heraanleg gazon

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

09 apr 2018, 17:29

Hallo
Mijn gazon is meer dan 30 jaar en ik zou een nieuw gazon willen aanleggen. De oude gazonmat is al vernietigd. Is omspitten van de oude grasmat beter dan het kapotfrezen van de grasmat? Sommigen beweren dat je met een zware tuinfrees (16pk) die je kan huren zodanig kan frezen dat er geen grasresten meer te zien zijn. Anderen beweren dat je nog altijd stukjes wortelresten naar boven haalt tijdens het inrijven van het graszaad. Ook het huren van een rotoreg lijkt interessant te zijn.

Zijn er forumleden die hier een mening over hebben of frezen nu even goed is dan omspitten??

Bedankt voor info!! 

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

09 apr 2018, 18:40

kunt het omdoen zoals de boeren doen hé (ploegen)
dat is hetzelfde bijna als omspitten
eerst een geul maken , dan de bovenste laag omgedraait in de geul , dan een diepte steek (vanwaar de bovenste laag weg is ) omgedraait boven op het omgedraaide bovenlaag dat in de geul ligt
of mechanisch


Afbeelding

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 apr 2018, 20:32

De oude gazonmat is al vernietigt heb je het dood gespoten met een herbicide produkt, of heb je het met een zodensnijder verwijdert.
Als het doodgespoten is zou ik frezen, anders omspitten en diep genoeg.
Ja bij frezen heb je altijd kans dat je nog oude wortels naar boven komen.
Men zegt dikwijls het kost veel geld om een gazon aan te laten leggen ,maar als je het goed wil doen kruipt er veel werk in.