Sceptische tank.

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

granny M
Lid geworden op: 04 jun 2012, 19:32

12 jul 2018, 12:24

Weet iemand onder jullie om de hoeveel jaar men een sceptische tank moet laten ruimen/ledigen ? Mijn buurman heeft last van vliegjes als hij de deksel verwijdert , ze spoelen zeker geen ongewenste spullen door zoals natte doekjes e.d.  Ik heb die van mij de laatste 10 jaar zeker niet laten ruimen, heb eens gekeken bij mijn put. Geen vliegjes te zien, geen brubbeltjes of andere rare dingen in de put en de inhoud staat zeker 1 1/2 meter onder oppervlak.
Alvast bedankt voor jullie antwoord !

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

12 jul 2018, 12:43

Verschil tussen werking beerput en septische putEen beerput is dus niets meer of minder dan een opslagplaats. Dat betekent dat het afgevoerde afval niet goed afgebroken wordt, terwijl dat bij een septische put wel gebeurt. Het slib in de beerput wordt deels afgebroken en gaat bezinken, waarna een tussenlaag van afvalwater via een sterfput wordt afgevoerd. Een sterfput is een bodemloze put die het water afvoert naar de grond. Op milieutechnisch vlak is een beerput dus verre van ideaal.Een septische put is daarentegen aangesloten op het rioolnet en opgebouwd uit twee compartimenten. In het ene compartiment worden vaste organische stoffen (uitwerpselen) door anaërobe bacteriën afgebroken tot vloeibaar materiaal en gassen. In het andere gedeelte wordt zuurstof aangevoerd, waardoor de vloeibare materialen oxideren en de gassen verdwijnen in de richting van het hoofdrioleringsstelsel.https://www.septische-put.be/onderhoud
https://www.dekeysermilieu.be/tips/onde ... tische-put

Een septische put moet normaal nooit geledigd worden.Nefast voor een septische put zijn:Gebruik van aggressieve schoonmaakproducten voor uwe WC (genre WC-eend, harpic,javel,...)Teveel papier gebruikenTe weinig water (spoelbak te laag ingesteld)Liefst regenwater en geen stadswaterNa lediging (niet reinigen met producten!!) terug vullen met water, liefst regenwater. :wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

granny M
Lid geworden op: 04 jun 2012, 19:32

12 jul 2018, 14:26

Dank U voor de tip, Pcekspeer !