Overlijden en erfgenaam

Vragen/antwoorden betreffende recht.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 apr 2018, 16:45

Na het overlijden van mijn vrouw ( 09/022018) weigert een van haar kinderen (erfgenaam) zich als erfgenaam kenbaar te maken.

De verdeling vindt plaats op 12 juni.
De successierechten worden betaald op 12 augustus.

Als die toestand zo blijft, dan blijven mijn bankrekeningen geblokkeerd, en moet ik leven van een pensioen.

Wat is er mogelijk?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 apr 2018, 17:26

pastoor schreef:Na het overlijden van mijn vrouw ( 09/022018) weigert een van haar kinderen (erfgenaam) zich als erfgenaam kenbaar te maken.

De verdeling vindt plaats op 12 juni.
De successierechten worden betaald op 12 augustus.

Als die toestand zo blijft, dan blijven mijn bankrekeningen geblokkeerd, en moet ik leven van een pensioen.

Wat is er mogelijk?
Niets, zo lang één van de erfgenamen blijft weigeren is het gewoon wachten. Na een jaar kan via de notaris verder gegaan worden. 

En is van een pensioen leven zo problematisch? Zo veel mensen moeten het doen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 apr 2018, 11:10

Prima Vera, "en is van een pensioen leven zo problematisch? Zo veel mensen moeten het doen".

Nee, als men eraan kan, maar met een geblokkeerde pensioenrekening is het onmogelijk.

Ik zou eens willen weten hoelang de procedure duurt om die stoute meid onschadelijk te maken.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

21 apr 2018, 11:53

Pastoor, ik stuur u een PB.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 apr 2018, 11:54

pastoor schreef:Prima Vera, "en is van een pensioen leven zo problematisch? Zo veel mensen moeten het doen".

Nee, als men eraan kan, maar met een geblokkeerde pensioenrekening is het onmogelijk.

Ik zou eens willen weten hoelang de procedure duurt om die stoute meid onschadelijk te maken.
Wel Pastoor dan heb jij een slechte bank. Jij hoeft gewoon een nieuwe rekening te openen en de Pensioendienst de opdracht te geven om jouw pensioen daar op te storten. Zo simpel is het.   Dat had je al twee dagen na overlijden van je vrouw én na blokkering van de rekeningen kunnen doen hebben.  
En die procedure kan dus oplopen tot een jaar en langer als ze niet toegeeft. Jouw notaris zou dat perfect moeten weten hoe het in elkaar zit. Hij weet goed genoeg wat hij moet doen eens het jaar voorbij is en er nog niet getekend is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 apr 2018, 11:59

pastoor;


 Men kan de mede-erfgenaam, die zijn medewerking weigert, verplichten om een verdeling te aanvaarden, zelfs tegen zijn wil.
Dit kan je bereiken via een rechtspleging van gerechtelijke verdeling.
Je went u tot de rechtbank en dagvaardt de anderen om tot verdeling te komen.
De rechtbank zal dan een vonnis uitspreken, waarbij de verdeling bevolen wordt.
In dit vonnis zal een notaris aangesteld worden.
Deze overgaan tot inventaris en tevens de verklaringen van partijen opnemen i.v.m. eventuele betwistingen. ( Waarom weigert het kind mee te werken?).
Wanneer evenwel één van de erfgenamen niet akkoord gaat met de voorgestelde verdeling, dan wordt hiervan een akte opgesteld, en wordt het hele dossier neergelegd op de rechtbank die dan een definitieve uitspraak zal doen.
De rechtspleging van gerechtelijke verdeling valt dus vrij lang uit. Het is de enige weg om partijen te dwingen een bepaalde verdeling te aanvaarden.
Zelfs voorde notaris is het de enige mogelijkheid om over te gaan tot uitkering van een ieders aandeel, wanneer één van de betrokken partijen weigert te tekenen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 apr 2018, 12:42

wardje schreef:pastoor;


 Men kan de mede-erfgenaam, die zijn medewerking weigert, verplichten om een verdeling te aanvaarden, zelfs tegen zijn wil.
Dit kan je bereiken via een rechtspleging van gerechtelijke verdeling.
Je went u tot de rechtbank en dagvaardt de anderen om tot verdeling te komen.
De rechtbank zal dan een vonnis uitspreken, waarbij de verdeling bevolen wordt.
In dit vonnis zal een notaris aangesteld worden.
Deze overgaan tot inventaris en tevens de verklaringen van partijen opnemen i.v.m. eventuele betwistingen. ( Waarom weigert het kind mee te werken?).
Wanneer evenwel één van de erfgenamen niet akkoord gaat met de voorgestelde verdeling, dan wordt hiervan een akte opgesteld, en wordt het hele dossier neergelegd op de rechtbank die dan een definitieve uitspraak zal doen.
De rechtspleging van gerechtelijke verdeling valt dus vrij lang uit. Het is de enige weg om partijen te dwingen een bepaalde verdeling te aanvaarden.
Zelfs voorde notaris is het de enige mogelijkheid om over te gaan tot uitkering van een ieders aandeel, wanneer één van de betrokken partijen weigert te tekenen.
En dit laatste zal de notaris maar pas doen als hij een beslissing van de rechter heeft. Het is een complexe materie. Alleen versta je dikwijls niet waarom één erfgenaam het zo moeilijk maar voor de anderen, maar ja dat is dan weer een andere discussie.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 apr 2018, 12:47

Anderzijds zegt artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek dat niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Als één der erfgenamen zich dus blijft verzetten tegen een minnelijke verdeling kunnen de andere erfgenamen hem dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg om uit onverdeeldheid te treden. De rechtbank zal dan een notaris gelasten met de gerechtelijke vereffeningverdeling.
U zou aan de notaris kunnen vragen de erfgenaam die niet wil tekenen te ondervragen over de redenen, dan wel alle erfgenamen samen te roepen om te zien of een minnelijke regeling toch niet mogelijk is. Maar als die ene erfgenaam daar natuurlijk ook niet wil aan meewerken zullen de anderen wel verplicht zijn om naar de rechtbank de stappen.
T'is zoals je zegt Prima Vera complex , maar het gebeurt veel meer dan men denkt .

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 apr 2018, 13:06

wardje schreef:Anderzijds zegt artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek dat niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Als één der erfgenamen zich dus blijft verzetten tegen een minnelijke verdeling kunnen de andere erfgenamen hem dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg om uit onverdeeldheid te treden. De rechtbank zal dan een notaris gelasten met de gerechtelijke vereffeningverdeling.
U zou aan de notaris kunnen vragen de erfgenaam die niet wil tekenen te ondervragen over de redenen, dan wel alle erfgenamen samen te roepen om te zien of een minnelijke regeling toch niet mogelijk is. Maar als die ene erfgenaam daar natuurlijk ook niet wil aan meewerken zullen de anderen wel verplicht zijn om naar de rechtbank de stappen.
T'is zoals je zegt Prima Vera complex , maar het gebeurt veel meer dan men denkt .
Het komt héél véél voor en dikwijls is het dan nog om domme redenen feitelijk maar ja je moet het maar hebben. 

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

21 apr 2018, 18:33

Voor zover ik begrijp is art 815 hier niet van toepassing. Ergens is gezegd dat het gaat om de dochter van zijn echtgenote. Dus, wat is mijn; wat is dijn.Dikwijls moeilijke situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

21 apr 2018, 21:13

Situatie: kind met BE, ouder met VG. Dit is geen onverdeeldheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 apr 2018, 06:02

Wanton;

Als ik het goed begrijp bedoel je; diegene die de blote eigendom bezitten (de kinderen) hebben de zekerheid dat bij overlijden van de vruchtgebruikers, de eigendom automatisch in volle eigendom aan hen toekomt.
Dus het vruchtgebruik van de ouders dooft automatisch uit bij hun overlijden en zit niet in hun nalatenschap.
De kinderen betalen dan ook geen successierechten, terwijl ze wel volle eigenaar worden van de eigendom.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 apr 2018, 07:17

Er zijn geen onroerende goederen.

Er zijn enkel roerende goederen (materiaal en kapitaal).

Mijn vrouw heeft nooit gewerkt ( Cholera gekregen van Afrikaanse verpleegster bij de geboorte, 5 van de 8 kinderen overleefden het niet ).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
55 Monique

23 apr 2018, 10:14

Als het via notaris word geregeld , zou ik eerst overleggen met die man , al voor je stappen zet naar vredegerecht ...

En als hij niet kan , ben je verplicht stappen te nemen .....

Zal gerecht zijn zegen moeten geven ....

En als zij adres hebben van de dochter die niet meewerkend is in deze zaak ...

Gaan ze dat wel regelen in haar plaats ....Enige nadeel is als ze vlotjes werken is prima ....Of zijn nog andere zaken waarom ze niet meewerkend is  ....Waar je geen weet van hebt ....
                                                                   ********************************
Of zou kunnen te maken hebben met oud en nieuw erfrecht ....Dat ze wil trekken tot erna ....Want voor 31/08/2018 val je nog in oude erfrecht ....Heb nog niet alles gelezen , maar zit wel verandering op .....
                                                                   *********************************
Waarom tegenwerken , ik begrijp dat niet ....Is al moeilijke periode dat je moet doorstaan , en is één en al papiermolen

eer het allemaal is belopen ....

De bank kan wel de facturen betalen als je ze binnenbrengt ....
https://www.kbc.be/particulieren/nl/gez ... ijden.html

http://www.elfri.be/deblokkering-van-ge ... overlijden

https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... -verdeling

Gouden tip:Open als langstlevende onmiddellijk na het overlijden een nieuwe rekening op eigen naam waarop de la,ngslevende dan alle eigen inkomsten laat storten. Deze rekening is onmiddellijk vrij. 

Wat ik wel ervaren heb deze maand dat ze wel overal de nieuwe wetten aan toepassen zijn in de banken ....Denk dat enorme omzwaai aan gebeuren is ....En de mensen van de banken zeggen het zelf en ook dat nog niet alles op punt staat ...
55 Monique

23 apr 2018, 12:59

Prima Vera 

Maar banken zijn niet altijd meewerkend , heb ik ook ervaren deze maand .....

Als zij tegenhouden , sta je daar begin maar te lopen en te mailen of schrijven of bellen .....

Ook al heb je bewijzen en documenten houden ze nog tegen .....

En de wetgeving is enorm verstrengt .....Naar bewindvoering en erfenis .....

Trouwens moment dat je u documenten overhandigd aan de banken bewindvoering , worden erna direct de 
rekeningen geblokkeerd , kun je niks meer betalen , en daar zitten dan ook grenzen op ...Tot dat alles is geregeld
naar de bewindvoerder en dan kun je weer betalen , enige je kan ze wel doorsturen naar de bank en die betalen dan wel voor jou met gevolgen dat ze kosten aanrekenen .....

Maar zoals je zegt , andere rekening aanmaken en direct bewijs doorsturen naar pensioen dienst dat ze direct kunnen aanpassen ....En nog liefst een bankbewijs als je overmaakt , als je nieuwe rekening aanmaakt ....

Of huwelijkscontract ook optie of bewijs van langs leven en regels  die zijn toegepast  bij opmaken ....

Hoor zo graag nieuw erfrecht verbetering .....Niet geloven .....