Verwaarlozing

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Cat24
Lid geworden op: 05 apr 2018, 18:33

05 apr 2018, 18:54

Dag,

Excuses voor het zware en shockerende onderwerp van deze post. 
Ik ben zelf nog geen senior (44) maar wil voorlopig onderstaand probleem oplossen door te horen wat eventuele mogelijkheden of ervaringen zijn vanuit deze community. 

Mijn moeder (alleenstaand, 67) kan en WIL zichzelf niet meer verzorgen, en haar huisdieren ook niet. Dierenbescherming is al geweest en heeft al dieren in beslag genomen, maar ze koopt er achter de rug andere. 

- mijn moeder kuist nooit en de poetshulp kan de vuiligheid niet meer aan
- vijf honden, twee katten, vogels in huis
- overal en altijd hopen stront op de vloer, alles hangt vol van de pis. Honden pissen zelfs op de meubels. 
- stront ruimt ze soms op met blote handen
- kledij met strontvlekken
- ratten in huis
- alle dieren zitten vol met schurft, vlooien en lintworm. 
- ze slaapt op een bloeddoorweekte matras met deze vuile beesten. 
- als dieren ziek zijn geeft ze deze imodium. Weigert sierenarts in te schakelen, te duur. 
Ze is tevens ontzettend koopziek. Maakt schulden. 

Bij confrontaties ontkent ze alles. Het is niet zo erg. Is maar één keer, blablabla...
ze dementeert niet maar weigert koppig haar verantwoordelijkheden op te nemen. Heeft dit nooit gedaan. 

Ik veronderstel dat er op seniorennet mensen zijn met levenservaring. 

Kunnen we het ocmw inschakelen ook voor niet financiële hulp?
Is haar huisarts niet gebonden aan zijn beroepsgeheim?
is deze situatie niet te erg voor hulp aan huis?

Dit is geen actie achter de rug, maar ben ten einde raad. 
Alvast bedankt. 

Mauricio. 

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

05 apr 2018, 19:37


littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

06 apr 2018, 09:34

Ook ik heb een nicht weten wonen in zo'n vervuilende situaties. Meer dan 20 poezen die overal hun spoor achter lieten in huis, een stank niet te harden, maar als er geen klacht tegen ingediend wordt, treedt niemand op. Een dierenarts bracht zelfs voedsel voor de katten, maar de kattinnen onvruchtbaar maken heeft hij niet gedaan bij mijn weten. Als er kleintjes waren lag er regelmatig eentje dood, ze wist zelfs niet wie de moeder van het kitten was.
Ik ben er nog steeds niet goed van omdat ik niet wist wat mee aanvangen, welke oplossing er voor haar mogelijk was. Bij de erge vrieskou reed ik naar haar toe om te zeggen dat ze het water moest afdekken (brandweer had al 3 keer komen afsluiten na dooi) en het huis was verlaten.
Nu is ze opgenomen in een rusthuis omdat haar mobiliteit haar in de steek gelaten had en een klusjesman van het OCMW de politie verwittigd had. Oef, voor mij is alles ok nu. Een notaris beheert haar geld en als er kosten moeten gemaakt worden dienen de bonnen ingeleverd te worden.
De dieren van je moeder moeten iedere keer weer weggenomen worden, die kiezen niet voor zulke leefomstandigheden. De verkopers waarschuwen dat ze geen dieren meer aan haar mogen verkopen, dierenbescherming keer op keer vragen om op te treden ...
Haar verplicht laten opnemen is ook een grote stap om die te nemen als zoon, maar ze heeft duidelijk psychische problemen. Mijn nicht zag haar eigen vuiligheid niet, maar als de klusjesman haar gras wat slordig afdeed kreeg hij direct commentaar, wat een "klosser" is dat en dan sloegen mijn hersenen in de knoop.
Op tv lopen nu programma's van mensen met een verzamelwoede die zich amper nog kunnen bewegen in huis, laat staan opruimen. Dat opruimen moet heel voorzichtig en onder begeleiding gebeuren, anders loopt het fout. Het is een schrale troost te weten dat er nog mensen zo wonen, dat je niet alleen bent met dit probleem.
Ik wens je nog veel sterkte om een beslissing te kunnen nemen, het zal nooit de goede zijn voor haar en als zoon is dat heel pijnlijk.

Groetjes

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

07 apr 2018, 12:25

Cat24 schreef: Kunnen we het ocmw inschakelen ook voor niet financiële hulp?
Is haar huisarts niet gebonden aan zijn beroepsgeheim?
Jij alleen, en dan nog als zoon, kan dat onmogelijk alleen aanpakken, is veel te ingewikkeld.
Laat je dus bijstaan door hiervoor meer geschikte personen.

Huisdokter.
OCMW

Bekijk hun aanbevelingen en communiceer.
Zijn er nog kinderen, zo ja, betrek die eveneens hierbij.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Cat24
Lid geworden op: 05 apr 2018, 18:33

09 apr 2018, 16:16

Bedankt voor alle info. 
De huisarts zal de eerste stap zijn. 

Probleem is dat ze mentaal nog dik ok is, maar lui en ‘leep’ genoeg om steeds haar verantwoordelijkheid ontvluchten. 

Grt

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

14 jun 2018, 16:39

verwaarlozing.

Wat gij daar schrijft  : dan kan je moeder toch niet normaal handelen, mensen die hun niet meer wassen , zijn beginnend dement, ze begrijpen het niet en zoveel dieren  houden !!
Gij moet met de dokter en OCMW handelen  .
Gij zegt ze is slim en Leep , dat is een persoon die verzorging nodig heeft ,
Een psychiater kan daar ook naar komen kijken  en met dat mens spreken  
hopelijk rap een oplossing 
Gigi2

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 jun 2018, 17:58

Naar wat u zegt kan uw moeder het Diogenes-syndroom hebben dwz, de persoon staat totaal onverschillig tegenover zelfverzorging, hygiëne en gezondheid.
Mensen met Diogenes syndroom tonen vaak een ernstige zelfverzekering, maatschappelijke isolatie en kunnen leven in ongezonde omstandigheden.
Diogenes syndroom is echter het meest voorkomend bij mensen die meer dan 60 jaar zijn en alleen wonen.
Symptomen van de conditie variëren van : Slecht inzicht of begrip van zelfhygiëne, volksgezondheid of veiligheid.
                                                                            Onzijdige of onveilige levensomstandigheden.
                                                                             Slechte voeding , Onwilligheid om buitenhulp of interventie te accepteren
                                                                           Vijandigheid en agressie tegenover anderen.
Ik ga af op wat u schrijft, maar zoals velen hier al aanhalen en zie dat je dat ook van plan bent is laat u bijstaan, door artsen, die zullen u wel verwijzen naar de oorzaak en de mogelijke behandeling.
Zo kan het ook niet blijven.

Cat24
Lid geworden op: 05 apr 2018, 18:33

10 jul 2018, 22:01

Dag Wardje,

bedankt dat je het een naam geeft. Ik was me al heel lang de vraag aan het stellen wat ze mankeert. Dit helpt om het te plaatsen. 

Grt