Grijs waas op vijverwater

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

colbas
Lid geworden op: 08 mar 2006, 17:37
Locatie: vlaams brabant

19 jul 2018, 12:13

Op mijn vijver ligt  een licht waas, het water is helder, de planten zijn gezond, enkel de waterlelies laten te wensen over.Op de bladeren ervan komt als ze een tijdje boven zijn een witte substantie, zoiets als een soort wit poeder.
Ik heb onlangs het product Colombo tegen draadalgen gebruikt, heeft er iemand ervaring daarmee?
Misschien ligt daar de oorzaak van mijn probleem.
Alvast bedankt bij voorbaat.
Groetjes

Colbas

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 jul 2018, 13:21

Het kan gewoon stuifmeel zijn.
Steek je vinger eens in het water, beweeg een beetje en kijk wat het laagje doet.
Als het in 'stukken' uit elkaar valt, dan is het waarschijnlijk stuifmeel.
Blijft het laagje aaneengesloten rond je vinger en zie je olieachtige kleuren in het laagje dan is het waarschijnlijk eiwitvorming.
Een teveel aan eiwitten wordt vanzelf afgebroken door bacteriën.
Vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken en het verdwijnt vanzelf.

colbas
Lid geworden op: 08 mar 2006, 17:37
Locatie: vlaams brabant

19 jul 2018, 16:22

Bedankt voor de snelle reactie.
Ben direct gaan testen, als ik er met de vinger een beetje in beweeg komen er strepen in maar die lopen na verloop van tijd terug min of meer in elkaar, dat zou dus wijzen op eiwit.
Wat kan de reden zijn voor dit verschijnsel,
Ik zal dus nog een beetje afwachten of de grijze laag na verloop van tijd uit zichzelf verdwijnt.

Groetjes

Colbas

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

19 jul 2018, 16:35

Waarschijnlijk stuifmeel...

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 jul 2018, 13:09

Een teveel aan eiwit komt door teveel voeren of simpelweg teveel vissen in je vijver.
Krijg je regelmatig bezoek van een reiger , die braakt een soort smurrie uit die zich als een waas over de vijver KAN verspreiden.
Als je er echt vanaf wil voor de moment (verdwijnt normaal vanzelf ) ,kan je het met een waterstofzuiger er wel vanaf halen.