aanleg tot diaree

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

spelertje
Lid geworden op: 08 jan 2008, 13:47
Locatie: Bissegem

30 jun 2018, 14:08

dag kan men van het gebruik van suikervrije producten diaree krijgen , zoals bv cola zero en andere suikervrije producten als choco en confituur ?
groetjes
spelertje

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 jun 2018, 14:13

spelertje schreef:dag kan men van het gebruik van suikervrije producten diaree krijgen , zoals bv cola zero en andere suikervrije producten als choco en confituur ?
groetjes
spelertje
Alles kan, toch zeker als je daar veel van gebruikt, de één haar darmen zijn niet die van een andere. Ik gebruik geen suikervrije producten behalve choco (en die is van Aldi). Confituur e.d. is gewone en van cola zero heb ik geen last. Van chocolade bv 's avonds kan ik wel diarree krijgen. Ook van diabeetmedicijn zoals Glucophage kan je diarree hebben.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 jun 2018, 22:24

Maltitol is dikwijls een bestanddeel van die suikervrije producten.
Dat geeft diarree.
Als je veel van die producten op een dag gebruikt heb je prijs.
Het staat trouwens heel dikwijls vermeld op de ingrediëntenlijst. 

spelertje
Lid geworden op: 08 jan 2008, 13:47
Locatie: Bissegem

01 jul 2018, 05:00

bedankt voor jullie antwoord, ik gebruik ook glucophage , misschien is dit ook de reden van nu en dan plotse diaree .zal ne keer navraag doen bij de dokter.
groeten
spelertje

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

01 jul 2018, 07:41

Maltitol geeft diarree en darmklachten Uit eigen ondervinding Ik kijk altijd op de ingrediënten Als er Maltitol inzit zal ik het nooit eten!

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

01 jul 2018, 07:42

Maltitol geeft diarree en darmklachten Uit eigen ondervinding Ik kijk altijd op de ingrediënten Als er Maltitol inzit zal ik het nooit eten!

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2018, 08:21

spelertje schreef:bedankt voor jullie antwoord, ik gebruik ook glucophage , misschien is dit ook de reden van nu en dan plotse diaree .zal ne keer navraag doen bij de dokter.
groeten
spelertje
Ik gebruikte ook 3x 850 mg Glucophage. Ben overgeschakeld naar 3x 500 mg en diarree heb ik niet meer gehad.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

01 jul 2018, 09:58

MyriamC schreef: Ik gebruikte ook 3x 850 mg Glucophage. Ben overgeschakeld naar 3x 500 mg en diarree heb ik niet meer gehad

.
Is dit niet teveel 3 x 500mg glucophage??

Ik neem daar maar 1 per dag.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 14:17

Van Glucophage 850 en ook van Metformax 850 had ik ongepaste diarree.
Het grootste probleem bij mij was dat ik prijs had als ik de dosis (3 per dag) niet netjes verdeelde gedurende de dag, t.t.z. deze medicatie niet steeds op het zelfde tijdstip innam.

Als ik het vergat bij het avondmaal, pakweg rond 17 à 18 uur en het laatste pilletje nam bij het slapengaan, had ik gegarandeerd ten laatste de volgende ochtend diarree.

Dit vervelende verschijnsel is nu enigszins onder controle nadat de huisarts overschakelde naar Metformine 850 (nochtans zeer erg verwant met Metformax), 3 maal daags.

Wat bij mij ook een heel erg belangrijke rol speelt is rauwkost, veel fruit en volkoren of graanbrood. Let daar heel goed op dat je daar niet mee overdrijft.

Ik hoorde ook van de huisarts dat de drie medicaties hier opgesomd, heel erg goede middelen zijn om je suikerspiegel onder controle te houden en dit over een langere periode en dan bedoel ik 24 uur. Er zijn zeker nog andere medicaties die absoluut geen diarree veroorzaken, maar die hebben die eigenschap niet dat ze hun taak goed uitvoeren over een etmaal, wat wil zeggen dat de suikerspiegel zwaar kan schommelen met risico's vandien.

Ik acht me nog bij de gelukkigen dat ik voor de diabetes, die ziekte nog onder controle kan houden door drie pillekes per dag en nog niet moet spuiten. Als je er nog cholesterolverlagers bij moet nemen, veroorzaken die laatste nog een versnelling van de diabetes als je er aanleiding toe hebt.

Overigens hebben nagenoeg alle medicaties vervelende bijwerkingen. 
Je moet eens als je Metformine 850 gebruikt, vlug een 10-tal pillen uit de blister drukken en onmiddellijk je neus daar eens boven houden  .... walgelijke stank als je het mij vraagt ...  :roll:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2018, 15:24

denlowie schreef: Is dit niet teveel 3 x 500mg glucophage??

Ik neem daar maar 1 per dag.
Neen, dat is een lage dosering. Ik moest daar eigenlijk nog een tablet Uni Diamicron bij nemen, maar daar krijg ik hypo's van. Ben daar dus mee gestopt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 jul 2018, 15:32

denlowie schreef:
MyriamC schreef: Ik gebruikte ook 3x 850 mg Glucophage. Ben overgeschakeld naar 3x 500 mg en diarree heb ik niet meer gehad

.
Is dit niet teveel 3 x 500mg glucophage??

Ik neem daar maar 1 per dag.

Hier 3x 850 Glucophage, 2 unidiamicrons 's morgens en 's avonds één keer insuline spuiten. Maar de laatste tijd heb ik dus ook last van diarree en ga ik eens horen bij huisarts om te minderen met glucophage. 

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2018, 21:37

Prima Vera schreef:
spelertje schreef:Confituur e.d. is gewone
Weet je dat ik dat eigenlijk al niet meer durf te eten?! Voor ik wist dat ik diabetes had maakte ik altijd zelf confituur (met suiker, niet met zoetstof want dat is niet lekker). Ik heb er nu nog geen gemaakt want ik was in de veronderstelling dat ik dat niet mag eten. Gelukkig ben ik geen zoetbek want Effi confituur en dergelijke vind ik gewoon vies.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 jul 2018, 21:56

MyriamC schreef:
Prima Vera schreef:
spelertje schreef:Confituur e.d. is gewone
Weet je dat ik dat eigenlijk al niet meer durf te eten?! Voor ik wist dat ik diabetes had maakte ik altijd zelf confituur (met suiker, niet met zoetstof want dat is niet lekker). Ik heb er nu nog geen gemaakt want ik was in de veronderstelling dat ik dat niet mag eten. Gelukkig ben ik geen zoetbek want Effi confituur en dergelijke vind ik gewoon vies.
Ik eet heel weinig confituur en als ik die dan eet het liefst de gewone confituur. Diëtiste heeft mij daar ook niet in tegen gesproken. Het is niet omdat we diabeet zijn dat we totaal geen suiker meer mogen hebben. Te is te.  Maar Myriam ga eens langs de boerenbond (Aveve), daar hebben ze vervangsuiker die we mogen gebruiken en dat is 1/1 = 100 gr gewone suiker is gelijk aan 100 gr van die vervangsuiker (ik denk dat hij Dibo noemt, niet zeker). Hij is geschikt om alle gebak e.d. te maken, ook voor cakes en zo. Dus daar gaat je confituur zeker mee lukken. Effi en consoorten lust ik ook totaal niet. 

spelertje
Lid geworden op: 08 jan 2008, 13:47
Locatie: Bissegem

02 jul 2018, 11:23

Dag , ik neem Glucophage 2 maal per dag van 850 mg in het begin vroeg de dokter of ik geen last had van diaree , en als het zo was een paar dagen maar 1 nemen .
bij de producten zonder suiker staat er overal op bij te veel van gebruiken kan leiden naar diaree.ik heb sinds enkele jaren diabetis 2 en goed onder controlle.
maar cocacola zero weet ik niet of er kans bestaat op diaree.
Groetjes
Spelertje

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 jul 2018, 11:38

spelertje schreef:Dag , ik neem Glucophage 2 maal per dag van 850 mg in het begin vroeg de dokter of ik geen last had van diaree , en als het zo was een paar dagen maar 1 nemen .
bij de producten zonder suiker staat er overal op bij te veel van gebruiken kan leiden naar diaree.ik heb sinds enkele jaren diabetis 2 en goed onder controlle.
maar cocacola zero weet ik niet of er kans bestaat op diaree.
Groetjes
Spelertje
Ik heb met coca cola zero totaal geen last maar drink hoop en al 1x per week ééntje. Dus dat zal de zaak niet maken. voor de rest koffie en water.