Kuisen WC-pot

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

01 mei 2018, 12:04

Ik heb sinds 4 jaar een volledig nieuwe WC pot en nu komt er in de pot zelf een bruine
rand die ik moeilijk wegkrijg.  Ik vind dat niet proper.
Ik giet er elke dat javel in, heb er ook al azijn ingedaan en ook al het "blauwe canarke"
maar ik heb er nadien goed op te wrijven  ik krijg die pot niet volledig wit.
Hebben jullie een goede remedie ?  Bedankt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 mei 2018, 12:30

Horta schreef:Ik heb sinds 4 jaar een volledig nieuwe WC pot en nu komt er in de pot zelf een bruine
rand die ik moeilijk wegkrijg.  Ik vind dat niet proper.
Ik giet er elke dat javel in, heb er ook al azijn ingedaan en ook al het "blauwe canarke"
maar ik heb er nadien goed op te wrijven  ik krijg die pot niet volledig wit.
Hebben jullie een goede remedie ?  Bedankt.
Dat met azijn moet je verschillende dagen na elkaar herhalen, op den duur gaat dat er wel uit. Dus je pot leeghalen met een dweil zodat het water er zo goed als uit is. Dan opvullen met flessen azijn ( die van aldi en/of lidl, zijn de goedkoopsten) en enkele uren laten intrekken. Van HD verkopen ze ook van die azijn (is héél straf) en dan kan je na het leeghalen van de pot die rond inspuiten met dat spul.
Wat je ook kan doen zijn tabletten voor tandprothesen in je pot gooien en een uurtje of zo laten trekken. Daarna goed wrijven, ook dagen na elkaar volhouden.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

01 mei 2018, 13:02

En dan nu maar hopen dat het porselein van de pot niet aangetast is.
Anders kan je je een bult kuisen en blijft die vieze aanslag bestaan.
Je mag die straffe producten niet te lang laten in werken.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 mei 2018, 13:07

Helena van Troje schreef:En dan nu maar hopen dat het porselein van de pot niet aangetast is.
Anders kan je je een bult kuisen en blijft die vieze aanslag bestaan.
Je mag die straffe producten niet te lang laten in werken.
Ik heb daar geen last van gehad hoor; toen wij hier kwamen wonen hebben wij dat gedaan en daar was geen schade van.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jun 2018, 07:20

Probeer eens oma's recept : sodazout (koop je in de Wibra of de Action).
Giet er voor te beginnen een halve zak soda in en daarna een halve emmer zeer heet (kokend) water langzaam in.
Laat enkele uren inweken en dan borstelen.

Desnoods procedure herhalen.

Let wel dat eens je een nette wc hebt, je dit dient te onderhouden en dat betekent dat je minstens wekelijk een licht agressief/ontkalkend produkt moet gebruiken (tabletten, bleekwater bvb.), maar laat die niet langer dan enkele uren werken. Spoel daarna met water en gebruik dan een wc produkt dat minder agressief is en eerder op de geur werkt.

Zo hou ik al jaren het toilet in topconditie.

Ervaring leert dat toiletten van zeer goede kwaliteit minder snel vervuiling van het porselein vertonen als eerder goedkopere (maar daarom niet slechte) toestellen. De kwaliteit van het glazuur is belangrijk zo blijkt.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 jun 2018, 09:28

niet alleen de kwaliteit van de glazuur , maar tegenwoordig met de verplichte waterrecuperatie naar de wc toe krijgt men problemen met dergelijks

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jun 2018, 09:57

Prima Vera schreef: Dat met azijn moet je verschillende dagen na elkaar herhalen, op den duur gaat dat er wel uit. Dus je pot leeghalen met een dweil zodat het water er zo goed als uit is. Dan opvullen met flessen azijn ( die van aldi en/of lidl, zijn de goedkoopsten)
Je moet hiervoor geen gewone azijn nemen, maar wel schoonmaakazijn. Is veel sterker dan gewone azijn en kost bijna niks. Vind je bij het Kruidvat in een groene plastic fles. Werkt perfect!

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

05 jun 2018, 05:26

verhaegen schreef:niet alleen de kwaliteit van de glazuur , maar tegenwoordig met de verplichte waterrecuperatie naar de wc toe krijgt men problemen met dergelijks
Dat begrijp ik niet goed.
Regenwater heeft toch de eigenschap van niet kalkhoudend te zijn ?

Vergeet ook niet dat urine op zich het zgn. urinesteen afzet op het porselein van de wc-pot. Hoe je dit kunt vermijden, is telkens een (kleine) spoeling te verrichten na een kleine plasbeurt. Dat scheelt zeker.

Meestal is een afzetting van die residu's te wijten aan te weinig doorspoelen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2018, 19:47

Regenwater zal inderdaad niet zoveel kalk bevatten MAAR wel allerhande zuren en vuiligheid ...