Belastingdruk nergens zo hoog als in België

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

22 mei 2018, 20:40

Wil. schreef:Je hebt je hele leven gewerkt voor een baas, neem ik aan? Ben je uitgezogen?
Uw contractuele collega misschien? 

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

22 mei 2018, 23:45

Afbeelding
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
dejules

23 mei 2018, 10:08

sibarita schreef:Afbeelding
Daar bovenop komen nog de werkgeversbijdragen.
Dit is echt geld, bij ambtenaren gaat het om fictieve afdrachten.
dejules

23 mei 2018, 15:07

Eén euro boven de grens voor inkomsten uit de deeleconomie kost je al gauw 1800 euro extra belasting en sociale bijdragen.

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 1527000149

freemate
Lid geworden op: 09 sep 2015, 15:56
Locatie: de wereld

23 mei 2018, 21:28

sibarita schreef:Afbeelding
Innige deelneming. Daaraan ben ik dus ontsnapt.
Het dorp der dwazen telt veel inwoners...
It is more difficult for a democrat to walk past a bag of money than a leg for a dog.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 mei 2018, 10:18

De redenering dat men hier "48,8%" belastingen moet betalen  klopt natuurlijk niet - in wezen moet je die RSZ bijdragen  daar van aftrekken aangezien dat deel gebruikt wordt voor bv. pensioenen, kindergeld, ziekte etc; en terug zal  vloeien naar de burger.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mei 2018, 10:28

frits1955 schreef:De redenering dat men hier "48,8%" belastingen moet betalen  klopt natuurlijk niet - in wezen moet je die RSZ bijdragen  daar van aftrekken aangezien dat deel gebruikt wordt voor bv. pensioenen, kindergeld, ziekte etc; en terug zal  vloeien naar de burger.
Mooie drogredenering.

Van het bruto dat de werkgever betaalt, trekt de overheid in feite twee grote brokken naar zich toe:
1. de RSZ-bijdragen, waarvan jij zegt dat die terugvloeien naar de burger.
2. de belastingen op het bedrijfsinkomen: waarvoor worden die gebruikt, frits? Toch óók voor allerlei zaken die ten gunste komen aan de burger? Wie gebruikt de wegen? De burger. Voor wie wordt de brandweer opgericht? Voor de burger. Voor wie worden de scholen gebouwd en worden de leerkrachten betaald? Voor de burger. Wie maakt gebruik van de politie? De burger, ook al beseft hij niet dat de openbare veiligheid er slechts is zo lang de politiemacht bestaat.
Zo gaat dat voor een heleboel zaken. Vanzelfsprekend moeten daar diensten voor bestaan zonder dewelke de burger helemaal niets ter beschikking gesteld krijgt  (bruggen/brandweer/ politie, …) dus ook die diensten zijn er voor de burger.

Kortom, quasi de ganse terugname door de overheid op het inkomen, wordt gespendeerd aan de burger.
Het is dan ook zinloos om een onderscheid te maken tussen RSZ en belastingen. Het zijn allebei vormen van 'lasten' die moeten opgehoest worden door de burger.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 mei 2018, 11:25

""Het zijn allebei vormen van 'lasten' die moeten opgehoest worden door de burger."

het klopt natuurlijk dat je je centen kwijt bent aan belastingen. Maar er is een verschil tussen aanwending van het belastinggeld voor pakweg pensioenen  of ziekenzorg of voor de miljardenaankoop van gevechtsvliegtuigen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mei 2018, 11:33

frits1955 schreef:""Het zijn allebei vormen van 'lasten' die moeten opgehoest worden door de burger."

het klopt natuurlijk dat je je centen kwijt bent aan belastingen. Maar er is een verschil tussen aanwending van het belastinggeld voor pakweg pensioenen  of ziekenzorg of voor de miljardenaankoop van gevechtsvliegtuigen.
Het gaat niet alleen om vliegtuigen. Ik heb de politie vermeld, de brandweer, het onderwijssysteem en tal van andere zaken kunnen daaraan toegevoegd worden. Die zijn allemaal bedoeld voor de burger. Net zoals de pensioenen.

Het feit dat die vliegtuigen worden aangekocht, mag jou tegen de borst stuiten, maar iemand anders vindt de openbare zwembaden misschien zinloos omdat hij toch niet gaat zwemmen. Anderen herinneren zich de tweede W.O. toen niemand bezwaar maakte tegen de uitgaven voor het leger en dus vinden ze die aankoop wél verantwoord.

Waar het op neerkomt is dat er geen verschil is tussen RSZ-uitgaven die zogezegd naar de burger terugvloeien en andere uitgaven betaald via de belastingen, want die worden eveneens gedaan voor diezelfde burger.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

24 mei 2018, 15:52

De belastingen zijn hier zo hoog omdat we er een deel nutteloze regeringen op na houden, waarom moeten op sommige kabinetten vier ministers zijn voor hetzelfde onderwerp; ene zal ook wel toekomen, Eén regering zal ook wel toekomen, die overheid is met veel te veel.  federale regering, deelstaat, gewest en gemeenschapsregeringen, de senaat, volksvertegenwoordigers, kabinetsmedewerkers, staatssekretarissen,  parlementen , provinciegouverneur, provinciesraadsleden, gemeentebesturen met schepenen en burgemeesters en wie weet wat nog allemaal en Eurokraten in de Europarlement, enz.   die kosten allemaal heel veel geld.,
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

freemate
Lid geworden op: 09 sep 2015, 15:56
Locatie: de wereld

24 mei 2018, 16:44

frits/Wil/zotspook, wat de rsz betreft: hopelijk zul je ervan kunnen genieten maar dat staat nog niet vast. Het zijn de immigranten,oostblokkers,afrikanen en de autochtonen die aan het infuus liggen die ermee weglopen. Te nadele van de oudjes die ze in vele gevallen voorgoed laten rusten in de hospitalen als ze er terecht komen want ze kosten teveel.
Daarbij moet er rekening gehouden worden met de gemeenschap wallonië (14 jaar achter) en het brusselse die door de vlamingen onderhouden worden.

Het is bijna niet te tellen van de kosten die gemaakt worden door een landje van och arme een schorte groot. Nutteloze kosten zonder te spreken van de structurele kosten (ambtenarenland).

België wordt heden op dezelfde voet geplaatst als Italië. Beide zijn virtueel failliet maar blijven uitgeven wat ze niet hebben.

Dan tel ik nog niet de grootheidswaanzin van de politici erbij die met gulle hand links en rechts uitdelen.

En de Vlamingen die er met lede ogen naar staan te kijken en hier en daar op een forum hun hart luchten of naar hun voetbal reiken zodat ze er niet moeten aan denken en gewillig voortdoen .....

Ceasar had het mis met zijn uitspraak toen hij in het woud van Nieppe terecht kwan.
Het dorp der dwazen telt veel inwoners...
It is more difficult for a democrat to walk past a bag of money than a leg for a dog.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

26 mei 2018, 11:51

Bewijzen, cijfers Freeman?  Vertellingskes kan iedereen debiteren.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 mei 2018, 15:38

freemate schreef:frits/Wil/zotspook, wat de rsz betreft: hopelijk zul je ervan kunnen genieten maar dat staat nog niet vast. Het zijn de immigranten,oostblokkers,afrikanen en de autochtonen die aan het infuus liggen die ermee weglopen. Te nadele van de oudjes die ze in vele gevallen voorgoed laten rusten in de hospitalen als ze er terecht komen want ze kosten teveel.
Daarbij moet er rekening gehouden worden met de gemeenschap wallonië (14 jaar achter) en het brusselse die door de vlamingen onderhouden worden.

Het is bijna niet te tellen van de kosten die gemaakt worden door een landje van och arme een schorte groot. Nutteloze kosten zonder te spreken van de structurele kosten (ambtenarenland).

België wordt heden op dezelfde voet geplaatst als Italië. Beide zijn virtueel failliet maar blijven uitgeven wat ze niet hebben.

Dan tel ik nog niet de grootheidswaanzin van de politici erbij die met gulle hand links en rechts uitdelen.

En de Vlamingen die er met lede ogen naar staan te kijken en hier en daar op een forum hun hart luchten of naar hun voetbal reiken zodat ze er niet moeten aan denken en gewillig voortdoen .....

Ceasar had het mis met zijn uitspraak toen hij in het woud van Nieppe terecht kwan.
Bewijzen, cijfers Freeman?  Vertellingskes kan iedereen debiteren.



Gewoon buiten komen Horus 1en rondkijken, de bewijzen stapelen zich op,en dat is maar 1 voorbeeld van de belasting druk,,rekend daar de inkomsten van de accijns,de kilometer heffing,en de boeten die ze dageliks uitschriven,en geen zinnig mens begrijpt waar al dat geld naar toe gaat, ze leven echt ver boven hun stand,en wij zitten op de titanic waar het orkest verder speelt.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

28 mei 2018, 07:45

Als ik buitenkom zie ik suv's die veel geld kosten, overvolle terrassen,  restaurants die vol zitten, mensen die shoppen, die 2 a 3 per jaar met vakantie gaan en dat is niet naar Blankenberge, maar bv een midweekje Bali.Communie en lentefeest en die niet moeten onderdoen voor huwelijksfeesten indertijd.  Wielertoeristen die rondrijden op fietsen die een klein fortuin moeten gekost hebben, dat zie ik allemaal. Slechte tijd?  
dejules

28 mei 2018, 09:11

Horus1 schreef:Als ik buitenkom zie ik suv's die veel geld kosten, overvolle terrassen,  restaurants die vol zitten, mensen die shoppen, die 2 a 3 per jaar met vakantie gaan en dat is niet naar Blankenberge, maar bv een midweekje Bali.Communie en lentefeest en die niet moeten onderdoen voor huwelijksfeesten indertijd.  Wielertoeristen die rondrijden op fietsen die een klein fortuin moeten gekost hebben, dat zie ik allemaal. Slechte tijd?  
Belgische gezinnen staan steeds meer in het krijt
‘De laatste jaren zijn de schulden van onze gezinnen veel sneller gestegen dan die in de meeste andere Europese landen.
Terwijl in 2000 het bedrag van de uitstaande hypotheekleningen in ons land nog 50 miljard euro bedroeg, is dat in 18 jaar meer dan verviervoudigd, tot meer dan 220 miljard euro vorig jaar.
Het niveau van de gezinsschulden is nog niet excessief hoog, maar de evolutie mag geen jaren duren, want dan komt de schuldgraad in de gevarenzone.’Dat vreest ook de Nationale Bank. Eind vorig jaar waarschuwde ze al dat de woningmarkt oververhit raakt. Uit de hand gelopen schulden waren een van de oorzaken van de financiële crisis. ‘En de wereld is er niet in geslaagd die berg af te bouwen’, zegt Van Gompel.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180410_03456868


[s]
[/s]