actieradius e-bike valt tegen

Samen van het leven en van sport genieten, dat is Sportelen. Ben je de vijftig voorbij en heb je geen zin meer om elke week door weer en wind te gaan sporten?

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

29 jun 2018, 10:36

Heb een Herenfiets Norta M500 met 5 elektrische standen en 7 manuele versnellingen.

Kocht deze fiets om grotere fietstochten te doen.

Beschrijving op internet spreekt van actieradius van zeker 140 Km maar wat er niet wordt bij verteld is dat dit op de laagste stand is  en onder optimale omstandigheden ( geen tegenwind, vlak wegdek, juiste bandendruk, gewicht van de fietser, ...). Wanneer ik begin op half vermogen (stand 3 van 5 ) dan heb ik volgend de stuurcomputer een actieradius van 104 Km bij begin , maar behaal er maar 70 en dat is bitter weinig (zou te wijten zijn aan mijn overgewicht van 20 Kg !!!). Wanneer ik mij dus verplaats op 40 Km van thuis, dan geraak ik niet meer terug. Je oplader meenemen is m.i. geen optie want je vindt niet overal stopcontacten aan de straatkant en het duurt ongeveer 1 uur om 1 blokje (5 blokjes is beginstand volle batterij) bij te laden.

Voor het overige is het een zalige fiets, maar de range valt tegen (althans voor mij).
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

29 jun 2018, 15:46

De actieradius van een elektrische fiets hangt af van heel wat factoren.
Als eerste is er natuurlijk het type batterij : hoeveel vermogen heeft ze.
Dan is er natuurlijk ook het gegeven van : op welke ondersteuning fiets ik, rijdt ik bergop, vlakke goed berijdbare weg of  bergaf, wind tegen of wind in de rug, goed opgepompte banden of niet, zware lading of lichtgewicht.

Voorbeeld : stel dat de fabrikant aangeeft dat uw fiets een radius heeft van 100 km . Dan zal je die 100 km enkel (misschien)kunnen bereiken als je over vlakke wegen rijdt, goed opgeblazen banden, geen bagage en geen wind op kop .  Dat spreekt eigenlijk voor zich, want door tegen de wind te rijden, te klimmen of zware bagage mee te sleuren zal je meer ondersteuning nodig hebben en dus op een hogere stand gaan rijden. Met als gevolg : meer verbruik en batterij sneller leeg.

Maar de GROOTSTE fout die zeer vele elektrische fietsers maken en waardoor ze het verbruik van de batterij de hoogte in jagen is simpelweg : luiheid.
Als je met een gewone fiets rijdt zal je geregeld schakelen : op kleine stand bij vertrek, hoger/kleiner  schakelen naargelang uw mogelijkheden. Op vlakke weg of met bv wind in de rug ga je naar een grotere versnelling, bergop of wind tegen schakel je naar een kleinere versnelling. Volledig logisch.
Maar vele elektrische fietsers zijn te lui om te schakelen. Ze denken dat ze er enkel moeten voor zorgen dat hun pedalen ronddraaien en de elektrische motor er dan wel zal voor zorgen dat ze vooruit geraken. deze wijze van fietsen is echter volledig fout.
Als je vertrekt zorg je er voor dat je in een kleine versnelling staat, met uw elektrische ondersteuning op een lage stand of zelfs op nul ( als je het aankunt om zonder ondersteuning te vertrekken). Na het vertrek, en naargelang je meer snelheid wil maken schakel je eerst naar een hogere versnelling, en dan pas indien nodig naar een hogere stand . Gaat het nadien bergop of tegen de wind in : schakel over naar een kleinere versnelling, en laat de motor niet al het werk doen !!!
Met andere woorden : de fietser moet rijden zoals met een gewone fiets  = SCHAKELEN  en de elektrische motor zorgt enkel voor ondersteuning.
Ik begeleid geregeld groepen fietsers senioren , waarvan de meesten tegenwoordig elektrisch rijden. En de meesten kennen deze kneepjes om de batterij te sparen niet. Maar als ik ze er dan tijdens de rit wat meer uitleg over geef en telkens vertel " nu groter /kleiner schakelen " of " nu meer of minder ondersteuning geven" , dan zijn ze me aan het eind van de rit dankbaar. Want op die manier rijden spaart niet enkel uw batterij, ook het fietsen zelf verloopt veel soepeler.

Nog even dit : tegenwoordig zijn er ook elektrische fietsen op de markt, meestal in het duurdere segment, waar het niet meer nodig is om te schakelen of de ondersteuningsgraad te regelen, de fiets is op dat gebied volledig automatisch. Men hoeft enkel nog te trappen .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 jun 2018, 19:40

Met de elektrische fietsen vol automatisch is het niet anders of miserie, enkele fietshandelaars overwegen zelfs om deze niet meer aan te bieden.
Het nadeel als fietshandelaar is dat je dat soort type fiets moet terug sturen naar de leverancier van motoren en batterijen en die weten altijd iets om maar geen garantie te moeten geven.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jun 2018, 11:48

Rolle 99;

Je begint al verkeerd van in het begin, je spreekt je rijdt op stand 3, WAAROM?
Rijdt eens op stand ECO ,(eerste stand) je zal dan wel 100km er uit krijgen (heeft niets te zien met je overgewicht.)
De moeilijkheidsgraad kan je altijd regelen met je versnellingen, en indien nodig bij bruggen of hellingen rijdt DAN op stand 3 of hoger.
Mocht je steeds op hoogste stand rijden dan haal je er amper 45 km er uit.
Die motor dient als ONDERSTEUNING bij het trappen, als je echt snel wil gaan moet je een scooter of bromfiets gebruiken.
Zie dikwijls onderweg als ik met de gewone fiets op weg ben dat ze mij aan 25 km voorbij steken op de grootste versnelling en maar duwen (groot trappen) , ze moeten kleiner schakelen en meer op souplesse rijden.
Ik rij ook 25 km met gewone fiets als ik wil maar dan op souplesse, zal niet zweten als een rund .
Probeer het eens uit en zeg dan als je wil hoeveel km je kan rijden met een volle batterij :D
Het is zoals Flupke2 zegt, ge moet daar leren mee rijden en ook geen wonderen van verwachten , maar het is wel een gemak.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 jun 2018, 12:02

Het is toch ook hetzelfde als bij de verkoop van wagens : alles word mooier voorgesteld dan in werkelijkheid.
Volgens de gegevens van mijn auto gebruikt die zo weinig dat ik regelmatig moet stoppen om benzine uit de tank te laten :lol: :lol: 

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

30 jun 2018, 13:36

Een elektrische fiets is geen vervanging van een brommer.
Het ondersteunt enkel uw trappen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2018, 08:29

Die tests om de actieradius te bepalen worden gedaan onder de best mogelijke omstandigheden (zonder wind, licht persoon, vlakke weg, enz.).
Is toch net hetzelfde als met het verbruik van een wagen?!

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

03 jul 2018, 14:03

Aan allen dank voor jullie reacties.

Aan flupke2 wil ik graag zeggen dat ik met mijn manuele versnellingen schakel. Ik rijd veelal op stand 6 van 7 maar ga ik af naar 5 en soms naar 4. Mijn indicator zijn mijn knieën. Die mag je niet (over)belasten bij helling, vals plat, tegenwind en dergelijke.

Aan Wardje wil ik nog kwijt dat ik rijd op elektrische stand 3 van 5, dat is slechts half vermogen. Hoe lager de elektrische ondersteuning, hoe lager je best je manuele versnelling aanpast. De elektrische ECO stand (1/5) kan je niet gebruiken op hogere manuele versnelling, dan trap je te zwaar. En als je moet trappen op manueel 2 en ECO, dan tarp je als een duracell konijn en heb je in eenzelfde tijdsspanne niet meer gezien dan met een klassieke fiets. Denk dat anderen evenals ik een elektische fiets kopen om meer Km te kunnen rijden om meer sightseeing te hebben op je vrije dag.

Vriendelijke groet,

Rolle
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 jul 2018, 14:23

Rolle99;

Hangt natuurlijk af welke versnellingen je achteraan hebt, als wij gaan fietsen mijn vrouw elektrisch, ik gewone fiets
rijden wij aan 19 a 20 km/u ; en alsdaar geen noemenswaardige hellingen inzitten rijdt zij op ECO en leggen wij toch nogal veel een trip van 50 a 60 km af.
Vindt dat in de namiddag voldoende als je nog op uw gemak een terrasje wil meepikken. :D
Op ECO rijdt zij nog alveel op versnelling 5 van de 9 versnellingen.
Weet niet wat versnellingen en tandverhouding jij op je fiets hebt.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jul 2018, 14:25

Als je de ganse tijd gaat rijden op versnelling stand 6 van 7  gaat je motor natuurlijk veel ondersteuning moeten geven. 
Als je dan een ondersteuning nodig hebt   op stand 3 van 5 is het logisch dat je batterij sneller gaat leeg zijn.
Probeer eens meer te rijden op versnelling 4 en 5 in plaats van 6 , je zal dan zelf ook soepeler draaien en je knieën weinig belasten. Je trapcadans zal dan wel , om dezelfde rijsnelheid te halen, hoger liggen.
En probeer tijdens het rijden altijd dezelfde trapcadans aan te houden, dat kan door regelmatig(er) te schakelen. Loopt het vlot schakel je hoger, van zodra het minder vlot loopt (tegenwind, bergop ..) schakel je lager . Als je zelf wat meer "werkt" , zonder je knieën te zwaar te belasten, zal de motor minder ondersteuning moeten geven en zal je ook een grotere actieradius hebben.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

04 jul 2018, 07:13

Ik heb een uitneembare batterij en geen trapmotor Bij aankoop is een batterij van 400 watt standaard maar de verkoper doet er 500 in als aankoopgeschenk Ikzelf heb bijgelegd voor èèn van 600 watt Ik rij daar meer dan 100km mee op stand 2 Ik heb wel weinig overgewicht (weeg ong. 70 kilo)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jul 2018, 09:39

dafke schreef:Ik heb een uitneembare batterij en geen trapmotor Bij aankoop is een batterij van 400 watt standaard maar de verkoper doet er 500 in als aankoopgeschenk Ikzelf heb bijgelegd voor èèn van 600 watt Ik rij daar meer dan 100km mee op stand 2 Ik heb wel weinig overgewicht (weeg ong. 70 kilo)
Mijn Gazelle heeft een standaard 400 watt batterij.
Ik rijd ook op stand 2 (tour)
Ik doe daar ook 100 km mee
Ik heb redelijk wat overgewicht
Én mijn fiets heeft al bijna 4000 km gebold.
Maar ... ik schakel heel veel. Als er iets versleten gaat geraken aan mijn fiets, dan zullen het mijn vitessen zijn.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 jul 2018, 13:22

dafke schreef : "Ik heb een uitneembare batterij en geen trapmotor "

Wat bedoel je met " geen trapmotor"  ???? 

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

04 jul 2018, 15:01

Een motor tussen de trappers

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jul 2018, 15:22

Een middenmotor dus, net zoals mijn Gazelle.