Is een progje met ww beheerder goede oplossing?

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

05 apr 2018, 18:00

https://www.dashlane.com/nl/features/password-manager

Mijn email adres staat op de lijst van Gotcha. En moet bekennen dat ik veel hetzelfde paswoord gebruik.
Wat moet ik nu doen?
Is een progje voor mij handig?

Ik ben slecht in het onthouden , welke voorzorgen moet ik nemen?

Graag raad. :wink: :?

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

05 apr 2018, 18:21

Sue,

denk je dat het slim was om je e-mail adres bij Gotcha in te vullen ?
Heb je ondervonden dat "iemand" zonder jouw weten gebruik heeft
gemaakt van je e-mail adres ?
Als je daaraan twijfelt vraag dan een nieuw wachtwoord bij de provider.

Je e-mail adres gaat via een provider met een account en een wachtwoord.
Neen dat manager programma is niet aan te raden.
Als je toch verschillende wachtwoorden wilt gebruiken maak er dan een
lijstje van dat je NIET op je computer bewaard.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

05 apr 2018, 18:46

:? :idea:verdorie niet slim dus.

Heb, tot hiertoe, niets ondervonden.

Hoe kan ik dus zo dom zijn, stond in HLN en dacht dat het kon

Nu afwachten? Of alles terug opnieuw ww's instellen? Zo geraakt mijn boekje met wachtwoorden ook vol. :roll: Vind dat zo een gedoe maar als het moet moet het zeker?

Sue

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

05 apr 2018, 19:30

Sony schreef:Sue,

denk je dat het slim was om je e-mail adres bij Gotcha in te vullen ?
Heb je ondervonden dat "iemand" zonder jouw weten gebruik heeft
gemaakt van je e-mail adres ?
Als je daaraan twijfelt vraag dan een nieuw wachtwoord bij de provider.

Je e-mail adres gaat via een provider met een account en een wachtwoord.
Neen dat manager programma is niet aan te raden.
Als je toch verschillende wachtwoorden wilt gebruiken maak er dan een
lijstje van dat je NIET op je computer bewaard.

Sony
Het gaat hem niet zo zeer om je wachtwoord van je mailbox, maar eerder de combinatie van datzelfde wachtwoord en emailadres bij andere sites.

Gebruik je bijvoorbeeld dat mailadres en wachtwoord ook bij je PayPal of bol.com of Amazon,... waar ze meteen ook betalingen kunnen doen kan je ergere problemen krijgen.

Een wachtwoord manager is WEL een oplossing en sowieso aan te raden voor iedereen. Een offline boekje of papiertje is niet werkbaar als je van vele sites gebruik maakt en bovendien verlies gevoelig en niet portable. Een regeltje voor wachtwoord uniek aan elke site is een mogelijkheid, maar veel sites eisen jammer genoeg verschillende dingen van je wachtwoord. (Bij sommige verplicht teken/cijfer/hoofdletter bij andere niet mogelijk). Dus zo een regeltje heeft teveel uitzonderingen.
Indien je een manager met goede reputatie kiest (1password en LastPass bv) dan verlies je geen flexibiliteit en ben je toch veilig bezig. Hoe sneller je er mee begint hoe beter want het omschakelen wordt enkel moeilijker naarmate je meer accounts aanmaakt

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

05 apr 2018, 20:26

Sony,

Ken jij een goed manager voor mij? :)

Ga er morgen mee aan de slag
Een fijne avond nog ,

Sue

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

06 apr 2018, 09:39

Sue,

Ken jij een goed manager voor mij
Neen maar onderaan geef ik de linken van de programma's
die door SenNet Medewerker werden aangehaald.
Vorm wachtwoorden met zinnen die min of meer verwijzen naar
het programma waarvoor het wachtwoord moet dienen en gebruik
leestekens zoals uitroeptekens en @ .

@ SenNet Medewerker,
Jij zult zeker meer computer kennis hebben dan ik maar ieder zijn mening,
Ik vertrouw geen gevoelige informatie op internet of op een computer.
Sue kan gerust de door jou aangegeven programma's gebruiken

1password
https://1password.com/
LastPass
https://www.lastpass.com/nl

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

06 apr 2018, 10:06

Sony schreef: Ik vertrouw geen gevoelige informatie op internet of op een computer.
Een kritische kijk op welke sites/programma's je jouw vertrouwelijke informatie geeft is zeker de juiste instelling. 

Het is een afweging die je moet maken, gebruiksgemak vs veiligheid. Buitenlandse online aankopen zijn zonder credit card amper mogelijk, dus welke site vertrouw je met die gegevens in te voeren? Bovendien zijn zeer betrouwbare sites soms ook het slachtoffer van hacks of datalekken waardoor je gegevens alsnog op straat liggen. (Kijk bv wat er met Argenta gebeurt waar criminelen gebruik maken van de huidige problemen om zo geld van rekeningen te halen)

Echter zijn er zoveel diensten enkel toegankelijk of zo veel makkelijker via het internet en moet je dus wel info opgeven om er gebruik van te kunnen maken. 


Indien je niet inzit met de (kleine) kostprijs is 1password een ideaal programma en heeft het al bewezen in het verleden correct om te gaan met mogelijke problemen of kwetsbaarheden. Ik heb het met alle tevredenheid enkele jaren terug gebruikt (toen het de enige Mac oplossing was)

Momenteel gebruik ik LastPass doordat deze meer platformen (voornamelijk Linux) ondersteunt.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 apr 2018, 11:51

mailadressen (en hun paswoorden) halen ze gewoon overal op , evengoed bij de providers zelf
want die zeggen het toch niet dat ze gehackt zijn (zie overlaatst maar , en een paar jaar terug )
en online paswoorden gaan laten bewaren vind ik ook géén goed idee (die zullen het ook niet komen zeggen als der wat mis gegaan is )
het is allemaal voor "het gemak " natuurlijk
en als het allemaal wat moeilijk is om te onthouden al die nummers en .....
gewoon opschrijven op ne plakker , en plak hem op uw identiteitskaart of rijbewijs
dat is mijn gedacht der over

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

06 apr 2018, 12:17

Dat was mijn idee ook.
Maar ja, wij zijn van de oude stempel he.
I Afbeelding SeniorenNet

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

06 apr 2018, 14:06

:lol: :lol:

Hallo oudjes, ben nog aan het uitzoeken of ik ook van de oude stempel ben en mijn boekje terug moet boven halen, lol !
:P

Ga het uitzoeken waartoe ik behoor, bedank voor de reacties.

vind het wel als je nieuwe ww aanmaakt op microsoft of andere en dan moet je terug inloggen, dan soms herkent hij het ww niet, foutje?  Terug boekje raadplegen en als je dan voor alles een ander ww hebt dan krijg ik nog meer grijze haren !

Fijn weekend aan jullie ! De zon schijnt 

Sue

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

06 apr 2018, 15:02

verhaegen schreef:mailadressen (en hun paswoorden) halen ze gewoon overal op , evengoed bij de providers zelf
want die zeggen het toch niet dat ze gehackt zijn (zie overlaatst maar , en een paar jaar terug )
en online paswoorden gaan laten bewaren vind ik ook géén goed idee (die zullen het ook niet komen zeggen als der wat mis gegaan is )
het is allemaal voor "het gemak " natuurlijk
en als het allemaal wat moeilijk is om te onthouden al die nummers en .....
gewoon opschrijven op ne plakker , en plak hem op uw identiteitskaart of rijbewijs
dat is mijn gedacht der over
Daar zijn echter nu strenge regels op dat dit verplicht gemeld moet worden als er iets mis gaat. Er zijn al in het verleden (bij oa LastPass) kwetsbaarheden aan het licht gekomen waar steeds open over gecommuniceerd wordt en er is tot nu toe nog nooit bruikbare data gestolen van die wachtwoord beheerders. Bovendien zijn er redelijk veel beveiligingsexperts ook actief in de zwarte markten waar deze info aangeboden wordt dat grootschalige datalekken van bijvoorbeeld providers meteen zouden opvallen. (voor een actieve lijst van sites waar data is gestolen heb je bv https://vigilante.pw/)

Als ik even snel keek zag ik 236 verschillende sites opgeslagen in mijn manager, elk een uniek wachtwoord, wordt dus al een serieus papiertje. Mijn email adres komt bijvoorbeeld (volgens https://haveibeenpwned.com/) in 12 verschillende lijsten voor waar sommige in plain text mijn wachtwoord hebben. Voor mij geen probleem, aangezien elk een uniek wachtwoord heeft en dus eenvoudig de sites waar het wachtwoord van bekend is alleen hoef aan te passen.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 apr 2018, 15:19

@Sue


Wachtwoorden kan je onthouden of schriftelijk opslaan.
Zo je dat toelaat worden de wachtwoorden voor sites opgeslagen in je browser.
Browsers: EDGE - InternetExporer- Firefox-Safari en nog een hoopje anderen.
Of je laat die bijhouden door software van een Wachtwoordbeheerder,.

Hier zijn drie wachtwoordenbeheerders van derden die uwaanmeldingen veilig kunnen bewaren:
RoboForm 

LastPass is een gratis onlinewachtwoordenbeheerder en formulierinvuller die webbrowsen eenvoudiger en veiliger voor u maakt. Ook voor IE, Safari en Chrome. Uw gevoelige
gegevens worden voor het uploaden _lokaal_ versleuteld, dus zelfs LastPass kan ze niet benaderen.
KeePass: eenvoudig en veiligwachtwoordenbeheer. Automatisch aanmelden, nooit meer een wachtwoord vergeten, uw wachtwoorden onder controle houden en de beveiliging
ervan verbeteren. Mogelijk gemaakt door het wereldberoemde KeePass Password Safe.


Nog een voordeel van LastPass
Ook na het terugzetten van Win naar fabrieksinstell., blijven je wachtwoorden in LastPass behouden hé. Worden opgeslagen "in the cloud".
Dus, geen enkel probleem met je wachtwoordenachteraf. LastPass functioneert nog net zo goed als voordien.


LastPass downloaden:
https://www.lastpass.com/nl



Helpdesk LastPass:
https://helpdesk.lastpass.com/nl/your-lastpass-vault/

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

06 apr 2018, 17:10

@pcekspeer (hopelijk juist gespeld)

Heb nu lectuur genoeg om te lezen ! 
Ga me er eens in verdiepen en dan beslissen.

Bedankt iedereen en zonnig weekend ! :D

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 apr 2018, 17:31

op de officiele is het toch overal  inloggen met identiteitskaart
en een gewone gebruiker zal wél niet zovéél verschillende paswoorden hebben  veronderstel ik
en als het der véél zijn , is het gewoonlijk maar voor onbeduidende dingen

die strenge regels die kennen we allemaal wél
daar moeten we géén voorbeelden van aanhalen , de gazetten staan  alle dagen vol van het naleven van strenge regels en strenge straffen
persoonlijk houd ik me aan , hoe simpeler hoe beter

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

07 apr 2018, 13:06

:D :DGesnapt !

Bedankt ga het eenvoudig houden ! 

Sue