Groen conserveermiddel voor timmerhout

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 mei 2018, 22:05

Iedereen die klusser is, kent ze wel, die lichtgroen gekleurde panlatten die je kunt verkrijgen in de doe-het-zelf-zaak of in de houthandel.

De groene kleur is een bewijs van houtbehandeling tegen insecten en houtrot. Dit produkt mag echter alleen nog uitzonderlijk gebruikt worden voor o.a. timmerhout en in feite is het verboden spul geworden (kwestie van arseen gif dacht ik).

Zijn er forumleden die een alternatief, met eveneens groene kleur, kennen voor dit produkt ? Zo neen, kan het produkt dat gebruikt wordt voor de latten, überhaupt nog ergens aangekocht worden ?

Ik meen mij te herinneren dat jaren geleden dit produkt in de volksmond nog wel eens "Copsicol" genoemd werd. Even Googelen naar dit onderwerp leverde niks op.

Graag info waarvoor dank.  :D
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 22:28

Persoonlijk gebruik ik dit produkt

http://www.vernafix.be/index.php

Het is inderdaad groen en ben er content van houtsneden van 3 jaar geleden tonen nog geen tekenen van rot.
Geef altijd 2 lagen, eerste laag laten intrekken tot het droog is.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

31 mei 2018, 22:03

wardje schreef:Persoonlijk gebruik ik dit produkt
http://www.vernafix.be/index.php
Het is inderdaad groen en ben er content van houtsneden van 3 jaar geleden tonen nog geen tekenen van rot.
Geef altijd 2 lagen, eerste laag laten intrekken tot het droog is.
Andermaal prima informatie.
Hartelijk dank hoor.  :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !