Gijzeling door pakjes bezorgers

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mei 2018, 15:49

En als je pakje niet in de fietstas past ben je weer gezien!

Be-post is niet de meest efficiënte dienst wat pakjes bezorgen betreft.
Wat ik weet is dat de bezorgers van Afrikaanse afkomst het vriendelijkste en de meest stipte zijn.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

31 mei 2018, 21:59

Als je een hoop mensen ondervraagt over de pakjesdiensten, dan ga je er altijd vinden die klachten hebben over Bpost, over DHL, over PostNl,  kortom over alle postdiensten in hun totaliteit.

Bedenk dat Bpost inderdaad als laatste zich geautomatiseerd heeft op de toevloed van een enorme berg pakjes, als gevolg van de indrukwekkende toename van de internet/online aankoop evolutie.

Bpost sloot onlangs een overeenkomst met het Nederlandse bedrijf DHL en er is zodoende beterschap op komst.
Even afwachten wat het wordt en zet de vooroordelen even opzij.

Persoonlijk doe ik relatief veel aankopen online en krijg ik mijn pakjes afgeleverd door zowel Bpost, DHL en PostNl in hoofdzaak. Met elke koerierdienst heb ik een leuke verstandhouding (overigens zijn het meestal dezelfde mensen) en met wat goede wil gaat alles zo veel vlotter.

Die mensen hebben het ook wel eens lastig hoor.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

01 jun 2018, 09:47

Toby, dat is het Bpost probleem, ze zijn veel te laat wakker geschoten ...

Ik begrijp heel goed dat ik niet de enige ben die een pakje krijgt via Bpost, maar ik heb het over hun manier van verwittigen, en ok, er zijn afhaalpunten, maar zoals men hier ook kan lezen, zijn er problemen bij sommigen onder ons om daarvan, om welke reden dan ook, gebruik van te kunnen maken, ook zijn er andere Koerier bedrijven die klantvriendelijker werken ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

02 jun 2018, 06:20

Danny. schreef:Toby, dat is het Bpost probleem, ze zijn veel te laat wakker geschoten ...
Ik begrijp heel goed dat ik niet de enige ben die een pakje krijgt via Bpost, maar ik heb het over hun manier van verwittigen, en ok, er zijn afhaalpunten, maar zoals men hier ook kan lezen, zijn er problemen bij sommigen onder ons om daarvan, om welke reden dan ook, gebruik van te kunnen maken, ook zijn er andere Koerier bedrijven die klantvriendelijker werken ...
Groetjes
Danny
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen belangen in Bpost hoor, noch in eender welk ander post of bedelingsbedrijf.

Je hebt gelijk als je beweert dat Bpost met de laatste boemeltrein arriveert als je het hebt over efficiëntie in het bedelen van pakjes. Het is nog altijd een logge instelling, die te kampen heeft met een hiërarchie die niet meer van deze tijd is, zeg maar een ex-staatsbedrijf zoals we ooit de Regie voor Telegraaf en Telefoon eens kenden, de RTT, weet je nog ?

Soit het is zo. Komt daarbij dat het arbeidsklimaat en de sociale vrede wel eens snel verstoord geraakt bij Bpost en de zin tot een regelmatige werkonderbreking er nog steeds ronddwaalt.

Toch zijn er inspanningen en zelfs gunstige realisaties te merken. Dan denk ik aan het bijhouden van de voorkeuren tot aflevering van de pakjes. Je kan kiezen tussen opties zoals deponeren van het pakje op een veilige plaats rond je woning, afleveren bij een buur, afleveren of bijhouden bij een postpunt of privaat afhaalpunt.

Ik denk dat dat faciliteiten zijn die ze kopiëren van andere besteldiensten, die eerlijk gezegd, dergelijke faciliteiten al lang toepassen zonder zoveel poespas. Maar Bpost is Bpost.
Soms is daar nog het probleem dat ze een handtekening voor ontvangst nodig hebben.

Ze beseffen dat ze terrein aan het verliezen zijn en hebben onlangs een samenwerkingsakkoord gesloten met DHL om de trafiek tussen Nederland en België te versnellen. Ze snappen het uiteindelijk toch.

Overigens geef ik persoonlijk de voorkeur om tegenwoordig mijn pakjes ter beschikking te houden in een Bpost kantoor afhaalpunt naar mijn keuze. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat die Bpostbedienden daar hun stinkende best doen om de klanten naar wens te voldoen.

Dat is toch al iets en als je ooit de periode meegemaakt hebt van hun monopolie, de tijd van de Regie Der Posterijen, is dat al heel wat als je het mij vraagt. Er is hoop.

Ik tracht ook en slaag daar in, om een prima verstandhouding te hebben met onze postbode. Dat kan ook soms wonderen doen. Helaas is dit slechts een tijdelijke oplossing aangezien postbodes na enkele jaren naar een andere wijk overgeplaatst worden.

Ik wil maar beklemtonen dat je jezelf een hoop last bespaart door zelf je pakje af te halen op een vast punt en ja je hebt gelijk als je zegt dat je dat zeker nier verplicht bent om te doen en dat je dan gegijzeld wordt en patati en patata.

Ik weet het, mijn relaas reikt geen oplossing aan voor bestemmelingen die zich niet of moeilijke kunnen verplaatsen om naar een afhaalpunt te gaan.

Maar even een compromis zoeken, bvb. in samenspraak me je postbode, is nog steeds het beste dacht ik.
Laatst gewijzigd door Toby op 02 jun 2018, 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

02 jun 2018, 06:27

Helena van Troje schreef: Wat ik weet is dat de bezorgers van Afrikaanse afkomst het vriendelijkste en de meest stipte zijn.
Klopt.
Opvallend veel mensen uit Magreb landen en van Turkse origine.

Duidelijk valt die job niet in de smaak van autochtonen.

Die mensen van vreemde origine doen hun job meestal meer dan behoorlijk, zoveel is zeker.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Ice

02 jun 2018, 14:29

Toby schreef:
Helena van Troje schreef: Wat ik weet is dat de bezorgers van Afrikaanse afkomst het vriendelijkste en de meest stipte zijn.
Klopt.
Opvallend veel mensen uit Magreb landen en van Turkse origine.

Duidelijk valt die job niet in de smaak van autochtonen.

Die mensen van vreemde origine doen hun job meestal meer dan behoorlijk, zoveel is zeker.
Autochtonen werken niet graag ónder het minimumloon zodat verworven arbeidsrechten waarvoor werd gevochten door onze voorouders afgebroken kunnen worden voor hele sectoren, allochtonen wel.

De andere kant van de medaille is de mogelijkheid om sommige pakjes, meestal electronica/smartphones etc....van de 'camion te laten vallen' en verder te verkopen, uiterst lucratief ter aanvulling van hun lage loon....en de klant?
Die wordt immers toch vergoed, dus iedereen tevreden.... :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 jun 2018, 15:08

Ice schreef:De andere kant van de medaille is de mogelijkheid om sommige pakjes, meestal electronica/smartphones etc....van de 'camion te laten vallen' en verder te verkopen, uiterst lucratief ter aanvulling van hun lage loon....en de klant?
Die wordt immers toch vergoed, dus iedereen tevreden.... :roll:
Zevert toch niet, truttemie, ik bestel al jaren elektronica online en de bezorgers zijn in meer dan 80% van de gevallen Afrikanen - of het nu werknemers zijn van DHL, PostNL, Fedex of DB Schenker - alle orders werden correct uitgevoerd. Ik ben indertijd bij ABX van de NMBS meer zendingen kwijtgeraakt dan bij voornoemde diensten, zeker in het Brusselse en bij de douanediensten. Als het erop aankomt ongefundeerde quatsch te verkopen ben je wel kampioene inter pares.
Ice

02 jun 2018, 16:35

MichelN schreef:
Ice schreef:De andere kant van de medaille is de mogelijkheid om sommige pakjes, meestal electronica/smartphones etc....van de 'camion te laten vallen' en verder te verkopen, uiterst lucratief ter aanvulling van hun lage loon....en de klant?
Die wordt immers toch vergoed, dus iedereen tevreden.... :roll:
Zevert toch niet, truttemie, ik bestel al jaren elektronica online en de bezorgers zijn in meer dan 80% van de gevallen Afrikanen - of het nu werknemers zijn van DHL, PostNL, Fedex of DB Schenker - alle orders werden correct uitgevoerd. Ik ben indertijd bij ABX van de NMBS meer zendingen kwijtgeraakt dan bij voornoemde diensten, zeker in het Brusselse en bij de douanediensten. Als het erop aankomt ongefundeerde quatsch te verkopen ben je wel kampioene inter pares.
 
Ah, dus omdat bij jou alle orders correct werden uitgevoerd, verloopt álles áltijd correct?
Maar een béétje kortzichtig en naïef... :roll:
En zijn anderen die minder goede ervaringen hebben maar die worden meteen beledigd als truttemie, alsof iedereen moet zwijgen over slechte ervaringen en klachten omdat hoofdzakelijk afrikanen de werknemers zijn? 

Het is niet omdat jij goede ervaringen hebt dat anderen hun mening niet kwijt mogen over klachten met dit soort dienstverlening omdat ze niet strookt met jouw mening...of mogen klachten niet zolang jíj maar goed bediend wordt want anders is het 'ongefundeerde quatsch'?
Wie zevert er hier eigenlijk dan?  :evil:

Ook misschien eens wat meer naar 'opgelicht!!' kijken om te zien hoe het in werkelijkheid achter de schermen aan toe gaat bij veel koerier- en pakjesdiensten, daar kun je nog wat van leren...

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

03 jun 2018, 13:36

Ik begrijp dit standpunt tov bpost niet zo goed. Welke tijdspanne geeft een andere leverancier?
Bpost heeft talloze kastnummers postpunten, Delhaize afhaalpunten waar men vanaf 9 uur het pakje kan afhalen. 
Helaas, geduld is niet aan ons besteed. 

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

03 jun 2018, 15:35

Dat is hier weer heel sympathiek gekeuvel... :?

Ik betwijfel of die "allochtone" autochtonen nu wel zo graag tegen een minimum loon werken.
Ze worden misschien alleen maar op die posten aangenomen en voor een boterham doe je al wel eens wat, zeker als je nog een gezin te voeden hebt.

En weet je, als je nog te been bent kan je gewoon naar de winkel gaan en je gerief bekijken, keuren en dadelijk kopen en mee naar huis nemen...Is misschien ook een oplossing.

Anderzijds als mensen die niet meer zo mobiel zijn online kopen, dan kan je bezwaarlijk zeggen dat ze naar een of ander ophaalpunt moeten om hun pakje te gaan halen. 8O
 

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

03 jun 2018, 15:36

Zelf ben ik een echte internetkoper, dus pakjesdiensten alom. Elke dienst heeft wel zijn voor en nadelen, het is ook een beetje naar wat je besteld dat je de leveringsmethode kiest. En inderdaad de Nederlandse post is quasi perfect. ze komen altijd rond hetzelfde uur hier bij mij thuis en ze zijn supervriendelijk, B post daarentegen zet dan weer het pakje binnen in de gang als je boven open doet of bij een buur. Afhaalpunten , dat is natuurlijk ook weer geen probleem in de stad, alleen Kiala is dun gezaaid. Ik kan verstaan dat dit systeem buiten de stad minder efficiënt is maar toch. Zelfs kopen bij de supermarkt doe ik per internet. Delhaize bv levert op gevraagde dag en uur bijna op de minuut juist, je krijgt een sms  2 uur op op voorhand. Zo verbeteren leveringsmethoden constant. Carrefour levert dan weer s' avonds met Bpost, ook op een uur na juist. sommige zaken in de stad leveren al "eco" met de fiets of riksja, ook weer juist op tijd.
Je moet ook zelf wat zoeken en proberen en zien wat je het beste past. Klagen is altijd makkelijk.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

03 jun 2018, 15:37

Ice schreef:
MichelN schreef:
Ice schreef:De andere kant van de medaille is de mogelijkheid om sommige pakjes, meestal electronica/smartphones etc....van de 'camion te laten vallen' en verder te verkopen, uiterst lucratief ter aanvulling van hun lage loon....en de klant?
Die wordt immers toch vergoed, dus iedereen tevreden.... :roll:
Zevert toch niet, truttemie, ik bestel al jaren elektronica online en de bezorgers zijn in meer dan 80% van de gevallen Afrikanen - of het nu werknemers zijn van DHL, PostNL, Fedex of DB Schenker - alle orders werden correct uitgevoerd. Ik ben indertijd bij ABX van de NMBS meer zendingen kwijtgeraakt dan bij voornoemde diensten, zeker in het Brusselse en bij de douanediensten. Als het erop aankomt ongefundeerde quatsch te verkopen ben je wel kampioene inter pares.
 
Ah, dus omdat bij jou alle orders correct werden uitgevoerd, verloopt álles áltijd correct?
Maar een béétje kortzichtig en naïef... :roll:
En zijn anderen die minder goede ervaringen hebben maar die worden meteen beledigd als truttemie, alsof iedereen moet zwijgen over slechte ervaringen en klachten omdat hoofdzakelijk afrikanen de werknemers zijn?
Wel, kom dan eens af met concrete cijfers - en niet met duimzuigerij -  waaruit onomstotelijk vaststaat dat het exclusief Afrikanen zijn die bij koeriersdiensten pakketten stelen, Bij Bpost gaan er dagelijks 150.000 pakjes de deur uit, bij andere bedrijven zal dat wel in dezelfde lijn liggen. Als jouw pakje niet geleverd werd moet je het ook niet betalen, wat is dan jouw probleem? Ha ja, dan kun je niet liggen mekkeren over over vreemdelingen, ook al zijn het betrouwbare werknemers gebleken.
Het is niet omdat jij goede ervaringen hebt dat anderen hun mening niet kwijt mogen over klachten met dit soort dienstverlening omdat ze niet strookt met jouw mening...of mogen klachten niet zolang jíj maar goed bediend wordt want anders is het 'ongefundeerde quatsch'?
Wie zevert er hier eigenlijk dan?  :evil:
Jij natuurlijk, nu begin je weer over de dienstverlening, daarnet waren het nog Afrikanen die pakjes stalen, wat is het nu eigenlijk?
Ik ben speciaal eens gaan kijken bij de website "Opgelicht" maar bij hun dossiers staat er geen enkel over pakjesdiensten, nog minder over malafide Afrikaanse werknemers, na tien pagina's heb ik het opgegeven. Meer nog, de aangeklaagden daar blijken allemaal in het bezit te zijn van oerhollandse namen. Kortom, je kletst er weer maar wat op los. Hier hebben ze een speciale naam voor dat soort vrouwen...

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

03 jun 2018, 16:55

MichelN schreef:
Ice schreef:De andere kant van de medaille is de mogelijkheid om sommige pakjes, meestal electronica/smartphones etc....van de 'camion te laten vallen' en verder te verkopen, uiterst lucratief ter aanvulling van hun lage loon....en de klant?
Die wordt immers toch vergoed, dus iedereen tevreden.... :roll:
Zevert toch niet, truttemie, ik bestel al jaren elektronica online en de bezorgers zijn in meer dan 80% van de gevallen Afrikanen - of het nu werknemers zijn van DHL, PostNL, Fedex of DB Schenker - alle orders werden correct uitgevoerd. Ik ben indertijd bij ABX van de NMBS meer zendingen kwijtgeraakt dan bij voornoemde diensten, zeker in het Brusselse en bij de douanediensten. Als het erop aankomt ongefundeerde quatsch te verkopen ben je wel kampioene inter pares.
Sta mij toe er op te wijzen dat  de meeste koerierdiensten werken met zelfstandige chauffeurs ! Zelfs Bpost paste dit toe ( gedeeltelijk ) ten tijde van hun Taxipost / EMS periode ! ( Nu niet meer )

Niet aangekomen pakjes , van buiten Europa zijn meestal inbeslagnames door de Douane ( Namaak , medicatie enz ) Wees blij dat je er niks meer van hoort , evt boetes zijn veel voorkomend !
Doe wel en zie niet om !

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 jun 2018, 10:42

fregat schreef:Sta mij toe er op te wijzen dat  de meeste koerierdiensten werken met zelfstandige chauffeurs ! Zelfs Bpost paste dit toe ( gedeeltelijk ) ten tijde van hun Taxipost / EMS periode ! ( Nu niet meer )
Ja en, wat is daar de relevantie van? Wat maakt het voor de klant uit dat de bezorger een zelfstandige of werknemer is van een koerierbedrijf?
Niet aangekomen pakjes , van buiten Europa zijn meestal inbeslagnames door de Douane ( Namaak , medicatie enz ) Wees blij dat je er niks meer van hoort , evt boetes zijn veel voorkomend !
Wie destijds ooit pakjes ging afgeven of ophalen bij  Tour &Taxis in Brussel weet wel beter: complete chaos eer je te weten kwam waar in godsnaam je pakje zat, niet zelden onbeschoft en onbekwaam personeel, totaal gebrek aan organisatie etc.
De lijdensweg die een goede vriend van mij telkens ondervond bij het dedouaneren van in de VS aangekocht materiaal (meettoestellen voor sportvliegtuigjes, hoogtemeters e.d.) is zondermeer kafkaiaans.

garene
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:33

05 jun 2018, 10:54

Ik bestel steeds bij dezelfde leveranciers en hun koerierdienst weet dat, als we niet thuis zijn, ons pakket gerust achteraan op het terras mag neergezet worden.  Ze moeten dan wel nog 20 meter stappen om er te komen maar zodoende zijn toch weer een pakje kwijt.
Daarbij hebben we een fantastische facteur !  Niet thuis ? dan vinden we onze pakjes op tafel op het terras, heel dikwijls vindt hij ons in de tuin.
Een andere postbode die zet het pakje bij de voordeur en verstopt het met de rubberen mat. Niks te zien van op straat.
We are blessed !