Hoe hopeloos moet je zijn om zo stemmen te hopen winnen?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

03 jun 2018, 19:25

frits1955 schreef:""Het volgend jaar gaan ze naar de universiteit en daar zou dan wel hetzelfde principe moeten toegepast worden, nietwaar?"

Maar binnen het hoger en universitair onderwijs bestaat ook al een hele tijd permanente evaluatie die volledig meetelt in de eindbeslissing ...Verder zijn er vormen van modulair onderwijs met tussentijdse evaluaties. Maar er gaapt per definitie een diepe kloof tussen secundair en hoger onderwijs als je ziet dat  meer dan de helft van de 1ste jaars studenten aan de universiteit niet slaagt.
Deels toch veelal omdat ze welbewust hoog mikken , en dan afzakken naar een lager nivuau in de stijl van "we proberen" - het mag van mama ( of het moet van papa ) en zij betalen het ... Vakken "meenemen" naar het volgende jaar is een uitgestelde executie , of het zou moeten zijn dat men hier de fysiek en mentaal zwakkeren ( niet gelijk aan dommeren ) hiermee over de streep wil trekken.

Ook in mijne tijd bestonden er in de humaniora tussentijdse toetsen en evaluaties die meetelden voor het eindresultaat. Wat is hier het verschil met vroeger ? Ik persoonlijk vond het puntensysteem zelfs helemaal niet slecht , het leidde tot een "gezonde naijver" ! Als dit NU zou leiden tot een "ongezonde navijver" , dan zegt dit heel veel over de evolutie van onze maatschappij.

P.S. Vraag eens aan de jonge gasten wat azimuth of isobaar is .... Die "ballast" vakken zijn er beslist nodig , al was het maar om de woordenschat uit te breiden.
Laatst gewijzigd door Gast op 03 jun 2018, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 jun 2018, 21:35

Ik heb er al een paar gezien die gebuisd waren, omdat pa een zaak had geraakt hij wel aan een diploma(delibratie etc). De rest zal wel voetvolk zijn.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

04 jun 2018, 12:54

Het systeem van vakken meenemen en achterlaten, spreiden over meerdere jaren zit wel goed, maar dan alleen bij hen die willen doorbijten, ze verliezen zo geen jaar in hun opleiding; Mijn kleinzoon kwam na 5 jaar in een buitenlandse Internationale ( Sao Paolo, Brazilië) middenschool  hier terug en had een vrij grote achterstand in een paar vakken tegenover een Vlaamse school. maar door dit systeem en door hard werken heeft hij nu geen jaar moeten verliezen en gaat hij gewoon door.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

04 jun 2018, 13:11

""Ik persoonlijk vond het puntensysteem zelfs helemaal niet slecht ,"

Het gaat niet om het puntensysteem op zich, maar wel over de absolute waarde die je gaat toekennen aan die punten. Als iemand 48/100 heeft behaald heeft hij een tekort en voor de aanhangers van de puntendictatuur heeft die leerling een buis. Laat je nu diezelfde examenproef verbeteren door een andere leerkracht is de kans zeer groot  dat die leerling pakweg een 52 op 100 heeft...Wij moesten als leerkracht een foutenmarge hanteren ( die 48 stond dus gelijk aan een 50 bij een mogelijke deliberatie)) om dat soort willekeur tegen te gaan en dat heb ik altijd een stuk eerlijker gevonden.
Gast

04 jun 2018, 13:35

kitten schreef:Het systeem van vakken meenemen en achterlaten, spreiden over meerdere jaren zit wel goed, maar dan alleen bij hen die willen doorbijten, ze verliezen zo geen jaar in hun opleiding; Mijn kleinzoon kwam na 5 jaar in een buitenlandse Internationale ( Sao Paolo, Brazilië) middenschool  hier terug en had een vrij grote achterstand in een paar vakken tegenover een Vlaamse school. maar door dit systeem en door hard werken heeft hij nu geen jaar moeten verliezen en gaat hij gewoon door.
In mijne tijd ging men niet naar Brazilie naar school. :lol: Als er problemen waren met een bepaalde achterstand , haalde men dit bij tijdens de vakanties. Om dat te doorworstelen moest je dus "krachtiger" zijn en meer haar op de tanden hebben.
frits1955 schreef:""Ik persoonlijk vond het puntensysteem zelfs helemaal niet slecht ,"

Het gaat niet om het puntensysteem op zich, maar wel over de absolute waarde die je gaat toekennen aan die punten. Als iemand 48/100 heeft behaald heeft hij een tekort en voor de aanhangers van de puntendictatuur heeft die leerling een buis. Laat je nu diezelfde examenproef verbeteren door een andere leerkracht is de kans zeer groot  dat die leerling pakweg een 52 op 100 heeft...Wij moesten als leerkracht een foutenmarge hanteren ( die 48 stond dus gelijk aan een 50 bij een mogelijke deliberatie)) om dat soort willekeur tegen te gaan en dat heb ik altijd een stuk eerlijker gevonden.
Los je dergelijke problemen op met die "A" , "B" , etc ... klassificatie ? In de humaniora haalde ik steeds een 12/20 op een "verhandeling" ( een opstel of bespreking dus ) , en hoe ik ook mijn best deed ( langere of kortere teksten ) , het maakte gewoon geen verschil. Er stond ook nooit ergens een opmerking bij geschreven. Ik vroeg ooit eens aan een medeleerling die 19/20 haalde of ik zijn verhandeling mocht lezen .... De kinderpraat en "zever" die daar in stond zou ik nooit hebben durven neer te pennen. Zo zie je maar ....

Waamee zou een 12/20 nu overeenkomen ? Met een "A" of een "B" , of ?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 jun 2018, 14:06

Uiteindelijk telt alleen; wat je met die punten en dat diploma er van terecht brengt op de werkvloer.
Ik heb bedrijfsleiders gekend die burgerlijk ingenieur waren tot zelfs een doctoraat hadden en op de werkvloer hopeloos waren. Tot grote ergernis van ons.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

04 jun 2018, 15:22

""os je dergelijke problemen op met die "A" , "B" , etc ... klassificatie ?"


Neen, je kan het klassieke  puntensysteem  gewoon behouden maar bij twijfelgevallen - iemand scoort net onder het vereiste minimum - moet men met een foutenmarge qua verbetering rekening houden. Zoals ik  al schreef zal er moeten gedelibereerd worden bij een 48/50 - het kan net zo goed een 50 zijn bij een andere verbeteraar.

" "In de humaniora haalde ik steeds een 12/20 op een "verhandeling" ( een opstel of bespreking dus ) ,"

Het hangt er maar vanaf met welke maatstaven de betrokken leerkracht meet - kijkt hij enkel naar de "technische" fouten (spelfouten) of ook naar de zinsconstructie, de woordenschat, de inhoud, de beeldtaal, de taalcreativiteit...Eigenlijk is het ondoenbaar om een verhandeling te beoordelen met louter punten.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

06 jun 2018, 18:33

Ja Spirit, daar kan dat kind natuurlijk niet aan doen, ouders maken carrière en kind moet mee, achteraf komen de problemen, maar gelukkig dus in het nieuwe systeem gaat dit behoorlijk, wel hard werken, maar dat moet sowieso als je die studies doet.