Medisch Globaal Dossier

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mei 2018, 07:26

Ik zocht hier even het forum af, maar vind niks aangaande het Medisch Globaal Dossier.

Misschien zoek ik niet goed, maar je kan tegenwoordig dit dossier als patient vrij raadplegen en ik ben hierin uiteraard heel erg geïnteresseerd.

Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben, hoe je je best aanmeldt, enfin, lees ik graag wat er zoal mee te bekomen is. Bedankt.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 mei 2018, 07:35


Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 mei 2018, 06:08

wardje schreef:Toby;

Zie hieronder de site:
https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... lth-viewer
Prima informatie.
Hartelijk dank hoor Wardje.  8) :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

03 jun 2018, 21:30

Toby schreef:
wardje schreef:Toby;
Zie hieronder de site:
https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... lth-viewer
Prima informatie.
Hartelijk dank hoor Wardje.  8) :)
... om hier nog eens op terug te komen : ik heb heel de procedure afgelopen om mijn volledige toestemming te geven en slaagde er ook in vlotjes naar mijn dossier te gaan kijken.

Dat dacht ik toch.
Alleen zie ik een lijstje met mijn medicatie en een lijstje met mijn vaccinaties (dat dan nog onvolledig blijkt te zijn).

Heb ik iets vergeten of is dit het medisch dossier dat er bedoeld wordt ? Dan is dat toch aan de gierige en summiere kant. Dat kan toch niet, vooral voor een chronisch hartpatient met enkele operaties en hospitalisaties er nog bovenop ??
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 jun 2018, 22:09

De huisarts houdt uw medische gegevens bij in een dossier. Maar de kans bestaat dat dit onvolledig is. Andere artsen kunnen informatie over u bijhouden, zonder dat de eerste arts daarvan op de hoogte is.
Daardoor ontbreken soms belangrijke elementen of resultaten van onderzoeken.
Het is dus belangrijk dat alle medische informatie die over u bekend is, en door één arts voor het beheer verantwoordelijk is.
Als er dingen niet in vermeld staan en u meld dit niet aan uw huisarts kan hij dat ook niet weten.
Dus als u merkt dat dit het geval is wijst u hem daarop , en bezorg hem de nodige bewijzen zodat hij het inuw dossier kan vermelden.
De verwijzing naar en communicatie met andere zorgverleners kunnen dan gerichter verlopen. Dubbele onderzoeken of tegenstrijdige behandelingen worden opgemerkt en bijgestuurd. Tenslotte krijgen u en uw huisarts een totaalbeeld van uw medische geschiedenis.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jun 2018, 07:26

Bedankt Wardje.

Dat is het hem juist. Ik heb een vaste huisarts, die een globaal dossier van mezelf beheert.
Telkens na een belangrijke ingreep, weet hij haarfijn te vertellen wat er gebeurde, wat de vooruitzichten zijn, kortom mijn medische antecedenten staan klaar en duidelijk in het dossier.

Die informatie heeft hij maar voor te lezen.

Dat dacht ik ook te vinden als ikzelf toegang had, maar niet dus. Even ben ik niet mee in deze materie. Misschien doe ik er best om verdere uitleg te vragen aan de huisarts. Eigenaardig toch.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 jun 2018, 07:39

Het GMD is onder beheer van je huisarts. Dit dossier kan o.v.v. een sumehr (beknopt medisch dossier met de kerngegevens van een patiënt) via het eHealth-platform geconsulteerd worden, maar die uitwisseling van medische gegevens kan pas als de patiënt daar toestemming voor heeft gegeven (= geïnformeerde toestemming van de patiënt voor de elektronische uitwisseling van zijn gezondheidsgegevens, of eHealthConsent), hetzij aan zijn huisarts, hetzij online via zijn eID. De patiënt kan ook bepaalde specifieke zorgverleners uitsluiten van de toegang tot zijn gezondheidsgegevens (voor de gegevensuitwisselingen die onder deze toestemming vallen).
Ja, is raar dat jij niet alle gegevens ziet, zou bij de huisarts eens tesamen kijken opdezelfde manier zoals je thuis keek, misschien heb je een of ander over het hoofd gezien bij het opvragen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

04 jun 2018, 08:33

Wardje, het was ook mijn bedoeling daar eens te gaan kijken, maar ook ik krijg daar niets te zien :twisted:

Ik heb mij wel kunnen aanmelden voor de toelating te geven, maar krijg onder de tab Historiek, niets te zien.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 jun 2018, 09:43

Verschillende regionale ziekenhuisnetwerken en ziekenfondsen hebben al langer hun eigen webapplicaties waarop patiënten hun medische dossiers kunnen inkijken. Maar de informatie zit nog versnipperd. Patiënten die verhuizen naar een andere regio of die van dokter of ziekenfonds veranderen, moeten daardoor soms op verschillende platformen inloggen om toegang te krijgen tot al hun patiëntengegevens. De Personal Health Viewer moet dat zoekproces vereenvoudigen.
Zie hier de site om u in te loggen volgens uw ziekenfonds dit is de Personal Health Viewer dat minister De Block ter beschikking stelt. Dit is ter vervanging van GBD, u zou u gegevens hier moeten op terug vinden


https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... lth-viewer

Meer kan ik u anders ook niet op weg helpen.

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

04 jun 2018, 14:46

je kan ook COZO downloaden daar bindt je alles

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 jun 2018, 17:40

popov1 schreef:je kan ook COZO downloaden daar bindt je alles
Ik ga COZO nu eens uittesten de komende dagen, maar had intussen via mijn mutualiteit de infosite www.mijngezondheid.belgie.be gekregen, maar ook daar alleen maar wat summiere info over medicatie en wat onnozelheden.

De echte informatie is blijkbaar nog niet voor vandaag, laat staan voor morgen maar is wellicht bedoeld voor gekwalificeerde mensen uit de medische wereld.

Enfin, ik laat nog iets weten over COZO.

Bedankt voor alleen die info gaven.  8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Ice

14 jun 2018, 11:46

wardje schreef:Verschillende regionale ziekenhuisnetwerken en ziekenfondsen hebben al langer hun eigen webapplicaties waarop patiënten hun medische dossiers kunnen inkijken. Maar de informatie zit nog versnipperd. Patiënten die verhuizen naar een andere regio of die van dokter of ziekenfonds veranderen, moeten daardoor soms op verschillende platformen inloggen om toegang te krijgen tot al hun patiëntengegevens.
De Personal Health Viewer moet dat zoekproces vereenvoudigen.
Zie hier de site om u in te loggen volgens uw ziekenfonds dit is de Personal Health Viewer dat minister De Block ter beschikking stelt.
Dit is ter vervanging van GBD, u zou u gegevens hier moeten op terug vinden


https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... lth-viewer

Meer kan ik u anders ook niet op weg helpen.
Ik lees op die website:
Om toegang te krijgen tot uw gezondheidsgegevens via de Patient Health Viewer moet u uw toestemming geven om gegevens te delen. 
Via de zogenaamde geïnformeerde toestemming stemt u in met het elektronisch delen van uw gezondheidsgegevens.
Huh???
Wat is dit voor afpersing....om toegang te krijgen tot je eigen gegevens moet je éérst toestemming geven om jouw gezondheidsgegevens te delen??

Maw: ik kan dus mijn eígen gegevens níet inkijken zonder dat ik toestemming geef dat mijn gegevens gedeeld worden?? Ik word dus gedwongen mijn gegevens te delen anders kan ik mijn eigen gegevens niet inzien?

Hoe rijm je dát met de nieuwe wet van eu op de bescherming van gegevens en privacy, de GDPR, Algemene Verordening Gegevensbescherming???
Voor bedrijven geldt:
...........' als je persoonsgegevens zoals namen of email adressen van klanten doorgeeft aan partners (bijv. bij outsourcing), dan moet je weten welke waarborgen je partners geven voor de bescherming van de privacy.
En? Geldt dat dan niet voor artsen en andere hulpverleners met wie jouw huisarts dan jouw, gevóelige gegevens betreffende gezondheid deelt?

En wat met het platform Patient Health Viewer, dat jouw toestemming om jouw gegevens te delen afperst in ruil voor de inzage van je eigen gegevens, waar je récht op hebt? 

Of omzeilt 'patient health viewer', lees: OVERHEID, hiermee deze regels weer door de verantwoordelijkheid van het delen van deze gevoelige en persoonlijke informatie af te schuiven door te beweren ze dat zij énkel het platform ter beschikking stellen maar intussen wél databanken vol met patiëntengegevens verzamelen en verwerken onder het mom beschikbaar te stellen voor allerlei artsen, hulpverleners en Godweet wie nog? De loerende overheid?
Zij overtreden zelf de strengere regels van GDPR van europa over de bescherming van gegevens...

Ik kan dus mijn recht niet gebruiken om mijn eigen dossier in te kijken want ik weíger mijn gegevens te delen...hallo, de block?
Waarom pikken vlamingen/patiënten, artsen en ziekenfondsen dit? 

sjoklat
Lid geworden op: 08 jun 2003, 18:33
Locatie: west-vlaanderen

16 jun 2018, 19:49

klopt. Ik weiger om mijn gegevens te delen. 
Weer een dag!

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

17 jun 2018, 20:51

Nog even tussendoor melden dat ook via COZO er niks te rapen valt voor wat betreft je medische antecedenten.

Blijkt dat al deze toepassingen een lege doos zijn voor de patient en uitgebreid ter beschikking liggen voor de medische wereld.

Nou ja, ik had dit toch enigszins anders verwacht.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Ice

18 jun 2018, 01:50

Blijkt dat al deze toepassingen een lege doos zijn voor de patient en uitgebreid ter beschikking liggen voor de medische wereld.
Die lege doos dient enkel om de burgers erin te luizen, om hun toestemming te verkrijgen zodat de roverheid álles te weten kan komen over de gezondheid van iedereen om er achteraf misbruik van te kunnen maken en natuurlijk ook om weer extra taksen te kunnen verzinnen....meer dan genoeg voorbeelden daarvan? (Lokkertjes in de vorm van subsidies om daarna met die info dubbel en dik te belasten?)

Voor de medische wereld zou het nog van enig nut kunnen zijn áls het al zou werken........maar dat is maar bijkomstig.
Vrijwillig toestaan dat je gegevens gedeeld worden zodat bij misbruik de burgers de schuld in de schoenen kan geschoven worden, zij wisten immers van het risico dat hun gegevens op straat kunnen komen te liggen?  :roll: