UITTREKSELS VAN BANKEN

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

24 apr 2018, 20:35

Hallo iedereen,

Ik vind het een probleem, want ik vergeet mijn uittreksels soms te downloaden.  Ik deed dit vroeger systematisch, maar mijn computer crashte en ik was alles kwijt.  Belfius schijnt nu van alle klanten de rekeninguittreksels tot 10 jaar bij te houden.  Zouden ze niet beter alle banken verplichten dit te doen, want veel oudere mensen hebben volgens ik gehoord heb, ook problemen daarmee als hun echtgenoot of echtegenote komt te overlijden ...  Het is soms veel om uit te printen, wat ze dan niet doen ...  Downloaden is voor velen ook een probleem, want niet iedereen kan zo goed overweg met een computer ...  Is men echt verplicht deze uittreksels zelf bij te houden?  Dank bij voorbaat.  Annemie

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 apr 2018, 21:49

Annemie schreef:Hallo iedereen,

Ik vind het een probleem, want ik vergeet mijn uittreksels soms te downloaden.  Ik deed dit vroeger systematisch, maar mijn computer crashte en ik was alles kwijt.  Belfius schijnt nu van alle klanten de rekeninguittreksels tot 10 jaar bij te houden.  Zouden ze niet beter alle banken verplichten dit te doen, want veel oudere mensen hebben volgens ik gehoord heb, ook problemen daarmee als hun echtgenoot of echtegenote komt te overlijden ...  Het is soms veel om uit te printen, wat ze dan niet doen ...  Downloaden is voor velen ook een probleem, want niet iedereen kan zo goed overweg met een computer ...  Is men echt verplicht deze uittreksels zelf bij te houden?  Dank bij voorbaat.  Annemie
Alle banken   zijn verplicht die 10 jaar bij te houden. Je bent zelf niet verplicht die bij te houden. Maar als je die terug wil opvragen dan moet of zal je er voor moeten betalen. Doe je het zelf via on line zal het zo goed als gratis zijn. 
En dat probleem is niet alleen voor ouderen maar voor iedereen die hun hun uittreksels niet opvragen of bijhouden. Dat is gewoon een discipline die je moet hebben of aanleren.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 apr 2018, 22:38

Uittreksels kan men nodig  hebben zolang een zaak duurt.
Soms is de overeenkomstige factuur ervan noodzakelijk. 

Wat duurt het langst? Een vechtscheiding kan meer dan 10 jaren duren, met sommige auto's rijdt men meer dan 15 jaren, en er zijn nog andere zaken die meer dan 10 jaren duren. 

En hoe gaat men  dat bijhouden.
Met de PC kan men ze regelmatig afdrukken  en bewaren.
Men weet maar nooit. 
Ieder zijn mening.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

25 apr 2018, 15:45

pastoor schreef:Uittreksels kan men nodig  hebben zolang een zaak duurt.
Soms is de overeenkomstige factuur ervan noodzakelijk. 

Wat duurt het langst? Een vechtscheiding kan meer dan 10 jaren duren, met sommige auto's rijdt men meer dan 15 jaren, en er zijn nog andere zaken die meer dan 10 jaren duren. 

En hoe gaat men  dat bijhouden.
Met de PC kan men ze regelmatig afdrukken  en bewaren.
Men weet maar nooit. 
Ieder zijn mening.
Ik download geregeld mijn uittreksels en sla ze op  in de computer. Omdat ik wekelijks een back up doe heb ik al deze uittreksels ook dubbel.
Enkel als ik een aankoop heb gedaan van een artikel waarop garantie is of als ik best voor iets een bewijs van betaling op papier heb, dan druk ik het uittreksel af waar de betaling van dat artikel opstaat en bewaar het bij de documenten ( zoals garantiebewijs....) van dat artikel

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 apr 2018, 16:19

flupke2 schreef:
pastoor schreef:Uittreksels kan men nodig  hebben zolang een zaak duurt.
Soms is de overeenkomstige factuur ervan noodzakelijk. 

Wat duurt het langst? Een vechtscheiding kan meer dan 10 jaren duren, met sommige auto's rijdt men meer dan 15 jaren, en er zijn nog andere zaken die meer dan 10 jaren duren. 

En hoe gaat men  dat bijhouden.
Met de PC kan men ze regelmatig afdrukken  en bewaren.
Men weet maar nooit. 
Ieder zijn mening.
Ik download geregeld mijn uittreksels en sla ze op  in de computer. Omdat ik wekelijks een back up doe heb ik al deze uittreksels ook dubbel.
Enkel als ik een aankoop heb gedaan van een artikel waarop garantie is of als ik best voor iets een bewijs van betaling op papier heb, dan druk ik het uittreksel af waar de betaling van dat artikel opstaat en bewaar het bij de documenten ( zoals garantiebewijs....) van dat artikel
Dat is een goeie organisatie!   :D

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

25 apr 2018, 16:51

Ik haal elke week in mijn kantoor geld van mijn rekening. Tegelijkertijd laat ik mijn uittreksels uitprinten. Deze hou ik 10 jaar in mijn mapjes bij.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 apr 2018, 18:40

Ik ga af en toe naar de bank en druk dan terplaatse mijn afschriften ... lekker makkelijk ... MAAR NIET GRATIS

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

25 apr 2018, 19:45

10 jaar bijhouden???? 8O maar mensen toch.
hou die maximum 5jaar bij... dat is al meer dan genoeg.
en ik hoef geen papierberg meer..al die uittreksels amai.
niks beter dan oline uw rekeningen raadplegen,
sla die desnoods op ,op een usb stick 8)
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 apr 2018, 19:54

hoshinkido schreef:10 jaar bijhouden???? 8O maar mensen toch.
hou die maximum 5jaar bij... dat is al meer dan genoeg.
en ik hoef geen papierberg meer..al die uittreksels amai.
niks beter dan oline uw rekeningen raadplegen,
sla die desnoods op ,op een usb stick 8)
Dat deed ik vroeger jaren ook. Sinds on line er is en men kan teruggaan tot 10 jaar laat ik zelfs mijn dagafschriften niet meer afdrukken. Voor wat en wie? Als je iets nodig hebt, is het gemakkelijk gewoon op te zoeken (op naam, bedrag, met rekeningen, van ... tot ... ). Kan het nog makkelijker?

In het kader van een overlijden natuurlijk kan het handig zijn als er dagafschriften voorradig zijn. 

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

25 apr 2018, 20:13

Oei, oei, ik ga ervan uit dat mijn bank die bijhoudt zoals ze me vertelt in haar berichten en als ik iets moet weten kan ik zelf wel gaan opzoeken in mijn online banking.
Ik back-up constant dus als er een crash is heb ik nog alles.

Sommige dingen wil ik wel op papier.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

25 apr 2018, 20:34

Uittreksels van privé heb ik nooit afgedrukt. Die vind ik wel terug in mijn online banking.
Uittreksels van toen ik nog zelfstandige was moest ik wel afdrukken en die moet ik ook verplicht tien jaar bijhouden (net zoals aan- en verkoopfacturen). En dat staat lelijk in de weg.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 apr 2018, 20:41

Wel dames, we zijn van't zelfde gedacht!  Gewoon rationeel!  :D

Eli_
Lid geworden op: 14 dec 2014, 00:38

26 apr 2018, 22:07

Hoe lang moet ik documenten bewaren?
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... en-bewaren

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

07 mei 2018, 19:05

Hallo iedereen,

Beter laat dan nooit ...  Allen bedankt voor de reacties, Annemie