hoe klaver verwijderen in bloementuin

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

u790105
Lid geworden op: 19 okt 2006, 16:39
Locatie: mesen

29 mei 2018, 11:53

hoe kan ik klaver verwijderen uit bloementuin
moet ik iets doen aan de grond?
wie weet raad.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 mei 2018, 12:01

Als ecologische mogelijkheid kan je bloedmeel strooien.
Klaver groeit op stikstofarme plaatsen.Met bloedmeel wordt extra stikstof gegeven.

u790105
Lid geworden op: 19 okt 2006, 16:39
Locatie: mesen

29 mei 2018, 14:06

aan wardje
kan je bloedmeel kopen in de handel.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 mei 2018, 14:13

Ja, in alle goede tuincentra ( bvb Av****of Br***.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 mei 2018, 23:03

Wij hebben dit voorjaar vrij veel klaver in het gazon en ik probeer die manueel te verwijderen maar 't is dweilen met de kraan open....

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 06:31

Klaver is een verwaarlozings onkruid. Dat wil zeggen, als je het gazon niet goed onderhoud , krijg je klaver. Een gazon heeft veel voeding nodig. Het telkens weer afmaaien van het gazon en het telkens weer aangroeien kost heel veel energie (mest) Wil je een gazon goed onderhouden dan moet je bijna iedere maand mesten!!!!! In de winter kalk strooien, indien nodig het gazon beluchten en op tijd water geven. De grond wordt armer (te weinig stikstof) en onkruidplanten die met minder stikstof ook kunnen groeien , nemen het over. Klaver is daar de besten in.Om de klaver weg te krijgen, kan je een middel gebruiken(chemisch), maar het geeft grote gevaren voor het gazon. Je kan kale plekken krijgen. Een andere oplossing, van af nu, het gazon goed gaan onderhouden, liefst 2 keer per week maaien en het afgemaaide gras laten liggen. De klaver zal nu langzaam minder worden door een overdosis aan stikstof, en je ziet het dan ook bijna niet meer!
Gast

30 mei 2018, 08:12

Ik zit zwaar geplaagd met duizendblad in mijn gazon. Weet daar iemand een oplossing voor ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 10:03

Hetzelfde als met klaver; met een gazon pleeg je roofbouw op de grond, door het telkens weer kort afmaaien en weer aangroeien is veel voedsel nodig (nl.stikstof).
Indien het ook nog eens lange tijd te weinig regen valt, groeit ook het gras niet meer, op de open plakken komen nu onkruiden die wel tegen droge grond kunnen, zoals duizendblad.
Om het voor het duizendblad weer ongunstiger te maken, moet je gaan bemesten en sproeien als het droog is, hierna zal het gras het duizendblad weer verdringen.
Je moet je grasmaaisel niet altijd afvoeren maar mulchen, want iedere keer als je je zak gras leegmaakt maak je je grond armer, sowies ook je gras niet te kort afmaaien en zeker niet als het warmen droog is, dan wordt het namelijk geel...beetje stikstof toevoegen kan geen kwaad, maar ik zeg altijd maar, als je gazon maar groen is, al is het klaver of duizendblad.
Gast

30 mei 2018, 13:18

Het probleem is dat duizendblad blijkbaar heel snel verder uitgroeit. Tijdens de droge periode in de zomer van verleden jaar lag al het gras en uitgedroogd bij , behalve dat duizendblad dat her en der snel de kop op stak , en zelfs bloeide. Blijkbaar vindt dat duizendblad de meststof voor gras ook even "lekker" :) Ik heb een groot deel ervan vorige jaar kunnen indijken door de grond om te woelen met een "verluchter" ( Gardena ding met fijne ronddraaiende korte pinnen ). De voortlopende , horizontale penen van dat duizendblad zitten blijkbaar erg ondiep. Ik maai steeds af zonder zak , en dit jaar ook met een robotmaaier ingesteld op 5,5 cm.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 14:01

Sof
lees eens wat ik schreef" Indien het ook nog eens lange tijd te weinig regen valt, groeit ook het gras niet meer, op de open plakken komen nu onkruiden die wel tegen droge grond kunnen, zoals duizendblad. " Je mest toch je gras niet als het droog is?
Begrijp uw redenering niet.
Gast

30 mei 2018, 14:18

wardje schreef:Sof
lees eens wat ik schreef" Indien het ook nog eens lange tijd te weinig regen valt, groeit ook het gras niet meer, op de open plakken komen nu onkruiden die wel tegen droge grond kunnen, zoals duizendblad. " Je mest toch je gras niet als het droog is?
Begrijp uw redenering niet.
Ik heb nu een paar weken geleden gemest voor dat het begon te regenen. Op sommige schaduwplaatsen schiet het gras donkergroen uit , maar terzelfdertijd ook even snel dat smerig duizendblad. Heb zoeven die plaatsen met mijn Gardena pinnekes machien bewerkt. Die varensblaadjes zijn nu vernietigd , maar ook het gras is zowat meeafgerukt geweest. De pulp ervan laat ik er op liggen om de aarde zelf wat tegen zon te beschermen en om uitdroging te voorkomen. Als het regent , verdwijnt die pulp tussen het gras als ( hopelijk ) een meststof. Doe ik dit goed ? Ik heb wel een 800 m2 voetbalveld dat amper ergens een schaduw heeft en bijna gans de dag onder de zon zit. En plus is het hier te zuiden van Gent een zandgrond van jewelste. Het gras op zich is ook al 25 jaar oud.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 19:46

Sof;

Duizendblad heeft liggende, zich vertakkende stengels die wortelen bij de knopen.
Hij gedijt goed in arme, droge en een slecht gevoede grasmat.
Opgelet: De plant kan zich ook vermenigvuldigen uit kleine stukjes stengel die door de maaimachine in het voorjaar worden afgesneden.
Een tip: Hark voor het maaien met een ijzeren hark. (voor jou is dat een hele karwei 800 m²), hierdoor worden de stengels opgetild, zodat ze door de machine kunnen worden afgemaakt en de plant door bladverlies wordt verzwakt.
Gebruik eens Edialux selectieve onkruidverdelger 'Dicotex Garden', is een onkruidbestrijder die alleen maar ongewenste onkruiden dood maakt.Het mag daarvoor veilig gebruikt worden op grasmatten, sportterreinen en bermen.
Nog een tip: Strooi kunstmest altijd in de vooravond op een droog gazon en besproei daarna pas het gazon.
De korreltjes kunnen dan goed tussen de grassprieten naar beneden vallen en blijven niet al te veel plakken aan de grassprietjes.
Kunstmeststoffen bevatten zouten die snel vocht kunnen opnemen. Dit kan bij verkeerd gebruik leiden tot verbranding van het gras.
U zegt de grasmat is al 25 jaar (dat is al veel), je mag er vanuit gaan dat daar al veel voedingsstoffen uit verdwenen zijn en daarbij zandgrond , dit soort grond moet eigenlijk al met humus gemengd worden ommin of meer zijn vocht wat te houden.
Weet niet of je ooit van plan bent om nog een nieuwe grasmat aan te leggen, indien je het nog zelf zou doen zeker humus in verwerken.
Als u aan humus denkt, moet u denken aan een grote spons die 90% van het gewicht in water kan houden. Deze waterhoudende capaciteit van humus is waarom humusrijke grond weken langer vochtig blijft dan grond zonder humus.
Hoop je iet of wat bijgebracht te hebben en zoniet meer kan ik ook niet zeggen. :)

jef11
Lid geworden op: 26 okt 2008, 15:56
Locatie: kempen

31 mei 2018, 21:07

heb ook een probleempje
10 tal jaren geleden plantje gekregen  japanse duizendknoop
maar heeft nu mijn tuin overwoekerd ,
zou hem willen uitroeien ben al 2jaar bezig met de nieuwe scheuten te verwijderen
komen altijd terug   :D 
iemand een tip om dit doen te lukken ?
ben niet rijk maar soms gelukkig

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 jun 2018, 06:15

Jef11,

Ge zult dat moeilijk kwijt geraken.
Door zijn sterke groeikracht worden inheemse plantensoorten verdrongen.
Probeer de plant te verzwakken door de stengels meerdere keren per groeiseizoen af te knippen.(maar dat doe je reeds)
Probeer de uitlopers  te verwijderen, zonder dat er wortels achterblijven.
Wanneer de plant terug uitschiet om de twee weken hakken. Zo put je het wortelgestel uit en gaat de plant langzaam aan afsterven. Deze uitputtingsslag kan wel enkele jaren duren...
Chemisch bestrijden helpt totaal niet.
Je moet echt met de hand en VEEL geduld alle wortels verwijderen ,één worteldeel dat blijft zitten is gegarandeerd een nieuwe plant.
Succes en veel geduld

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 jun 2018, 06:26

jef11 schreef:heb ook een probleempje
10 tal jaren geleden plantje gekregen  japanse duizendknoop
maar heeft nu mijn tuin overwoekerd ,
zou hem willen uitroeien ben al 2jaar bezig met de nieuwe scheuten te verwijderen
komen altijd terug   :D 
iemand een tip om dit doen te lukken ?
U hebt inderdaad een probleem ...een zeer groot zelfs ! De wortelstokken zitten meters diep ! Dus manueel verwijderen is niet te doen ! Lees er meer over op internet ! Ik besproeide met BOFIX  ( direkt in het voorjaar )maar jaren later kwamen er nog scheuten de kop opsteken !
Kijk ook eens op : www.bestrijdingduizendknoop.nl
Doe wel en zie niet om !