Elektrische fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 jul 2018, 23:22

pcekspeer schreef: Wat mag zo'n verzekering kosten?
:wink:
30 euro voor een gezin bij de VWB (Vlaamse Wielrijders Bond), in ons geval 100% terugbetaald door de ziekenkas. Gratis dus.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

23 jul 2018, 08:28

MyriamC schreef:
pcekspeer schreef: Wat mag zo'n verzekering kosten?
:wink:
30 euro voor een gezin bij de VWB (Vlaamse Wielrijders Bond), in ons geval 100% terugbetaald door de ziekenkas. Gratis dus.
Je moet eens navraag doen bij Julie verzekering, meestal is dit gratis
Wij hebben gratis bijstand fiets bij Balloise als je natuurlijk een familiale heeft.
De meeste hebben dat.
Daar er geen link mag geplaatst worden google op:
Fietsbijstand baloise insurance
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 jul 2018, 08:39

benq schreef: Je moet eens navraag doen bij Julie verzekering, meestal is dit gratis
Wij hebben gratis bijstand fiets bij Balloise als je natuurlijk een familiale heeft.
Zou kunnen dat dat bij onze familiale ook zo is, maar dat is niet nodig. Wij zijn sowieso standaard verzekerd bij de VWB via mijn man zijn wielerclub (VWB lidmaatschap = lidmaatschap van de fietsclub) en is ook gratis. 

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

03 mar 2019, 16:30

Hallo,
ik heb nu ongeveer 13 maanden een elektrische fiets (Trek). Sinds een aantal weken merk ik op dat de capaciteit van de batterij precies enorm aan het verminderen is. Waar ik in het begin dat ik die fiets had gemiddeld 165 km per volle lading kon fietsen, raak ik nu met een volle lading maar aan ongeveer 90 km.....
Accu is li-ion. Ik las nu ergens op internet dat voor een langere levensduur van een fietsaccu de batterij nooit 100 % mag opgeladen worden. Op andere sites lees ik dan dat de accu wel volledig mag geladen worden. Bij aankoop van mijn fiets heeft de fietshandelaar daar niets over gezegd. Ik laat de accu altijd volledig opladen maar aangezien de tegenstrijdige info die ik vind, weet ik nu niet goed meer wat ik best doe : volledig opladen of stoppen op 90 % van de capaciteit ?
Alle info is welkom.....

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 mar 2019, 16:54

Ik heb zelf een cursus gegeven over elektrische fietsen aan een seniorenvereniging, na hiervoor een opleiding te hebben gekregen.
Over de batterij heb ik daaruit het volgende onthouden om een zo goed mogelijke werking en levensduur te behouden :
1. bij aankoop : de eerste 5 à 6 keer de batterij VOLLEDIG LEEG rijden
2. nadien de batterij altijd VOLLEDIG opladen, maar niet telkens je er slechts een deel van hebt opgebruikt, maar best wachten tot ze ten minste half leeg is ( tenzij je natuurlijk voor je volgende rit een volledig opgeladen batterij zal nodig hebben)
3. in de winter : je batterij bewaren op kamertemperatuur en af en toe bijladen( +- 1 keer per maand als je de fiets in die periode niet gebruikt)
4. er ook aan denken : als je gaat fietsen bij koudere temperaturen verliest je batterij aan werking en zal dus sneller leeg zijn.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 mar 2019, 08:49

En de batterij kan ook snel ontladen door:

Te platte banden, niet de juiste spanning in de banden, bandendruk staat vermeld op de band, indien je deze druk niet kan waarmaken met een fietspomp steek dan een binnenband met auto ventiel dan kan je deze opblazen met een compressor, dat doe ik, mijn banden hebben een druk van 5 bar.

Voor en achterwiel draait niet soepel rond, houw uw fiets van de grond en draai één voor één aan voor en achterwiel, het wiel moet soepel blijven draaien,
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

05 mar 2019, 16:56

@ Flupke en Benq,

Bedankt voor jullie reacties......

De eerste 5 keren heb, ik zoals Flupke aanraadt , de batterij vrij ver leeggereden tot bereik van ongeveer 5 km en de batterij daarna elke keer volledig terug opgeladen.

Na die eerste 5 keren opladen, rijd ik tot ik nog een bereik heb van ongeveer 10 km en laad dan volledig op.

Benq raadde aan om de bandspanning te controleren. Mijn man heeft vastgesteld dat de voorband een spanning had van 2 bar en de achterband had 2.5 bar dus te weinig spanning op beide banden. Bandenspanning op 5 bar gebracht (hoger lukte niet met de voetfietspomp). Volgens de info op de buitenband moet spanning tussen de 3.5 en 6 bar zijn.... Ik had nochtans niet de indruk dat de banden te slap stonden maar het is nu wel de eerste keer sinds aankoop van die fiets (13 maand geleden) dat de banden werden opgepompt.....
Hopelijk zal het verhogen van de spanning van beide banden een positief resultaat hebben op het aantal km dat ik met een volle lading kan afleggen.

In elk geval bedankt voor jullie moeite !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 mar 2019, 17:15

bandendruk
± 4,5 kg
battery als ze nieuw is
een maal totaal leeg rijden
dan pas opladen
dan de tweede maal volledig leeg rijden
dan pas opladen
nadien mag je der mee rijden en opladen naar eigen goesting
een lipo4 mag men laden ongeacht in welke mate ze ontladen is
normaal gaat ze ± 6 jaar mee , na 6 jaar kunt ge der maar een 20 a 30 tal km met een volle battery doen
als ze momenteel niets méér doet dan 10 km , dan moet je der mee naar de fietswinkel om ze aan de laptop te hangen , kijken wat de sturing zegt qua cellen

ps.
wij hebben hier 2 treks
maar 160 km heb ik der nog nooit mee kunnen doen met één battery lading hoor

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

05 mar 2019, 18:32

@verhaegen,

ik noteer elke keer hoeveel km ik per volle lading kan rijden. Sinds aankoop was dat : 161, 172, 172, 191 !, 148, 171, 162, 172, 168, 142, 122, 121, 108, 94 km. Zoals je ziet haalde ik de eerste maanden na de aankoop grote afstanden op één volle lading en 't is eigenlijk pas sinds september (142) dat de hoeveelheid afgelegde kms duidelijk in dalende lijn zit..... Vandaar dat ik me een beetje zorgen maak of er iets mis is met accu, fiets,.....
Bandenspanning is nu verhoogd tot 5 bar en hopelijk levert dat weer extra rij km op.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mar 2019, 18:39

tuinhuis:

Je mag je daar niet blind opstaren naar het aantal gereden km per rit, je rijd denk ik toch niet altijd op de ECO stand, hoe hoger je stand hoe rapper uw batterij leeg is.
Met mijn nieuwe fiets rij ik op ECO ongeveer 160 km
Normaal ongeveer 120 km
Turbo ongeveer 65 km

en dan hou ik nog geen rekening met het parcour een rit langs de kust of in de Vlaamse Ardennen is een heel groot verschil.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

06 mar 2019, 07:34

Ik laad mijn batterij na elke fietstocht terug op Anders moet ik mijn tochten regelen naar mijn batterijstand Mijn vrouw hare fiets moet altijd aan de oplader blijven hangen(gebruiksaanwijzing)

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

06 mar 2019, 08:44

@ Wardje,

Ik heb 4 ondersteuningsniveaus : eco, turbo, sport en tour maar rijd altijd op eco....

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mar 2019, 08:52

dafke ;

Sommige accu’s kun je in de lader laten zitten wanneer je de elektrische fiets niet gebruikt. Zodra de accu vol is, stopt de lader vanzelf met laden en begint pas weer als een bepaalde hoeveelheid energie eruit is.
Het beste voor de accu is om hem niet leeg te fietsen. Natuurlijk kan het geen kwaad als dit zo af en toe gebeurt.
Is de accu zo leeg dat je er niet meer elektrisch mee kunt fietsen, dan zit er altijd nog een beetje energie in. Als deze energie er ook nog uitstroomt en de accu echt helemaal leeg is, dan kun je hem helaas vaak niet meer opladen, of niet goed , dat heet diepteontlading .
Iedere keer als je een accu ver ontlaadt, zal de levensduur een stukje afnemen.
Fabrikanten van onder andere Lithium-Ion accu's kennen deze desastreuze eigenschap van een diepontlading en hebben een zelfbeschermingsmechanisme ingebouwd.
Wanneer je thuiskomt en je de accu binnen een paar uur, hooguit een dag later, met de lader weer oplaadt, is er niets aan de hand. Vergeet je dit, dan is het een kwestie van tijd tot de accu diepontladen raakt.
Diepontlading wordt in de praktijk dus veroorzaakt doordat de eigenaar van de elektrische fiets vergeet de accu op te laden.
Let op , de fietsenmaker kan via de computer zien hoe veel keer hij te diep ontladen is en kan je garantie vervallen ,want voor een nieuwe batterij in garantie te krijgen vragen de verdelers een kopie van de laadbeurten. dus een verwittigd man (vrouw) is er twee waard :D

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

06 mar 2019, 16:55

Ik dacht mij in de zeer nabije toekomst een elektrische step aan te schaffen, maar gezien de vele verhalen over problemen met accu’s van elektrische mobielen, ben ik aan het veranderen van gedacht. Ik zal wel alles te voet blijven doen, denk ik.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mar 2019, 19:46

DeLaVega;

Schaf u gerust een elektrische step aan , dat loopt wel los
Bekijk eens goed de handleiding kwa opladen of vraag aan de verkoper en hou je daaraan , is toch met een wagen hetzelfde als je doet wat van je verlangt wordt heb je normaal toch ook geen problemen.
Maar er wordt op het forum vragen hierover gesteld en men probeert zo juist mogelijk te antwoorden , maar normaal heb je geen problemen.
Succes met de aankoop!! :D