Andere zeden

Hier is plaats voor openbaar debat.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 14:42

Dat wicht heeft gelijk, als ze het zo kan bekijken:
ik voel mij superieur omdat mijn inkomen groter is dan dat van diegene met wie ik het vergelijken wil...
Of haar "superieur-zijn" en dat van gelijkgezinden, ook inhoudt dat ze in staat zijn om te  vergelijken is natuurlijk een onbeantwoorde vraag...
Zo ver reikt hun "superieur-zijn-gevoel" net niet...'t is jammer genoeg maar een vluchtig gevoel...
Dat meestal dient om onkunde te verhullen...
Ze ontberen de meest elementaire begrippen van fatsoen en beleefdheid.
Aangeboren.
Als lid vd Raad v.bestuur vd boudewijnstichting, heeft ze natuurlijk alle recht om neerbuigend te doen  op al diegenen die niet aan haar kunnen tippen wat betreft intellectuele capaciteiten...

Afbeelding

Misschien toch maar eens, ongemerkt weliswaar, knabbelen aan dat onwerelds gevoelen?
http://www.knack.be/nieuws/belgie/super ... 62335.html

Deze gastjes hebben het dan weer niet zo erg begrepen op parlementsleden en gelijken, ze voelen zich te superieur en weigeren steevast hen de hand te drukken:
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/1-procen ... est-wereld

Me too.

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 aug 2018, 15:26

Het topic gaat helemaal niet over de superrijken en evenmin over de rijken.

Het gaat hier over 'andere zeden' en dat heeft betrekking op cultureel gedrag en op culturele denkbeelden.
Is fatsoen een beleefdheid altijd noodzakelijk? Ook tegenover neonazi's bijvoorbeeld? Zo niet, waarom niet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 15:41

pcekspeer schreef:Dat wicht heeft gelijk, als ze het zo kan bekijken:
ik voel mij superieur omdat mijn inkomen groter is dan dat van diegene met wie ik het vergelijken wil...
Ze ontberen de meest elementaire begrippen van fatsoen en beleefdheid.
Aangeboren.
Als lid vd Raad v.bestuur vd boudewijnstichting, heeft ze natuurlijk alle recht om neerbuigend te doen  op al diegenen die niet aan haar kunnen tippen wat betreft intellectuele capaciteiten...
Heeft dus alles te maken met "zeden en gebruiken"...
Vooral met andere en vreemde zeden...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 aug 2018, 16:22

Ik zie in dat stuk dat ik op de vorige blz. gepost heb niets staan waaruit blijkt dat onze manier van leven de beste ter wereld is omdat we (of zij, G. Rutten) rijk zijn. 

Het gaat over onze ideeën, het gaat over wat onze voorouders en wij hier gepresteerd hebben: die zaken steken boven andere culturen uit. Ook de armste westerling die zich wil inschrijven in 'ons' cultureel project, mag zeggen dat zijn of haar manier van leven de beste is. Met geld of rijkdom heeft dat niets te maken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 16:44

Zeden, mijn beste man, wanneer zie je dat woordje nog eens in de kranten?
Op TV?
Hoor je ze wel op de radio?
Kortom, zijn de media "zedenloos" geworden, minder beschaafd dus, of kijk eens rondom je...?
En is dat verlies aan beschaafdheid ontstaan de laatste 10 jaar, of enkele eeuwen geleden, of ergens tussenin?

Herinnering uit je schooltijd ophalen?
Weet je vast en zeker nog: het land tussen de rivieren Eufraat en Tigris.

Afbeelding

Zie je wel dat het je het nog weet.
Soms ook nog de Vruchtbare sikkel genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtbare_Sikkel

De eerste complexe menselijke beschavingen op aarde ontstonden daar, die van de Soemeriërs.
Dit volk ontwikkelde rond 3400 v.Chr. het eerste schrift, de eerste voorbeelden van literatuur (Gilgamesj-epos), de eerste geschreven wetten, de eerste steden.
Irak wordt daarom ook wel 'de bakermat van de beschaving' genoemd.
De Soemeriërs waren vanaf circa 3500 v.Chr. georganiseerd in stadstaten, zoals Uruk, Ur en Lagasj.

De bakermat vd beschaving lag waar?
Trump denkt dat america de bakermat...van al het goede is..., en hij niet alleen...
Superieur zijn is slechts een onbestemd gevoelen als gevolg van waanbeelden...en verder niets...
Lucht.


PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

06 aug 2018, 17:18

Het wordt tijd dat het weer verandert en het wat koeler wordt.
Want sommigen ( ik noem géén namen !!) krijgen duidelijk last van de warmte, en dat niet enkel in dit topic  :) 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 17:40

flupke2 schreef: Want sommigen ( ik noem géén namen !!) krijgen duidelijk last van de warmte, en dat niet enkel in dit topic  :) 
Ik dacht het wel, die schooltijd terughalen in zo'n hitte, het is niet iedereen gegeven.
Maar, wat niet is kan soms toch nog eens komen...
Niet wanhopen.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 aug 2018, 19:15

pcekspeer schreef:
Herinnering uit je schooltijd ophalen?
Weet je vast en zeker nog: het land tussen de rivieren Eufraat en Tigris.
Zie je wel dat het je het nog weet.
Soms ook nog de Vruchtbare sikkel genoemd.

De eerste complexe menselijke beschavingen op aarde ontstonden daar, die van de Soemeriërs.
Dit volk ontwikkelde rond 3400 v.Chr. het eerste schrift, de eerste voorbeelden van literatuur (Gilgamesj-epos), de eerste geschreven wetten, de eerste steden.
Irak wordt daarom ook wel 'de bakermat van de beschaving' genoemd.
De Soemeriërs waren vanaf circa 3500 v.Chr. georganiseerd in stadstaten, zoals Uruk, Ur en Lagasj.
OMG, gaan we nu weer met dit misleidende en niet terzake doende gezeur beginnen.

Ik zal u eens wat zeggen linkiewinkie, 
dat zal daar inderdaad wel een bewonderenswaardige beschaving zijn geweest.
Dat ontken ik niet.
Tot de islamitische pletwals erover rolde.
Overal waar de islam langs kwam met haar haatcultuur, vernietigde zij beschavingen.
Dat is één.

En punt twee is dat heden ten dage (we leven niet meer in 3500 VC) ONZE Westerse beschaving groots en superieur is.
Zoals ook Rutten vindt.
En daar kunnen die uit de zandbak, die leven van haat en wraak, niet aan tippen.
En daar kan jij ook niks aan veranderen.
Ondank is 's werelds loon

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 19:22

maior domus schreef: En daar kunnen die uit de zandbak, .
Allez, vooruit ermee, en uit welke bak kom jij dan? Misschien kennen jullie mekaar wel?
Of is er zoveel verschil tussen die bakken die jij kent?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
Fazal

06 aug 2018, 20:04

maior domus schreef: En punt twee is dat heden ten dage (we leven niet meer in 3500 VC) ONZE Westerse beschaving groots en superieur is.
Zoals ook Rutten vindt.
En daar kunnen die uit de zandbak, die leven van haat en wraak, niet aan tippen.
Inderdaad, omdat het zand via allerlei lichaamsopeningen al sinds lang tot in hun hersenen is doorgedrongen.
Het er nu nog proberen uit te filteren is een onbegonnen zaak.  :(  

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 aug 2018, 20:15

Neen, Pc'ke, het is niet omdat er in de regio rond Irak óóit een beschaving is ontstaan, dat alles wat daarna gekomen is ook nog 'beschaving' kan genoemd worden. Het nazisme is ook uit diezelfde bron gekomen, als je maar ver genoeg teruggaat.

Ik hoop dat je het middelbaar hebt afgemaakt (?) en dat je bijgevolg weet wat cultuur is, wat een beschaving is, wat 'zeden' zijn. Ik heb het niet over een woord dat al dan niet in onbruik is geraakt (in alle gemeenschapsscholen geven ze vandaag nog altijd zedenleer, hoor ik), maar wel over wat dat woord inhoudelijk waard is. Noem het voor mijn part anders - normbesef, mores - maar wanneer we bv. het nazisme beschouwen, dan moet ieder mens die naam waardig wel besluiten dat dit een levensvisie was die de graad van humaniteit meer dan één stap heeft achteruit gezet.

Wanneer jij - in z'n algemeenheid - poneert dat er beleefdheid en fatsoen moet worden getoond tegenover andere levensvisies, dan ben ik het daarmee algemeen gesproken eens, maar er zijn wel degelijk levensvisies die geen fatsoen van onze kant uit verdienen. Het nazisme valt daaronder en de islamideologie ook.

En nu terug bij Rutten: wanneer zij claimt dat onze manier van leven superieur is, dan werd dat in de eerste plaats gezegd n.a.v. de commotie rond salafistische moslims, maar zelfs in een bredere context klopt dat, volgens mij. En dat heeft  niks te maken met rijk of arm; nog in de verste verte niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

06 aug 2018, 20:55

pcekspeer schreef:
maior domus schreef: En daar kunnen die uit de zandbak, .
Allez, vooruit ermee, en uit welke bak kom jij dan? Misschien kennen jullie mekaar wel?
Of is er zoveel verschil tussen die bakken die jij kent?
Onze 'bakken' hebben reeds decennia een POT om op te sch**ten terwijl nú, vandaag in de zandbak ze nog steeds een gat in de grond graven daarvoor....
Onze bakken hebben riolering alwaar ze in zandbakken ín de open riolering rondkruipen..
Onze bakken hebben waterleiding....elektriciteit....dát wordt beschaving genoemd....nog méér verschillen nodig of snap je het?  :roll:
Ga anders zélf eens kijken in de zandbakken? En vergeet ook de verschillen qua milieu inspanningen niet op te merken, jeweetwel: plastiek dat onze oceanen vervuilt en verstikt, vieze oude diesels met walmende uitlaat, uiteraard zonder roetfilter, hé
Enz....enz...enz...
Leer de geschiedenis van de 'beschaving' van de zandbakken waar tegenwoordig helemaal níks van overblijft nadat islam langskwam, zelfs de menselijkheid is helemaal verdwenen..en dát zien we élke dag in de krant.  :x
Normen, waarden, moraliteit.....man man, dat daar nog over gezeverd wordt na talloze bewijzen van totaal gebrek eraan, onvoorstelbaar.
Ice

06 aug 2018, 20:57

Ice schreef:
pcekspeer schreef:
maior domus schreef:
lea*** schreef: Verleden week in de Aldi: een Belg zegt tegen een allochtone vrouw: "als het u niet aanstaat pak dan uw kameel en ga terug naar uwe zandbak"!
:lol:
Flink kameraadje van den deze misschien?
Gelijkenissen zijn er?
https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=203743
:?:
En wát vindt pcekspeer dan wel van de uitspraken van bijv de libanese terrorist boeboe jahjah die elke belg/vlaming schoffeert met uitspraken als: als het je niet aanstaat moet je ophoepelen uit je eígen land?
En meerdere van dat soort heeft zich al op die manier uitgelaten maar daar wordt geen hetze over gemaakt, dát is dan zeker vrije meningsuiting?
Bedreiging en beledigen van een heel volk noem ik dat, maar moslims mogen dat, nestbevuilers nemen de verdediging wel op zich door te wijzen naar een vb-er waarvan de partij reeds 25 jaar voorspelde wat nu bewaarheid is geworden.  :roll:
Wel, pcekspeer? Wat is je mening daarover want die horen wij nooit?
Of héb je geen mening en kom je enkel wat stoken, mogelijk geleerd door 'andere zeden'?
En? Waar blijft je mening?!! Nog niks van gezien.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

06 aug 2018, 21:14

Fazal schreef: Inderdaad, omdat het zand via allerlei lichaamsopeningen al sinds lang tot in hun hersenen is doorgedrongen.
 
Jouw hersenen zijn daartoe toch ook nog in staat, of speur ik daar enige afgunst?
Dat uw lichaamsopeningen uw hersenen zouden kunnen beïnvloeden, dat geloof je toch zelf niet hé?
Zo depri is toch niks voor u?
Hoog tijd om u zinnen eens te verzetten.
http://www.vlaamseliedjes.com/raymond_v ... a_cha.html
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
Ice

07 aug 2018, 09:42

pcekspeer schreef:
Fazal schreef: Inderdaad, omdat het zand via allerlei lichaamsopeningen al sinds lang tot in hun hersenen is doorgedrongen.
 
Jouw hersenen zijn daartoe toch ook nog in staat, of speur ik daar enige afgunst?
Dat uw lichaamsopeningen uw hersenen zouden kunnen beïnvloeden, dat geloof je toch zelf niet hé?
Zo depri is toch niks voor u?
Hoog tijd om u zinnen eens te verzetten.
http://www.vlaamseliedjes.com/raymond_v ... a_cha.html
Hou op met je onnozele gezever, waar blijft je mening over een libanese terrorist die je uit je eigen land (?!) wil verdrijven?