Erfrecht

Vragen/antwoorden betreffende recht.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 apr 2018, 15:24

Hallo , mijn vrouw(55) en ik(63) hebben een woning aan de kust , gehuwd in 2013 met gemeenschap van goederen , woning is gekocht in 2014 , zij is van Oekraïense afkomst en heeft twee volwassen kinderen in haar moederland . Ik heb drie kinderen uit mijn vorig huwelijk .
Als ik de geest geef heeft mijn vrouw dan enkel het vruchtgebruik ? Trekt zij met lege handen naar haar moederland ? Hebben haar kinderen recht op iets ? 1 zoon van mij heeft een grote schuld bij ons . Moet ik een en ander laten opmaken bij notaris ?
Ik maak me zorgen !
Ik kan ook bij notaris voor info gaan maar met een uitleg hier ben ik wat slimmer dan , :)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

03 apr 2018, 17:46

Je gaat ervan uit dat senioren slimmer zijn op dat terrein dan notarissen?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

03 apr 2018, 18:14

Michiel, ik mag hopen dat zij ook een bijdrage heeft gedaan bij de aankoop. Indien het huis 50/50 van jullie beiden is, houdt de overlevende partner zijn helft in de woning en heeft het levenslange vruchtgebruik op de rest. Die kan blijven wonen zonder dat iemand daar iets kan tegen doen.
Het zijn evenwel de eigen kinderen alleen die erven als één van u beiden overlijdt. 
Die schuld van uw zoon wordt best geregeld, want dat is onfair to. uw andere kinderen. Durf daarover onderling spreken en probeer iets te regelen. 
Bij het nieuwe erfrecht vanaf 1 september kan je , bij een notaris, een erfovereenkomst maken. Daarin kan je afspraken maken over uw erfenis en die schulden. Afhankelijk van bedrag en reden kan er een (gedeeltelijke) kwijtschelding, mits akkoord van de andere kinderen, in opgenomen worden.  
Ja dus, bespreek uw concrete situatie eens met een notaris. 

NB. Indien het huis alleen van u is, erft uw vrouw alleen het vruchtgebruik :  levenslang blijven wonen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 apr 2018, 19:43

Als je twijfelt aan je notaris ga je naar een ander! 

Ik weet bijna zeker dat als je eerlijk alles vertelt over wat het gaat en wat het zou moeten worden je daar een heel goed advies gaat krijgen.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 apr 2018, 22:50

Bedankt voor de reacties en dan vooral wanton voor de interessante uiteenzetting . Ik ga zeker langs bij mijn notaris voor een regeling . Een deel van de aankoop van de woning , iets minder dan de helft , kwam van mij . De rest hebben mijn vrouw en ik geleend bij een bank in de vorm van een hypotheeklening . Binnen een jaar of acht is dat effen .
Enfin bedankt .

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

04 apr 2018, 10:54

Afbeelding
:wink: en  :lol:

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

04 apr 2018, 18:18

procman4 schreef:Afbeelding
:wink: en  :lol:
Oei ! betrapt :oops:
Maar ik betrap mezelf er nog wel eens op !
( onderschrift is stil protest tegen al dat Engels waar men overal tegen aanbotst ! :(  )