Haaientanden & fietsers

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 aug 2018, 15:11

Weyts is weer bezig ... met zijn fietsoversteek plaatsen ... ik ga nog even afwachten wat het nu eigenlijk gaat worden  :P

De hoofdvogel is daarnet in t nieuws door de schepen van VERKEER uit Gent afgeschoten die weet niet eens het verschil tussen een oversteekplaats en een kruispunt.met voorrangsweg.

De nvA  kazakkendraaier is vanaf nu verantwoordelijk voor elke fietser die geen voorrang GEEFT als er haaientanden staan op zn fietspad.

Trouwens beste fietselingen enkel in uitzonderlijke gevallen is er geen voorrang aan rechts, ik bedoel dat je moet stoppen voor alle verkeer komende van rechts, tenzij er voorrangsborden zijn.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 aug 2018, 08:37

Als je als fietser de rijbaan oversteekt of op de rijbaan komt om linksaf te slaan, dan moet je voorrang geven aan de weggebruikers die de rijbaan volgen.
Als er in de omgeving een oversteekplaats voor fietsers  (witte blokken op de rijbaanaanwezig is, dan moet je deze gebruiken. Let daarbij wel op: je hebt op deze oversteekplaats voor  fietsers geen voorrang op de automobilisten (terwijl voetgangers in principe wel voorrang hebben op een zebrapad). Begeef je dus steeds voorzichtig op de oversteekplaats, rekening houdend met de naderende voertuigen.)
In feite MOET elke bestuurder voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt behalve: indien hij op een rotonde rijdt ; of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt"
​Dit laatste geldt niet voor fietsers die uit een straat met beperkt éénrichtingsverkeer komen (aangeduid door een bord 'uitgezonderd fietsers'). Deze blijven uiteraard genieten van de voorrang rechts vermits zij niet uit een voor hen verboden rijrichting komen.
De fietser moet wel voorrang geven aan de eventueel overstekende voetgangers op het zebrapad.
De fietser moet wel voorrang geven:wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of een verkeersbord B5 (stop) komtwanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.Veel kruispunten werden heringericht met doorlopende voetpaden, oversteekplaatsen voor voetgangers, fietssuggestiestroken of doorlopende fietspaden. Om deze reden werd een nieuw art. 12.4 bis wegcode ingevoerd (in 2014) waarbij de voorrangsregeling werd bepaald als volgt :"De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, MOET voorrang verlenen aan de weggebruikers die gebruik maken van dit trottoir of fietspad."De wetgever heeft hier duidelijke bedoeld dat het trottoir (voetpad) een deel is van de openbare weg dat uitsluitend is voorbehouden voor voetgangers; het fietspad uitsluitend voor fietsers. Vandaar dat je voorrang moet geven aan die weggebruikers (voetgangers en fietsers) die van dit voorbehouden deel openbare weg gebruik maken.
Ice

13 aug 2018, 09:02

Het is in hun eigen belang dat fietsers óveral goed uit hun ogen kijken en stoppen, zelfs al hébben ze voorrang........het kerkhof ligt vól met mensen die voorrang hadden....als zwakkere weggebruiker delft de fietser vaak het onderspit tegen de auto/vrachtwagen.

Dus of er wettelijk regeltjes zijn (die sommigen vol aan hun laars lappen of zelfs niet kénnen) en haaietanden staan of niet, fietsers voorrang hebben of niet, is IRRELEVANT voor wie belang hecht aan zijn/haar leven!
Ieder mens heeft de verantwoordelijkheid over zijn/haar leven voor de keuzes die ze maken, ongeacht de verwarde en waanzinnige regelneverij van de kibbelende politieke graaiers, ten alle tijde voorzichtig zijn is de boodschap voor fietsers.

Geen enkel geldbedrag is overigens toereikend om het verlies van een leven te vergoeden, wat heb je aan geld als je een geliefde verliest die voorrang hád?  :roll:

Als autobestuurster stop ik steeds als ik fietsers/voetgangers zie die willen oversteken,  ongeacht of zij of ik voorrang heb, dat heet hoffelijkheid en daar heb ik geen wetten voor nodig.
Laatst gewijzigd door Ice op 13 aug 2018, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

13 aug 2018, 09:09

De fietsers van vandaag wanen zich almachtig.
Die nemen hun voorrang waar ze hem hebben.
En die nemen hun voorrang waar ze hem niet hebben.
Ik denk dat ze dat van de geitenwollensokken hebben geleerd.
Ondank is 's werelds loon
Ice

13 aug 2018, 09:20

Wel, MD, ik heb ook al eens oude mensen op een fiets zomaar de straat zien oversteken zonder zelfs maar te kíjken en waarbij ik hen ternauwernood kon ontwijken.
Dan stop ik en spreek hen aan, vraag of ze hun leven moe zijn en ze graag op het kerkhof zouden liggen door zo onvoorzichtig met hun leven te spelen en of ze daar nu zo oud voor moeten geworden zijn. 
Er zijn er ook die het handje uitsteken en dan zónder te kijken maar oprijden, van hetzelfde: als ze dan van hun sokken gereden worden is het eigen schuld, dikke bult maar heb het maar aan de hand als autobestuurder, hé?
Nogal een voorbeelden...en dan maar wijzen naar de jeugd, nietwaar?  :roll:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 aug 2018, 09:21

Ha, het lijstje groeit nog eens aan. Op wie kunnen we de schuld van het geknoei van flapdrol Weyts nog steken? De geitenwollensokken!  :wink:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 aug 2018, 09:56

Rij zelf een 10 000 km per jaar met de fiets individueel of met mijn vrouw, en altijd hou ik oogcontact met  de chauffeur en zeker bij ronde punten en mag zeggen 95% van de chauffeurs stoppen al zijn er voor ons haaietanden op het wegdek geschilderd , dus er zijn wel degelijk veel vriendelijke chauffeurs die ons bereidwillig voorrang geven.
Het gevaar zit er natuurlijk in die resterende 5% daar ben ik mij terdege van bewust ( in het Waals landsgedeelte stoppen ze bijna altijd als je met de fiets oversteekt en altijd vriendelijk en met de glimlach.
We zijn allemaal deelnemers in de hekseketel van verkeer en veelal gehaast , we willen veelal zo snel mogelijk van A naar B alsof ons leven er vanaf hangt, 50 jaar terug lukte dat nog , maar nu niet meer het is druk geworden in het verkeer en zolang dat we ons dat niet bewust zijn zullen er altijd meer en meer slachtoffers zijn in het verkeer , er moet een mentaliteitsverandering zijn en dat duurt altijd wel een tijd.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

13 aug 2018, 10:03

"Haaientanden" op de weg geven enkel aan op welke plaats je moet stoppen in geval je voorrang moet geven.
Hetzelfde geldt voor de dikke witte streep die aangeeft waar je moet stoppen bij een STOP-bord.
Maar noch de haaientanden noch de dikke streep op zich verplichten u om voorrang te geven!! ENKEL de respectieve verkeersborden  B1 ( omgekeerde driehoek) of B5 ( achthoekig STOP-bord) leggen die verplichting op.
Fazal

13 aug 2018, 10:40

Ice schreef:Wel, MD, ik heb ook al eens oude mensen op een fiets zomaar de straat zien oversteken zonder zelfs maar te kíjken en waarbij ik hen ternauwernood kon ontwijken.
Dan stop ik en spreek hen aan, vraag of ze hun leven moe zijn en ze graag op het kerkhof zouden liggen door zo onvoorzichtig met hun leven te spelen en of ze daar nu zo oud voor moeten geworden zijn. 
Er zijn er ook die het handje uitsteken en dan zónder te kijken maar oprijden, van hetzelfde: als ze dan van hun sokken gereden worden is het eigen schuld, dikke bult maar heb het maar aan de hand als autobestuurder, hé?
Nogal een voorbeelden...en dan maar wijzen naar de jeugd, nietwaar?  :roll:
Het spreekwoord zegt dat het verstand niet voor de jaren komt, maar helaas, bij 'sommigen' komt het nooit!
En als men het durft te zien zoals Ice het schrijft, en echt wel zoals het is, dan zou je bijna denken dat die 'sommigen' eigenlijk tot de meerderheid behoren.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2018, 11:03

@ice

Op een beetje drukke weg moeten de auto's achter u vol in de remmen !


@flupke 

Dat is pipo Weyts 'vergeten'



:?: het laatste wat ik nu gehoord heb is dat op plaatsen waar fietsers voorrang hadden dat zo blijft ... Hoe weet ik waar dat was???
Ik ken zo geen enkel kruispunt!
Ice

13 aug 2018, 11:43

E.T. schreef:@ice

Op een beetje drukke weg moeten de auto's achter u vol in de remmen !


@flupke 

Dat is pipo Weyts 'vergeten'



:?: het laatste wat ik nu gehoord heb is dat op plaatsen waar fietsers voorrang hadden dat zo blijft ... Hoe weet ik waar dat was???
Ik ken zo geen enkel kruispunt!
Néé hoor, nóóit, daarvoor dienen mijn SPIEGELS, inschattingsvermogen en oplettendheid!  :roll:

vercingetorix
Lid geworden op: 28 okt 2008, 10:42
Locatie: harelbeke

13 aug 2018, 11:48

Ik wacht dikwijls als ik zie dat er een fietser achter mij komt wanneer ik rechts moet inslaan.
Hoeveel keer die fietser dan OOK rechts afslaat zonder teken te doen aan deze voorzichtige en bereidwillige automobilist is niet meer bij te houden. Ergernis op den duur.
Aan een rondpunt in Harelbeke stond voor de fietsers een omgekeerde driehoek EN haaietanden.
Geen enkele fietser heb ik vanuit het café waar wij aan het raam zaten te "genieten" van het verkeer, zien vertragen en naar links kijken naar de stroom auto's die er constant aankwam. Nee, ze vlamden gewoon door zonder kijken.
Allemaal : zowel jong als ouder. Ergernis op den duur. De flikken wisten dat maar niemand heeft hen ooit zien verbaliseren. Terwijl de stad daardoor gegarandeerd een overschot op de begroting had gehad.
Nu heeft men het moeilijker gemaakt. Overal bomen geplant tussen het fietspad en de rijweg, nutteloze asverleggingen van de weg, véél te ver uitstekende plateau 's, verkeerd geplaatste verkeerborden en zo verder.
Het is zoals Ice zegt : ieder moet zijn verantwoordelijkheid opnemen en afstappen van het waanidee, dank zij de geitewollensokkenpartij, dat hij/zij het recht heeft, maw : ze zijn in hun recht.
wat baet den uyl een bril
als de caers niet branden wil

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2018, 11:58

Sinds wanneer is de nv-A een geitenwollensokkenpartij ???
Ice

13 aug 2018, 12:08

Ik erger mij mateloos aan bestuurders die éérst in de remmen gaan om dan doodgemoedereerd hun richtingaanwijzer te gebruiken om af te draaien en dan nog denken dat ze correct handelen.

Dát zijn de idioten die ongevallen veroorzaken door achterop komend verkeer te hinderen en níet op tijd aan te geven dat ze een manoever gaan uitvoeren, daarvoor moet je dan vól in de remmen gaan om een ongeval te vermijden...en nog: naar réchts uitwijken om línks af te draaien, zelfs op het linkse rijvak voor doorgaand verkeer, uiterst gevaarlijk en alsof ze een vrachtwagen bijhebben.. :roll:

Daar zou veel strenger op gecontroleerd moeten worden, dat zou de verkeersveiligheid ten goede komen...tel maar eens hoeveel bestuurders hun richtingaanwijzers niet correct kúnnen of wíllen gebruiken: de meerderheid en dan hebben we het nog niet eens over de fietsers waarmee ze geen rekening houden bij het afdraaien want ze gebruiken hun buitenspiegels niet!  :evil:

Het verkeer is een heksenketel geworden, je mag tegenwoordig blij zijn als je nog ongeschonden en veilig thuis geraakt.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

13 aug 2018, 12:26

Ice schreef:Ik erger mij mateloos aan bestuurders die éérst in de remmen gaan om dan doodgemoedereerd hun richtingaanwijzer te gebruiken om af te draaien en dan nog denken dat ze correct handelen.

Dát zijn de idioten die ongevallen veroorzaken door achterop komend verkeer te hinderen en níet op tijd aan te geven dat ze een manoever gaan uitvoeren, daarvoor moet je dan vól in de remmen gaan om een ongeval te vermijden...en nog: naar réchts uitwijken om línks af te draaien, zelfs op het linkse rijvak voor doorgaand verkeer, uiterst gevaarlijk en alsof ze een vrachtwagen bijhebben.. :roll:

Daar zou veel strenger op gecontroleerd moeten worden, dat zou de verkeersveiligheid ten goede komen...tel maar eens hoeveel bestuurders hun richtingaanwijzers niet correct kúnnen of wíllen gebruiken: de meerderheid en dan hebben we het nog niet eens over de fietsers waarmee ze geen rekening houden bij het afdraaien want ze gebruiken hun buitenspiegels niet!  :evil:

Het verkeer is een heksenketel geworden, je mag tegenwoordig blij zijn als je nog ongeschonden en veilig thuis geraakt.
En het zou toch zo simpel kunnen zijn als IEDEREEN de verkeersregels zou KENNEN  én TOEPASSEN.
Maar ik ben een dromer zekers ??  :)