Wat doet pech verhelping !

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.
Gast

20 mei 2018, 22:27

Paul Siemons schreef:
denlowie schreef:Zo pas mijn schoondochter gezien en de pech was de aandrijfriem stuk, als dit een wegenwachter niet naar kijkt of kan herstellen dan vraag ik me echt af voor wat zijn zij daar nog.

Dus zoals ik zei enkel een depannage dienst !
Lowie, een aandrijfriem die stuk is dat heeft elke wegenwachter zowat direct gezien …. daar is normaal gezien buiten de garage niet aan te beginnen en dus heeft die wegenwachter gelijk met die wagen te laten afslepen!
Is zo'n aandrijfriem tegenwoordig ingebouwd ?

Zoniet kon die wegenwachter dat wel verhelpen. Vroeger hadden die zowat alle maten bij zich , en als dat niet het geval was , dan deed "de nylonkous" het ook voor een tijdje tot aan de garage :D

Raar dat Lowie zelf dat ook niet heeft gezien .... ik begin heel sterk te twijfelen aan dit ganse verhaal ...

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

21 mei 2018, 09:22

The Spirit of Flanders schreef: Is zo'n aandrijfriem tegenwoordig ingebouwd ?

Zoniet kon die wegenwachter dat wel verhelpen. Vroeger hadden die zowat alle maten bij zich , en als dat niet het geval was , dan deed "de nylonkous" het ook voor een tijdje tot aan de garage :D

Raar dat Lowie zelf dat ook niet heeft gezien .... ik begin heel sterk te twijfelen aan dit ganse verhaal ..

.
Ik heb naar deze wagen niet gekeken en heb deze wagen nog nooit gezien in de motor ruimte, het enige wat ik weet van de moderne wagens dat is dat er sensoren zit op de aandrijfriemen, als deze stuk gaat stopt de wagen en kan je niet meer starten.

Ik was bezig met het kleinkind en de wegenwachter moet zijn werk doen en zeker aan een firma wagen kom ik niet, zelfs niet naar kijken !

En je moet niet twijfelen aan dit verhaal, ik ben geen verhalen schrijver !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 mei 2018, 09:44

den lowie;

Met wat ik weet verwart u die sensor met de lambda sensor , deze meet de aanwezige zuurstof die in de verbrandings gassen aanwezig is ,dit signaal gaat naar de boordcomputer die op zijn beurt de samenstelling bewerkstelligt    (regelt).
Door de foute riemafstelling zal hoogstwaarschijnlijk de motor controle lamp aangaan.
Daar komt ook nog eens bij dat de lambdasonde de emissie meet, cruciaal voor een goed werkende katalysator.
Een tweede sensor is de nokkenassensor, zit op de cilinderkop en houdt de tandkrans op de nokkenas in de gaten.
De sensor zorgt voor een goede timing van het openen en sluiten van de kleppen.
Wanneer een nokkenassensor een storing detecteert, wordt er een foutcode gemeld in het dashboard. Meestal gaat het check engine lampje branden en kan een monteur daarna de foutcode lezen met een scanner.
Als ge naar een garage gaat moet die toch ook zien aan de gegevens dat ze nu bijhouden wanneer uw distributieriem dient vervangen te worden , je weet ook wel wat er gebeurt met uw motor als die het begeeft.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die hulpverlener op het daschbord gezien welk controlelampje er brande en niet verder werk aanbesteed, en de wagen naar de door u betreffende garage gevoerd.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

21 mei 2018, 10:59

wardje schreef:den lowie;

Met wat ik weet verwart u die sensor met de lambda sensor , deze meet de aanwezige zuurstof die in de verbrandings gassen aanwezig is ,dit signaal gaat naar de boordcomputer die op zijn beurt de samenstelling bewerkstelligt    (regelt).
Door de foute riemafstelling zal hoogstwaarschijnlijk de motor controle lamp aangaan.
Daar komt ook nog eens bij dat de lambdasonde de emissie meet, cruciaal voor een goed werkende katalysator.
Een tweede sensor is de nokkenassensor, zit op de cilinderkop en houdt de tandkrans op de nokkenas in de gaten.
De sensor zorgt voor een goede timing van het openen en sluiten van de kleppen.
Wanneer een nokkenassensor een storing detecteert, wordt er een foutcode gemeld in het dashboard. Meestal gaat het check engine lampje branden en kan een monteur daarna de foutcode lezen met een scanner.
Als ge naar een garage gaat moet die toch ook zien aan de gegevens dat ze nu bijhouden wanneer uw distributieriem dient vervangen te worden , je weet ook wel wat er gebeurt met uw motor als die het begeeft.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die hulpverlener op het daschbord gezien welk controlelampje er brande en niet verder werk aanbesteed, en de wagen naar de door u betreffende garage gevoerd.
Lambda sonde die ken ik genoeg heb er al meerdere vervangen, suzuki is er zeer gevoelig voor, luister ik ken die wagen niet het is een moderne peugeot ik ga af van wat ze mij vertellen, ze zeggen mij "de distributie riem was van de poelie en daardoor kan men niet starten, zit een beveiliging op, dus ik denk dat het een sensor is, maar kan mis zijn.
Er is geen enkel OBD apparaatje die je een fout melding kan geven als de riem er van is, want voor met de OBD apparaatje te werken ligt enkel het contact aan en draait de motor niet !
Bij een lambda sonde geeft hij een foutmelding aan de katalysator aan, allez bij suzuki toch.
Moet dringend er zelfs één steken bij vriendin wagon R suzuki.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 mei 2018, 16:58

The Spirit of Flanders schreef: Is zo'n aandrijfriem tegenwoordig ingebouwd ?

Zoniet kon die wegenwachter dat wel verhelpen. Vroeger hadden die zowat alle maten bij zich , en als dat niet het geval was , dan deed "de nylonkous" het ook voor een tijdje tot aan de garage
De wegenwachter die een gebroken aandrijfriem ter plaatse vervangt (als die hem al bij heeft want die zijn merk/type gebonden) wil ik wel eens tegen komen ….. vergeet het!

Heb kleine twee jaar geleden een motor van een Ford Tourneo met een gebroken aandrijfriem herstelt....het is omdat de eigenaar erop stond om hem te herstellen en er geld voor overhad om de kosten te betalen
-Motor gans uit mekaar
-2 zuigers beschadigd --- vervangen
-zowat alle kleppen krom --- vervangen

Dat wil ik er dus wel ene op de pechstrook zien doen!!
-

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

21 mei 2018, 19:34

Paul Siemons schreef:
De wegenwachter die een gebroken aandrijfriem ter plaatse vervangt (als die hem al bij heeft want die zijn merk/type gebonden) wil ik wel eens tegen komen ….. vergeet het!

Heb kleine twee jaar geleden een motor van een Ford Tourneo met een gebroken aandrijfriem herstelt....het is omdat de eigenaar erop stond om hem te herstellen en er geld voor overhad om de kosten te betalen
-Motor gans uit mekaar
-2 zuigers beschadigd --- vervangen
-zowat alle kleppen krom --- vervangen

Dat wil ik er dus wel ene op de pechstrook zien doen!!


-
Paul je heeft het over een distributie riem !!!

Hier is het over een aandrijfriem die de alternator, airco en waterpomp aan drijft !

En Paul ik heb weet +20 jaar geleden die een distributie riem vervangde van een suzuki carry zo een klein busje langs de weg, moet wel zeggen het was de eerste beste niet, ook een garagist die er mee reed !!!, en had geen schade aan de kleppen of cylinders dit is geluk hebben !

PS. ik rijd nog met een ketting !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 mei 2018, 21:49

denlowie schreef:
Paul je heeft het over een distributie riem !!!

Hier is het over een aandrijfriem die de alternator, airco en waterpomp aan drijft !

En Paul ik heb weet 20 jaar geleden die een distributie riem vervangde van een suzuki carry zo een klein busje langs de weg, moet wel zeggen het was de eerste beste niet, ook een garagist die er mee reed !!!, en had geen schade aan de kleppen of cylinders dit is geluk hebben ! 
En laat het dan de aandrijfriem van de alternator/waterpomp/airco zijn die de geest gegeven heeft : dat heeft die wegenwachter in 90% van de gevallen al gezien vooraleer hij de motorkap op de stang heeft gezet!

En ik ga het nog een keer herhalen: ook hier geld het "afvoeren naar de garage" !!
Die riemen zijn niet meer de "V-riempjes" van vroeger dat noemen ze nu" Multiriemen" en die zien er heel wat anders uit en ook nog eens merk en motortype gebonden zodat het quasi onmogelijk is dat de wegenwachter toch wel het juiste type riem in zijn wagen voorradig zou hebben
Dan nog is het niet uitgesloten dat, al zou hij die riem hebben, dat er voor de meeste wagens speciaal gereedschap (uiteraard ook weeral merk/type gebonden)  moet gebruikt worden om bijvoorbeeld de riemspanner juist te zetten!

Lowie, ge gaat meer kans hebben om de lotto te winnen dan dat die wegenwachter het juiste onderdeel annex gereedschap gaat bijhebben om die panne ter plaatse te verhelpen! 

Afbeelding
denlowie schreef: PS. ik rijd nog met een ketting !! 
Is ook geen garantie, uiteraard gaan die (meestal) langer mee dan een riem maar heb er toch ook geweten die de 90.000 km niet haalden en gebroken waren . Uw ketting kan bv ook oprekken, een kettingspanner kan de geest geven etc. en dat is meestal einde motorleven!

Zoals hieronder : daar is de nokkenas in gruizelementen ![s]
[/s]

Afbeelding
Gast

21 mei 2018, 22:19

Wat heb ik toch geluk , zeg :lol: Mijn old-timer R5 kan ik nog met een nylonkous depanneren , en in mijn Kangoo ZE zitten er geen riemen :D

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

21 mei 2018, 22:58

En ik rij met een decapotabel met twee been aandrijving en dat rijdt ook :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: 

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

22 mei 2018, 06:47

Helena van Troje schreef:En ik rij met een decapotabel met twee been aandrijving en dat rijdt ook :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: 
Met " aandrijfketting " :!: 8)
Doe wel en zie niet om !

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

22 mei 2018, 10:11

Paul Siemons schreef:
Is ook geen garantie, uiteraard gaan die (meestal) langer mee dan een riem maar heb er toch ook geweten die de 90.000 km niet haalden en gebroken waren . Uw ketting kan bv ook oprekken, een kettingspanner kan de geest geven etc. en dat is meestal einde motorleven!
Ik heb geluk gehad in gans mijn leven, rijd nu deze zomer 60 jaar met een wagen altijd veel km gereden, en altijd zeer lang met de wagens gereden, heb met een suzuki (1000) 397000km en een ander suzuki 387.000km geen sleutel op de motor geweest, nooit een distributie ketting vervangen, vroeger deed ik na 2500km a 3500km verversen van olie, nu de laatste 20 jaar om de 40.000km, heb nooit een probleem gehad, ik heb met geen enkele wagen een koppeling moeten vernieuwen, heb 1 maal een koppakking gehad met een lada. en verder zoals iedereen zeker, eens een een roulement en ophangen vernieuwen en de andere zoals heel vroeger de visplatines etc..
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Gast

23 mei 2018, 12:59

fregat schreef:
Helena van Troje schreef:En ik rij met een decapotabel met twee been aandrijving en dat rijdt ook :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: 
Met " aandrijfketting " :!: 8)
En als die eraf vliegt belt ze hare schoonzoon op om te komen depanneren :lol:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 mei 2018, 15:06

The Spirit of Flanders schreef:Wat heb ik toch geluk , zeg :lol: Mijn old-timer R5 kan ik nog met een nylonkous depanneren
Jep, en met een lap roofing met schilfers op de vloer vanwege doorgeroest en stalen nagels in de scharnieren om
de deuren op hun plaats te houden.
Gast

23 mei 2018, 17:09

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Wat heb ik toch geluk , zeg :lol: Mijn old-timer R5 kan ik nog met een nylonkous depanneren
Jep, en met een lap roofing met schilfers op de vloer vanwege doorgeroest en stalen nagels in de scharnieren om
de deuren op hun plaats te houden.
Dat is wat jij denkt , maar dat is niet mijn R5 realiteit. Karosserie en lak zijn nog origineel en in heel goede staat.