Erven

Vragen/antwoorden betreffende recht.

marnix
Lid geworden op: 06 nov 2005, 14:24
Locatie: west Vlaanderen

07 aug 2018, 10:18

Hallo ,een vraag die mij al een tijd bezig houd eerst een overzicht, mijn moeder is overleden 3 jaar geleden we zijn met 4 kinderen mijn pa heeft een volmacht gegeven aan de jongste om zijn zaken te regelen enz . Die heeft de woning van mijn pa volledig laten uitleven ,niets hersteld enz. Nu zit pa in rusthuis en heeft ze hem zover gekregen om de woning te laten schatten op 220000€ wat volgens mij heel laag is ( oppervlakte 800m2 woning van 1960 met 3 verdiepingen enz )en te verkopen aan haar dochter! Ik ben al naar notaris om uitleg geweest die zei ,,het kalf is al verdronken ,, werk voor advocaat . Die heb ik ook bezocht en die wou er direct een zaak van maken maar dat kon veel geld kosten en ruzie . Maar toch blijft het me dwars zitten ,kan dit zomaar zonder dat alle kinderen op de hoogte waren ,verkopen enz de koopsom zou op spaar rekening staan maar werd bijgezegd dat rusthuis duur is en pensioen van pa niet genoeg is ,een goed verstaander weet dan al genoeg ... Hebben wij dan geen rechten op inzage en handelingen enz ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 aug 2018, 10:47

pa doet nog altijd zelf wat hij wil met alles hé

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

07 aug 2018, 11:13

Zorgvolmacht slecht opgesteld.
Ik zou nooit één persoon alleen een zorgvolmacht geven.
Zeker niet wat betreft huizen verkopen en dies meer.
Daar zouden bij mij alle vier de kinderen moeten tekenen.

Maar inderdaad zolang vader nog wilsbekwaam is doet hij wat hij wil...

marnix
Lid geworden op: 06 nov 2005, 14:24
Locatie: west Vlaanderen

07 aug 2018, 11:35

Dank u , dit antwoord kreeg ik ook bij bezoek notaris ,die zou nooit een zorgvolmacht geven als er meerdere kinderen zijn ,vandaar antwoord ,,kalf is al verdronken ,, blijkbaar zijn niet alle notarissen zo ... Advocaat gaf eerste raad om te testen of pa nog genoeg bekwaam was/is om beslissingen te nemen ...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

07 aug 2018, 12:19

Toch eerst eens nagaan hoe de eigendomsverhoudingen zijn na het overlijden van moeder. misschien zijn de kinderen samen blote eigenaar van een half huis, wat betekent dat zij moeten akkoord gaan met de verkoop.  
Verkopen aan te lage prijs is een 'verdoken schenking'. Dat moet ooit verrekend worden. 
Verder is het niet meer dan normaal dat de volmachthebber regelmatig stand van zaken meedeelt aan de andere kinderen. Dring daar op aan en controleer dat. Zie vooral toe op cash afhalingen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marnix
Lid geworden op: 06 nov 2005, 14:24
Locatie: west Vlaanderen

15 aug 2018, 12:18

Kan ik mijn erfdeel opeisen ,als ik vermoed dat geld van verkoop huis al verdwenen zal zal zijn door die ene volmacht houder?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2018, 13:05

Als erfgenaam kunt u niet verplicht worden in onverdeeldheid te blijven.
U kunt dus wel degelijk uw deel opvragen van uw moeders nalatenschap. ( indien ze getrouwd zijn onder het wettelijk stelsel en ze geen huwelijkscontract gemaakt  hebben waarin ze elkaar meer toekennen dan wat het wettelijk erfrecht voorziet), dat in acht genomen.
Hiervoor hebt u het akkoord van de andere erfgenamen niet nodig.
Lukt dit niet op een minnelijke manier, dan wendt u zich tot de rechtbank van eerste aanleg. De rechter zal een notaris aanduiden om tot de vereffening en verdeling over te gaan.
Let op : Hebben uw ouders echter een huwelijksovereenkomst waarin ze elkaar de volle eigendom van elkaars nalatenschap toekennen, dan erft u pas als uw beide ouders overleden zijn.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 aug 2018, 13:19

en als ge zoiets laat inluiden kost dat handenvol geld + kan jaren aanslepen
daar kan ik van meespreken , en de uitkomst is altijd twijfelachtig hoeveel het gaat bedragen
der is altijd maar één winnaar
en dat zijn de advocaten en notarissen , die zullen wel zorgen dat hetgeen der beschikbaar zou komen bijna integraal naar hun zal toegaan als gemaakte kosten
en dan spreken we niet eens dat der héél véél haat en nijd gaat vrijkomen (onherstelbaar)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2018, 13:32

verhaegen kan u volgen maar geef enkel een antwoord op de vraag van marnix , niet meer en ook niet minder hij dient zelf in eer en geweten te beslissen.
Uit zijn vraag kan je afleiden dat hij het zaakje niet vertrouwd met die ene volmachthouder.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 aug 2018, 13:47

dat verstaan ik goed hoor
ik vulde enkel nog wat details aan

marnix
Lid geworden op: 06 nov 2005, 14:24
Locatie: west Vlaanderen

15 aug 2018, 14:38

Dank u , ik vertrouw de zaak inderdaad niet maar als ik goed lees ben ik de verliezer , een zaak aanspannen via advocaat kost handen vol geld ,afwachten en volmacht houder verder laten doen tot alles op is(?) dan heb ik ook niks . Dus als vader overlijd en opbrengst verkoop van z'n huis is ook weg ... Dan heeft dus een (volmachthouder) van de vier kinderen alle recht en de anderen niets . Door die volmacht die ik trouwens heb afgeraden om die aan de jongste van 4 te geven toen moeder het voorstelde en toen was er maar sprake van volmacht voor hun betalingen op de bank , de andere drie kinderen hebben ook niet geweten dat het zo een vergaande volmacht ging , dus als je het een beetje slim speelt kun je wel degelijk de broers en zussen buiten spel zetten als de notaris zo een volmacht wil toekennen en weten dat er vier kinderen zijn . :evil:

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

15 aug 2018, 15:21

marnix,

Als je vader in een woon en zorg centrum (ocmw) is en zijn inkomsten (pensioen)
zijn onvoldoende dan zal er onderhoudsplicht worden ingesteld en ofwel gaat de
volmachthouder er mee akkoord om de kosten maandelijks zelf aan te zuiveren
ofwel dient hij/zij de opbrengst van de verkoop in bewaring te geven van het centrum
die dit dan zelf zullen beheren.
Je kunt hiermee niet akkoord gaan en eisen dat het geld verdeeld wordt en samen
met de andere kinderen de meerkost betalen en blijven betalen als het geld op is.
In een particulier bejaardentehuis kan het er anders aan toegaan maar het verschil
tussen pensioen en de kostprijs zal iemand moeten betalen.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 aug 2018, 15:34

dat geld van die verkoop is niet verplicht in bewaring voor dat centrum te geven hoor
daar beslist gewoon de vader of volmachthouder over
en als de bijpassing gebeurd van dat geld van die verkoop is der niks aan de hand
en kan der niks gedaan worden


maar wanton heeft daar de vraag al gesteld gehad :
Toch eerst eens nagaan hoe de eigendomsverhoudingen zijn na het overlijden van moeder. misschien zijn
de kinderen samen blote eigenaar van een half huis, wat betekent dat zij
moeten akkoord gaan met de verkoop.  


marnix
Lid geworden op: 06 nov 2005, 14:24
Locatie: west Vlaanderen

15 aug 2018, 16:50

verhaegen schreef:dat geld van die verkoop is niet verplicht in bewaring voor dat centrum te geven hoor
daar beslist gewoon de vader of volmachthouder over
en als de bijpassing gebeurd van dat geld van die verkoop is der niks aan de hand
en kan der niks gedaan worden


maar wanton heeft daar de vraag al gesteld gehad :
Toch eerst eens nagaan hoe de eigendomsverhoudingen zijn na het overlijden van moeder. misschien zijn
de kinderen samen blote eigenaar van een half huis, wat betekent dat zij
moeten akkoord gaan met de verkoop.  
Geachte de verkoop is al gebeurt zonder medeweten van de andere drie ,aan dochter van volmachthouder .

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 aug 2018, 17:35

dat speelt momenteel  géén rol
ge moet weten hoe  de eigendomsverhoudingen zijn na het overlijden van moeder.
misschien zijn de kinderen samen blote eigenaar van een half huis,

dat moet eerst geweten zijn
ze zijn getrouwd , met huwelijkscontract of zonder contract (vader en overleden moeder )
dat is al de eerste dat ge moet weten
zonder contract wil zeggen dat ieder de helft heeft ,dan zijn de kinderen voor de helft blote eigenaar van het huis en kan het niet verkocht worden zonder toelating van de kinderen (omdat vader dan maar de helft van de woning heeft + het levenslange woonrecht + of de verhuur der van )
tenzij de vader de eigendom al bezat voor hij trouwde , alle eigendommen van voor het huwelijk blijven dan eigendom van de bezitter en kan der dus mee doen wat hij zelf wil (of de volmachthouder)

als ze wel met contract getrouwd geweest zijn , dan moet ge de contract dingen gaan lezen , met boedelscheiding zonder ...: enz.