erfrecht

Vragen/antwoorden betreffende recht.

macao
Lid geworden op: 22 jul 2009, 12:16

14 aug 2018, 17:47

Wij hebben ik en mijn vrouw bij onze trouw 50 jaar geleden een huwelijkskontrakt afgesloten bij ons huwelijk ,
Een tien tal jaar geleden hebben wij bij de notaris een bijvoegsel laten maken waarin staat vermeld dat de langstlevende kan beslissen of hij een deel aan de kinderen schenkt of alles voor zich houd .
Nu was de vraag blijft het bijvoegsel van kracht na de nieuwe erfrechtregels na september,
Dank bij voor baat ,
Macao

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 aug 2018, 13:16

Ook inzake het huwelijksvermogensrecht staat er nog heel wat in de wetgevende steigers. De meerderheidspartijen hebben hier echter nog geen consensus gevonden die kan uitmonden in concrete wetteksten. Toch brengt de nieuwe wet al enkele wijzigingen mee voor wat betreft het erfrecht van de langstlevende echtgenoot.
Wettelijk is voorzien dat bij het overlijden van één van de echtgenoten de langstlevende het vruchtgebruik erft op de ganse nalatenschap en de kinderen de blote eigendom.
U kan echter testamentair bepalen dat u het erfdeel van de langstlevende beperkt tot de wettelijke reserve; deze bedraagt de helft van de nalatenschap in vruchtgebruik. Tot nu toe werd deze reserve evenredig aangerekend op de reserve van de kinderen als op het beschikbaar deel. De nieuwe wet bepaalt nu dat het vruchtgebruik van de langstlevende steeds prioritair zal worden aangerekend op het beschikbaar deel en zo weinig mogelijk op de reserve van de kinderen.
 

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 aug 2018, 15:35

wardje,
Wat u daar zegt is allemaal waar, maar ik zie niet wat dit te maken heeft met het al dan niet van kracht blijven van het bijvoegsel bij het huwelijkscontract.

macao,
Volgens mij blijft het bijvoegsel bij het huwelijkscontract (waarschijnlijk keuzebeding) onverminderd van kracht.