stek nemen van planten

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

brecht
Lid geworden op: 27 okt 2005, 06:59
Locatie: oostende-mariakerke

15 mei 2018, 13:01

hallo, graag zou ik stekjes willen nemen van mijn pelargoniums, wanneer gebeurd dit best, hoeveel water mag men geven, en moet dit in stekgrond gebeuren, of mag het in gewone potgrond.
m.v.g
brecht

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

15 mei 2018, 22:42

Doe wel en zie niet om !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mei 2018, 06:16

brecht;

ik doe dat altijd in Augustus , ik gebruik een kweekbakje en vul stekpotjes met stekgrond en geef ze voldoende water.
Dan met een scherp mes een stek recht afsnijden van zo'n 5 a 7 cm lang.
Maak daarbij alleen gebruik van de niet-bloeiende takken van de plant.
Steek de stekken in de stekgrond en verwijder eventueel wat bladeren onderaan de stek. Zorg ervoor dat de tak nog twee tot vier blaadjes overhoudt. Plaats het deksel op de bak. Het deksel zorgt voor een hoge luchtvochtigheid en creëert ideale groei- en wortelomstandigheden voor de nieuwe stekken.
Na 14 tot 20 dagen hebben de stekken wortels gekregen en is het tijd om ze te verpotten naar een grotere pot.
Plaats onder uw stekpotjes stektabletten(of iets anders) zodat de plantjes het water opzuigen en niet gans de tijd in het water staan.
Succes :)

brecht
Lid geworden op: 27 okt 2005, 06:59
Locatie: oostende-mariakerke

16 mei 2018, 06:47

hallo bedankt, wardje en fregat, we zullen eens proberen, hopelijk lukt met succes.