op reis en niet naar de verkiezingen kunnen

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

03 sep 2018, 11:00

Op 14 oktober 2018 zijn we zoals ieder jaar deze periode op reis. Dus kunnen we niet gaan 'kiezen'.
Toevallig zijn we te weten gekomen hoe we dit kunnen/moeten wettelijk regelen.
Er zijn nieuwe richtlijnen. Volledig anders dan vroeger.
Naar de gemeente geweest en de officiële formulieren meegekregen. Van het reisbureau ook al het verplichte formulier gekregen. Zij geven automatisch aan iedereen die op die dag niet naar de kiezing kan het wettelijk formulier mee.
Meer zet ik hier niet op, want dan hebben we 3 of meer bladzijden. 
Zijn er hier nog die weten wat er is veranderd en de officiële formulieren/richtlijnen/verplichtingen hebben bekomen.
Ik ben benieuwd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 sep 2018, 11:43

nieuwe richtlijnen??

Als ge een A96a attest (een attest van tijdelijk verblijf in het buitenland) hebt en uw bewering kunt staven met de nodige bewijsstukken ( in uw geval een document van het reisbureau dat ge van x tot en met y in het buitenland verblijft is dat voldoende.
Ofwel haalt ge de nodige  formulieren af in uw gemeente of stad om een ander persoon volmacht te geven om in jouw plaats te gaan stemmen.
Er is nergens vermeld dat er nu specifiek nieuwe richtlijnen zijn, waar heb je dat vernomen en zo ja welke richtlijnen?

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

03 sep 2018, 16:06

Misschien bedoelde die mevrouw aan het loket van de gemeente dat het voor ons volledig anders is dan vroeger. Het is de eerste keer dat we op reis zijn. Altijd deze periode en dus lang geleden dat er half oktober verkiezingen waren.
Maar we weten wel zeker dat niet alle reisbureaus het attest afwezigheid verkiezingen 14.10.2018 zomaar automatisch meegeven. 
Wat ons nog niet duidelijk is : ons dochter kan van ons allebei volmacht krijgen maar mag ze voor ons allebei naar de kiezing?  Maar ja, we komen dit wel te weten.
Gr.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

11 sep 2018, 16:27

In mijn gemeente is het heel simpel: bewijs leveren dat je weg bent (in mijn geval huurcontract woning). De kiesbrieven worden ingehouden en samen met het bewijs aan de voorzitter van het kiesbureau gegeven.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 sep 2018, 12:55

Wij zijn wettelijke in orde om een volmacht te geven.
2 formulieren gekregen in de gemeente :
A96a, ingevuld en samen met het bewijs van verblijf in het buitenland laten ondertekenen door een gemachtigde.
Dan formulier A95 invullen door de volmachtgever en de volmachtkrijger.
Wat moet de volmachtkrijger meedoen naar het stembureau waar ik nogmaal moet gaan kiezen :
de 2 formulieren A96a en A95, formulier van verblijf in het buitenland, oproepingsbrief volmachtgever (dus van mij) en ook de oproepingsbrief van de volmachtkrijger en die moet ook  zijn/haar identiteitskaart meebrengen.
De volmachtkrijger mag maar voor één persoon gaan kiezen.
En eigenlijk moeilijk was het niet.
We zijn gerust dat we nu in orde zijn voor het verplichte kiezen in België.