeven maar je moet er geen successierechten meer opbetalen  :wink:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

04 apr 2018, 00:33

Floppy uit Zele,

vergeet het nu eens en voor altijd dat het nutteloos is om via cash schenkingen te doen om 'spoorloos' te blijven. Dat is praktisch niet meer doenbaar. Men kan nog wel vb. met nieuwjaar 1000 € geven, maart een schenking van vb. 50.000 € cash : neen !
Men kan soms het risico nemen om schenkingen minder dan 3 jaar te verzwijgen bij de aangifte van een nalatenschap. Maar dat hangt af van het bedrag to. het totaal vermogen en vooral van de herkomst. Bij verkoop of uitbetaling groepsverzekering zal men dit bedrag steeds moeten verantwoorden. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon