Haaientanden & fietsers

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2018, 14:33

Heel lang geleden bij de 'theorie' drukte de lesgever (een politiecomm.) ons op het volgende op het hart:
- doe uw richtingaanwijzers aan VOOR je remt 
- hou je voet op het rempedaal als je stilstaat

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

13 aug 2018, 15:53

Ice schreef:Als autobestuurster stop ik steeds als ik fietsers/voetgangers zie die willen oversteken,  ongeacht of zij of ik voorrang heb, dat heet hoffelijkheid en daar heb ik geen wetten voor nodig.
Misplaatste hoffelijkheid!  Ik vind dat zeer gevaarlijk.
Niet alleen lapt u de verkeersregels aan uw laars, maar u sticht verwarring. Verwarring/verrassing voor het achteropkomend verkeer, het naast rijdend verkeer op meervak banen, het tegemoetkomend verkeer en niet in de laatste plaats de fietser zelf. 

Als ik als fietser in zo een situatie kom dan vervloek ik de autobestuurder en ik weiger om de voorrang te nemen die ik niet heb! Desnoods ga ik aan de kant staan tot dat de automobilist verder rijdt. Veel te gevaarlijk. Andere verkeersdeelnemers nemen misschien wel hun voorrang.

Overigens als fietser anticipeer ik op de komende verkeer situatie.  Als ik een auto zie komen en ik anticipeer dat ik  NA die auto veilig kan oversteken en die stopt in een bui van misplaatst hoffelijkheid dan ontstaat plotseling een heel nieuwe situatie die ik opnieuw moet inschatten en misschien het risico neem om dit te snel te doen. NIET dus.

Als iedereen nu het verkeersreglement juist toepast dan is er toch geen probleem!
Fazal

13 aug 2018, 17:56

Het zou nog veel simpeler kunnen zijn, indien iedereen een beetje zijn/haar verstand zou gebruiken.
Maar ja, als men het niet heeft, dan kan men enig benul ook niet van verstand onderscheiden.
Niettemin, met elkaar wat socialer omgaan, dat zou ook veel kunnen helpen!
Maar ja ..., daar is waarschijnlijk ook een dosis verstand voor nodig.  :?

En Ice begaat géén verkeersovertreding!
Ze is gewoon sociaal in het verkeer en voor de mensen die eraan deelnemen.
En wet of geen wet, zõ moet het zijn.
Dan hebben al die regeltjes, verbodstekens en ja, zelfs verkeerslichten, geen enkele zin meer.
Ze zijn gewoon niet meer nodig als iedereen zijn/haar verstand zou gebruiken en wat meer sociaal gedrag zou vertonen.

Al die regeltjes dienen toch maar voor de overtreders zelf, en exact die, vegen er dan tõch nog hun voeten aan!

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

13 aug 2018, 21:56

Sommige(bijna allemaal)fietsers zijn doortrapten. Ik kijk steeds naar hun haaientanden. En toch hebben ze dat opgemerkt waar ik naar keek en stoppen ze.
Die zouden ze eens wat meer moeten beboeten die dubbelzakken.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 aug 2018, 04:21

boeffer;

Wat bedoel je met "dubbelzakken"?

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

14 aug 2018, 08:43

Moest elkeen die zich in het druk (stads)verkeer begeeft met de fiets èn met de auto wat minder aan egotripperij doen en wat méér respect opbrengen voor de andere dan is er al veel gewonnen denk ik .
Vanachter zijn stuur er zich van bewust zijn dat diegene op de fiets gewoon een mens is, met één(1) leven, en dat die héél kwetsbaar is  , zich gewoon realiseren dat een auto en een fiets een middel is om zich te verplaatsen van A naar B en  dan ook niks anders.
Iedereen weet toch, al rijdend, wanneer men soms fietsers onvoorzichtig ,  stuntrijk of verstrooid ziet laveren tussen de auto's hoe gevaarlijk dat wel is voor hen . Zijzelf lijken er zich niet van bewust te zijn  en voelen zich onkwetsbaar.
Dan heb je van die chauffeurs die , eens ze achter het stuur van hun wagen kruipen,  van persoonlijkheid lijken te veranderen en zenuwachtig machogedrag (met eigen haaientanden in hun mond) beginnen te vertonen.

Gewoon volwassen gedrag hanteren , geholpen door en zich houdend aan  de verkeersregels die er zijn , dan is er geen negatieve wij/zij reactie meer nodig  en valt er veel ergernis en ….  spijtige ongelukken weg ;
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 aug 2018, 10:27

"en zich houdend aan de verkeersregels die er zijn"

Maar dan komt die zotte nv-A'er Weyts op tv vertellen dat die regels niet van toepassing zijn voor fietsers op oversteekplaatsen ...

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

14 aug 2018, 10:55

Voor zover ik persoonlijk ervaar heeft een fiets overal voorrang, een koersfiets op nog veel meer plaatsen, en een dure koersfiets mag overal alles...…..……………
De zon is gratis voor iedereen

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

14 aug 2018, 11:02

Ice schreef:Het is in hun eigen belang dat fietsers óveral goed uit hun ogen kijken en stoppen, zelfs al hébben ze voorrang........het kerkhof ligt vól met mensen die voorrang hadden....als zwakkere weggebruiker delft de fietser vaak het onderspit tegen de auto/vrachtwagen.
De voethanger daarentegen moet altijd en overal ogen op zijn rug hebben en over goede reflexen beschikken voor het geval er een fietser aan hoge snelheid tegen de rijrichting in en zonder bellen achter u aan komt...…….. Sorry, sommigen verwittigen wel...…………. : "Uit de weg verdoeme".. :roll:
De zon is gratis voor iedereen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 aug 2018, 11:21

Idefix; 

Aan uw antwoorden ben je zeker fietsers niet wel gelegen , dat er onbeschofterikken tussen zitten , maar ze zijn niet allemaal zo.
Zelfs op een racefiets moet een bel bevestigd worden , maar als je naar een wielerwedstrijd gaat zien zie je veel wielertoeristen rondrijden zonder bel en zelfs de politie ziet er niet naar om (gemakzucht )
Bij mij staat op iedere fiets een bel , vind het zelf ambetant als je iemand voorbij wilt dat je nog niet eens kan bellen , want als je een goed afgeregelde fiets hebt , horen ze u zeker niet komen en dan roepen "mag ik eens passeren", vind ik idioot.
Maar ja een klein belletje op een racefiets kost  te veel waarschijnlijk of weegt te zwaar .
Sommigen wanen zich echte wielrenners , jammer genoeg :wink:

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 aug 2018, 12:30

wardje schreef:Idefix; 

Aan uw antwoorden ben je zeker fietsers niet wel gelegen , dat er onbeschofterikken tussen zitten , maar ze zijn niet allemaal zo.
Zelfs op een racefiets moet een bel bevestigd worden , maar als je naar een wielerwedstrijd gaat zien zie je veel wielertoeristen rondrijden zonder bel en zelfs de politie ziet er niet naar om (gemakzucht )
Bij mij staat op iedere fiets een bel , vind het zelf ambetant als je iemand voorbij wilt dat je nog niet eens kan bellen , want als je een goed afgeregelde fiets hebt , horen ze u zeker niet komen en dan roepen "mag ik eens passeren", vind ik idioot.
Maar ja een klein belletje op een racefiets kost  te veel waarschijnlijk of weegt te zwaar .
Sommigen wanen zich echte wielrenners , jammer genoeg :wink:
Als een fietser ZONDER bel aan mij vraagt "mag ik even passeren" , dan krijgt die gegarandeerd het antwoord :           " zodra je gebeld hebt"
Roept een fietser ZONDER bel die aankomt iets in de aard van " heal" of "hey" of ... dan ben ik "doof"
Iemand die niet de moeite doet om in regel te zijn moet van mij niet verwachten dat ik moeite doe om opzij te gaan.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

14 aug 2018, 16:45

Zelf ben ik de eerste om voorrang te verlenen aan wie er recht op heeft (wettelijk gezien dan).

Laat me toe nog eens te herhalen dat ik het vliegend sch*t krijg van wat ik "kamikazes" noem. Het is hetzelfde alsof een truck, zijn voorrang zou moeten afstaan aan een "hondenkot op wielen".
Er is een hemelsbreed verschil tussen "branie" en "brains" ... het zijn de "no brains fietsers" (lees: de stommelingen en de arroganten) die zelfs niet eens begrijpen/toegeven dat er voor hen ook verkeersregels bestaan.

De zwakke weggebruiker? Laat me niet lachen!!!

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

14 aug 2018, 21:48

Ik denk dat er ook een wet is die zegt dat ge niet met opzet uw voorrang moet pakken en zo anderen kwetsen. 
En die fietsers zien u wat nadenken wat de situatie is van voorrang niet/wel en geven een trapje extra om zodoende tijdens de aarzeling die 3 m te nemen. Alhoewel nog een vluchtheuvel met verkeer van de andere zijde(en wedden dat hij mag oversteken).(dubbelzakken)
Altijd zal dat niet goed gaan, een slecht geluimde, slecht geslapen, wegpiraat, police in burger,....
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 aug 2018, 09:27

Paca schreef:Er is een hemelsbreed verschil tussen "branie" en "brains" ... het zijn de "no brains fietsers" (lees: de stommelingen en de arroganten) die zelfs niet eens begrijpen/toegeven dat er voor hen ook verkeersregels bestaan.

De zwakke weggebruiker? Laat me niet lachen!!!
Ga dat eens in Leuven vertellen aan de veertigduizend fietsers die dagelijks de stad (en randgemeenten met een universitaire of scholencampus) doorkruisen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2018, 10:03

Paca schreef: De zwakke weggebruiker? Laat me niet lachen!!!

Moet nu denken aan de vele ouders en groot-ouders die hun kind of kleinkind al rijdend met hun fiets verloren hebben in het verkeer . :cry:

Het jongste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie over de wereldwijde verkeersveiligheid (2015) beklemtoont dat wereldwijd de helft van het aantal doden na verkeersongevallen voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders zijn, met andere woorden kwetsbare weggebruikers.
In 2017 bestond het merendeel van de doden uit automobilisten (288), gevolgd door voetgangers (95) fietsers (78) en motorrijders (77). De som van die 4 categorieën levert een totaal op van 87% van de verkeersdoden in ons land.