Electronica auto

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

18 jun 2018, 18:24

Citroen personenwagen,10.000km,nog in garantie.
Plotseling een alarmmelding van motorstoring op het scherm, gedurende amper één seconde.
Verder geen melding meer,en ik rijd nog 80 km naar huis.Maar de motor werkt niet op volle vermogen.
Bij de minste stijging van de weg,zakt de snelheid,en accelereren is moeilijk.
De dag erna start ik terug en alle problemen zijn verdwenen. laat toch een controle doen in de garage
(garantie)en na een half uur uitlezen en terug programeren van de computer,blijkt alles in orde.
Volgens de mecanieker,moest ik de motor dadelijk gestopt hebben en terug gestart,zodat de computer
zichzelf reset.Voor een leek lijkt dit vreemd,maar ik heb nog zulk verhaal gehoord,nog iemand die een
gelijkaardig probleem gehad heeft?
Zeg nooit nooit meer

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 jun 2018, 19:35

Heras schreef:Citroen personenwagen,10.000km,nog in garantie.
Daar brak ik mijne kop niet over en ging onmiddellijk naar de garage!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 jun 2018, 19:40

om één of andere reden is die in noodloop gegaan
dat is mogelijk dat je hem stil legt en terug start dat het gedaan is met de noodloop
maar het euvel (de veroorzaker van die noodloop) terug opduikt krijg je hetzelfde

maar je bent alleszins niet alléén met dergelijk euvel hoor
iemand die ik ken heeft het ook gehad , en daar zeiden ze dat het een injector was die af en toe mankeerde
ik heb hem de raad gegeven van eens een langere afstand in hogere te rijden , bv. 100km tegen 110 of 120 per uur
tot heden heeft hij het niet meer gehad
als je véél korte afstanden doet kan die katalysator de reden zijn van .....

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 jun 2018, 19:53

Hebben ze bij het uitlezen niet gezegd wat de storing was? dat is toch het minste dat ze kunnen doen.
Als het oranje motorstoringslampje brandt is er iets mis met de motor of met de electronica die de brandstofinspuiting en de ontsteking regelen. Wanneer het knippert is er sprake van een serieus probleem.
Het motormanagementsysteem zorgt ervoor dat verbranding in een motor zo schoon en efficiënt mogelijk plaats vindt. Het is een systeem wat complex en ingenieus in elkaar zit. De processen dienen goed op elkaar aan te sluiten. Voor een benzinemotor geldt bijvoorbeeld dat de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment toegediend moet worden.
Voor een dieselauto geldt dat er sprake is van roetuitstoot , wanneer roet overmatig aanwezig is kan de EGR klep gaan haperen.
Doorgaans wordt de storing in het geheugen van de regeleenheid opgeslagen.
Veel voorkomende storing zijn de  verstuivers  die zorgen voor de inspuiting van brandstof in jouw auto.
Wanneer de verstuivers niet goed functioneren verloopt de verbranding niet goed en is de kans op problemen met opgehoopt roet in het roetfilter groter.

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

18 jun 2018, 20:16

Het gaat hier over een benzinemotor,en inderdaad ik rijd veel kleine afstanden.
De uitleg in de garage was,dat het de computer zelf was,en geen storing in de werking van de auto.
Volgens hen was het probleem volledig opgelost.Ik rijd ondertussen al enkele dagen zonder problemen.
Zeg nooit nooit meer
Gast

19 jun 2018, 08:38

Wie rijdt er nu nog met een auto met verbrandingsmotor met al dergelijke toeters en bellen. :roll: :lol: Rij vol electrisch zoals ik ( al vier jaar ) , en rij met een old-timer zonder al die poespas ( zoals ik :D ) als ge een lange afstand wilt afleggen. :D

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 jun 2018, 11:08

Sof, als we ALLEMAAL elektrisch gaan rijden zullen er lange wachttijden zijn om op te laden (zelfs thuis); en dat zou jij niet gewoon worden :D(maar tegen dan zal jij er wel iets op gevonden hebben :))
Gast

19 jun 2018, 11:50

wardje schreef:Sof, als we ALLEMAAL elektrisch gaan rijden zullen er lange wachttijden zijn om op te laden (zelfs thuis); en dat zou jij niet gewoon worden :D(maar tegen dan zal jij er wel iets op gevonden hebben :))
Twee uur 's nachts laden thuis brengt me overdag 30 km ver. :) Dat laden trekt minder stroom dan mijn 150 liter electrische boiler. Heb ik daar iets op gevonden ? Jawel , ik douche me één keer per maand :lol: :lol: en de rest van de tijd steekt de stekker van de boiler niet eens in het stopcontact. :P

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 jun 2018, 15:08

The Spirit of Flanders schreef:Twee uur 's nachts laden thuis brengt me overdag 30 km ver. :) Dat laden trekt minder stroom dan mijn 150 liter electrische boiler. Heb ik daar iets op gevonden ? Jawel , ik douche me één keer per maand :lol: :lol: en de rest van de tijd steekt de stekker van de boiler niet eens in het stopcontact. :P
Pff, de internetingenieur weet niet eens dat je een waterverwarmer van dergelijke capaciteit met een vaste verbinding moet aansluiten.
Al word ik honderd jaar (wat niet te hopen is) nooit komt een dergelijk vehikel op mijn oprit. Viva de tweeliter 136 PK diesel, dan heb ik het tenminste warm in de winter en moet ik niet liggen suffen achter zo'n Dafke van zo gauw het wat bergop gaat.
Gast

19 jun 2018, 17:35

Mijn boiler "trekt" slechts 16 ampere , mijn autolader slechts 10 ampere ... En ik laat uwe oude stinkdiesel honderden meters nakijken vanuit stop na een rood licht ( ik laat iedereen trouwens achter mij ) . In de nieuwste versies zit een warmtepompke , ook lekker warm. :)

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

18 okt 2018, 17:04

We zijn nu vier maanden later,en ik heb geen problemen meer gehad.
Ik heb juist een gesprekje gehad met de mecanieker in de garage,en het bleek toen een fout in de soft-ware een soort bug.
Men heeft  volledig nieuwe soft-ware geinstalleerd met tot nu toe goed gevolg.
Zeg nooit nooit meer

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

19 okt 2018, 23:45

Heras schreef:We zijn nu vier maanden later,en ik heb geen problemen meer gehad.
Ik heb juist een gesprekje gehad met de mecanieker in de garage,en het bleek toen een fout in de soft-ware een soort bug.
Men heeft  volledig nieuwe soft-ware geinstalleerd met tot nu toe goed gevolg.
Een mens zou tegenwoordig bijna wat willen bijbetalen om al dat hedendaags elektronische geprul niet in zijn wagen te hebben. Allez ... ik toch.

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

20 okt 2018, 08:29

Ja paca moest ik kunnen kiezen wou ik ook een auto zonder dat electronisch gedoe.
Gisteren nog plotseling in dikke rode letters op het scherm " SERVICE ".
Volgens het instructieboekje mogelijk een niet gemeld alarm,met advies garage raadplegen.
Bleek het gewoon een door hun ingestelde melding dat ik binnen moest voor onderhoud.Het vorige was
exact een jaar geleden.Die melding is alleen door hun te verwijderen.Ik heb soms heimwee naar de eenvoud van vroeger.Maar nu de mechanische pannes minder zijn zullen ze op een andere manier werk zoeken.
Zeg nooit nooit meer