Elektrische fiets

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

bennie
Lid geworden op: 26 dec 2004, 18:56
Locatie: Geel

16 apr 2018, 18:49

Hallo,graag had ik enkele reacties gehad over ervaringen met de elektrische fiets. 
Welk merk er boven uit steekt enz....

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

17 apr 2018, 06:56

De eerste vraag is Wat mag het kosten Ik rij al 12 jaar met Koga dus ik ben daar zeer tevreden van Mijn buren hebben Flyers en die zijn ook tevreden  Over andere fietsen weet ik niet zo veel maar er zullen wel meer fietsen zijn van goede kwaliteit Als je een merk op het oog hebt dan moet je daar informatie over vragen want de keus is enorm (en de prijsverschillen zijn ook groot)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 apr 2018, 12:15

In de hoop dat ik geen reclame maak: op de website van gazelle staat een heel hoofdstuk over elektrische fietsen met heel wat algemeen geldende weetjes over de e-bike 

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

05 feb 2019, 22:28

Ik rij al 5 jaar met een Trek e-bike en ben daar zeer tevreden over. Na 5 jaar en 18000 km is de batterij (400 Watt) bijna versleten. Ze is niet meer zo krachtig en ze valt af en toe uit. Ik zal een nieuwe van 500 Watt kopen (kost me ongeveer 600 euro). Het is een Trek met Bosch middenmotor. Ik kan zo'n fiets aan iedereen aanbevelen. Ideaal voor woon-werkverkeer of gewoon om een rustig fietstochtje te maken ...

mvg,
Bojangles

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

09 feb 2019, 14:28

Helena van Troje schreef:In de hoop dat ik geen reclame maak: op de website van gazelle staat een heel hoofdstuk over elektrische fietsen met heel wat algemeen geldende weetjes over de e-bike 
Wij (2x) hebben dit "merk". Nu 4 jaar.  De beide accu's en de beide opladers al moeten vervangen. De laders worden VEEL te warm (brandgevaar) tijdens een laadbeurt.  zo'n accu kost (type Goud ) al rap 600 euro. De laders heb ik niet meer gekocht (70 euro ) en heb er andere gekocht aan 25 euro met luchtkoeling .....je moet wel de stekker van de oude lader op de nieuwe lader ombouwen....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

09 feb 2019, 14:39

pol55 schreef: Wij (2x) hebben dit "merk". Nu 4 jaar.  De beide accu's en de beide opladers al moeten vervangen. De laders worden VEEL te warm (brandgevaar) tijdens een laadbeurt.  ....
Oppassen daarmee : Het is niet de eerste die zijn woning in vlammen ziet opgaan!!!

Zopas werd nog een heel huis in de as gelegd 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190208_04161492

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 feb 2019, 16:25

Zo te lezen wil ik al helemaal geen elektrische fiets meer overwegen zelfs.
Verschillende vriendinnen met uiteenlopende soorten van breuken na valpartijen, dan lees ik hier over dat brandgevaar en dan bedenk ik dat ik als ik mijn gewone fiets niet meer meester ben, ik zeker die elektrische niet de baas ga blijven....

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

09 feb 2019, 16:34

wij rijden al méér dan 6 jaar der mee
en mijne wederhelft is ook géne crack op ne fiets
maar nog niets voor gehad hoor

beetje op de snelheid letten en een beetje vooruitziend zijn
dat is al wat ge moet doen
maar dat is met de auto rijden net hetzelfde
6jaar voor een battery is het maximum ongeveer , dan is het beste der uit en is men meer aan het opladen dan der met gereden wordt
tegenwoordig 800€ voor een batt
kunt eigenlijk net zo goed ne nieuwe elektrische fiets kopen , bij wijze van spreken  2000€

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

10 feb 2019, 10:31

Mijn Giant wordt binnenkort 10 jaar en heeft nu al méér dan 25000 km op de teller.
De accu (van de vorige generatie) deed eerst 60 à 70 km en nu, na meer dan 650 opladingen, nog hoogstens 40 km. De fiets zelf is nog in heel goede staat. Ik ben 78 en twijfel of het nog de moeite is om een nieuwe fiets te kopen. Een nieuwe accu van dat soort kost 312 €, dus ik denk eerder om de accu te vervangen. 
Wat het gevaar van E-fietsen betreft... Ik ben al twee keer serieus gevallen, niet door te hoge snelheid maar door onoplettendheid. Als je ouder wordt ben je niet meer zo attent op richeltjes en zo. Ik rij meestal maar een 18 per uur, en steeds op de ECO-stand. Als ik zie hoe sommige senioren er op hun "ellentrieke velo" van door gaan dan hou ik mijn hart vast!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

10 feb 2019, 10:42

Heel tevreden over mijn Gazelle met middenmotor. Had hiervoor een Giant met motor in het voorwiel waar ik nooit graag (en dus ook niet veel) op gereden heb.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

13 feb 2019, 16:04

Fokke, ik heb een Giant, reeds 7 jaar en heb reeds nieuwe batterijen moeten kopen, maar het probleem is
dat je batterijen koopt van in die tijd, dus ze zijn nieuw en oud tegelijk, ik rij met een nieuwe batterij (?) max 35 km

Polmar
Apple Imac Mojave

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

14 feb 2019, 00:01

Polmar schreef:
13 feb 2019, 16:04
Fokke, ik heb een Giant, reeds 7 jaar en heb reeds nieuwe batterijen moeten kopen, maar het probleem is
dat je batterijen koopt van in die tijd, dus ze zijn nieuw en oud tegelijk, ik rij met een nieuwe batterij (?) max 35 km
Polmar

Polmar, dit is interessant nieuws! Die handelaar waar ik geïnfomeerd heb voor een nieuwe batterij raadde mij aan om exact dezelfde accu te kopen omdat die aan de electronica van de fiets is aangepast. Een accu van de nieuwe generatie zou problemen kunnen scheppen... Ik veronderstel dat ik daarmee uiteraard ook bijna 70 km zou kunnen fietsen... Ik ga daar toch nog eens langs gaan!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 feb 2019, 07:18

Heb zo mijn bedenkingen bij elektrische fietsen , aangaande onderdelen, kort verteld .
Einde vorig jaar kocht ik mij een elektrische fiets ,vol automatisch & manueel en elektronisch te bedienen , een prachtfiets was wel prijzig maar tot daar aan toe.
Twaalf dagen later met 150 km op de teller ,wordt ik aangereden door een persoon die ineens volle snelheid achteruit reed , kon hem nog net ontwijken maar mijn achterwiel kreeg wel een klop en was stuk.
Nu wacht ik almeer dan 1 maand op een nieuw achterwiel, het is nochthans een goed en gekend merk , de fietsenmaker zit met de handen in het haar , want als het fabriek een nieuwe serie fietsen maakt worden veel onderdelen uitgegeven en wie de beste prijs heeft mag leveren , nu komt het als die serie gemaakt is ,worden bij de volgende andere onderdelen gebruikt en nu kan de fietsenmaker op zoek naar zo'n geschikt achterwiel want de variomatic zit er in verwerkt en heeft 36 spaken. Prijs achterwiel 360€.
Besluit: Er wordt niet veel aandacht besteed aan de onderdelen bij elektrische fietsen, ja had natuurlijk de pech van aangereden te zijn anders had ik ook nooit geweten van het reilen en zeilen bij elektrische fietsen.
In verband met het in brand vliegen van batterijen , als je een dure fiets neemt zit in de batterij een warmteveiligheid en die wordt uitgeschakeld als de batterij boven een bepaalde temperatuur gaat ,in zover als je op een zeer warme dag, in de zon uw fiets oplaad en uw batterij staat in volle zon schakelt de laadfunctie uit. Dit terzijde.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

14 feb 2019, 10:24

Fokke, de fietsen van 10 jaar geleden met de batterijen van toen worden niet meer gemaakt, waarschijnlijk
zijn dit batterijen van in die tijd in stock, maar niet gebruikt! In alle geval met mijn nieuwe raak ik bij warm weer
wel tot 40km, maar nu met de kou, moeit ik tevreden zijn +/- 30 km !

Polmar
Apple Imac Mojave

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

14 feb 2019, 14:24

Polmar schreef:
14 feb 2019, 10:24
Fokke, de fietsen van 10 jaar geleden met de batterijen van toen worden niet meer gemaakt, waarschijnlijk
zijn dit batterijen van in die tijd in stock, maar niet gebruikt! In alle geval met mijn nieuwe raak ik bij warm weer
wel tot 40km, maar nu met de kou, moeit ik tevreden zijn +/- 30 km !
Polmar

Polmar, uiteraard is mijn model niet meer in productie en zijn er aan de volgende al grote wijzigingen aangebracht. Wat die batterij betreft... volgens die handelaar zou het net dezelfde zijn (Uit stock of al of niet gerenoveerd????). Zolang ik nog 40 km kan doen met de oude batterij (als het niet koud is) kan ik er nog een jaartje mee verder. Ik rijd trouwens altijd op de ECO-stand! Blijkbaar heb ik met de originele batterij heel veel "chance" gehad maar ik zal maar hout vasthouden...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!