Zwitserland aan de Noordzee

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

12 mei 2018, 23:28

Zwitserland is een toonbeeld van topkwaliteit, topinfrastructuur en een efficiënt overheidsapparaat in combinatie met een lage belastingdruk.
Eerder dan over overheidstekorten of overheidsschuld zou het debat bij ons moeten gaan over hoe België zo snel mogelijk meer op Zwitserland kan lijken.
Anders gesteld: hoe kunnen we veel meer bereiken met een veel kleinere overheid?
Van elke 100 euro die in dit land wordt uitgegeven, besteedt de overheid er nog altijd 52.
Over waarom dat bedrag zo hoog is en of we in ruil voor die 52 euro waar voor ons geld krijgen, gaat het amper.
Elk jaar stijgt het bedrag dat de overheid uitgeeft.
De echte vragen komen niet aan bod. Wat doet de overheid nu? Wat zouden haar kerntaken moeten zijn? Waarmee moet ze stoppen? Vandaag baat de overheid in België een bank, een postbedrijf en een busmaatschappij uit, verkoopt ze telefoonabonnementen, heeft ze een monopolie op treintransport, administreert ze belastingen. Zijn dat allemaal overheidstaken? En zo ja, voert de overheid die taken op de meest kostenbewuste manier uit?
Eerst moeten we bepalen wat de overheid zou moeten doen. Infrastructuur bouwen en onderhouden. Onderwijs organiseren. Defensie. Politie. Enzovoort. Zodra we die lijst hebben, kijken we hoeveel geld daarvoor nodig zou zijn en of de zaken goedkoper of efficiënter kunnen. Misschien leert die oefening dat sommige taken beter door een privébedrijf kunnen worden uitgevoerd.
Terwijl Zwitserland in verhouding 80 miljard euro minder uitgeeft dan België, heeft het toch een grotere welvaart.



Neem het openbaar vervoer. Ik zie vaak lege dieselbussen door de stad rijden terwijl de deelfietsen en deelwagens volop worden gebruikt. De NMBS slaagt er niet in op tijd te rijden terwijl privébussen goedkopere en betere diensten leveren. Of neem het administreren van de belastingen. De federale overheidsdienst Financiën beheert en regelt de inning van belastingen van amper 11 miljoen Belgen en heeft daarvoor 25.000 medewerkers nodig. Een bedrijf als Facebook heeft exact evenveel werknemers, maar zij beheren en administreren wel de gegevens van meer dan 2 miljard gebruikers.
Misschien leert de oefening dat we voor sommige taken veel meer geld moeten vrijmaken: defensie, infrastructuur, een 5G-netwerk, onderwijs.
Als een bedrijf of een burger ontevreden is over de dienstverlening van zijn leverancier, gaat hij op zoek naar alternatieven en kijkt hij naar betere aanbieders. Stel: we lijsten op wat de overheid nu allemaal doet en schrijven een openbare aanbesteding uit voor die diensten. Wat is de kans dat de huidige aanbieder - de overheid - daar als beste koop uit komt?
De overheid heeft vandaag geen concurrentie en moet zich daar veel meer van bewust zijn. Elke burger is een klant van de overheid, hij kan niet anders.

 

De overheid heeft vandaag geen concurrentie en moet zich daar veel meer van bewust zijn. Elke burger is een klant van de overheid, hij kan niet anders. Welke andere leverancier van diensten is zeker dat hij het volgende jaar opnieuw mag leveren, én zelf de tarieven mag bepalen zoals hij wil? Burgers of bedrijven kunnen niet zomaar overstappen naar een andere belastingadministratie, een ander justitieapparaat of een andere sociale zekerheid. Net daarom zou de overheid veel zuiniger met haar middelen moeten omspringen dan ze nu doet.

Zwitserland geeft in verhouding 80 miljard euro minder uit dan België, heeft toch een grotere welvaart en prijkt steevast bovenaan in de internationale rankings. Die minderuitgave is omgerekend zo’n 8.000 euro belastingverlaging per burger.
Ik ben ervan overtuigd dat ons land dat ook kan. Op voorwaarde dat we grondig nadenken over de kerntaken van de overheid en de omvang van de middelen. Vandaag doen zich absurde toestanden voor, waarbij de overheid wel geld vindt om therapeutische boswandelingen te subsidiëren terwijl de tunnels rond Brussel en Antwerpen op instorten staan.  

Laat ons het volgende ambiëren: tegen 2030 moeten we een overheidsschuld onder 60 procent, een overschot op de begroting en een overheidsbeslag onder 40 procent van het bruto binnenlands product hebben. Als we de oefening goed hebben gemaakt, staan we dan ook in de top van alle internationale rankings en benijdt iedereen ons voor ons onderwijs, ons onderzoek, onze topinfrastructuur en onze wereldbedrijven.
Welke politicus durft met die ambitie naar de verkiezingen te trekken? Het kan helpen eerst even op de koffie te gaan bij Alain Berset. Hij is de president van Zwitserland.

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/zwi ... 11171.html

Een land met een voddenleger, een voddeninfrastructuur, geen pensioenreserves, 400.000 overbodige ambtenaren, een knoeiboel in ruimtelijke ordening, een staatsschuld van 453 miljard, onbekwame politici, .......... = voddenland!
Niet de moslims duwen ons land in de afgrond maar de statutaire leegloperij.
Er moet een revolutie komen!
Gast

13 mei 2018, 00:06

Ik heb 20 jaar met Duitsers samengewerkt. Ik was niet hoogmoedig om onder hen het hoge woord te willen voeren , maar wilde daarentegen hen doorgronden en hun manier van denken en handelen kennen en vooral "leren". Mijn besluit ? Een Vlaming of een Belg zal nooit kunnen denken als een Duitser of een Zwitser of een Oostenrijker ..... Wij denken meer met onze piet & pruim dan met ons frontale hersenen , en dat komt vooral omdat we tijdens onze opvoeding niet gemotiveerd worden om na te denken , maar om te strijden tegen diegenen waarmee we zouden moeten samenwerken.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

13 mei 2018, 00:55

The Spirit of Flanders schreef:maar om te strijden tegen diegenen waarmee we zouden moeten samenwerken.
zouden moeten, van wie zouden we dat dan wel moeten?
En wie zijn diegenen waarmee we moeten samenwerken?
Ondank is 's werelds loon
Gast

13 mei 2018, 10:07

maior domus schreef:
The Spirit of Flanders schreef:maar om te strijden tegen diegenen waarmee we zouden moeten samenwerken.
zouden moeten, van wie zouden we dat dan wel moeten?
En wie zijn diegenen waarmee we moeten samenwerken?
Samenwerken ? Op de werkvloer , tiens ! De hogere hierarchie zit soms meer mekaars kop af te bijten en mekaar met de ellebogen te bewerken dan leiding te geven. Bedrijven die actief zijn in min of meer dezelfde branche zouden met mekaar kunnen samenwerken i.p.v. mekaar de loef af te steken. En wat onze politiekers en ambtenaren betreft , die moeten zich maar eens herscholen. Ik heb al documenten en voorstellen gelezen van honderden bladzijden , waarvan 80 % bladvullende blabla is , en soms nog erger , waarvan sommige teksten echte praat is van iemand die ijlt in zijn slaap. Als ik wat meer tijd ( en goesting ) heb zal ik hier eens wat passages en voorbeelden posten van de "prestaties" van onze "superintelligente" ambtenaren en professoren. Als er iemand een fantastische presentatie brengt met veel tierlantijntes etc.... knikt iedereen van ja met het idee dat het allemaal wel correct zal zijn ... niets is minder waar en niets wordt kritisch bekeken. En dan komt men inderdaad tot geldopslorpende Oosterweel toestanden die jaren aanslepen en geen resultaat boeken. Duitsers en Zwitsers kijken meewarig op ons neer , en terecht.
Gast

13 mei 2018, 11:00

Ik heb ergens wat gezocht in "mijn omgeving" en kon op een web-site het volgende lezen. Het weerspiegelt perfect wat ik hierboven bedoel .... :

Persoon A schijft

......Maar de tram biedt geen oplossing voor files en sluipverkeer. Dat is een gemiste kans. Het stadsbestuur klaagt ook over De Lijn. Dan kan je 2 houdingen aannemen: 1/ klagen en nog eens klagen, en nog eens, .. 2/ een alternatief aanbieden. Max Mobiel is zo één van de alternatieven. Het is een vzw, opgericht in 2007, waarvan de Stad Gent de meerderheid van de zitjes heeft in de Raad van Bestuur. Is dat allemaal ideaal en perfect? Neen, ook weer niet. Dus, daar heb je opnieuw gelijk. In een Ideale Wereld zou het er anders aan toegaan. Maar is dat niet de naam van een satirisch programma dat nu op Canvas te zien is?

Persoon B antwoort


Ah bon , een vzw met zitjes. Mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Hoelang gaat het duren vooraleer daar terug een schandaaltje in het daglicht gaat komen ? Gesjoemel met postjes is voer voor revolutionairen ( haha )

Men kan klagen over De Lijn , maar dat belet niet om hen een voorstel te doen om een shuttledienst in de "Zuidelijk Mozaïek" te organiseren - en dat met voldoende aandrang en druk vanuit "hogerhand".


En hier dan een sublieme presentatie van een "projectje" waar iedereen ja bij knikt maar niemand blijkbaar nadenkt over de haalbaarheid , kostprijs , gevolgen , etc ....

https://vimeo.com/243364659
Laatst gewijzigd door Gast op 13 mei 2018, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mei 2018, 11:26

Het openingsstuk (weer mooi gecopy-paste) wil duidelijk maken dat de overheid efficiënter moet zijn. Wat zijn de kerntaken? Is het nodig om zelf een vervoermaatschappij uit te baten, of kan de privé dat beter? Moet de overheid een postbedrijf uitbaten? En een bank? Werken de diensten van de overheid correct en goed? Zijn er niet te veel ingezette middelen om het doel te bereiken?

Daarover gaat het. Er is een land met ongeveer het bevolkingsaantal van dit land en daar draait alles zoals het hoort (althans vanop afstand bekeken). Dat land heeft de hoogste welstand ter wereld. Het heeft geen haven maar wel een zeer sterke industrie. Kan belgië (en zeker Vlaanderen) dit voorbeeld navolgen?
We moeten ons niet vergelijken met Duitsland, maar wel met een 'collega' van ons formaat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

13 mei 2018, 11:44

Wil. schreef: Het heeft geen haven maar wel een zeer sterke industrie. Kan België dit voorbeeld navolgen?
Zwitserland heeft een sterke industrie ... omdat het nauwelijks ambtenarij heeft.
Wij kunnen zoals Zwitserland 80 miljard Euro per jaar minder uitgeven aan amtenarij.
Zal de statutaire en contractuele leegloperij die een staat binnen de staat vormen en georganiseerd zijn zoals de maffia dit toelaten?
Het antwoord is nee.
Zonder geweld zal dit niet gebeuren.
Uiteindelijk zal hier een burgeroorlog uitbreken.
Mensen die voor welvaart zorgen, zeer zwaar moeten werken, geen rustperiodes, steeds langer werken, ... voor steeds minder. De omstandigheden worden steeds meer en meer precair. Daar tegenover staan 1 miljoen statutaire leeglopers die een veelvoud aan pensioen trekken en kakken op de mensen die hen verplicht moeten onderhouden. Dit gaat uitlopen in geweld.
Gast

13 mei 2018, 12:20

Wil. schreef:Het openingsstuk (weer mooi gecopy-paste) wil duidelijk maken dat de overheid efficiënter moet zijn. Wat zijn de kerntaken? Is het nodig om zelf een vervoermaatschappij uit te baten, of kan de privé dat beter? Moet de overheid een postbedrijf uitbaten? En een bank? Werken de diensten van de overheid correct en goed? Zijn er niet te veel ingezette middelen om het doel te bereiken?
U bent statutair , toch ? :lol: Waarom kon jij niet werken en verdienen zoals een werknemer in de privé ? Heeft u in de overheid correct gewerkt ? Waart gij niet het te veel ingezette middel ? :twisted:
Daarover gaat het. Er is een land met ongeveer het bevolkingsaantal van dit land en daar draait alles zoals het hoort (althans vanop afstand bekeken). Dat land heeft de hoogste welstand ter wereld. Het heeft geen haven maar wel een zeer sterke industrie. Kan belgië (en zeker Vlaanderen) dit voorbeeld navolgen?
We moeten ons niet vergelijken met Duitsland, maar wel met een 'collega' van ons formaat.
Hoeveel politiekers kent Zwitserland en vergelijk dat eens met Belgie ....
Laatst gewijzigd door Gast op 13 mei 2018, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mei 2018, 12:24

Dag juleke. Ik ga er niet op ingaan, beste man. Sla gelijk welk onderwerp open waarop jij je litanie aframmelt en je vindt mijn antwoord daar wel terug.

Oh, tussen haken: mijn dinertje in het restaurant gisteravond was top, joh. En omdat we goede klanten zijn, kregen we nog een gratis koffie erbij. :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mei 2018, 12:28

The Spirit of Flanders schreef:U bent statutair , toch ? :lol: Waarom kon jij niet werken en verdienen zoals een werknemer in de privé ? Heeft u in de overheid correct gewerkt ? Waart gij niet het te veel ingezette middel ? :twisted: 
Besmet, Suf?
Daarover gaat het. Er is een land met ongeveer het bevolkingsaantal van dit land en daar draait alles zoals het hoort (althans vanop afstand bekeken). Dat land heeft de hoogste welstand ter wereld. Het heeft geen haven maar wel een zeer sterke industrie. Kan belgië (en zeker Vlaanderen) dit voorbeeld navolgen?
We moeten ons niet vergelijken met Duitsland, maar wel met een 'collega' van ons formaat.
Hoeveel politiekers kent Zwitserland en vergelijk dat eens met Belgie ....
Haalt de schrijver van de tekst dat ook aan als een probleem in dit land of in Zwitserland? Hoeveel procent van het bbp gaat naar die politiekers? En hoeveel procent zou dat dan wél mogen zijn?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

13 mei 2018, 12:52

:lol: Nogal kregelig vandaag ? :D Ik dacht dat politiekers volgens u ook bijdroegen aan het bbp , en u schrijft nu dat ze consument zijn van het bbp ... wel , wel. :)

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

13 mei 2018, 13:04

Voor iedereen héél gemakkelijk te vinden: Zwitserland telt 26 kantons met elk zijn eigen parlement met zetels variërend volgens de grootte van dat kanton 58 tot 200 zetels. Rekent en telt. Ieder kanton heeft zijn eigen regering met 5 à 7 ministers: reken en telt. Ieder kanton heeft zijn eigen rechtbanken enz. Zwitserland telt 2596 gemeentes, met telkens zijn eigen gemeenteraad, .......
Nog een opmerking de prijs van het meeste copy/pasten van dit jaar gaat naar juleke.
dejules

13 mei 2018, 13:27

Wil. schreef:Dag juleke. Ik ga er niet op ingaan, beste man. Sla gelijk welk onderwerp open waarop jij je litanie aframmelt en je vindt mijn antwoord daar wel terug.

Oh, tussen haken: mijn dinertje in het restaurant gisteravond was top, joh. En omdat we goede klanten zijn, kregen we nog een gratis koffie erbij. :D
Bourgeois zei dat de Belgische ambtenarij moest afgebouwd worden MAAR langzaam uitdovend op natuurlijke wijze en met respect voor verworven rechten. Dit is de grondlegger van de partij van de grote verandering. De quasi volledige top van deze partij nl Bracke, De Wever, Becaus, Peumans, De Roover, Francken, Weyts, Van Overtveldt, etc etc ... komen uit de statutaire ambtenarij. Deze mensen hebben nooit bijgedragen aan de economische welvaart. De alliantie met Voka is niet ALLEEN om Vlaanderen economisch terug op de kaart te zetten MAAR OOK om de verworven rechten van de statutaire leegloperij te vrijwaren. Daarvoor wordt de sociale zekerheid opgeofferd en de Vlaamse werknemer wordt gedegradeerd tot slaaf om deze parasieten tot hun dood rijkelijk te onderhouden. Of dachten jullie echt dat deze mensen tot 67 jaar moeten werken in ruil voor een armoedepensioen?
ps Ik dacht dat gratis niet bestond?
dejules

13 mei 2018, 13:28

Horus1 schreef:Voor iedereen héél gemakkelijk te vinden: Zwitserland telt 26 kantons met elk zijn eigen parlement met zetels variërend volgens de grootte van dat kanton 58 tot 200 zetels. Rekent en telt. Ieder kanton heeft zijn eigen regering met 5 à 7 ministers: reken en telt. Ieder kanton heeft zijn eigen rechtbanken enz. Zwitserland telt 2596 gemeentes, met telkens zijn eigen gemeenteraad, .......
U kunt eens opzoeken hoeveel een politieker daar verdient.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 mei 2018, 13:33

""Dat land heeft de hoogste welstand ter wereld."

En het aantal migranten/inwoners van vreemde herkomst  ligt in Zwitserland véél hoger dan in België - en toch zo welvarend zijn. Gek he :wink:


http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... tistics/nl