Capaciteit waterpompje verminderen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Donky
Lid geworden op: 01 feb 2017, 19:10

13 mei 2018, 18:51

Beste lezers,
Wij hebben voor onze kat een waterfontein drinkbak gekocht.
Nu heeft het pompje een capaciteit van 250l/uur en een vermogen van 2,8 Watt.
Door deze capaciteit stroomt het water heen snel.
Is het mogelijk om de pompcapaciteit te verlagen d.m.v. van een snoerdimmer zoals bij een lamp?
Is er iemand die hier een oplossing of antwoord op heeft.
Bij voorbaat bedankt!
Donky

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

13 mei 2018, 21:44

Donky schreef:... Nu heeft het pompje een capaciteit van 250l/uur ...
Wablieft?

10 emmers water per uur???
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

13 mei 2018, 22:06

Dit zal wel een centrifuge pomp zijn, doodgewoon een kraantje zetten.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 mei 2018, 10:04

Donky;

Dat moet nogal een serieuze fontein zijn; heb persoonlijk geen kat maar heb eens rondgekeken op internet en al de fonteintjes die je ziet zijn 2 a 3 l , met of zonder stroom en met filter.
De geluidsloze worden aan geraden om dat katten niet houden van pompgeluid.
Zie dat men spreekt van een kraantje (begrijp dat niet zo goed ), maar zie dat het niveau geregeld wordt op een manier zoals koeien drinken in de wei( het niveau wordt door middel van een vlotter )
Maar las dat die pomp 250l/uur levert zal ze zeker voldoende water hebben.
Lees eens de websites hieronder:



http://www.purrfectcat.nl/beste-drinkfontein/
https://www.beslist.be/dieren_accessoir ... lters.html

Donky
Lid geworden op: 01 feb 2017, 19:10

14 mei 2018, 11:42

Ik vond het ook veel, maar het stond op de verpakking. Het is een pompje dat werkt op 220 volt.
Misschien is het een drukfout en is het 2,5 liter, maar dat veranderd mijn vraag niet. 
:arrow: Kan ik een snoerdimmer gebruiken? :arrow:
Verwijzingen naar andere pompen heeft geen meerwaarde, daar wij het apparaat net gekocht hebben.

Wie heeft een goed antwoord?
Donky

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 mei 2018, 15:38

Dimmers verwachten over het algemeen een minimum belasting, je kan altijd een lamp parallel op die pomp plaatsen, dan heb je ook meteen een signaal dat er spanning op de pomp aanwezig is, en je kunt dan wel proefondervindelijk vaststellen hoeveel water er door aan het lopen is.

 Afbeelding

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Donky
Lid geworden op: 01 feb 2017, 19:10

14 mei 2018, 15:55

[quote="Danny."]Dimmers verwachten over het algemeen een minimum belasting, je kan altijd een lamp parallel op die pomp plaatsen, dan heb je ook meteen een signaal dat er spanning op de pomp aanwezig is,

Hallo Danny
De pomp draait continu, dus er is altijd spanning. Een lamp erbij is niet onze keus.
Maar begrijp ik het goed dat dit soort dimmers alleen werken met een minimumspanning?
Of kan dat per dimmer verschillend zijn?

 
Donky

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 mei 2018, 16:23

Donky, ik schreef wel minimum belasting en niet minimum spanning.

De belasting door enkel de pomp is veel te weinig (2.5W)

Als je daar geen lamp bij wilt plaatsen om aan de verwachte minimum belasting te geraken, dan zal het gewoon niet werken, zo simpel is het.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Donky
Lid geworden op: 01 feb 2017, 19:10

14 mei 2018, 19:04

Ik begrijp uit het antwoord dat de dimmer een minimale belasting moet hebben om te werken voor een pomp van 2,8 W.
Zijn er dan geen dimmers of andere oplossing voor een lagere belasting verkrijgbaar?
Donky
Gast

14 mei 2018, 22:34

Is een dimmer wel "gezond" voor de motor van zo een pompje ? Zou een regeltransformator geen betere keuze zijn , en je krijgt hierbij nog eens een galvanische scheiding met de ( gevaarlijke ) 230 V netspanning. Je kan ook nog opteren voor een spaarregeltransfo zonder galvanische scheiding ( goedkoper ). Bij Conrad.be vind je er .....

https://www.conrad.be/p/ringkern-regels ... set-516546
https://www.conrad.be/p/inbouw-spaarreg ... uks-516503

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

15 mei 2018, 00:14

Neem me het me aub niet kwalijk Donky maar alhoewel ik begrijp dat je geïnteresseerd bent in "state of the art" drinkbakjes voor katten ... die zijn, m.i., voor geen ballen nodig. Een bak(je) met water voor een poes is al wat zij/hij nodig heeft ... toch indien baas of bazin er voor zorgt dat ze regelmatig bijgevuld worden.
Ik ben, voor sommigen, misschien wat van de oude stempel maar  ... het is niet omdat iets bestaat, dat men het ook nodig heeft! Ben zelfs met deze wijsheid grootgebracht sinds 1945.
BTW, ben de laatste om iemand af te raden zijn geld te verdoen aan wat ie wenst. Ietwat nadenken is voor velen meer als genoeg.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

15 mei 2018, 10:06

Paca schreef:Neem me het me aub niet kwalijk Donky maar alhoewel ik begrijp dat je geïnteresseerd bent in "state of the art" drinkbakjes voor katten ... die zijn, m.i., voor geen ballen nodig. Een bak(je) met water voor een poes is al wat zij/hij nodig heeft ... toch indien baas of bazin er voor zorgt dat ze regelmatig bijgevuld worden.
Ik ben, voor sommigen, misschien wat van de oude stempel maar  ... het is niet omdat iets bestaat, dat men het ook nodig heeft! Ben zelfs met deze wijsheid grootgebracht sinds 1945.
BTW, ben de laatste om iemand af te raden zijn geld te verdoen aan wat ie wenst. Ietwat nadenken is voor velen meer als genoeg.
Juist gesproken, zou niets beters kunnen verzinnen.

Willy

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 mei 2018, 17:35

Om nu effekes te antwoorden op de opmerking van The Spirit of Flanders betreffende zijn vraag over het al dan niet gezond zijn van het gebruik van een dimmer.

Dimmers werken meestal met het aansnijden van de fase, t.t.z. dat niet de volledige sinusoïde van de 50Hz aan de verbruiker aangelegd wordt, dus 100%, maar slechts een gedeelte ervan, zo krijgt de verbruiker zijn 50Hz maar slechts een gedeelte van de spanning.

Afbeelding

De verbruiker krijgt spanning gedurende het gearceerde deel van de sinusoïde

Meestal zal dat motoortje daarmee tevreden zijn.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
Gast

15 mei 2018, 23:23

Door fazeaansnijding krijg je een pak harmonischen. Die kan je met een fourier analyse van de golfvorm te weten komen. Het motorke kan alleen op de sinuscomponente ervan reageren en gaat al die harmonischen moeten "verwerken" . Bij eenzelfde toerental gaat het motorke warmer worden met fazeaansnijding dan bij gebruik van een transfo.

Donky
Lid geworden op: 01 feb 2017, 19:10

16 mei 2018, 11:28

Bedankt voor alle bijdragen.
Het is duidelijk dat het niet even simpel gedaan kan worden.
Meer dan 100 euro voor een dimmer gaat mij iets te ver.
Donky