Duurder leven: Statiegeld op plastiek en blikjes.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

16 mei 2018, 16:10

't Werkt nochtans héél goed in Duitsland ...
Als je daar alsnog een weggeworpen blikje kan vinden is het een door één of andere toerist meegebracht uit het thuisland en laten de potentiële oprapers het gewoon liggen omdat de duitse automaten ze niet aanvaarden !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 mei 2018, 18:45

HET grootste milieuprobleem zijn de MICROPLASTICS, deze zijn afkomstig van waspoeders, tandpasta en make-up ...


Wat ik zie in 't buitenland zijn leeggehaalde vuilnisbakken waar men op zoek naar blikjes de rest er gewoon naast smijt  :cry:proper is anders

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

18 mei 2018, 20:52

En alweer worden wij, de Westerlingen met de vinger gewezen, wij zijn de schuldigen aan de plastieksoep in onze oceanen...doet me denken aan alle andere zaken(oorlogen, vreemdelingenstroom, transmigranten en nog andere) waar we een schuldgevoel aan worden gesmeerd... meestal voorgekauwd ,gepredikt en opgelegd door ons o zo democratisch Europa.
Na meerdere onderzoeken komt die vuiligheid in de oceanen door 8- 10 grote rivieren uitmondend in de zee, men heeft ook berekend dat meer dan 90 % van het dumpen uit die Afrikaanse en Aziatische landen komt...
'Wij' zullen alweer de opkuis bekostigen, desnoods met nieuwe belastingen... aangevuld met nieuw uit te vinden boetes zoals onze gas boete...mogelijks komen er blikjes boetes, flesdopjesboetes...niet zo moeilijk hoor er uit te vinden...
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

19 mei 2018, 23:50

Schauvliege heeft blijkbaar veel "vriendjes" die een centje willen verdienen. Eerst zorgt ze ervoor dat veel bomen omgehakt worden ten behoeve van de pellet makers en anderen , en nu biedt ze hulp aan de makers van die bakken waaruit men het statiegeld kan halen .... We zullen dat allemaal maar blijven betalen , geen ontkomen aan. :cry:

Schauvliege beweert dus dat de hooligans op hun koersfiets die zich in de Ronde van Frankrijk wanen en de schoolkinderen dan plotseling alle blikjes en flesjes gaan bijhouden ..... Ocharme , dat kind toch ....
Laatst gewijzigd door Gast op 20 mei 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MaLoReg

20 mei 2018, 09:08

Enkele jaren geleden hebben we dit onderwerp ook al eens aangesneden waarop ik repliceerde:
'denkt me ook aan oudere mensen di ein de grootstad wonen en geen terras of bergplaats hebben om eerst al dat leeggoed te stokeren en ook niet met lege flessen kunnen zeulen omdat dit allemaal te zwaar word.
Tis allemaal niet zo'n groot probleem, je woont op den buiten  (hebt dus plaats genoeg), je pakt de auto en vervoert. In de grootstad is dat een hele andere situatie voor oudere mensen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 mei 2018, 09:27

Flashback schreef:'t Werkt nochtans héél goed in Duitsland ...
Als je daar alsnog een weggeworpen blikje kan vinden is het een door één of andere toerist meegebracht uit het thuisland en laten de potentiële oprapers het gewoon liggen omdat de duitse automaten ze niet aanvaarden !
dat is voltooid verleden tijd hoor
indertijd was dat inderdaad zo

momenteel is duitsland vuiler dan de meeste landen waar ik regelmatig doortrek , en zeker de steden
zwerfvuil overal , t'is schandalig
net zoals met de veiligheid


en hier is de pakkans véél te klein
hoe komt dat ?
als ze alle politie agenten terug hun normale taak laten doen zoud ge ze wél zien op straat
maar neen , al die manuren die ze maken zitten bijna allemaal in de voetbal
als ge moest weten hoeveel manuren die voetbal aan de politie zijn , zouden uw haren ten berge rijzen
dat de voetbal die manuren betaald , als ze die voetballers zovéél kunnen betalen moeten ze hun veiligheid ook maar bekostigen

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

22 mei 2018, 21:34

verhaegen schreef:
Flashback schreef:'t Werkt nochtans héél goed in Duitsland ...
Als je daar alsnog een weggeworpen blikje kan vinden is het een door één of andere toerist meegebracht uit het thuisland en laten de potentiële oprapers het gewoon liggen omdat de duitse automaten ze niet aanvaarden !
momenteel is duitsland vuiler dan de meeste landen waar ik regelmatig doortrek , en zeker de steden
zwerfvuil overal , t'is schandalig
net zoals met de veiligheid
Zwerfvuil bevat daar géén blikjes (made in Germany) of pepflessen ... die zijn geld waard en worden uitgesorteerd !
De rest is zoals in onze steden ... schandalig.
En ja, veiligheid, dat hoort er ook in Belgische grote steden bij !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 mei 2018, 09:35

daarmee dat alle clochards in duitsland gewoonweg alle vuilbakken leeggooien , gewoon in het rond
plezant en schoon hoor

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

23 mei 2018, 12:00

Geef toe, het is toch ergerlijk dat mensen hun blikjes, flessen zakjes enz.. langs de kant van de weg gooien. Maandagavond (na het lange weekend) zijn wij in de duinen gaan wandelen. Zeer mooie wandelpaden, alle 50 m. lege vuilbakjes en tientallen verpakkingen van drank en eten zomaar weggegooid.  Op het strand staan all 25 m. manshoge vuilnisbakken, leeg of halfvol, ernaast plastiek zakjes met huisvuil, lege flessen enz...
De mentaliteit moet absoluut veranderen, wat je vol meeneemt kun je ook leeg mee terugnemen. Onze voortuin loopt langs een afgescheiden fietspad, er gaat geen dag voorbij of er ligt een blikje, een cecemel verpakking, een lege koekjesverpakking enz... tussen de planten.
Als iedereen zijn eigen brol mee terug neemt is alles proper !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 mei 2018, 12:44

inderdaad meredith
hier liggen soms ook de blikjes tot op de oprit
en papier tot in de voorhof
ik verstaan dat ook niet
van mij mochten ze die gerust elke keer als ze iets weg gooiden 100 uur werkstraf opruimen geven
maar dan is het weer van , die zijn niet verzekerd , pakken werk af , enz.
de rechterlijke macht is tegenwoordig wereldvreemd 
en politie dient voornamelijk voor voetbalwedstrijden te ......

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 jun 2018, 17:54

MaLoReg schreef:Enkele jaren geleden hebben we dit onderwerp ook al eens aangesneden waarop ik repliceerde:
'denkt me ook aan oudere mensen di ein de grootstad wonen en geen terras of bergplaats hebben om eerst al dat leeggoed te stokeren en ook niet met lege flessen kunnen zeulen omdat dit allemaal te zwaar word.
Tis allemaal niet zo'n groot probleem, je woont op den buiten  (hebt dus plaats genoeg), je pakt de auto en vervoert. In de grootstad is dat een hele andere situatie voor oudere mensen.

Wij gaan achteruit,en ons alternatief is het containerpark, als men betaald, we zijn nu nog is Spanje, en in vele achteraf straatjes en pleintjes,staan 4 grote bakken, groen voor glas, blauw,papier geel plastiek en blikken, en grijs voor huishoudelijk afval, in de grote straten is er een container in de grond , met daarop terug 4 dump kokers, langs de straat hangen op korte afstand vuilbakjes, met een apart bakje voor sigaretten peuken,en het merendeel houd zich er aan, voor zij die het niet doen, er wordt alle agen door een ploeg rondgegaan met een borstel en blik,maar hier vinden ze het eenvoudiger om een gas boete uit te schrijven. :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

02 jun 2018, 18:43

tokkio schreef:.... door een ploeg rondgegaan met een borstel en blik,maar hier vinden ze het eenvoudiger om een gas boete uit te schrijven. :D
Het ene kost geld , het andere brengt geld op. En ... Vlamingen zijn van oudsher gezagsbewuste boeren die graag een klap uitdelen ....

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 jun 2018, 19:09

Zo een ploeg die kost geld aan de gemeente, maar ze hebben werk......
Maar het kan ook anders,de waterfles die vergaat,benieuwd wat men met die fles van die Brit gaat doen.
https://www.scientias.nl/deze-waterfles ... e-maanden/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

03 jun 2018, 00:12

tokkio schreef:Zo een ploeg die kost geld aan de gemeente, maar ze hebben werk......
Maar het kan ook anders,de waterfles die vergaat,benieuwd wat men met die fles van die Brit gaat doen.
https://www.scientias.nl/deze-waterfles ... e-maanden/
"Plastic" die afbreekbaar is bestaat al een heel lange tijd. Een paar jaar geleden zocht ik vuilzakken van 240 liter. De klassieke zwarte waren niet meer in de Brico te verkrijgen , dus zocht ik op het internet en vond er dit http://www.naturesse.be/Folie_Producten ... folie.aspx . Uiteraard iets duurder ....
Als ze 14 dagen nat liggen zijn ze zelfs al weggerot , als dat niet afbreekbaar is .... Bekijk ook eens de rest van de webpagina , je kan zowat vanalles krijgen dat bioafbreekbaar is.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 jun 2018, 09:18

The Spirit of Flanders schreef: "Plastic" die afbreekbaar is bestaat al een heel lange tijd. Een paar jaar geleden zocht ik vuilzakken van 240 liter. De klassieke zwarte waren niet meer in de Brico te verkrijgen , dus zocht ik op het internet en vond er dit http://www.naturesse.be/Folie_Producten ... folie.aspx . Uiteraard iets duurder ....
Als ze 14 dagen nat liggen zijn ze zelfs al weggerot , als dat niet afbreekbaar is .... Bekijk ook eens de rest van de webpagina , je kan zowat vanalles krijgen dat bioafbreekbaar is.
Het probleem blijkt te zijn dat die afbreekbare plastics waterdamp uit de omgevingslucht aantrekken(Hygroscopisch?) en zo al stilletjes aan beginnen "uiteen te vallen"
Dat heb je ook bijvoorbeeld met "secondenlijm" (cyanoacrylaatlijm) die na een tijdje begint te harden ook al is het dopje gesloten (is wel een trucje voor)