Jaarlijkse Algemene Vergadering Mede-eigendom

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Lies-ke
Lid geworden op: 11 dec 2012, 11:41
Locatie: Bronsgroen

12 apr 2018, 21:40

Ik kreeg enkele dagen geleden de uitnodiging samen met de agendapunten in de bus om naar de Jaarlijkse Algemene Vergadering van de Mede-eigendom te gaan.
Om persoonlijke redenen zou ik er liever niet naartoe gaan dit jaar temeer omdat ik geen problemen heb met hetgeen op de agenda staat.
Nu vraag ik me af of ik wettelijk verplicht ben om er naartoe te gaan? En verder of ik een of andere sanctie of nadeel kan oplopen indien ik afwezig blijf?
Ik heb al zitten zoeken op internet maar ik vind hier niets over. Wel over het aanstellen van een persoon die mij vervangt en zo verder maar dat ligt me niet zo.
Dank aan iedereen voor wat meer gegevens over al of niet verplichting en zo verder.
Groeten, Lies-ke.

cuique suum
Lid geworden op: 06 okt 2011, 00:50
Locatie: Waasland

13 apr 2018, 00:55

Beste,
Je kan inderdaad besluiten, om niet naar de algemene vergadering te gaan...
Maar als er dan "achter jouw rug" beslissingen genomen worden, die jou niet aanstaan, moet je achteraf niet mekkeren???
Dus als je zélf niet kan of wil gaan, geef je volmacht aan een vertrouwenspersoon of aan een van de mede-eigenaars die je kent en vertrouwt...?
Je kan ook vooraf schriftelijk jouw opmerkingen [u]vooraf[/u] melden aan de syndicus?
Mede-eigendom is niet zo eenvoudig??
Dus best naar die vergadering gaan!!
Vriendelijke groeten, Cuique Suum.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

13 apr 2018, 15:01

Juist, afwezig is geen stem hebben. Het is dan veel makkelijker om beslissingen te nemen voor diegenen die wel aanwezig zijn . Stel er zijn 10 appartementen en 5 eigenaars willen iets beslissen, das niet genoeg, je moet 6 (10/2=5+1)stemmen hebben . Zijn er 2 afwezig dan kunnen de 5 doen wat ze willen. (8/2= 4+1)
Geef altijd een volmacht,  aan een vertrouwenspersoon, een andere eigenaar die je wel vertrouwt of een buitenstaander. Volmacht moet wel schriftelijk.
Maar nog beter: ga zelf, dat uurtje kan er toch wel af, dan weet je zelf wat er aan de gang is
Vooral nu met de ISO norm  2020, worden sommige beslissingen echt nodig.
55 Monique

13 apr 2018, 18:43

Wat je ook kan volmacht aan mede eigenaar van de blok meegeven . 
En dan telt het wel mee , anders niet .....

Maar beste is dat je zelf gaat dan hoor je alles , en wat ze gaan ondernemen of niet ....
Laatste vind ik nog altijd beste , wij wonen ook in blok van 20 ....

Lies-ke
Lid geworden op: 11 dec 2012, 11:41
Locatie: Bronsgroen

14 apr 2018, 22:45

Beste iedereen,
Ik weet dat ik een volmacht kan geven aan iemand anders, uitgezonderd aan de syndicus, om me te vertegenwoordigen. En verder dat het uiteraard het beste is om er zelf te zijn.
Echter om persoonlijke (medische) redenen is het zeer moeilijk voor me om er dit jaar zelf naartoe te gaan. Daarom heb ik onmiddellijk contact genomen met de syndicus om dit, ter goeder trouw, door te geven. Maar het antwoord dat ik daar kreeg deed me wel mijn wenkbrauwen fronsen; namelijk dat ik, indien ik er niet naartoe ga en geen volmachthouder zou aanstellen, ik een afwezigheidsvergoeding van 50€ moet betalen. Op mijn vraag of dat zo maar kan kreeg ik als antwoord: "Ja dat is zo, anders komt niemand".
Vandaar, los van hoe ik het ga oplossen i.v.m. een volmacht, mijn vraag of men wettelijk verplicht is om naar zo een vergadering te gaan of zich te laten vertegenwoordigen, en indien dat zo is welke wetgeving hier over spreekt?
Met dank, Lieske.      

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 apr 2018, 09:47

Moet dan ooit gestemd zijn op de AV. Zelf kan het syndicusbureau dit niet eisen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

15 apr 2018, 09:57

voorn schreef:Moet dan ooit gestemd zijn op de AV. Zelf kan het syndicusbureau dit niet eisen.
Inderdaad, dat moet op schrift staan. Gewoon het bewijs vragen aan de syndicus maar eender hoe je bent altijd in het nadeel als je niet wenst te gaan en zeker als je geen volmacht wil geven. En zo betrouwbaar lijkt die syndicus mij ook niet. 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

15 apr 2018, 10:14

@Liesk-ke

Hier kan je bij betrouwbare mensen je vraag stellen:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=28766

Weet je zeker of de 50€ al dan niet mogen aangerekend worden?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
55 Monique

15 apr 2018, 19:01

Pcekspeer , 

Zijn altijd richtlijnen die je moet naleven  als Syndicus of mede eigenaar  , en als om ernstig probleem gaat moet je toch naar vredegerecht gaan .....Je krijgt toch documenten bij aanvang als je appartement aankoopt staat alles in wat je moet nakomen enz .....Moet toch berekend worden brandverzekering algemene delen en kosten enz enz ....Dat je maandelijks moet betalen aan syndicus .Als mede eigenaar .En tot slot u akte goed nalezen wat er instaat .....Heel belangrijk .

Op algemene vergadering , moet de syndicus zijn en mede eigenaars of waar dat ze iemand aanstellen ....
Ben je met onvoldoende op de vergadering kan ze die gewoon schrappen .....Heb je kosten , moet ook altijd rekening houden wat er gestemd word voorbeeld voor jaar 2018 is maar voor jaar daarop 2019 dat in voege gaat .....
1 maal per jaar kan toch geen probleem zijn ....

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... entsgebouw

http://www.desyndicus.be/pg-23781-7-508 ... ragen.html

observator
Lid geworden op: 16 dec 2008, 21:14
Locatie: west-vlaanderen

24 apr 2018, 23:52

Ik betwijfel of men een boete kan opleggen aan de afwezigen : bij ons geeft men daarom een premie van 50€ aan hen die fysiek aanwezig zijn en 10€ aan de volmachtgever ( wel niets aan de volmachthebber).

Dit gebeurt bij de volgende afrekening, maar wel wetende dat die kost voor de VME dan aangerekend wordt aan iedereen naar rato van zijn aandelen in de kosten.

Moest alle mede-eigenaars fysiek aanwezig zijn, zou het dus een nul operatie zijn  want het mag ook niet dat de afwezigen alleen zouden moeten opdraaien voor die kost.

Die maatregel werd ingevoerd nadat een tweede algemene vergadering moest gehouden worden, en men dacht de kosten van deze tweede vergadering aan te rekenen  aan de afwezigen van de eerste vergadering......maar dat mocht niet; Dus.....

Resultaat valt mee.
Dura lex sed lex

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 apr 2018, 14:28

De Algemene Vergadering kan wel beslissen zo een boetesysteem in te lassen.
Het is toch door hun schuld dat in het slechtste geval opnieuw een zaal dient afgehuurd.
Zo hebben ze bij ons een boetesysteem ingevoerd voor de opkuis van algemene delen bij renovatie.
Het kan toch niet dat de concierge of kuisvrouw na 17 uur opnieuw gang en inkom moet opkuisen i.p.v de betrokken eigenaar.
55 Monique

26 apr 2018, 06:42

Beste Voorn ,

Wat betreft afhuring zaal , dragen mede eigenaars de kosten als ze niet tijdig hebben verwittigd ....
Vind dat maar normaal ....

Wat de algemene delen betreft onder andere gang ....Als de werken worden uitgevoerd in opdracht door syndicus 
betalen we nog voor de kosten als ze meer moeten komen (kuisen)....Zij nemen niks voor hun rekening ....
Maar als de gang word vuil gemaakt door medebewoner die werken uitgevoerd zeg zo maar iets , is minste wat ze kunnen doen iedere dag opkuisen ...Maar dat lappen de meeste aan hun laars ....Kan ik van meespreken , die op gelijkvloers wonen zijn de dupe ervan ....Of ze gaan op reis moeten ze dat ook niet kuisen tijdens de werken.....Maar zijn de eerste die van hun oren maken .....Doorgeven aan syndicus en horen wat ze te zeggen hebben , anders aanrekenen op kosten van die mede eigenaar ...En gade slagen sturen toch de staat op voor de algemene vergadering of ze hebben aangerekend aan die persoon (zeg wel als je hebt doorgegeven anders heeft het geen nut )of eens nachecken , als je appartement hebt aangekocht krijg je documenten , waar alles instaat van de syndicus en mede eigenaars .... Wat rechten en plichten zijn ....

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

27 apr 2018, 13:20

Lies-ke schreef:Beste iedereen,
Ik weet dat ik een volmacht kan geven aan iemand anders, uitgezonderd aan de syndicus, om me te vertegenwoordigen. En verder dat het uiteraard het beste is om er zelf te zijn.
Echter om persoonlijke (medische) redenen is het zeer moeilijk voor me om er dit jaar zelf naartoe te gaan. Daarom heb ik onmiddellijk contact genomen met de syndicus om dit, ter goeder trouw, door te geven. Maar het antwoord dat ik daar kreeg deed me wel mijn wenkbrauwen fronsen; namelijk dat ik, indien ik er niet naartoe ga en geen volmachthouder zou aanstellen, ik een afwezigheidsvergoeding van 50€ moet betalen. Op mijn vraag of dat zo maar kan kreeg ik als antwoord: "Ja dat is zo, anders komt niemand".
Vandaar, los van hoe ik het ga oplossen i.v.m. een volmacht, mijn vraag of men wettelijk verplicht is om naar zo een vergadering te gaan of zich te laten vertegenwoordigen, en indien dat zo is welke wetgeving hier over spreekt?
Met dank, Lieske.      
Lieske mag ik je nu eens een onbescheiden vraag stellen? En als je niet wil,dan niet antwoorden hoor. (Heeft ook niets met topic te maken) Mag ik je eens vragen hoeveel appartementen er in jouw appartementsblok zijn? En hoeveel vaste kost U betaald per maand? 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
55 Monique

27 apr 2018, 14:27

Beste Jockey ,

Kosten worden berekend ....Volgens de grote van u appartement ....


http://www.quimmo.be/nl/blog/wet-op-med ... ergadering

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

27 apr 2018, 17:31

55 Monique schreef:Beste Jockey ,

Kosten worden berekend ....Volgens de grote van u appartement ....


http://www.quimmo.be/nl/blog/wet-op-med ... ergadering

Dat is niet hetgeen ik vraag hoor Monique.Ik wil enkel een gedacht hebben wat de vaste kost in een appartementsblok bedraagt wanneer de job van syndicus door een officiële syndicus wordt uitgeoefend.
Trouwens de vaste kost in ons appartementsblok wordt niet op de 10/duizendsten berekend... :-) Toch bedankt!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...