Overlijden en erfgenaam

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 apr 2018, 13:37

55 Monique schreef:Prima Vera 

Maar banken zijn niet altijd meewerkend , heb ik ook ervaren deze maand .....

Als zij tegenhouden , sta je daar begin maar te lopen en te mailen of schrijven of bellen .....

Ook al heb je bewijzen en documenten houden ze nog tegen .....

En de wetgeving is enorm verstrengt .....Naar bewindvoering en erfenis .....

Trouwens moment dat je u documenten overhandigd aan de banken bewindvoering , worden erna direct de 
rekeningen geblokkeerd , kun je niks meer betalen , en daar zitten dan ook grenzen op ...Tot dat alles is geregeld
naar de bewindvoerder en dan kun je weer betalen , enige je kan ze wel doorsturen naar de bank en die betalen dan wel voor jou met gevolgen dat ze kosten aanrekenen .....

Maar zoals je zegt , andere rekening aanmaken en direct bewijs doorsturen naar pensioen dienst dat ze direct kunnen aanpassen ....En nog liefst een bankbewijs als je overmaakt , als je nieuwe rekening aanmaakt ....

Of huwelijkscontract ook optie of bewijs van langs leven en regels  die zijn toegepast  bij opmaken ....

Hoor zo graag nieuw erfrecht verbetering .....Niet geloven .....
Monique banken doen wat ze kunnen en wat ze moeten. Ze moeten handelen binnen de regels, hun handen zijn gebonden. 
Dat bankbewijs is voor niets nodig. Gewoon een nieuwe rekening openen en pensioendienst verwittigen. Wel pas nadat al de andere rekeningen geblokkeerd zijn. 
Huwelijkscontract binnen brengen bij de bank helpt niet. Het is de notaris die het bewijs aan de bank moet leveren. Banken treden niet op als notaris en hoeven zeker en vast geen huwelijkscontracten te ontleden. 
Een bank betaalt automatisch de te betalen rekeningen die nodig zijn om te overleven, een leefgeld van max 5.000 eur wordt gegeven indien de klant zelf zo betaalkrachtig is.  Als hij die niet op zijn rekening heeft staan, kan hij die ook niet verkrijgen.
Het is niet de bank die de erfenis regelt, het is de notaris die alles regelt aan de hand van de regelgeving. 

En wat bedoel je dan met bewijzen en documenten en houden ze het nog tegen? Teken dat die documenten ofwel niet voldoende zijn ofwel niet correct ofwel niet door notaris opgemaakt indien vereist.

En vergeet ook niet dat veel klanten weigeren een nieuwe rekening te openen vanwege de kosten, een tweede rekening, nieuwe bankkaart etcetera.

En aub verwar bewindvoering niet met regeling dossier overlijden. Dat zijn twee totaal aparte zaken. Banken worden trouwens ook streng gecontroleerd op deze zaken. 
55 Monique

23 apr 2018, 15:09

Ga blijven herhalen of je nu draait of keert ....

Regelt alles op voorhand , en zie dat huwelijkscontract hebt , en laat opmaken , in belang van Man en vrouw 
zijn mogelijkheden genoeg ( zeker voor overblijvende ) dat je verder kan ....

Moet maar één iemand dwarsbomen en miserie begint ....En is niet fijn als je zoiets moet meemaken .....Zeker niet op zo momenten ....

Net zelfde als zorgvolmacht via notaris ....

Ok kost geld maar dan heb je zekerheid .....

Hier is alles geregeld zowel voor man als voor mij al van 1975 alleen laten nachecken,omdat in 1976  ook veranderd is  en later voor de kids zorgvolmacht ......

En ja kan ook laten vaststellen of oude of nieuwe erfrecht wilt toepassen nu het nog kan niet meer na juli 2018 .

Wat ik heb ervaren de laatste zes maanden was een brug te ver voor mij ......Als er niets is geregeld .....

Niet van toepassing op pastoor voor alle duidelijkheid 

En Prima vera, banken mogen streng zijn heb ik geen problemen mee , maar niet tegenhouden als er voldoende bewijzen zijn .....Is zowel voor nalatenschap of bewindvoering .....Maar dan doen ze het nog ..... 
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 23 apr 2018, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 apr 2018, 15:14

Dat is zo Monique maar daar moet je de banken niet de schuld van geven of zelfs nog niet de wet zelf. 
Zorg dat alles in orde is én geregeld. Zo simpel zit het in elkaar. 

Veel moeilijkheden kan je voorkomen door voorzienigheid maar dikwijls is zuinigheid de boosdoener voor vele mensen. 

Maar met deze raad is pastoor uiteraard niets meer. Nu is het te laat.
55 Monique

23 apr 2018, 15:41

Klopt Prima Vera 

Kost geld niks aan te doen maar zolang niet voor de deur staat , zeggen  ze is erg , maar als VOORDOET moet je niet meer lopen dan is te laat ....En dat heb ik mogen ervaren (voor mijn vader) 

Was een brug te ver voor mij ......Wil ik mijn kinderen en man niet aandoen .............

Maar één ding is zeker is wel enorm verstrengt en dat zeggen ze zelf ook ....Vind wel goed dat ze mensen beschermen 
zeker als ze zelf niks meer kunnen , maar is wel niet fijn voor de kinderen .... 

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 apr 2018, 16:37

De bankrekeningen zijn in orde.
Pensioenen van een gemeenschappelijk geblokkeerde pensioenrekening met datum hoger dan 09/02/2081 worden weldra overgebracht naar niet geblokkeerde bankrekening. Idem met dividenden en andere financiële gedrochten.  

Op 10 mei zal de notaris met dit dossier beginnen.
* Het nalatenschap formulier, dat ik gemaakt heb wordt opnieuw gemaakt.
* Ik heb ondertussen een laatste wilsbeschikking gevonden van mijn vrouw voor haar kinderen. 
* Een van haar kinderen heeft zichzelf nog niet laten kennen als erfgenaam. Die heeft achter zich een madam notaris en een madam advocaat. Die moeten haar verdedigen tegen haar zus want die mag niet meer krijgen dan zijzelf.       
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

23 apr 2018, 19:16

Is dus een eerste oplossing van het probleem.  
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
55 Monique

26 apr 2018, 06:24

Beste Pastoor , 

Dat komt goed ....Jou kennende , maar zijn de papieren die je allemaal moet opzoeken ....

Is bij mij net zelfde , engelen geduld heb ik al moeten hebben deze maand ....

Zoals Wanton aangeeft ....