Kolommen aanpassen

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 16:05

Is er in Windows 10 een universele instelling om alle (en dan bedoel ik ook alle) kolommen in de verkenner bij opening ervan, passend te maken ?

Als er een hele reeks moet geopend worden, moeten die eerst allemaal aangepast worden en lijkt een werkje zonder einde.

Bedankt voor een hint.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

01 jul 2018, 18:24

Toby schreef:Is er in Windows 10 een universele instelling om alle (en dan bedoel ik ook alle) kolommen in de verkenner bij opening ervan, passend te maken ?
Helaas niet.
Je kunt wel voor een map, inclusief onderliggende mappen, instellen dat de weergave op een bepaalde manier moet zijn (bv. "Details", "Lijst", "Grote of kleine pictogrammen"), maar het passend maken van kolommen geldt NIET voor onderliggende of andere mappen.
Zoals je wel zult weten kan het passend maken van kolommen voor een map o.a. op deze manier:
- Klik in het menu boven het lint op "Beeld";
- Klik op "Details" ;
- Rechts van "Details" zie je in het menu de knop "Sorteren" en weer rechts daarvan onder elkaar 3 kleine iconen. Als je op het onderste klikt, worden de kolommen passend gemaakt. Zoals gezegd: helaas alleen voor die ene map.
Een snellere manier is om in de folder waarvan je de kolommen passend wil maken 1 map of file te selecteren en dan CTRL + te drukken (d.w.z.: de CTRL-toets (links-onderaan op het toetsenbord) indrukken en terwijl je die ingedrukt houdt op de plus-toets drukken in het numeriek gedeelte aan de rechterkant van het toetsenbord.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 20:46

franç schreef:
Toby schreef:Is er in Windows 10 een universele instelling om alle (en dan bedoel ik ook alle) kolommen in de verkenner bij opening ervan, passend te maken ?
Helaas niet.
Je kunt wel voor een map, inclusief onderliggende mappen, instellen dat de weergave op een bepaalde manier moet zijn (bv. "Details", "Lijst", "Grote of kleine pictogrammen"), maar het passend maken van kolommen geldt NIET voor onderliggende of andere mappen.
Zoals je wel zult weten kan het passend maken van kolommen voor een map o.a. op deze manier:
- Klik in het menu boven het lint op "Beeld";
- Klik op "Details" ;
- Rechts van "Details" zie je in het menu de knop "Sorteren" en weer rechts daarvan onder elkaar 3 kleine iconen. Als je op het onderste klikt, worden de kolommen passend gemaakt. Zoals gezegd: helaas alleen voor die ene map.
Een snellere manier is om in de folder waarvan je de kolommen passend wil maken 1 map of file te selecteren en dan CTRL + te drukken (d.w.z.: de CTRL-toets (links-onderaan op het toetsenbord) indrukken en terwijl je die ingedrukt houdt op de plus-toets drukken in het numeriek gedeelte aan de rechterkant van het toetsenbord.
Bedankt voor je toelichting. Dat betekent al heel wat en ik vreesde het al dat het niet voorzien was in Windows 10. Een klus voor de volgende versie zou ik zeggen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

01 jul 2018, 20:51

Toby schreef:ik vreesde het al dat het niet voorzien was in Windows 10.
Een klus voor de volgende versie zou ik zeggen.
Ja, er wordt al lang en door velen om gevraagd.
Vreemd dat Microsoft dit nog niet heeft opgepikt.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

01 jul 2018, 21:04

Toby,

In verkenner
Tabblad Beeld
Klik op Details
Klik op driehoekje onderaan "Sorteren op"
In de lijst die verschijnt kunt je de gewenste items van
de lijst aanduiden en eventueel omhoog of omlaag
verplaatsen en onderaan kunt je de breedte van elke
geselecteerde kolom aanduiden in pixels.

Afbeelding

Dat was zo in Windows 7 en dat is ook zo in Windows 10

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 21:17

Dank je wel Sony. 
Heerlijke reactie alweer.

Zonder aan de verdienste te kort te doen van forumlid franç, waarvoor heel erg veel dank voor het meedenken natuurlijk, schept deze optie blijkbaar meer mogelijkheden.

Ik heb het al eens in "zeven haasten" toegepast en het werk voortreffelijk.

Maar wat me nu niet onmiddellijk duidelijk is of dit universeel voor alle mappen kan toegepast worden, t.t.z. door een éénmalige instelling in één map lukraak, zodoende alle mappen, alle kolommen dus, in een sluitende lay-out krijgen.

Laat ons zeggen, als deze optie te realiseren is, zou je in de verkenner dan nooit meer een scherm openen waarin de kolommen niet aangepast zijn. Maar daar vrees ik voor.  :roll:

Kan dit ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

01 jul 2018, 21:58

Toby
Maar wat me nu niet onmiddellijk duidelijk is of dit universeel
voor alle mappen kan toegepast worden
Bovenaan de selectie kader staat vermeld dat het over de items in
die bepaalde map gaat.
Of het te veralgemenen is in verkenner moet ik nakijken.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 jul 2018, 22:30

bedoel je de lijnen , als je bv. windows verkenner opent
bv. de lijn die uw boomstructuur links scheid van de inhoud van de mappen rechts ?

die alwaar je kunt gaan opstaan je pijl veranderd in een dubbele pijl als je die vastklikt en houd , je die lijn kunt verslepen (kun je in meerdere schermen doen)
normaal gezien onthoud windows hoe jij die gezet hebt , en de volgende keer opent die die net zoals jij die toen gezet hebt
als dat niet zo is , is teken dat er iets scheelt
want dat is nu juist een van de dingen die windows telkens onthoud

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

01 jul 2018, 23:10

Toby schreef:Laat ons zeggen, als deze optie te realiseren is, zou je in de verkenner dan nooit meer een scherm openen waarin de kolommen niet aangepast zijn. Maar daar vrees ik voor. Kan dit ?
Nee, dat kan niet. Daar hoeft niets voor te worden nagegaan. En of je de nu de breedte van de kolommen in pixels weergeeft (die optie was mij bekend) of in een andere meeteenheid, dat doet er helemaal niet toe. 
verhaegen schreef:normaal gezien onthoud windows hoe jij die gezet hebt , en de volgende keer opent die die net zoals jij die toen gezet hebt....want dat is nu juist een van de dingen die windows telkens onthoudt
Tot er een update of upgrade van Windows komt, dan is het allemaal weer om zeep. En wélke kolommen worden weergegeven, dat verandert soms ook zonder dat je daar zelf opdracht voor geeft en ook als je een goed werkende Windows 10 hebt.

@Toby,
er is op internet wel een file te vinden voor een zodanige aanpassing van het register dat er in het rechtsklikmenu van elk bestand/elke map de optie "Alle kolommen passend maken" verschijnt, maar die optie lijkt mij niet sneller te werken dan de sneltoets CTRL+  .

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

02 jul 2018, 17:30

Toby,

Start een Nieuwe map als hoofdmap voor een bepaald onderwerp bvb foto's.
Organiseer in deze map de kolommen die je wilt opnemen en stel de breedte van de
kolommen in in pixels zoals eerder vermeld.
Plaats in deze map geen losse data.
Geef de map een naam, als voorbeeld Foto's.
Klik met de rechtermuisknop op het map symbool
Klik op Eigenschappen
Tabblad Aanpassen
In dit geval duidt je aan Afbeeldingen
Plaats een vinkje bij Deze sjabloon ook op alle onderliggende mappen toepassen
Klik op Toepassen en OK
Elke nieuwe map die je in deze hoofdmap aanmaakt zal dezelfde indeling krijgen.
Op die manier kunt je alles overzichtelijk organiseren, mappen met een toepasselijke
naam en de datum van opname geeft een goed overzicht en elke map is op dezelfde
manier ingericht.
Voor het aanmaken van Hoofdmappen kunt je kiezen uit:
Map voor Afbeeldingen
Map voor Diverse bestanden
Map voor Documenten
Map voor Muziek
Map voor Video's
Als je van die onderwerpen hoofdmappen maakt met de nodige indeling dan kunt je
onderliggende mappen maken met dezelfde structuur.
Of je bestaande mappen naar zo'n hoofdmap kunt verplaatsen en de structuur laat
overnemen weet ik niet. Een nieuwe map aanmaken en de inhoud van een bestaande
map in die nieuwe map plakken gebeurd wel in de bestaande structuur.
Daar het hier over data gaat ga ik er van uit dat deze mappen terecht komen op een
tweede schijf of partitie waardoor een nieuwe update geen invloed zal hebben op
de aangemaakte mappen.
Helemaal automatisch kunt je hiermee alle mappen niet indelen maar het zal toch
min of meer voldoen aan datgene jij wilt bereiken.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jul 2018, 07:18

.... ontzettende golf aan interessante informatie over het thema kolommen.

Bedankt Verhaegen, franç en Sony.  :)

Ik ga zo dra als mogelijk jullie aanwijzingen en/of vragen beantwoorden en laat dan zeker iets weten.

Momenteel werk ik vanaf een laptop met Linux Mint en een en ander kan dus niet getest worden.  8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jul 2018, 20:03

verhaegen schreef:bedoel je de lijnen , als je bv. windows verkenner opent
bv. de lijn die uw boomstructuur links scheid van de inhoud van de mappen rechts ?

die alwaar je kunt gaan opstaan je pijl veranderd in een dubbele pijl als je die vastklikt en houd , je die lijn kunt verslepen (kun je in meerdere schermen doen)
normaal gezien onthoud windows hoe jij die gezet hebt , en de volgende keer opent die die net zoals jij die toen gezet hebt
als dat niet zo is , is teken dat er iets scheelt
want dat is nu juist een van de dingen die windows telkens onthoud
Het gaat over de kolommen afgebeeld op bijgaande schermafdruk.
Vooral in een map "muziek" waar er nogal wat informatie vereist is, zijn de kolommen niet altijd goed verdeeld.

De bedoeling is om eenmaal een modelmap te configureren, zodat alle andere mappen die nadien geopend worden, gelijkaardig zijn.

Dus de kolommen, o.a. : "naam" - "aanmaakdatum"  - "grootte" , enz. moeten automatisch de grootte aannemen die nodig is om te informatie weer te geven.
Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jul 2018, 20:10

franç schreef:
Toby schreef:Laat ons zeggen, als deze optie te realiseren is, zou je in de verkenner dan nooit meer een scherm openen waarin de kolommen niet aangepast zijn. Maar daar vrees ik voor. Kan dit ?
Nee, dat kan niet. Daar hoeft niets voor te worden nagegaan. En of je de nu de breedte van de kolommen in pixels weergeeft (die optie was mij bekend) of in een andere meeteenheid, dat doet er helemaal niet toe. 
Dat dacht ik ook.
verhaegen schreef:normaal gezien onthoud windows hoe jij die gezet hebt , en de volgende keer opent die die net zoals jij die toen gezet hebt....want dat is nu juist een van de dingen die windows telkens onthoudt
Tot er een update of upgrade van Windows komt, dan is het allemaal weer om zeep. En wélke kolommen worden weergegeven, dat verandert soms ook zonder dat je daar zelf opdracht voor geeft en ook als je een goed werkende Windows 10 hebt.[/quote]

Klopt. Daarom mijn vraag om een definitieve oplossing.
franç schreef:@Toby,
er is op internet wel een file te vinden voor een zodanige aanpassing van het register dat er in het rechtsklikmenu van elk bestand/elke map de optie "Alle kolommen passend maken" verschijnt, maar die optie lijkt mij niet sneller te werken dan de sneltoets CTRL+  .
Had ik ook eens gegoogled, maar ik denk dat dat de laatste optie is die ik zou riskeren.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jul 2018, 20:11

Sony schreef:Toby,

Start een Nieuwe map als hoofdmap voor een bepaald onderwerp bvb foto's.
Organiseer in deze map de kolommen die je wilt opnemen en stel de breedte van de
kolommen in in pixels zoals eerder vermeld.
Plaats in deze map geen losse data.
Geef de map een naam, als voorbeeld Foto's.
Klik met de rechtermuisknop op het map symbool
Klik op Eigenschappen
Tabblad Aanpassen
In dit geval duidt je aan Afbeeldingen
Plaats een vinkje bij Deze sjabloon ook op alle onderliggende mappen toepassen
Klik op Toepassen en OK
Elke nieuwe map die je in deze hoofdmap aanmaakt zal dezelfde indeling krijgen.
Op die manier kunt je alles overzichtelijk organiseren, mappen met een toepasselijke
naam en de datum van opname geeft een goed overzicht en elke map is op dezelfde
manier ingericht.
Voor het aanmaken van Hoofdmappen kunt je kiezen uit:
Map voor Afbeeldingen
Map voor Diverse bestanden
Map voor Documenten
Map voor Muziek
Map voor Video's
Als je van die onderwerpen hoofdmappen maakt met de nodige indeling dan kunt je
onderliggende mappen maken met dezelfde structuur.
Of je bestaande mappen naar zo'n hoofdmap kunt verplaatsen en de structuur laat
overnemen weet ik niet. Een nieuwe map aanmaken en de inhoud van een bestaande
map in die nieuwe map plakken gebeurd wel in de bestaande structuur.
Daar het hier over data gaat ga ik er van uit dat deze mappen terecht komen op een
tweede schijf of partitie waardoor een nieuwe update geen invloed zal hebben op
de aangemaakte mappen.
Helemaal automatisch kunt je hiermee alle mappen niet indelen maar het zal toch
min of meer voldoen aan datgene jij wilt bereiken.

Sony
Ik ga deze methode eerstdaags eens goed uittesten en laat wat horen. Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 jul 2018, 15:33

@Sony : 

... uiteindelijk je richtlijnen eens toegepast.  :oops:

Aanvankelijk leek het me nogal hectisch en overbodig ingewikkeld, maar stap voor stap heb ik toch al een algemeen beeld gekregen dat in de goede richting gaat.

Het is zoals je vermeldt : de hoofdmapindeling is steeds herkenbaar in de onderliggende mappen en dat is al een heel eind naar waar ik het wil hebben, zeg maar dat het dat is wat ik zocht.

Ik heb nu nog geen universele werkwijze kunnen afleiden, maar blijf nog even oefenen.

In nieder geval, hartelijk dank en steeds maar opnieuw blijkt dat Windows een hoop geheimen heeft, waar we geen flauw benul van hebben.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !