robotmaaier

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

26 mei 2018, 19:07

Nu ik wat ouder wordt, lijkt het me een droom om een robotmaaier aan te schaffen. Ik zie het al voor me: terwijl ik wied of snoei maait de robotmaaier mijn gazon.  De krant lezen, en de robotmaaier doet het werk.  Het is wel een grote investering. Daarom mijn vraag:  heeft er iemand goede of slechte ervaringen met een robotmaaier?  Wat met de bladeren van de bomen in september, worden die mee gesnipperd? Ik weet dat je geen merken mag vermelden, misschien in een privébericht? Mijn gazon is ongeveer 800 m2 groot. Ook de installatie is misschien veel werk? Stoort het lawaai? enz.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mei 2018, 19:41

Voordat je een robotmaaier in huis haalt, moet je eerst al weten hoe groot je gazon is. Elke robotmaaier krijgt een bepaald bereik in m² uitgedrukt waarmee je rekening moet houden.
Je moet een kabel voorzien rondom je gazon waarmee de robot de grens van de tuin herkent.
Kies dus een robot die net iets meer kan dan jouw gazonoppervlakte om zeker te zijn.
Neen, hij stoort niet.
Maai het gras heel kort, leg de kabel met de meegeleverde klemmen op je gras en laat de natuur zijn werk doen.
Het enige waarmee je rekening moet houden, is de afstand die je moet houden van de rand van je gazon om de kabel te leggen. De meeste fabrikanten leveren een meetlat mee, zodat je daar geen fouten in kan maken. Weet ook dat een robot niet door een smal stuk gras van één meter breed of minder kan rijden. Tot op één meter is de afstand tussen beide kabels links en rechts te klein, waardoor de robot het als één signaal aanziet en een ‘muur’ registreert.
De eerste dagen na de installatie analyseer je waar er nog wat kleine restjes gras blijven staan tegen de rand, en verleg je eventueel de kabel met een paar centimeter waar nodig. Bekijk dit goed, want na een paar weken begint de kabel al te verdwijnen en wordt dit proces moeilijker.
Wanneer een robotmaaier wordt gelanceerd, krijgt hij om de haverklap updates die het toestel beter maken. Zeker wanneer je een gloednieuw model meteen koopt. Dat is niet erg wanneer die updates ook onmiddellijk tot jouw robotmaaier komen, maar dat is zelden het geval. De Kobi robotmaaier maait je gras, verwijdert de bladeren, en blaast de sneeuw weg, en dit omdat hij 3 modules heeft , ik weet niet of hij al in productie is maar men was er mee bezig of andere merken dat ook doen weet ik niet.