Parkeren voor "garage" die er geen is.

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

11 aug 2018, 22:25

Hallo;

In de straat staat een woning met daaraan een  bergplaats, die lijkt op een garage, maar er geen is.
De ingang is veel te smal er kan geen enkele auto door.
Toch claimt de eigenaar de parkeerplaats vlak voor die bergplaats door er zijn nummerbord op te plaatsen.
Wat kan er gebeuren als ik mijn auto op die parkeerplaats parkeer ???

Dank voor eventuele reactie(s)

Vriendelijke groet,

Ferna

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 aug 2018, 04:43

Ferna schreef:Hallo;

In de straat staat een woning met daaraan een  bergplaats, die lijkt op een garage, maar er geen is.
De ingang is veel te smal er kan geen enkele auto door.
Toch claimt de eigenaar de parkeerplaats vlak voor die bergplaats door er zijn nummerbord op te plaatsen.
Wat kan er gebeuren als ik mijn auto op die parkeerplaats parkeer ???

Dank voor eventuele reactie(s)

Vriendelijke groet,

Ferna
Die eigenaar is een zeveraar.
Dat nummerbord op zijn bergkot heeft geen juridische waarde.
De parkeerplaats voor zijn bergkot is openbare weg en daar mag dus iedereen parkeren.
Afgaande op de situatie zoals je hier uitlegt.

En anders, vraag het de wijkagent om zeker te zijn.

Succes.

En laat die met zijn bergkot, maar eens een poepie ruiken!
:lol:
Ondank is 's werelds loon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 aug 2018, 05:17

De wet is heel duidelijk over parkeren voor een oprit of een garagepoort: het mag niet.
De rechtspraak leert ons dat het uitzicht bepalend is, niet het feit of de poort al dan niet echt gebruikt wordt als garage. Het gaat om een ‘herkenbare inrij’, dus mag je er niet voor parkeren.
Of er een sticker op hangt met een ‘verboden te parkeren-teken’ of een afbeelding die aangeeft dat je auto weggesleept zal worden, speelt ook geen rol.
Er hoeft helemaal geen sticker aanwezig te zijn die duidelijk maakt dat je er niet mag parkeren. Zo’n sticker die aangeeft dat parkeren er verboden is heeft geen enkele wettelijke waarde”, 
 De verkeerswet zegt dat het verboden een voertuig te parkeren voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht.”
 Is er geen aanduiding van de nummerplaat dan mag je auto zelfs niet voor je eigen oprit of poort staan.
Je kan dus beboet worden om voor je eigen oprit te staan, “Als je parkeert voor je eigen garage en je nummerplaat is er niet duidelijk op aangebracht dan riskeer je eveneens een bekeuring. De politie kan natuurlijk niet weten dat het je eigen wagen is die voor je eigen garage staat, wanneer je dat niet duidelijk hebt gemaakt door middel van de nummerplaat.”

Wat wel mag voor een oprit of poort, is stilstaan. Stilstaan doe je om personen in- en uit te laten stappen, of om te laden en te lossen. Maar als dat klaar is moet je onmiddellijk weer weg. Blijft je auto staan, dan is hij geparkeerd.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 aug 2018, 07:57

wardje schreef:De wet is heel duidelijk over parkeren voor een oprit of een garagepoort: het mag niet.
Zo zou het moeten maar blijkbaar is dat nogal "rekbaar" …. is wel enkele jaren geleden dat ik dat ik daar eens met een kennis die politieman was over gehad en die zei : als er gebeld word voor een wagen die geparkeerd staat voor een oprit vragen we steeds of de persoon met de geblokkeerde oprit binnen of buiten moest ; in het geval dat de persoon buiten moest kwamen we ter plaatse anders niet.
Vond dat een rare redenering maar dat schijnt nog voor te vallen?  

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 aug 2018, 09:55

ik weet niet of ze daar tegenwoordig nog voor komen
aangezien ze voor een botsing niet meer verplicht moeten komen , idem voor inbraak
als er geen gewonden zijn
denk ik dat ze voor dergelijk euvel al helemaal niet meer .......
al meegemaakt dat ze dus niet meer komen voor een botsing en voor inbraak
papieren invullen voor de botsing zeggen ze dan
en zelf naar het bureel komen voor verklaring te laten opmaken van inbraak voor verzekering

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 aug 2018, 10:23

Artikel 25. Parkeerverbod25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

    3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;


Hier is het dus duidelijk aangegeven in de wegcode : voor de INRIJ van eigendommen. Indien de plaats die Ferna aangeeft géén inrij is, dan mag men daar gerust parkeren, hoeveel bordjes en tekens en wat nog meer de eigenaar daar ook plaatst.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 aug 2018, 10:30

maior domus schreef : " En anders, vraag het de wijkagent om zeker te zijn. "

Die zekerheid geeft een wijkagent ook niet altijd  hoor. 
Ooit meegemaakt : 2 ( twee) agenten van verkeerspolitie ( ! ) kwamen samen  opfrissingscursus geven over het verkeer in mijn seniorenvereniging. Ik heb deze mensen tot 3 maal toe gewezen op fouten die ze vertelden, wat ze gelukkig ook toegaven.
Waarmee ik wil zeggen : politiemensen moeten van zoveel verschillende reglementen op de hoogte zijn dat ze ook niet alles weten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 aug 2018, 10:35

verhaegen schreef:ik weet niet of ze daar tegenwoordig nog voor komen
aangezien ze voor een botsing niet meer verplicht moeten komen , idem voor inbraak
als er geen gewonden zijn
denk ik dat ze voor dergelijk euvel al helemaal niet meer .......
al meegemaakt dat ze dus niet meer komen voor een botsing en voor inbraak
papieren invullen voor de botsing zeggen ze dan
en zelf naar het bureel komen voor verklaring te laten opmaken van inbraak voor verzekering
Voor een ongeval ZONDER gekwetsten is het inderdaad zo dat er zal gevraagd worden om de zaak , INDIEN MOGELIJK, af te handelen door het invullen  van het "aanrijdingsformulier" . Als dat om één of andere reden niet kan , kan men nog altijd de bijstand hiervoor van de politie vragen. Ze zijn dan verplicht te komen.

En bij inbraak kan men ook eisen dat ze komen om vast te stellen dat er wel degelijk werd ingebroken.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 aug 2018, 15:41

flupke2 schreef:Artikel 25. Parkeerverbod25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
    3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
Hier is het dus duidelijk aangegeven in de wegcode : voor de INRIJ van eigendommen. Indien de plaats die Ferna aangeeft géén inrij is, dan mag men daar gerust parkeren, hoeveel bordjes en tekens en wat nog meer de eigenaar daar ook plaatst.
Mmm, toch oppassen daarmee. Zelf meegemaakt bij zo'n op het eerste gezicht "geen inrij": die man had namelijk een authentieke Fiat 500 waarmee hij probleemloos tussen twee niet al te brede deuren naar binnen manoeuvreerde naar zijn achterin gelegen garage.
Als ik iedere keer de politie moet bellen omdat er weer eentje voor mijn uitrit staat, staan ze hier vijf keer per week aan mijn deur. Ik wacht gewoon eventjes tot hij met z'n pizza buitenkomt en vertrekt van bij het restaurant hiernaast. Als het wat te lang duurt is even claxonneren net zo efficiënt.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 aug 2018, 17:16

ze zijn niet meer verplicht om te komen hoor , als der geen gewonden zijn
zelfs niet als de tegenpartij weigert van het formulier in te vullen
zelfs dan zijn ze niet verplicht
het antwoord is dan , speelt geen rol , je vult het papier in naar eigen vermogen en bezorgt het je verzekering
zo simpel is dat , dan mag je der op staan dat ze komen
je kan ze niet verplichten om te komen indien er géén gewonden zijn

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

12 aug 2018, 21:57

Allen heel hartelijk bedankt voor de nuttige informatie.
Ik zal het toch eens voorleggen aan de wijkagent, en verwijzen naar artikel 25, 25.1 zoals  flupke2 schrijft.
Ik zal wel eens laten weten hoe een en ander afgelopen is.

Vriendelijke groet,

Ferna

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 aug 2018, 22:53

verhaegen schreef:ze zijn niet meer verplicht om te komen hoor , als der geen gewonden zijn
zelfs niet als de tegenpartij weigert van het formulier in te vullen
zelfs dan zijn ze niet verplicht
het antwoord is dan , speelt geen rol , je vult het papier in naar eigen vermogen en bezorgt het je verzekering
zo simpel is dat , dan mag je der op staan dat ze komen
je kan ze niet verplichten om te komen indien er géén gewonden zijn
Ik heb nog even nagevraagd bij mijn schoonzoon die hoofd is van de verkeerspolitie in een middelgrote politiezone.
Hij bevestigt me dat ze VERPLICHT zijn om naar een ongeval te gaan , ook zonder gekwetsten, als minstens één van de betrokken partijen daar om vraagt. Het gaat namelijk niet enkel om het invullen van de aanrijdingsformulieren. Soms kan een partij vermoeden dat er alcohol of drugs in het spel zijn, het gebeurt ook dat een partij géén verzekeringspapieren bij heeft ( en dus misschien onverzekerd rondrijdt ) enz... En dat kan/mag alleen de politie vaststellen. Met het invullen van de papieren kom je er ook niet als de andere partij weigert zijn/haar gegevens te geven en het formulier te ondertekenen.

Als je de politie er bij roept en ze weigeren om te komen kan je klacht indienen bij het Comité P .

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 aug 2018, 08:39

vraag maar eens aan uw verzekering

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

13 aug 2018, 09:26

verhaegen schreef:vraag maar eens aan uw verzekering
Gevonden op de site van P&V verzekeringen : 

3. Politie erbij halen?Bij deze auto-ongevallen haalt u er de politie bij: En op de site belgium.be/mobiliteit/verkeersveiligheid staat dit : 

Ongeval met blikschadeAfbeeldingAls u betrokken bent bij een ongeval met alleen blikschade, bent u niet verplicht de politie te waarschuwen. Als het geen ernstig ongeval is, kunt u met de bestuurder van het andere voertuig een aanrijdingsformulier invullen. 
Als u het oneens bent met de tegenpartij over de oorzaak van het ongeval, is het aangeraden de politie te erbij te halen, zodat zij de nodige vaststellingen kunnen doen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 aug 2018, 09:59

vraag het uw verzekering
het internet staat vol met goede raadgevingen(en da's goed) , maar dat is dan ook alles
praktijk brengt soms andere dingen aan het licht
bv. wat ga je doen als de tegenpartij uw blad niet invult , of zodanig invult dat je niet akkoord bent , en der geen politie wil/kan komen ?